Jeg tror, at vi lige skal have nogle fakta på bordet, også til ære for Venstres ordfører, altså et par ord om, hvad det her handler om.
Der er tre hovedelementer i det her lovforslag, og det er jo som bekendt en del af den samme aftale mellem regeringen, Enhedslisten og Liberal Alliance, som også det tidligere forslag var en del af.
Der er tre pinde.
Det handler som det første om, at vi jo netop forenkler klagestrukturen på det sociale område og på beskæftigelsesområdet på den måde, at det fremover bliver i Ankestyrelsen, at klagesagsbehandlingen bliver placeret, frem for, som det er i dag, i hver af de fem statsforvaltninger og så i Ankestyrelsen.
Det kommer til at betyde en omlægning, sådan at de principielle sager bliver behandlet allerede i første klageinstans, og derfor overflødiggør det i virkeligheden den ekstra klageinstans, der var før, og hvor det jo netop var op til Ankestyrelsen at vurdere, hvornår en sag var principiel nok.
På den måde får man sådan set smidiggjort netop behandlingen af de principielle sager, således at borgeren ikke skal vente på, at de først skal behandles administrativt og dernæst principielt.
Det mener vi er en helt klar forbedring.
Derforuden er der et element, som handler om regelforenkling – ikke så mange, som der var i det foregående forslag, men et enkelt, der handler om, at det nu bliver obligatorisk for kommunerne at bruge et ankeskema, når man indbringer klagesager for Ankestyrelsen.
Så er der det tredje, som er nok så vigtigt.
Det er på mange måder en konsekvensændring, men det handler om, at det i dag jo er sådan, at det er i de sociale nævn, at afgørelsen om optagelse i særlige botilbud uden samtykke bliver truffet, efter indstilling fra kommunalbestyrelsen.
Det kan den selvfølgelig ikke blive fremover, hvis der ikke er et socialt nævn, og derfor bliver den flyttet over i statsforvaltningen.
Men ligesom hidtil vil der på det her område fortsat også være en klageadgang over til Ankestyrelsen.
Og det er altså ganske vigtigt, at der her er tale om en sådan ganske specialiseret viden, når den beslutning skal træffes.
Så det kan vi selvfølgelig også bakke op om.
Baggrunden for, at vi har lavet det her lovforslag, er jo to ting.
Det gælder de udfordringer, som jeg tror at vi alligevel sådan ret bredt har været enige om at statsforvaltningerne stod over for dels i forhold til at honorere nogle rimelighedsforventninger om ventetider, dels i forhold til nogle ganske store ulemper i forbindelse med netop retssikkerhed, som vi alle sammen er så optaget af, i forhold til det klagesystem, som vi har haft indtil i dag.
For som det var før, var der jo nemlig ganske store forskelle, ikke kun i sagsbehandlingstiderne fra den ene region til den anden region, men sådan set også i kvaliteten i praksis i sagsbehandlingerne og prioriteringen af sagsområderne – i en grad, så vi i Socialdemokratiet fandt det temmelig uacceptabelt.
Derfor synes vi jo sådan set, at der er en hel del perspektiver at række ud efter med det her forslag, som forventes at kunne give en mere ensartet praksis på tværs af landet, sådan at din retssikkerhed ikke skal være bestemt af, hvorhenne du bor.
Det forventes at kunne give en større kvalitet i vores sagsbehandling, fordi vi får samlet og specialiseret den viden og den praksis, der er.
Det forventes sådan set også at kunne give en kortere sagsbehandlingstid, fordi vi netop får en mere effektiv ressourceudnyttelse, men egentlig også et mere fleksibelt system.
Det forventes, at vi kan få en større gennemsigtighed for borgeren.
Altså, det er jo ikke nødvendigvis nogen fordel at have flere instanser, man kan klage til, hvis det, det bare reelt betyder, er, A, at man kan blive lidt forvirret over det, og B, at man også oplever en længere sagsbehandlingstid.
Det har også nogle gange været tilfældet i dag.
Og ikke mindst den her del, altså den hurtigere behandling af de principielle sager, som vi her får mulighed for, er vi sådan set rigtig glade for i Socialdemokratiet.
Netop det, at du får lavet visitationen fra starten af, synes jeg at der er et ganske stort perspektiv i netop i de ganske få sager ud af den samlede sagsmængde.
På beskæftigelsesområdet er der tale om 98 pct., der behandles rent administrativt, og som altså allerede nu ikke kommer videre til næste klageinstans.
På det sociale område var det 99 pct.
Men det gælder den ganske lille andel, som blev behandlet principielt, og som er vigtig, også for at kunne øge sagsbehandlingskvaliteten ude i kommunerne.
Det må jo i sidste ende være det, som vi alle sammen er allermest interesseret i:
at sagsbehandlingen i kommunerne i første omgang kommer til at ramme rigtigt.
Så der er altså ganske mange perspektiver i lige præcis det her forslag, og derfor støtter Socialdemokratiet det selvfølgelig.