Tak for det.
Fra SF's side har vi sådan set glædet os til, at man kunne behandle det her lovforslag i dag.
Der er ikke nogen tvivl om, at SF igennem tiderne har været stærkt optaget af at få mere kontrol med både Politiets Efterretningstjeneste og Forsvarets Efterretningstjeneste, noget, som vi behandler her i dag.
Det andenbehandlede man, så vidt jeg husker det, for et par uger siden.
Vi har også fremsat en horde af beslutningsforslag gennem tiderne her i Folketingssalen.
Det har i hvert fald ikke skortet på deciderede forslag og ideer fra vores side til, hvordan man kunne indrette en bedre kontrol af efterretningstjenesterne.
Det er ikke, fordi vi som sådan har noget at klandre efterretningstjenesterne for.
Jeg er sådan set sikker på, at de gør deres arbejde efter bogen, og de gør det endda overordentlig godt.
Men vi synes, at man i et demokratisk samfund, hvor man giver flere midler og ressourcer til efterretningstjenesterne, også skal sikre en bedre kontrol.
Nogle af de ting, der har ligget i vores beslutningsforslag, handler bl.a.
om, at vi har ønsket en lovregulering.
Det får vi nu for første gang.
Muligheden for offentlige høringer er ikke en del af lovforslaget, men en styrkelse af Kontroludvalget er sådan set med her, og mange af de ting, som SF tidligere har været for, er også med.
Jeg kan godt sige, at da vi læste den her Wendler Pedersen-udvalgsbetænkning for første gang, syntes vi sådan set fra SF's side, at der var rigtig mange gode ting i den – noget, vi glædede os over.
Men der var også en stor del af vores ønsker, som allerede var imødekommet, også netop i den betænkning.
Så rigtig mange af de ting, vi har foreslået, er med – så vidt, så godt.
Vi er selvfølgelig også glade for, at der nu for første gang kommer en lovgivning for både PET's og FE's virke, og at der kommer et uafhængigt tilsyn.
Så kan man være skuffet over enkelte ting, men alene det, at vi nu – hvad hedder det?
– øger budgettet til tilsynet, er jo en stor ting og vidner om, at man kommer til at kunne kontrollere mere, end man allerede gør i dag.
Derfor er det heller ikke nogen lille ting.
Det, tilsynet skal holde øje med, er persondataoplysninger, også i en lidt bredere forstand, og det er jo efterretningstjenesternes arbejde i en nøddeskal at indsamle, bearbejde, registrere og videregive oplysninger.
Det er sådan set det, efterretningstjenesterne også lever efter.
Og det er det, der nu bliver underlagt en større kontrol, og det er vi fra SF's side tilfredse med.
For første gang får vi også så at sige en mulighed for en klageadgang, og det er igen en af de ting, hvorom man kan sige, at nu bevæger vi os i den rigtige retning.
På nogle punkter er man også gået videre end det, der var lagt op til i den betænkning.
F.eks.
er det ikke ministeren alene, der skal sidde med den byrde, det er at udpege tilsynet, ikke, fordi jeg ikke tror, at ministeren kunne klare det eller håndtere det, jeg synes sådan set blot, at det her er en yderligere kontrolforanstaltning.
Man kan selvfølgelig altid ønske sig mere, men jeg synes, at man har broderet rigtig meget på det her lovforslag.
Man kunne godt have taget nogle andre vinkler ind andre steder, men det korte af det lange er, at vi fra SF's side er meget tilfredse med den her aftale.
Vi synes faktisk, at det er en historisk aftale, at der nu kommer et forbedret tilsyn og en god kontrol med både Politiets Efterretningstjeneste og med FE.
Vi synes, at der er en fornuftig balance, hvor man både tager hensyn til, at vi skal have en effektiv efterretningstjeneste, og sikrer en fornuftig kontrol.
På den baggrund kan vi fra SF's side støtte lovforslaget.