Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
1239749_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
22. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 9 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 27. marts 2013 efter ønske fra Henning Hylle-

sted (EL).

Spørgsmål:

Af bemærkninger til § 3, nr. 1 (bemærkningerne side 118) fremgår at ”Deadministrative regler, som fastlægger det præcise omfang af lodspligten,vil blive fastsat efter høring af de involverede parter. Bestemmelsen vilogså, såfremt, der viser sig et behov herfor, kunne benyttes til at fastsætteskærpede sikkerhedskrav til f.eks. skibe, der medfører en last, som ersærligt skadelig for det skrøbelige arktiske miljø.”Samtidig hedder det i bemærkninger til § 4, nr. 3 (bemærkningerne side118), at ”Der åbnes derimod ikke mulighed for administrativt at sættelovens øvrige bestemmelser, herunder de generelle bestemmelser om al-mindelig lodspligt for skibe, som er lastet med olie, kemikalier eller gas-arter eller som medfører mere end 5000 tons bunkerolie i kraft for Grøn-land.”Kan ministeren forklare den tilsyneladende modsigelse i disse bemærk-ninger? Omfatter de ”skærpede sikkerhedskrav” således ikke den i § 4omtalte lodspligt?

Svar:

Jeg mener ikke, at der er modsigelser i bemærkningerne til lovforslaget.I lovforslagets § 3, stk.1 indføres hjemmel til at fastsætte lodspligt forskibe, hvis sejlads i de arktiske farvande udgør en særlig risiko for om-bordværende på skibet eller det arktiske miljø. Som det fremgår af be-mærkningerne til lovforslaget, er det hensigten i første omgang at benyttehjemlen til at fastsætte lodspligt for passagerskibe med mere end 250passagerer.I lovforslagets § 4, stk. 3 åbnes mulighed for at sætte de dele af lodsloveni kraft for Grønland, der er nødvendige for indførelse af lodspligt vedGrønland. Det giver derimod ikke mulighed for, at lodsloven som helhedkan sættes i kraft for Grønland, da lodspligten skal tilpasses de grønland-ske forhold, herunder de geografiske og klimatiske forhold, ligesom lods-pligtens indførsel skal drøftes med det grønlandske selvstyre inden ikraft-trædelse. Det er dog ikke til hinder for, at der senere fx fastsættes reglerom lodspligt for skibe med farlig last, hvis sejlads i de arktiske farvandeudgør en særlig risiko for det arktiske miljø.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk