Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 Bilag 8, L 154 A Bilag 8, L 154 B Bilag 8
Offentligt
1250743_0001.png
1250743_0002.png
1250743_0003.png
1250743_0004.png
1250743_0005.png
1250743_0006.png
1250743_0007.png
1250743_0008.png
Til lovforslag nr.L 154
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 16. maj 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af søloven og forskellige andre love(Skærpede sejladssikkerhedsmæssige krav i arktiske farvande, styrkelse af søfarendes retsstilling ved sørøveri, moderniseringaf skibsregistreringsreglerne, gennemførelse af konventionen om aftaler for international transport af gods helt eller delvis tilsøs, gennemførelse af ændringsprotokol til konventionen om ansvar for forureningsskade opstået i forbindelse med søtransportaf farlige og forurenende stoffer og nedlæggelse af Dykkerrådet)[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1 ÆndringsforslagDer er stillet 20 ændringsforslag til lovforslaget. Enheds-listens medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.1, 2, 16, 17, 19 og 20, herunder om deling af forslaget. Er-hvervs- og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr.3-15 og 18.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 27. februar 2013 og var til1. behandling den 12. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den12. december 2012 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 85. Den 27. februar 2013 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Bjarne Rasmussen, Aalborg.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 22 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetvil stemme for ændringsforslag nr. 1 om en de-ling af lovforslaget.Etflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL ogLA) indstiller de under A og B nævnte lovforslag tilvedta-gelsemed de af erhvervs- og vækstministeren under nr. 3-15og 18 og de af EL under nr. 2, 17, 19 og 20 stillede æn-dringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af EL under nr.16 stillede ændringsforslag.Etmindretali udvalget (EL) indstiller det under A nævn-te lovforslag tilvedtagelsemed de af erhvervs- og vækstmi-nisteren under nr. 3-15 og de af EL under nr. 2 og 16 stilledeændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B nævntelovforslag tilforkastelseved 3. behandling. Mindretallet vilstemme for de af EL under nr. 17, 19 og 20 stillede æn-dringsforslag og imod det af erhvervs- og vækstministerenunder nr. 18 stillede ændringsforslag.Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at EL an-erkender, at der med lovforslaget indføres »skærpede sej-ladssikkerhedsmæssige krav i arktiske farvande og styrkelseaf søfarendes retsstilling ved sørøveri«.EL udtrykker dog bekymring for, om lovforslaget helt le-ver op til sit formål, hvad angår de skærpede krav til sikker-heden for sejlads i arktiske farvande. Således mener EL, athavnestatskontrollen med krydstogtskibe, der besejler grøn-landsk farvand, i det omfang den ikke forinden har væretgennemført i dansk havn, bør udføres på ankerpladserne i degrønlandske havne, når skibene ankrer op her for ilandsæt-ning af passagerer.De danske regler for isklassificering forhindrer ikke, atder i dag sejler krydstogtskibe uden isforstærkning – medflere tusinde passagerer – rundt i grønlandsk farvand. Det erefter EL’s mening ikke acceptabelt. Hensynet til menneske-
AX015071
2
liv og havmiljø burde tilsige, at kun krydstogtskibe med is-forstærkning efter de nationale danske regler skal have ad-gang til grønlandsk farvand, indtil IMO’s nye polarkodeforeligger – tidligst i 2017.EL mener at kunne læse »mellem linjerne« på de svar,som ministeren/Søfartsstyrelsen har givet på de mangespørgsmål, EL har stillet, at der ved udarbejdelsen af lovfor-slaget og den senere udarbejdelse af bekendtgørelse er ble-vet/vil blive skelet for meget til de angiveligt kommercielleinteresser, som det grønlandske hjemmestyre har med hen-syn til udviklingen af turismen i Grønland.EL har stillet ændringsforslag om oprettelse af et uafhæn-gigt piratråd, som skal sikre en hurtig afslutning på en gidse-laffære, hvor danske søfolk og søfolk