Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 16 Bilag 5
Offentligt
1180879_0001.png
1180879_0002.png
1180879_0003.png
1180879_0004.png
1180879_0005.png
1180879_0006.png
Til lovforslag nr.L 16
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 15. november 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om obligatoriskdigital kommunikation m.v.(Obligatorisk digital kommunikation og tilpasninger som følge af ressortoverførsel m.v.)[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 9 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 9. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den29. juni 2012 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret2011-12) ERU alm. del – bilag 313. Den 3. oktober 2012sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 7 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3 afudvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren ogdennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.3. Indstillinger og politiske bemærkningerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stil-lede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget udtaler, at L 16 ligger i forlængelse af den fælles-offentlige digitaliseringsstrategi fra august 2011, som Venst-re og Det Konservative Folkeparti lancerede sammen medkommunerne og regionerne, mens de sad i regering.Den var et led i den daværende regerings og dens samar-bejdspartneres store indsats for at digitalisere velfærden. Etarbejde, der med tiden har udmøntet sig i redskaber somborger.dk, NemID, virk.dk og elektronisk sags- og doku-menthåndtering – værktøjer, der har gjort det nemmere atvære borger og effektiviseret arbejdet i den offentlige sek-tor.Den nuværende regeringen har med andre ord fornuftigtnok valgt at følge den kurs, V og KF udstak i deres rege-ringstid. Derfor er V og KF også enige i, at dette lovforslager et blandt de næste skridt på vejen. Vejen mod et samfundog en offentlig sektor, hvor vi udnytter det enorme potentia-le, der ligger i at digitalisere velfærdsløsningerne.Ved hjælp af teknologien skal vi gøre tingene smartere.Ikke for at være smarte, men for at spare ressourcer, der istedet kan anvendes til at klare andre opgaver eller løse demange nye udfordringer, vi står overfor.Venstre og Det Konservative Folkeparti finder det heltafgørende, at der i implementeringen tages hensyn til virk-somhederne. Digitaliseringen skal ikke trækkes ned over ho-vedet på dem.Lovforslaget giver erhvervs- og vækstministeren hjem-mel til ved bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler forobligatorisk digital kommunikation. Venstre og Det Konser-vative Folkeparti lægger meget stor vægt på, at disse be-kendtgørelser sendes i høring i god tid, og at virksomheder-ne i videst mulig omfang inddrages, når systemerne og pro-cedurerne udvikles. Derfor sætter vi stor pris på ministerenstilkendegivelse af både væsentligheden og behovet for dettei hendes svar til udvalget på de stillede spørgsmål.Mange af høringsbidragsyderne efterlyser ensartede sy-stemer og procedurer. Dette ønske og ønsket om en tilstræk-kelig lang overgangsfase kan Venstre og Det KonservativeFolkeparti fuldt ud tilslutte sig.
DokumentIdJournalnummer
2
Venstre og Det Konservative Folkeparti kan tilslutte siglovforslaget, men vil dog understrege, at man ikke skal digi-talisere af hensyn til de offentlige myndigheder. Digitalise-ringen skal forbedre den offentlige service til glæde for bor-gere og virksomheder. Bedre og mere intelligente systemergiver virksomhederne mere tid til det, de er bedst til: nemligat producere og skabe arbejdspladser og værdier til voressamfund.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, atDF i forbindelse med lovforslagets 1. behandling i Folketin-get udtrykte bekymring over, at der i loven sikres ministerenen automatisk ny hjemmel til at fastsætte nærmere reglerved en ministeriel bekendtgørelse. DF er generelt imod, atder i stigende omfang opereres med denne form for elastik ilovgivningen, hvor den til enhver tid siddende minister påområdet vil kunne diktere nye regler og bestemmelser.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Efter nr. 5 indsættes som nye numre:»01.I§ 92, stk. 1, 2. pkt.,ændres »§ 12, stk. 1, 3. pkt.« til:»§ 8 c«.02.I§ 367, stk. 4,ændres »§ 12, stk. 2,« til: »§ 12, stk. 1 og2«.«[Korrektion af henvisning]Til § 22)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 55, stk. 1,ændres »§ 11, stk. 1, § 50 og § 60, stk. 2og 3,« til: »§ 3 a, stk. 1 og 2, § 11, stk. 1, § 50 og § 60, stk.1,«.«[Korrektion af henvisning]Til § 43)Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 138, stk. 1, 3. pkt.,ændres »§ 155, stk. 2« til: »§ 153a, stk. 1«.«[Korrektion af henvisning]
