Socialudvalget 2012-13
L 160
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København KTlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]JUB/ J.nr. 2012-7900
Dato: 18. april 2013
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 21. marts 2013følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 3 (L 160). Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PernilleSkipper (EL).
Spørgsmål nr. 3:”Hvordan sikres det, at en leder ikke kan misbruge retten til at træffe forelø-bige afgørelser om indskrænkning af brugen af internet og telefon, undersø-gelse af den anbragtes opholdsrum samt inddragelse af den anbragtes ef-fekter?”
Svar:Ledere på anbringelsessteder, jf. servicelovens § 66, nr. 5 og 6, samt lederepå boformer, jf. servicelovens § 108, hvor målgruppen for lovforslaget eranbragt, varetager allerede i dag opgaver på det sociale område over fordenne gruppe, herunder opgaver efter servicelovens kapitel 24 om magtan-vendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten. De pågældende lede-re skal således allerede i dag i deres daglige arbejde forholde sig professio-nelt i forhold til indgreb over for beboerne inden for rammerne i serviceloven.Endvidere gælder det almindelige forvaltningsretlige princip om proportionali-tet, hvorefter et indgreb skal være nødvendigt og forholdsmæssigt, dvs. kunmå anvendes i det omfang, det står i rimeligt forhold til det mål, som forføl-ges.Kommunalbestyrelsen i den kommune, der har pligt til at yde hjælp efterserviceloven, jf. §§ 9-9 b, i retssikkerhedsloven – dvs. handlekommunen -fører tilsyn med de tilbud, som kommunalbestyrelsen i denne kommune hartruffet afgørelse om i forhold til den enkelte. Denne kommunalbestyrelse harogså ansvaret for, at den indsats, der ydes, holder sig inden for lovgivnin-gens rammer.Den kommende tilsynsreform indeholder nye godkendelseskrav til boformer-
2
ne og anbringelsesstederne, herunder de boformer og anbringelsesstederder er omfattet af lovforslaget om kriminalpræventive sociale indsatser. Detvil således være en betingelse for godkendelse, at tilbuddet efter en samletvurdering har den fornødne kvalitet. Tilbuddenes kvalitet vurderes inden foren række forskellige områder, herunder kompetencer hos ledelsen i bofor-merne og på anbringelsesstederne. Disse regler vil bidrage til at sikre, at deri tilbuddet er de kompetencer, der skal til for at kunne anvende de foreslåederegler om indgreb, og dermed bidrage til at sikre de anbragte beboeres rets-sikkerhed.Med lovforslaget om et nyt socialtilsyn etableres ét socialtilsyn i hver geogra-fisk region, som får ansvar for at godkende og føre driftsorienteret tilsyn medbl.a. de boformer, der er omfattet af lovforslaget om kriminalpræventive so-ciale indsatser. Socialtilsynet skal træffe afgørelse om at underlægge ettilbud et skærpet tilsyn, hvis tilsynet oplever stærkt bekymrende forhold itilbuddet. Hertil kommer, at der oprettes en whistleblower-ordning med hen-blik på, at beboere, pårørende og andre kan henvende sig anonymt til tilsy-net, hvis de oplever bekymrende forhold, herunder hvis lederen fx misbrugeradgangen til at træffe foreløbige afgørelser om indgreb efter de foreslåedebestemmelser.Afslutningsvis henvises til svar af d.d. på spørgsmål 1 til L 160.
Karen Hækkerup/ Hanne Stig Andersen