Retsudvalget 2012-13
L 161
Offentligt
1245559_0001.png
1245559_0002.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
6. maj 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0038Dok.:756157
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 (L 161), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2013. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 7 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg:

”Under henvisning til betænkning nr. 1529 og lovforslagets s.48, hvoraf det fremgår, at tilsynet så vidt muligt bør arbejde ef-ter et såkaldt ”need to know”- princip, og med henvisning tilbemærkningerne til lovforslagets § 20, der beskriver tilsynetsadgang til oplysninger og materiale hos PET, bedes ministerenredegøre nærmere for, hvordan tilsynet selv reelt bliver den derafgør, hvordan dette ’need to know’ til enhver tid afgrænses ipraksis, herunder hvordan det sikres, at tilsynet får alt det ma-teriale og enhver oplysning tilsynet har brug for i en tilsynssagfor at kunne danne sig et fuldstændigt overblik over despørgsmål det behandler.”

Svar:

Lovforslagets § 20 fastslår, at Tilsynet med Efterretningstjenesterne kankræve enhver oplysning og alt materiale hos Politiets Efterretningstjenesteaf betydning for tilsynets virksomhed. Tilsynet vil endvidere have adgangtil tjenestens arkiver, registre, lokaler, installationer og anlæg af enhver art,herunder adgang til tjenestens it-systemer, ligesom tilsynet vil kunne af-kræve efterretningstjenesten skriftlige redegørelser om faktiske og retligeforhold i en sag.Det forudsættes i bemærkningerne til bestemmelsen, at tilsynet i forbindel-se med adgangen til f.eks. oplysninger og materiale i videst muligt omfangskal tage hensyn til efterretningstjenestens samarbejdspartnere, kilder mv.og tilrettelægge sit arbejde således, at tilsynet alene skaffer sig kendskab tiloplysninger, der er af betydning for kontrollens gennemførelse. Hvis tilsy-net eksempelvis ønsker at undersøge, om efterretningstjenestens videregi-velse af oplysninger i en bestemt sag er sket i overensstemmelse med deforeslåede regler mv., bør det således være muligt at udføre en sådan kon-trol uden konkret kendskab til identiteten på de kilder, som oplysningernestammer fra, ligesom tilsynet skal tilrettelægges på en sådan måde, at detikke vil skade forholdet til udenlandske samarbejdspartnere. Tilsynet børsåledes – ligesom andre, der beskæftiger sig med efterretningssager – såvidt muligt efterleve princippet om ”need to know”, der er med til at mod-virke en utilsigtet spredning af fortrolige oplysninger.Som anført i pkt. 2.8.2 i den kommenterende høringsoversigt til lovforsla-get vurderer tilsynet imidlertid selv, hvilke oplysninger det ønsker adgangtil, og tilsynet har således krav på at modtage alle relevante informationeruden nogen form for indskrænkninger.2