Tak for det.
Som Venstres ordfører nævnte, har dagens lovforslag flere elementer, og de fire elementer, der er i det, vil jeg af hensyn til seerne lige ridse op.
Først er det en styrket indsats over for kriminelle og kriminalitetstruede børn og unge – og jeg synes faktisk, det er vigtigt, at vi har begge parter med, altså ikke kun dem, der
har
begået kriminalitet, men også dem, der har en risiko for at komme til det.
Så er det etablering af delvis lukkede afdelinger for børn og unge, det er styrket fuldbyrdelse af strafferetlige foranstaltninger m.v., og til sidst er det præcisering af kommunalbestyrelsens kriminalpræventive tilsyn.
Lovforslaget er, som det også blev sagt af den forrige ordfører, en opfølgning på nogle satspuljeaftaler, men det er faktisk også en lempelse af en lov, der blev indført i 2010 om etablering af døgninstitutioner med delvis lukkede pladser.
Vi er alle sammen enige om, at der er behov for den slags pladser, men der er bare ikke etableret institutioner efter den lov.
Og nu åbner vi så op for, at vi kan få den slags pladser, ved at de bliver oprettet som afdelinger i forbindelse med en anden døgninstitution, i stedet for at der bliver tale om en selvstændig døgninstitution.
Så får vi løst opgaven med det socialpædagogiske indsatsområde, og vi får hjulpet de unge, der har et behov for den indsats, der er i det.
Nogle har så i høringssvarene udtrykt nogle bekymringer over den tæthed, der kan være mellem børn og unge af den ene kategori og den anden kategori samt de helt åbne pladser og de nye delvis lukkede pladser.
Det er dog min erfaring, at såfremt der er den rette normering med socialpædagogisk forankring og udvikling på stedet, så er netop disse institutioner ret gode til at mestre den forskellighed, børn og unge har behov for.
Så jeg er ikke utryg ved det naboskab, der opstår her – heller ikke ved, at der bliver en større bredde i de tilbud, der skal være.
Men naturligvis skal vi alle sammen have et vågent øje med den etik og den behandling og den omsorg, der gives.
For det må jo ikke blive en glidebane; når man får adgang til nogle sanktioner over for en vis gruppe, der bor på stedet, skal de sanktioner selvfølgelig ikke komme de andre til skade.
Det finder jeg i øvrigt også der er gode regler for, både i serviceloven og i de nye forslag, der kommer i forbindelse med dagens lovforslag.
Måske skal vi dog overveje, om nogle af sanktionerne skal samles op i en slags protokol, sådan at vi nemmere får et overblik over, hvilke sanktioner det er, man arbejder med, og hvad der har udløst sanktionen – også fordi loven her jo skal evalueres om nogle år.
Så er det måske meget smart, at man har samlet det op, i stedet for at man skal afgøre pr.
hukommelse, hvor det nu var, de unge kom fra, for tilsynet ligger jo i den enkelte unges kommune og ikke i institutionens beliggenhedskommune.
Der kunne være noget at tage op der, men det synes jeg vi kan drøfte i udvalgsarbejdet.
Så synes jeg også, det er meget godt at få tydeliggjort, at når personer efter kriminelle handlinger dømmes til andre foranstaltninger end fængsel og anbringes på sociale institutioner, så skal der selvfølgelig være en tryghed for, at de ikke fortsætter den kriminelle løbebane, for det kan de jo gøre indefra i kraft af internettet og i kraft af mobiltelefon, som også Venstres ordfører nævnte.
Så derfor skal vi ikke bare være gammeldags og se på, at folk slikker frimærker og sender breve ud og ind.
Vi er også nødt til at se på den kommunikationsform, der er både unges og voksnes værktøj i dag.
Derfor er der brug for nogle ændringer i servicelovens regler om magtanvendelse og indgreb i selvbestemmelsesretten, og det klares så også med lovforslaget her.
Til sidst pålægger vi kommunerne at samle deres forskellige initiativer til at forebygge kriminalitet i en samlet plan.
Der er nogle, der lidt har kaldt det bureaukrati, men jeg synes nu, det er meget fornuftigt, at man samler de forskellige initiativer i en overskuelig plan, som der er nem adgang til, og jeg har altså svært ved at se, at det skal koste ret meget ekstra administration.
Så vil jeg i øvrigt også benytte lejligheden til at rose ministeriet for at have lyttet meget til de høringsforslag, der er kommet ind.
Det er sjældent, vi ser, at der er så mange høringsforslag, der også har givet anledning til ændringer i det udsendte lovforslag.
Så det er også bare en borgeroplysning om, at demokratiet virker.
Høringssvar nytter altså noget.
Der lyttes til dem i et ministerium, og så retter man ind efter de gode forslag, der kommer ind under høringsrunden.
Så Socialdemokraterne støtter hele lovpakken – også det, at der skal ske en evaluering om nogle år.
Og så skulle jeg hilse fra De Radikales ordfører og sige, at det gør Det Radikale Venstre også.