Tak.
Jeg vil gerne sige tak til alle for den brede opbakning til lovforslaget.
Der er flere, der har spurgt til, hvad det vil have af konsekvenser for de fag, eleverne i givet fald vil fravælge, hvis man nu gør det frivilligt, at elever på det almene gymnasium skal have mulighed for at kunne vælge at tage matematik på B-niveau.
Vi har også set de bekymringer, der har været rejst fra forskellige faglige foreninger, og derfor er jeg glad for, at der har været de tilkendegivelser her fra talerstolen fra ordførere, der anerkender, at det, vi gør nu, er, at vi følger tæt, hvad det at åbne for frivilligt valg af matematik B kan få af eventuelle negative konsekvenser for nogle af de andre naturvidenskabelige fag, herunder også for latin på C-niveau.
Det vil vi følge tæt i regeringen, for vi er også interesseret i, at de øvrige fag selvfølgelig skal have deres berettigede plads i gymnasiet.
Vi tror dog, at i en afvejning i forhold til at give studerende muligheden for, at de kan vælge at opgradere sig på matematik B-niveau undervejs i gymnasiet, er det et godt ekstratilbud at give eleverne.
Derfor er vi også glade for, at vi kan sætte det i gang nu, for det er en håndsrækning til eleverne, at de kan komme i gang allerede nu og komme ind på den ønskeuddannelse, de gerne vil ind på, ved at de kan blive opgraderet uden at skulle forlænge deres studietid med et ekstra gymnasialt suppleringskursus efter endt studentereksamen.
Forslaget om, at man frivilligt skal kunne tage supplerende kurser undervejs i gymnasiet, skal ses sammen med, at der været en meget kraftig stigning i søgningen til gymnasiale suppleringskurser, så kraftig, at vi må spørge os selv, om der ikke er nogle bedre måder, unge mennesker kan få de niveauer på, der skal til.
Og det vil sige, at ud over lovforslaget her om, at man frivilligt kan supplere undervejs i gymnasiet, så vil der også blive set på, hvordan vi kan lave en tydeligere mærkningsordning, så de unge er klar over, alt efter hvilket studieretning de vælger, hvad det så giver adgang til af videregående uddannelser.
Endelig vil jeg også drøfte med min kollega, uddannelsesministeren, om der er behov for at kigge på de specifikke adgangskrav til de videregående uddannelser.
Så det er en samlet pakke, der skal se på, hvordan vi kan løfte mulighederne for, at man får de fag og de niveauer, der skal til.
Men vi er helt opmærksomme på i regeringen at følge tæt, som det også er blevet efterlyst her fra talerstolen, hvad det kan få af eventuelle negative konsekvenser for andre fag at åbne for den her frivillige mulighed, sådan at vi kan drøfte det igen efterfølgende.
Jeg vil så også gerne sige tak for støtten til at gøre muligheden for klageadgang for elever ens, svarende til andre uddannelser.
Enhedslisten har i forlængelse af nogle af elevorganisationernes høringssvar givet udtryk for en skepsis, med hensyn til om det skulle betyde noget for elevernes retssikkerhed.
Som det også er blevet sagt her, er det min vurdering, at det her på ingen måde vil forringe elevernes retssikkerhed.
Den vil være uantastet med det forslag, der ligger her.
Vi har også, fordi vi jo har lagt mærke til den bekymring, foretaget stikprøver ude på gymnasierne for at se, hvor mange klager der kommer, som ikke er retligt begrundet.
Vi kan se, at det er ganske, ganske få.
Det svarer til ca.
seks pr.
institution i forbindelse med den stikprøveundersøgelse, vi har lavet.
Men det er også noget, som vi vil følge tæt – det er der også andre ordførere der har nævnt her – fordi vi selvfølgelig er optaget af, at det ikke skal være sådan, at der sker en hel masse begivenheder, som gør, at eleverne føler, at deres retssikkerhed bliver svækket.
Men det er ikke dette lovforslag, som vil svække deres retssikkerhed.
Den er uantastet.
Vi kan se, at det er ganske få skønsmæssige klager, der er, ca.
seks pr.
institution, og hvis man gør det op i forhold til antal prøvebegivenheder, er vi altså helt nede på, at det er omkring 1 promille af prøvebegivenhederne, som der kommer klager over.
Så jeg håber, at de bekymringer, der måtte være, også selv om der er bred tilslutning til forslaget, bliver gjort til skamme, når vi følger begge dele tæt, sådan at vi får nogle ændringer, som først og fremmest betyder, at unge undervejs i gymnasieuddannelsen kan få de niveauer, de skal have, til, når de skal i gang med en videregående uddannelse derefter.