ombord på danske ski-be er blevet taget som gidsler. EL lægger ikke skjul på, atden netop overståede gidselaffære, hvor søfolk fra det dan-ske rederi Shipcrafts skib »Leopard« blev holdt som gidsleri Somalia i 838 dage, har dannet baggrund for forslaget omet uafhængigt piratråd. EL finder det uacceptabelt, at et re-deri – af økonomiske årsager – kan få lov til at trække engidselaffære i langdrag.EL stemmer imod lovforslag B. EL kan ikke tilslutte sigen modernisering af skibsregistreringsreglerne, som har tilformål at gøre det lettere for rederier fra tredjelande at fåskibe registreret i DIS-registeret.EL har hele tiden været imod oprettelse af DIS-registeret.DIS-loven indebærer forbud mod eksisterende overenskom-sters gyldighed, begrænser rækkevidden af overenskomsterindgået af danske forbund, så udlændinge ikke omfattes, for-hindrer personer i overenskomstmæssigt at lade sig repræ-sentere af et dansk forbund og tillader arbejde af samme ka-rakter og værdi at blive udført til forskellig løn. EL finder, atsådanne forhold kun er en bananrepublik værdige.Den internationale arbejderorganisation ILO har sidenDIS-lovens vedtagelse i sine årlige rapporter til generalfor-samlingen udtalt, at DIS-loven strider mod konventionerne87 og 98 og har hvert år siden henstillet til den danske rege-ring at ændre loven, så den kommer i overensstemmelsemed konventionerne.EL kan heller ikke tilslutte sig lovforslagets svækkelse afnationalitetskravet for partsrederier, da det udelukkende hartil formål at gøre det lettere for udenlandske interesser atdrive rederivirksomhed i Danmark, hvilket alt andet ligesvækker kontrollen med den pågældende virksomhed.Etandet mindretali udvalget (LA) indstiller de under Aog B nævnte lovforslag tilvedtagelsemed de af erhvervs-og vækstministeren under nr. 3-15 og de af EL under nr. 2,17, 19 og 20 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stem-me imod det af EL under nr. 16 og det af erhvervs- ogvækstministeren under nr. 18 stillede ændringsforslag.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(EL), tiltrådt af etflertal(det øvrige ud-valg):aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af søloven og forskellige an-dre love (Skærpede sejladssikkerhedsmæssige krav i arkti-ske farvande, styrkelse af søfarendes retsstilling ved sørøve-ri, justering af skibsregistreringsreglerne, gennemførelse afkonventionen om aftaler for international transport af godshelt eller delvis til søs, gennemførelse af ændringsprotokoltil konventionen om ansvar for forureningsskade opstået iforbindelse med søtransport af farlige og forurenende stofferog nedlæggelse af Dykkerrådet)« omfattende § 1, nr. 1 og3-35, og §§ 2-12.B.»Forslag til lov om ændring af søloven (Modernisering afskibsregistreringsreglerne)« omfattende § 1, nr. 1 og 2, § 10,stk. 1, og § 12, stk. 1 og 2.[Forslag om deling af lovforslaget]bÆndringsforslag til det under A nævnte forslagTil § 12)Nr. 1affattes således:»1.§ 1, stk. 2,affattes således:»Stk. 2.Som dansk ejer anses:1) Danske statsborgere.2) Danske statsinstitutioner og kommuner.3) Juridiske personer, som er oprettet i medfør af dansklovgivning eller registreret som danske selskaber, stif-telser eller foreninger her i landet.««[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:3)Nr. 4affattes således:»4.I§ 17indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:»Stk. 5.Et skib, der er optaget i medfør af § 1, udslettespå ejerens skriftlige begæring, såfremt skibet ønskes optageti et udenlandsk register og skibet administreres, kontrolleresog dirigeres effektivt fra Danmark, jf. dog § 20, stk. 3. Etskib, som er optaget i medfør af § 1, kan også udslettes påejerens skriftlige begæring, såfremt skibet optages i registe-ret i et andet land, der er tilsluttet Den Europæiske Union el-ler er omfattet af aftalen om Det Europæiske ØkonomiskeSamarbejdsområde, og drives derfra eller har anden reel til-knytning til det pågældende land, jf. dog § 20, stk. 3.««Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
3
