Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 16
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
30. oktober 2012
Besvarelse af spørgsmål 5 ad L 16 stillet af Erhvervs-, Vækst- og
Eksportudvalget den 10. oktober 2012 efter ønske fra Michael Aa-
strup Jensen (V).
Spørgsmål:
I hvilket omfang vil de offentlige myndigheder stille support til rådighedfor virksomhederne i forbindelse med virksomhedernes brug af de nyesystemer?Svar:
For at lette virksomhedernes overgang til obligatorisk digital kommuni-kation vil virksomhederne få målrettet information og adgang til support.Det er den enkelte myndighed, der fastlægger, hvordan de vil supporterebrugerne af deres egne løsninger.Der er endvidere afsat 5 mio. kr. til målrettet information, udvidet tele-fonsupport og personlig hjælp på bibliotekerne med anvendelse af dedigitale løsninger. Bibliotekerne har særlig erfaring med at hjælpe borge-re med at benytte computer, hvilket er nyttigt også i forhold til de virk-somheder, der har behov for personlig hjælp til at komme i gang meddigital kommunikation med det offentlige.Desuden er der igangsat et pilotprojekt, der undersøger muligheden for attilbyde en ny skærmhjælpsfunktion i Erhvervsstyrelsens telefonsupport,hvor supporten kan se og pege på kundens skærm, og dermed vise kun-den, hvor der skal klikkes. Værktøjet forventes at kunne anvendes på ud-valgte sider på Virk.dk. Hvis evalueringen af projektet viser, at skærm-hjælpsfunktionen er et effektivt værktøj, vil Erhvervsstyrelsen bistå andremyndigheder, der ønsker at bruge et lignende værktøj.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85