Til § 264)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»02.I§ 25, stk. 1, nr. 2,ændres »§ 24, stk. 4,« til: »§ 24,stk. 6,«.«[Korrektion af henvisning]Til § 595)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.§ 20 aaffattes således:»§ 20 a.Søfartsstyrelsen kan som led i tilsynsvirksomhe-den efter denne lov tillige føre tilsyn med overholdelsen aflov om røgfri miljøer på danske skibe og med overholdelsenaf lov om søfarendes ansættelsesforhold m.v., lov om skibesbesætning, lov om skibsmåling og §§ 153, 186, 197 og 198,§ 403 a, stk. 1-3, § 403 b, stk. 1, og § 471 i søloven og reglerudstedt i medfør heraf. Søfartsstyrelsen kan påbyde, at for-hold, der strider mod de nævnte love eller regler, der er ud-stedt i medfør heraf, bringes i orden straks eller inden ennærmere angiven frist.Stk. 2.§ 16, stk. 2, § 17, stk. 7 og 8, og §§ 19, 22 og 24 ogde regler, der er udstedt i medfør heraf, og § 25 finder tilsva-rende anvendelse på tilsynsvirksomheden efter stk. 1.Stk. 3.Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte reglerom det tilsyn, som udføres efter denne lov, og om behand-ling af klager fra søfarende m.fl., herunder at det ikke måoplyses, at tilsynsbesøg foretages som følge af en klage.Regler om tilsynet med overholdelsen af lov om røgfri mil-jøer på danske skibe fastsættes efter forhandling med mini-steren for sundhed og forebyggelse.««[Konsekvensrettelse]Til § 616)Inr. 1ændres paragrafbetegnelsen »§ 503« til: »§ 505a«.[Konsekvensrettelse]7)Inr. 1ændres paragrafbetegnelsen »§ 504« til: »§ 505b«.[Konsekvensrettelse]Til § 688)Nr. 1affattes således:»1.§ 3, stk. 2, 3.-6. pkt.,ogstk. 3,ophæves.Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.«[Lovteknisk korrektion]9)Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:»01.Efter § 3 a indsættes:»§ 3 b.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter for-handling med styrelsen i ethvert tilfælde, hvor det er rele-vant, fastsætte regler om, at skriftlig kommunikation til og
3
fra Danmarks Statistik om de oplysninger, som er nævnt i §3 a og §§ 8-12, skal foregå digitalt.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter for-handling med styrelsen fastsætte nærmere regler om digitalkommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-sy-stemer, særlige digitale formater og digital signatur el.lign.Stk. 3.En digital meddelelse anses for at være kommetfrem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.§ 3 c.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter for-handling med styrelsen fastsætte regler om, at DanmarksStatistik kan udstede visse typer af dokumenter i forbindelsemed oplysninger, som indberettes digitalt, jf. § 3 b, uden un-derskrift, med maskinelt eller på tilsvarende måde gengivetunderskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrerentydig identifikation af den, som har udstedt afgørelsen el-ler dokumentet. Sådanne afgørelser og dokumenter sidestil-les med afgørelser og dokumenter med personlig under-skrift.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter for-handling med styrelsen fastsætte regler om, at afgørelser ogandre dokumenter, der udelukkende er truffet eller udstedtpå grundlag af elektronisk databehandling, kan udstedes ale-ne med angivelse af Danmarks Statistik som afsender.§ 3 d.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter for-handling med styrelsen fastsætte regler om, at DanmarksStatistik kan undtage virksomheden fra digital kommunika-tion, når særlige omstændigheder taler for det.Stk. 2.Økonomi- og indenrigsministeren kan efter for-handling med styrelsen fastsætte regler om, at Danmarks
Statistiks afslag på ansøgninger om fritagelse for digitalkommunikation ikke kan indbringes for anden administrativmyndighed.««[Lovteknisk korrektion]BemærkningerTil nr. 1-4Der er tale om korrektion af henvisninger.Til nr. 5Der er tale om en konsekvens af, at § 17, stk. 7 og 8, i lovom sikkerhed til søs ophæves, og at lovens § 17, stk. 9 og10, derefter bliver § 17, stk. 7 og 8.Til nr. 6 og 7Der er tale om konsekvenser af, at der ved § 1, nr. 40, ilov nr. 599 af 24. juni 2005, om ændring af søloven (Ansvarfor forureningsskade forvoldt af bunkerolie og ansvar forskade opstået i forbindelse med søtransport af farlige og for-urenende stoffer), der ikke er trådt i kraft, indsættes en § 503i søloven.Til nr. 8 og 9Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet det retteliger stk. 3 og ikke stk. 4, der ønskes ophævet. Samtidig ind-sættes en rykningsklausul, og indsættelsen af § 3 b-§ 3 d ud-skilles til et selvstændigt ændringsnummer.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV)Hans Vestager (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL)Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V)Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF)Ole Birk Olesen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 16Bilagsnr.1234TitelHøringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetÆndringsforslag, fra erhvervs- og vækstministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16Spm.nr.1TitelSpm. om, i hvilket omfang ministeren agter at følge høringsbidragenesopfordring til at inddrage erhvervslivet i udviklingen af de systemerog procedurer, der skal danne grundlag for den obligatoriske digitalekommunikation mellem virksomheder og offentlige myndigheder, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang ministeren vil følge høringsbidragenes op-fordring til at sikre virksomhederne en tilstrækkelig lang overgangsfa-se ved implementering af den obligatoriske digitale kommunikationmellem virksomheder og offentlige myndigheder, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil undersøge muligheden for, at de offentligemyndigheders systemer som standard automatisk sender en kvitteringved