[Præcisering]4)Inr. 9ændres i den indledende tekst »Kapitel 11 af-fattes således« til: »Efter kapitel 10 indsættes«.[Lovteknisk justering]5)I det undernr. 9foreslåede§ 211ændres istk. 3, nr.4,»de er uforenelige« til: »reglerne er uforenelige«.[Præcisering]6)I det undernr. 9foreslåede§ 218ændres istk. 2»ogdenne faktisk er tilgængelig for denne« til: »og denne fak-tisk er tilgængelig for fordringshaveren«.[Præcisering]7)I det undernr. 10foreslåede§ 255ændres istk. 3»be-stemmelser, som afviger sådanne bestemmelser« til: »be-stemmelser, som fraviger konventionen«.[Præcisering]8)I det undernr. 10foreslåede§ 256indsættes istk. 7,2. pkt.,efter »aftalens«: »og oplysningernes«.[Præcisering]9)I det undernr. 10foreslåede§ 265ændres istk. 1, 2.pkt.,»denne« til: »containeren eller køretøjet«, og »den« til:»containeren eller køretøjet«.[Præcisering]10)I det undernr. 10foreslåede§ 276ændres istk. 1, nr.1,»en maritim udførende part« til: »den maritime udførendepart«.[Præcisering]11)I det undernr. 10foreslåede§ 301ændres istk. 5»tilgodsets tilstand« til: »forstås godsets tilstand«.[Præcisering]12)Inr. 32ændres i den indledende tekst »nr. 6 og 7« til:»nr. 5 og 6«, og numrene betegnes som nr. 5 og 6.[Lovteknisk justering]13)I det undernr. 35foreslåede§ 504indsættes istk. 1som3. pkt.:»Fristen afbrydes ved anlæggelse af søgsmål.«[Præcisering]Til § 514)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 10 a, stk. 3,der bliver stk. 4, ændres »den i stk. 2nævnte« til: »den i stk. 3 nævnte«.«[Konsekvensændring]15)Nr. 6-8udgår, og i stedet indsættes:»6.§§ 18 cog18 dmed tilhørende overskrifter ophæves, ogi stedet indsættes:
»§ 18 c.Hvis et skib anløber farvande eller havne, hvorder er fare for sørøveri, har rederen pligt til at drage omsorgfor de søfarende. Rederen skal, i overensstemmelse medhvad der må anses som god rederipraksis, træffe foranstalt-ninger med henblik på at forberede skibet og besætningenpå mulige overfald, forebygge overfald og håndtere tilfælde,hvor skibet angribes, herunder hvis besætningsmedlemmertages som gidsler.3 b. Søfarendes fritagelse for tjeneste m.v. i forbindelse medgraviditet og barsel§ 18 d.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter nærmereregler om søfarendes fritagelse for tjeneste om bord pågrund af graviditet og barsel.Stk. 2.En søfarende, der fratræder på grund af graviditet,eller som kræver afsked efter § 9, har ret til graviditets-/barselshyre. Dette gælder kun, så længe hun ikke har andetarbejde, og højst 2 måneder fra fratrædelsestidspunktet.Stk. 3.Er den søfarendes tjenesteaftale tidsbegrænset, kanrederens pligt til at betale hyre efter stk. 2 dog ikke strækkesud over det tidspunkt, hvor ansættelsesforholdet i henhold tilaftalen ophører.3 c. Søfarendes ret til tjenestefrihed som følge af tvingendefamiliemæssige årsager§ 18 e.En søfarende har ret til tjenestefrihed uden hyre,når tvingende familiemæssige årsager gør sig gældende i til-fælde af sygdom eller ulykke, som gør den søfarendes umid-delbare tilstedeværelse påtrængende nødvendig i hjemmet(force majeure).Stk. 2.Under tjenestefriheden kan den søfarende, uansethvad der er bestemt i § 6 om fratrædelseshavn, opsige tjene-steforholdet med det aftalte eller det i § 5 eller § 37 nævnteopsigelsesvarsel.««[Lovtekniske justeringer]Af etmindretal(EL):16)Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 20 indsættes:»5. a. Piratrådet§ 20 a.Erhvervs- og vækstministeren nedsætter et uaf-hængigt piratråd, der har til formål at rådgive rederier og an-dre, der udsættes for sørøveri og gidselstagning. Rådet be-står af 1 formand, et ligeligt antal medlemmer indstillet afredernes og de søfarendes organisationer og et antal med-lemmer, der repræsenterer indsigt i sikkerhedsmæssigespørgsmål, jura og andre forhold i relation til gidseltagningm.v.Stk. 2.Rådet samarbejder med eventuelle lignende råd iandre lande og skal til stadighed holde sig ajour med aktuel-le trusler og løsninger i forbindelse med sørøveri.Stk. 3.Rederier, der rammes af sørøveri, er forpligtede tilat lade sig rådgive af Piratrådet.Stk. 4.Såfremt der ikke inden 6 måneder efter en gidsel-tagning er sket frigivelse, lader Piratrådet en forhandlergrup-
4
