Socialudvalget 2012-13
L 160
Offentligt
1238588_0001.png
1238588_0002.png
1238588_0003.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]JUB/ J.nr. 2012-7900
Dato: 18. april 2013
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 1 (L 160). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PernilleSkipper (EL).
Spørgsmål nr. 1:”Ministeren bedes redegøre for de retssikkerhedsmæssige konsekvenser forborgeren i forbindelse med, at retten til at træffe afgørelser om indskrænk-ning af brugen af telefon og internet, undersøgelse af den anbragtes op-holdsrum samt inddragelse af den anbragtes effekter kan uddelegeres frakommunalbestyrelsen til lederen af anbringelsesstedet”
Svar:Målgruppen for forslaget er personer, der betragtes som frihedsberøvede, ogsom derfor er i myndighedernes varetægt. Målgruppens handlefrihed erderfor allerede begrænset.Udgangspunktet i lovforslaget er, at det er kommunalbestyrelsen, der kantræffe afgørelse om indgreb.Der kan dog opstå akutte situationer, som det er ønskeligt, at der kan gribesind over for med det samme. Derfor indeholder lovforslaget hjemmel til, atlederen af boformen, jf. servicelovens § 108, og lederens stedfortræder kantræffe foreløbige afgørelser om indgreb i tilfælde, hvor iværksættelse af ind-grebet er uopsætteligt og ikke kan afvente, at sagen behandles af kommu-nalbestyrelsen. Tilsvarende adgang til at træffe afgørelse om indgreb harlederen af anbringelsesstedet, jf. servicelovens § 66, nr. 5 og 6, og lederesstedfortræder for så vidt angår den foreslåede bestemmelse i § 137 g omindskrænkning i den anbragtes brug af internet og telefon.Det fremgår af lovforslaget, at den foreløbige afgørelse snarest muligt skalforelægges til godkendelse hos kommunalbestyrelsen. Dette indebærer, at
2
lederen og lederens stedfortræder afgørelse om indgreb efterfølgende kanunderkendes af kommunalbestyrelsen.Det er en betingelse for at træffe afgørelse om indgreb, at formålet medindgrebet ikke hensigtsmæssigt kan opnås ved mindre indgribende initiati-ver, og den person, der har truffet afgørelsen om indgreb, skal løbendeoverveje spørgsmålet om at bringe et iværksat indgreb til ophør.Ethvert indgreb, der er eller har været iværksat, skal registreres straks. Re-gistreringen indberettes straks af lederen af anbringelsesstedet eller lede-rens stedfortræder til den kommunalbestyrelse, der har pligt til at hjælpe denanbragte efter reglerne i serviceloven – dvs. borgerens handlekommune.Den anbragte, som indgrebet har været rettet imod, skal gøres bekendt medregistreringen og have lejlighed til at ledsage denne med sin egen redegø-relse. Dette skal sikre, at den anbragte får lov til selv at redegøre for sinopfattelse af forløbet.Indberetninger om magtanvendelse skal med den kommende tilsynsreformske til både den kommune, der har ansvaret for borgerens ophold i et botil-bud, til det ansvarlige socialtilsyn samt til en eventuel kommunal eller regio-nal driftsherre. Hermed sikres det, at de ansvarlige myndigheder for bådedet personrettede og det driftsorienterede tilsyn samt for den daglige drift fårdirekte oplysninger om foretagne magtanvendelser med mulighed for atfølge konkret eller generelt op på dem.Den kommende tilsynsreform indeholder også nye godkendelseskrav tilboformerne. Det vil således være en betingelse for godkendelse, at tilbuddetefter en samlet vurdering har den fornødne kvalitet. Tilbuddenes kvalitetvurderes inden for en række temaer, herunder målgrupper, metoder og re-sultater og kompetencer. Disse regler vil bidrage til at sikre kvaliteten i ind-satsen på de boformer, hvor der bor personer, der er målgruppe for de fore-slåede indgrebsmuligheder.Afgørelser om indgreb skal endvidere kunne påklages i det sædvanlige ad-ministrative klagesystem, der gælder på det sociale område.Forud for, at lovforslaget om kriminalpræventive sociale indsatser træder ikraft den 1. juli 2013, gennemfører Socialstyrelsen to undervisnings- og te-madage for de fagpersoner, som skal anvende reglerne, dvs. for ledere ogpersonale på boformerne og medarbejdere i kommunernes forvaltninger. Pådisse undervisningsdage vil det bl.a. blive indskærpet, at de foreslåede ind-grebsmuligheder ikke kan anvendes, hvis formålet med indgrebet kan nåsmed mindre indgribende initiativer, og at de personer, der anvender regler-ne, løbende skal overveje dette og handle derefter.
3
Socialstyrelsen udarbejder endvidere en håndbog om de nye regler. Hensig-ten med håndbogen er, at den kan være retningsgivende i det daglige arbej-de med de nye regler.I forbindelse med lovforslaget er der afsat midler målrettet til, at VISOs råd-givning kan styrkes. Rådgivningsfunktionen i VISO udvides, så VISO kanyde bl.a. vejledende rådgivning til kommuner og boformer om metoder tilrisikovurdering. Den rådgivning kan være med til at kvalificere det beslut-ningsgrundlag, som kommuner, ledere og lederes stedfortrædere anvendertil brug for afgørelserne om de foreslåede indgreb.Social- og Integrationsministeriet udarbejder derudover en vejledning om deforeslåede indgrebsmuligheder. Vedledningen vil bl.a. komme til at indehol-de oplysninger om betingelser, der skal være opfyldt for, at de foreslåedeindgreb kan iværksættes.Endelige vil der blive igangsat en evaluering af virkningerne af lovforslagetsbestemmelser 2 år efter, at lovforslaget er trådt i kraft.Jeg mener derfor, at vi har fundet en god model, der tilgodeser de berørtespersoners retssikkerhed, samtidig med, at vi skaber de nødvendige mulig-heder for fx at undgå ny kriminalitet.
Karen Hækkerup/ Hanne Stig Andersen