modtagelse af digitale forsendelser fra virksomheder m.fl., til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil følge Håndværksrådets opfordring om at of-fentliggøre de offentlige myndigheders systemers reelle oppe- og ned-etider, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, i hvilket omfang de offentlige myndigheder vil stille supporttil rådighed for virksomhederne i forbindelse med virksomhedernesbrug af de nye systemer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvor stor en økonomisk udgift implementeringen af lovfor-slaget vil indebære for de offentlige myndigheder, og hvorledes denneudgift skal finansieres, til erhvervs- og vækstministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvordan ministeren forholder sig til bl.a. Landbrug & Føde-vares kritik af, at lovforslaget er sendt i høring hen over sommerferi-en, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
5
Bilag 23 af udvalgets spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpåSpørgsmålene og svarene er optrykt efter ønske fra V og KF.Spørgsmål 1:I hvilket omfang agter ministeren at følge høringsbidragenes opfordring til at inddrage erhvervslivet iudviklingen af de systemer og procedurer, der skal danne grundlag for den obligatoriske digitale kommu-nikation mellem virksomheder og offentlige myndigheder?Svar:Lovforslaget indeholder en række overordnede bemyndigelsesbestemmelser, der efterfølgende skal ud-møntes i en række konkrete bekendtgørelser om hvordan den digitale kommunikation skal foregå på deforskellige myndighedsområder.Brancheorganisationer og andre relevante parter vil blive inddraget i arbejdet med udarbejdelsen af be-kendtgørelserne i forbindelse med høring af disse og i øvrigt i relevant omfang.Det bemærkes, at det er de enkelte myndigheder, som har ansvaret for at udvikle de systemer og proce-durer, som skal danne grundlag for den obligatoriske digitale kommunikation.Det vil være op til de enkelte myndigheder at vurdere, i hvilket omfang det vil være hensigtsmæssigt atinddrage erhvervslivet i forbindelse med udviklingen af myndighedens systemer og procedurer.Mange myndigheder involverer allerede i dag på forskellig vis brugerne og dermed erhvervslivet i ud-viklingen af forskellige systemer og procedurer. Det gøres ved at inddrage brugerne fra start i udviklingenaf nye systemer eller via brugertest inden nye systemer sættes i drift.Herudover indgår relevante organisationer i en følgegruppe til styregruppen for Virk.dk, som netop ernedsat. Her vil den generelle status for myndighedernes digitale løsninger på Virk.dk løbende blive drøf-tet.Spørgsmål 2:I hvilket omfang vil ministeren følge høringsbidragenes opfordring til at sikre virksomhederne en til-strækkelig lang overgangsfase ved implementering af den obligatoriske digitale kommunikation mellemvirksomheder og offentlige myndigheder?Svar:De nærmere regler om digital kommunikation vil blive fastlagt i bekendtgørelser, som dækker de for-skellige forvaltningsområder.I bekendtgørelserne vil det bl.a. blive fastsat, hvordan der skal kommunikeres digitalt. Dette vil varierefra område til område. Der vil typisk blive tale om kommunikation via e-mail og digitale selvbetjenings-løsninger. Allerede i dag kommunikerer virksomhederne og deres rådgivere i vidt omfang frivilligt digi-talt med myndighederne og er derfor godt rustede til at overgå til obligatorisk digital kommunikation medmyndighederne.I bekendtgørelserne vil det desuden blive fastsat, hvornår det bliver obligatorisk for virksomhederne atkommunikere digitalt med myndighederne. I den forbindelse vil der blive taget højde for, at virksomhe-derne skal have tid til at omstille sig til, at kommunikationen med myndighederne skal foregå digitalt påde enkelte områder.Nøgleinteressenterne, herunder brancheorganisationer m.fl., vil blive hørt i forbindelse med udarbejdel-se af de enkelte bekendtgørelser, der fastsætter de nærmere regler om obligatorisk digital kommunikation
6
på de enkelte områder. Der vil i den forbindelse være lejlighed til at gøre opmærksom på eventuelle særli-ge behov for en længere overgangsperiode.Spørgsmål 4:Vil ministeren følge Håndværksrådets opfordring om at offentliggøre de offentlige myndigheders syste-mers reelle »oppe« og »nede« tider?Svar:Oppetider og stabile løsninger prioriteres allerede højt, og dette vil i endnu højere grad gøre sig gælden-de, når en digital løsning er obligatorisk at anvende.Erhvervsstyrelsen har oplyst, at der på Virk.dk allerede offentliggøres oppetider for de mest anvendteløsninger. Der arbejdes løbende med at sikre bedre oppetider på de forskellige løsninger samt på mulighe-den for at offentliggøre oppetider fra flere relevante løsninger fra myndighederne på Virk.dk.Jeg skal gøre opmærksom på, at hvis der opstår tvivl om, hvornår en myndighed har modtaget en digitalmeddelelse for eksempel på grund af problemer med myndighedens IT-system, vil en digital meddelelseanses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er afsendt.Endvidere vil det ikke komme afsenderen til skade, at en indberetning eksempelvis modtages efter enindberetningsfrists udløb, hvis fristoverskridelsen skyldes, at en indberetningsløsning har været nede somfølge af systemnedbrud hos myndigheden.