pe forestå forhandlingerne med gidseltagere på rederietsvegne.Stk. 5.Alle udgifter i forbindelse med forhandling og løs-ning af en gidselsag, som en forhandlergruppe efter stk. 4forestår på et rederis vegne, påhviler det pågældende rederi.Skyldige beløb inddrives i overensstemmelse med de almin-delige regler om inddrivelse af gæld til det offentlige.««[Oprettelse af piratråd]cÆndringsforslag til det under B nævnte forslagTil § 1Af etmindretal(EL), tiltrådt af etflertal(det øvrige ud-valg):17)Nr. 1affattes således:»1.§ 1, stk. 3,affattes således:»Stk. 3.Partrederier anses for dansk ejede, hvis mindsthalvdelen af partsrederiet ejes af fysiske eller juridiske per-soner, som er omfattet af stk. 2, og den bestyrende reder op-fylder betingelserne i stk. 2.««[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(udval-get med undtagelse af EL og LA):18)Nr. 2affattes således:»2.§ 2affattes således:»§ 2.For handelsskibe, der ikke kan anses for danske, jf.§ 1, kan erhvervs- og vækstministeren fastsætte regler ombetingelserne for registrering som dansk skib, herunder kravom, at skibet skal administreres, kontrolleres og dirigeres fraDanmark. For handelsskibe, som tilhører juridiske personer,som ikke er omfattet af Den Europæiske Unions regler ometableringsret og udveksling af tjenesteydelser, kan er-hvervs- og vækstministeren fastsætte regler om, at selskabetskal foretage sekundær etablering i Danmark gennem opret-telse af et datterselskab, en filial eller et agentur. For han-delsskibe, som tilhører personer, selskaber el.lign., som eromfattet af Den Europæiske Unions regler om etablerings-ret, arbejdskraftens frie bevægelighed og udveksling af tje-nesteydelser, kan erhvervs- og vækstministeren fastsætteregler om, at ejeren skal udpege en enhed i Danmark, derkan rettes henvendelse til i kontroløjemed og lign., og somkan stævnes på ejerens eller på rederens vegne.Stk. 2.For andre skibe end handelsskibe, der ikke kan an-ses for danske, jf. § 1, men som tilhører personer, selskaberel.lign., som er omfattet af Den Europæiske Unions reglerom etableringsret, arbejdskraftens frie bevægelighed og ud-veksling af tjenesteydelser, kan erhvervs- og vækstministe-ren fastsætte regler om betingelserne for registrering somdansk skib, herunder krav om, at skibet skal administreres,kontrolleres og dirigeres fra Danmark.
Stk. 3.Skibe optaget i skibsregisteret i medfør af stk. 1 og2 sidestilles i enhver henseende med danske skibe og er be-rettigede til at føre dansk flag.««[Ændring vedrørende registrering af udenlandske skibe i dedanske skibsregistre]Af etmindretal(EL), tiltrådt af etflertal(det øvrige ud-valg):Til § 1019)Istk. 1udgår », jf. dog stk. 2«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]Til § 1220)Paragraffen affattes således:»§ 12Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kanved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft forGrønland med de ændringer, som de grønlandske forholdtilsiger.«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 1]BemærkningerTil nr. 1, 2, 17, 19 og 20Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag (A og B), så-ledes at bestemmelserne om partsrederiernes sammensæt-ning (mindst halvdelen af dansk herkomst) udskilles til detunder B nævnte forslag.Til nr. 3Der er tale om en teknisk justering samt præcisering af,hvilke landes registre skibet kan optages i med udsletning idansk register som følge, når skibet drives fra eller har an-den reel tilknytning til det pågældende land.Til nr. 4, 8, 12 og 15Der er alene tale om lovtekniske og sproglige justeringer.Til nr. 5Der er tale om en præcisering af, at det foreslåede kapitel11 i søloven ikke vil finde anvendelse, i det omfang reglernei kapitlet er uforenelige med den lovgivning om erstatningtil arbejdstagere eller sociale sikringsordninger, som finderanvendelse.Til nr. 6Der er alene tale om en præcisering af, at den foreslåede§ 218, stk. 1, i søloven finder tilsvarende anvendelse, nårejeren i overensstemmelse med HNS-konventionen har op-rettet en begrænsningsfond i en fremmed konventionsstat,forudsat at fordringshaveren har adgang til den domstol elleranden myndighed, der administrerer fonden, og denne fak-tisk er tilgængelig for fordringshaveren.
5
Til nr. 7Der er tale om en præcisering af, at for transportaftaleromfattet af konventionen om aftaler for international trans-port af gods helt eller delvis til søs skal det i transportdoku-mentet oplyses, at bestemmelser, som afviger fra konventio-nen, er ugyldige, i den udstrækning de direkte eller indirekteudelukker, begrænser eller forøger afsenderens, modtage-rens, rådighedshaverens, ihændehaverens, den kontraktbe-stemte afsenders, transportørens eller den maritime udføren-de parts forpligtelser eller ansvar for manglende opfyldelseaf sine forpligtelser efter sølovens kapitel 13 i strid med denforeslåede § 255, stk. 1, i søloven.Til nr. 9Der er tale om en præcisering af, at transportøren ved le-vering af gods i container eller på køretøj ikke er forpligtettil at undersøge hverken containeren eller køretøjet indven-digt, medmindre der er grund til at tro, at containeren ellerkøretøjet er mangelfuldt pakket.Til nr. 10Der er tale om en præcisering af, at den konkrete mariti-me udførende parts tjenesteydelser for transportøren skal ha-ve en nærmere tilknytning til en kontraherende stat for atvære omfattet af de i stk. 1 nævnte rettigheder og pligter idet foreslåede kapitel 13.Til nr. 11Der er alene tale om en sproglig præcisering.Til nr. 13Der er tale om en præcisering af, at den 2-årige frist foranlæggelse af søgsmål afbrydes ved anlæggelse af søgsmål,hvilket er i overensstemmelse med sølovsudvalgets anbefa-linger i betænkning om aftaler om transport af gods helt el-ler delvist til søs.Til nr. 14Der er alene tale om en konsekvensændring som følge af§ 5, nr. 2.Til nr. 16Det foreslås at oprette et uafhængigt piratråd, hvis opga-ve det er at rådgive rederier og andre, der udsættes for sørø-veri og gidseltagning.Til nr. 18Moderne international skibsfart og finansieringen herafsker i stigende omfang ved nye ejerkonstruktioner, hvorbanker og andre finansielle virksomheder og ikke egentligerederier ejer skibe og overgiver driften til andre uden delta-gelse i eller indflydelse på den tekniske eller kommercielledrift.Det er derfor regeringens opfattelse, at lovforslagets for-mål om øget aktivitet, vækst og jobskabelse kan tilgodeses iendnu højere grad ved at erstatte det gældende etablerings-krav for personer, selskaber el.lign., der er hjemmehørende iet land, der er tilsluttet Den Europæiske Union eller er om-fattet af aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samar-
bejdsområde (EU/EØS-lande), med et krav om, at der blotskal udpeges en enhed i Danmark, som danske myndighederkan rette henvendelse til i kontroløjemed m.v., og som kanstævnes på ejerens eller rederens vegne.Efter gældende ret, jf. bekendtgørelserne nr. 1044 og nr.1046 af 6. december 1996 om registrering i henholdsvisSkibsregistret og DIS af skibe, hvis ejer ikke opfylder natio-nalitetsbetingelserne i sølovens § 1, kan et selskab hjemme-hørende i EU/EØS-landene registrere skibe i de danskeskibsregistre, hvis følgende to betingelser er opfyldt:Selskabet foretager sekundær etablering i Danmark gen-nem oprettelse af et datterselskab, en filial eller et agentur(etableringsbetingelsen).Skibet administreres, kontrolleres og dirigeres effektivtfra Danmark (aktivitetsbetingelsen).Det følger af den gældende bestemmelse i sølovens § 17,stk. 1, sammenholdt med § 20, stk. 3, at skibet mister rettentil at føre dansk flag og kan slettes af registeret, hvis ejerenikke længere opfylder betingelserne for registreringen.For at stimulere og fastholde aktivitet i rederiernes dan-ske landorganisationer skønnes det endvidere hensigtsmæs-sigt at fastholde aktivitetsbetingelsen kombineret med etkrav om, at der skal udpeges en enhed, der kan rettes hen-vendelse til i kontroløjemed og lign., og som kan stævnes påejerens eller på rederens vegne.Endelig vurderes det, at justeringen kun bør omfatte han-delsskibe, men ikke fiske- og fritidsfartøjer.Ved ændringsforslaget til § 2, stk. 1, foreslås det herefter,at erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at fastsætteregler om, at handelsskibe ejet af juridiske personer (selska-ber m.v.) fra tredjelande kan registreres i skibsregistret påsamme vilkår, som i dag gælder for skibe, som tilhører per-soner, selskaber eller lignende fra EU/EØS-lande. Etable-ringsbetingelsen fastholdes således i bestemmelsens 2. pkt.ved registrering af handelsskibe ejet af selskaber fra tredje-lande, hvilket betyder, at skibets ejer, på samme måde somdet i dag er tilfældet ved registrering af skibe fra EU/EØS-lande, skal oprette et datterselskab, en filial eller et agentur iDanmark. Der åbnes alene op for registrering af skibe fratredjelande, som er ejet af selskaber. Skibe, der ejes af per-soner fra tredjelande, omfattes således ikke af de nye regler.For så vidt angår registrering af skibe ejet fra rederier fraEU/EØS-lande, fraviges den gældende etableringsbetingelsei forslaget til stk. 2, 3. pkt., idet erhvervs- og vækstministe-ren bemyndiges til at stille krav om, at der i forbindelse medregistreringen udpeges en enhed i Danmark, der kan retteshenvendelse til i kontroløjemed og lign., og som kan stæv-nes på ejerens eller på rederens vegne.Forslaget indebærer desuden, at erhvervs- og vækstmini-steren fastsætter regler om, at aktivitetsbetingelsen skal væreopfyldt i forbindelse med registrering af handelsskibe fra bå-de EU/EØS-lande og tredjelande, jf. stk. 2, 1. pkt. Der æn-dres dermed ikke på gældende ret i forhold til kravet om ak-tivitet i Danmark (aktivitetsbetingelsen) eller i de eksisteren-de retningslinjer for vurderingen af, hvorvidt aktivitetsbetin-gelsen er opfyldt. Efter de gældende retningslinjer tages derudgangspunkt i en vurdering af følgende aktiviteter, somindgår i driften af et skib:
6
Teknisk drift og vedligeholdelse,herunder implemente-ring af det særlige sikkerhedsstyringssystem til opfyldel-se af IMO’s søsikkerheds- og miljøbeskyttelsesregler.Bemanding,f.eks. kontraktindgåelse, uddannelse og cer-tificering.Kommerciel drift,f.eks. kontraktforhandlinger, certepar-tiindgåelse, indgåelse af strategiske alliancer, tilrettelæg-gelse af skibenes sejlplaner, instrukser til skibets office-rer, bunkersindkøb og proviantering.Finansiel drift,f.eks. køb og salg, forhandlinger med fi-nansieringskilder, tegning af forsikringer, håndtering aferstatningskrav, lønregnskab og økonomistyring.Aktivitetsbetingelsen anses for at være opfyldt, hvis alledisse aktiviteter udføres fra Danmark. Aktivitetsbetingelsenkan imidlertid også anses for at være opfyldt, hvis kun nogleeller dele af aktiviteterne udføres fra Danmark. I sådanne til-fælde foretages en helhedsvurdering. F.eks. indgår det meden vis tyngde, hvis det overordnede ansvar for implemente-ring og vedligeholdelse af det særlige sikkerhedsstyringssy-stem til opfyldelse af IMO’s søsikkerheds- og miljøbeskyt-telsesregler i kombination med en vis del af skibets kom-mercielle drift er placeret i Danmark. På samme måde vilplacering af skibets overordnede kommercielle og finansiel-le ledelse – eller større dele heraf – i Danmark typisk inde-bære, at aktivitetsbetingelsen kan anses for opfyldt. Deri-
mod anses aktivitetsbetingelsen almindeligvis ikke for atvære opfyldt, hvis kun den bemandingsmæssige ledelse afskibet er placeret i Danmark.Ændringsforslaget ændrer ikke på kriterierne for at opnåtonnageskat eller sømandsbeskatning. Ændringsforslagetændrer desuden ikke gældende regler og ordninger om soci-al sikring af søfarende på danske skibe og således heller ik-ke kriterierne for, at søfarende om bord på skibene kan fåsocialsikring i Danmark. De søfarende om bord vil bliveomfattet af reglerne i lov om søfarendes ansættelsesforholdm.v. (sømandsloven).Det foreslåede § 2, stk. 2, svarer til den gældende sølovs§ 2, stk. 1, med den ene forskel, at den nye bestemmelsesanvendelsesområde er begrænset til andre skibe end han-delsskibe. Handelsskibe dækkes således af det nye stk. 1.Begrebet handelsskibe vil blive fortolket i overensstemmel-se med §§ 1 og 2 i lov om skibes besætning. Med denne eneforskel vil § 2, stk. 2, blive anvendt i overensstemmelse medden praksis, der er udviklet i forhold til den tilsvarende be-stemmelse i den gældende sølovs § 2, stk. 1.Den foreslåede § 2, stk. 3, i søloven er identisk med dengældende § 2, stk. 2, i søloven og vil blive administreret ioverensstemmelse med den praksis, der er udviklet i forholdtil denne bestemmelse.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV)Mette Boye (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V)Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 154Bilagsnr.1234567TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningHenvendelse af 26/4-13 fra Bjarne Rasmussen, AalborgÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren2. udkast til betænkning3. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154Spm.nr.1TitelSpm. om, hvorfor Søfartsstyrelsen ikke foretager havnestatskontrol igrønlandske havne, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor mange havnestatskontroller af udenlandske passagers-kibe i dansk havn Søfartsstyrelsen planlægger at gennemføre i 2013,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil pålægge Søfartsstyrelsen at gennemføre hav-nestatskontroller af udenlandske passagerskibe, som ikke forinden haranløbet dansk havn, men som anløber grønlandsk havn, til erhvervs-og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om en kommende lodspligt for krydstogtskibe med over 250passagerer, der besejler grønlandsk farvand, vil omfatte pligt til at an-vende havnelodser ved anløb af/afgang fra de grønlandske havne, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse status på forhandlingerne i IMO omen ny Polar Code, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvilke krav til isklasse der påtænkes indført, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der i landene ved Arktis – eller i nogle af dem – stilles kravtil isklasse for at kunne besejle de pågældende landes søterritorium, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om en redegørelse for de ikkeobligatoriske retningslinjer, somfremgår af STCW-konventionens kapitel B-V/g, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om bemærkningerne til § 3, nr. 1, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil stille ændringsforslag, som giver udenlandskeejere mulighed for at registrere skibe i Danmark uden etablering iDanmark, men med en danske repræsentant og eventuelt med krav omen vis løbende drift af skibet fra Danmark, til erhvervs- og vækstmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om der vil kunne stilles krav om begrænsninger i antallet afkrydstogtpassagerer, som det enkelte skib må medbringe ved sejlads i
2
3
4
5
67
8
910
11
8
12
131415
16
17
18
19
2021
22
grønlandsk søterritorium, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om der vil kunne stilles krav til typen af brændstof, som skibe,der besejler grønlandsk søterritorium, anvender, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af ændringsforslag, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 26/4-13 fra Bjarne Rasmus-sen, Aalborg, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvorfor Søfartsstyrelsen ikke opererer med den mulighed atforetage havnestatskontroller på ankerpladserne i de grønlandske hav-ne, som anløbes af krydstogtskibe, og hvorfra passagererne sættes iland i små medbragte både, til erhvervs- og vækstministeren, og mini-sterens svar herpåSpm. om, hvor mange havnestatskontroller Søfartsstyrelsen rent fak-tisk agter at gennemføre på baggrund af de 20 anløb af krydstogtskibei dansk havn, som planlægger at sejle i grønlandsk farvand i 2013, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår det er hensigten at indføre lodspligt for store passa-gerskibe ved anløb til og afgang fra grønlandsk havn, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor lang tid der vil gå med at få polarkoden godkendt efterfærdiggørelse i foråret 2014, til erhvervs- og vækstministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, hvor mange isklasser der indgår i forhandlingerne om polar-koden, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de danske regler i henhold til bekendtgørelse om teknisk for-skrift om skibes sikre sejlads i grønlandsk søterritorium er på linjemed de regler om isklasse, som nu forhandles i IMO, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til, at der i dag sejler store passagerski-be rundt i arktiske farvande – herunder grønlandsk søterritorium –uden nogen form for isforstærkning af skroget, selv om det er vel-kendt, at der året rundt forekommer hård drivende gletsjeris i dissefarvande, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå