Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 175 Bilag 9
Offentligt
OMTRYK
Til lovforslag nr.L 175
Folketinget 2012-13
OMTRYK(Ændret bemærkninger til ændringsforslagnr. 33)
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 2. maj 2013
Betænkningover
Forslag til lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v.[af erhvervs- og vækstministeren (Annette Vilhelmsen)]1. ÆndringsforslagErhvervs- og vækstministeren har stillet 45 ændringsfor-slag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 1. marts 2013 og var til 1.behandling den 15. marts 2013. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den12. december 2012 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm.del – bilag 86. Den 1. marts 2013 sendte erhvervs- ogvækstministeren de indkomne høringssvar og et notat heromtil udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra Finansrådet og InvesteringsFor-eningsRådet.Erhvervs- og vækstministeren har over for udvalget kom-menteret de skriftlige henvendelser til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 3 spørgsmål til erhvervs- og vækstmi-nisteren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af DF ogLA) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de stillede æn-dringsforslag.Etmindretali udvalget (DF og LA) indstiller lovforslagettilvedtagelsemed de under nr. 1-7, 9-12, 14-16, 18-31 og33-45 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme im-od ændringsforslag nr. 8, 13, 17 og 32.Mindretallets medlemmer af udvalget udtaler, at DF ogLA agter at støtte lovforslaget i sin helhed, da det samlet setvil styrke konkurrencen. DF og LA er dog meget skeptiske iforhold til de nye administrative byrder, forslaget vil medfø-re, og noterer med bekymring, at der både i selve lovforsla-get og i ændringsforslagene gives en lang række bemyndi-gelser til, at ministeren og Finanstilsynet kan udarbejde ogudstede forskellige supplerende regler. DF og LA mener, atden opgave først og fremmest hører hjemme hos Folketin-get, og at de mange uddelegeringer af Folketingets centralelovgivningsmæssige kompetencer er en uskik, der svækkerden parlamentariske kontrol med lovgivningsprocessen.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 11)Istk. 2ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvaltere,som forvalter eller markedsfører alternative investeringsfon-de gennem filialer i Danmark]2)Istk. 3ændres »172-176,« til: »172-175,«.
AX014994
OMTRYK2
[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvaltere fratredjelande, der planlægger at markedsføre alternative inve-steringsfonde i Danmark]3)Istk. 5ændres »172-176,« til: »172-175,«.[Præcisering af lovens anvendelsesområde for forvalteremed markedsføringspas]4)Stk. 6udgår.[Præcisering af definitionen på en kapitalforening]Til § 35)To steder istk. 1, nr. 8, litra b,og istk. 1, nr. 25, 33, 37og46,ændres »2004/39/EF af 15. december 2004 om har-monisering af gennemsigtighedskrav i forbindelse med op-lysninger om udstedere, hvis værdipapirer er optaget til han-del på et reguleret marked« til: »2004/39/EF af 21. april2004 om markeder for finansielle instrumenter«.[Korrektion]6)Stk. 1, nr. 11,affattes således:»11) Kapitalforening: En alternativ investeringsfond stifteti medfør af afsnit VIII som en forening med en ellerflere investorer,a) hvis formål er at skabe et afkast til foreningens in-vestorer ved investering i likvide midler, herundervaluta, eller finansielle instrumenter omfattet afbilag 5 i lov om finansiel virksomhed,b) hvis vedtægter angiver, at foreningen er en kapi-talforening, ogc) som har udpeget en forvalter, der har tilladelse tilat administrere alternative investeringsfonde, somhar ansvaret for at forvalte kapitalforeningen.«[Præcisering af definitionen på en kapitalforening]7)Istk. 3udgår »§ 18, stk. 7,«.[Korrektion]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(V, S,RV, SF, EL og KF):Til § 58)Istk. 7ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- ogvækstministeren«.[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstederegler om markedsføring til detailinvestorer]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 69)I§ 6indsættes efter stk. 3 som nyt stykke:»Stk. 4.Tærskelværdierne i stk. 1 finder ikke anvendelsefor virksomheder, der forvalter en eller flere kapitalforenin-ger, idet disse forvaltere uanset værdien af aktiverne skal ha-ve tilladelse af Finanstilsynet til at forvalte alternative inve-steringsfonde.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 5 og 6.[Præcisering af det fastsatte krav i lovforslagets § 3, stk. 1,nr. 11, til kapitalforeninger om at skulle forvaltes af en for-valter med tilladelse]Til § 1110)Istk. 3, nr. 1,indsættes før »kapitalgrundlag«: »til-strækkeligt«.[Sproglig præcisering]Til § 1611)Istk. 7indsættes efter »eller i andele i UCITS«: »ogkapitalforeninger, der opfylder betingelserne i § 162, stk. 1,nr. 8, i lov om finansiel virksomhed«.[Udvidelse af placeringsmuligheden for forvaltere af alter-native investeringsfondes kapitalgrundlag]12)Istk. 10ændres »stk. 9 og 10« til: »stk. 8 og 9«.[Korrektion]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(V, S,RV, SF, EL og KF):Til § 1813)Istk. 3ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- ogvækstministeren«.[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstederegler om god skik for forvaltere af alternative investerings-fonde]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 2514)Istk. 1ændres »enhver« til: »hver«.[Sproglig korrektion]Til § 2815)Istk. 1indsættes efter »Danmark«: », som har værdi-papirer optaget til handel på et reguleret marked i et land in-den for Den Europæiske Union eller et land, som Unionenhar indgået aftale med på det finansielle område, eller somhar en balancesum på 500 mio. kr. eller derover i 2 på hi-nanden følgende regnskabsår,«.[Præcisering af bestemmelsens anvendelsesområde]Til § 4916)Inr. 3indsættes efter »svarer til reguleringen«: »ogovervågningen«.[Sproglig præcisering]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(V, S,RV, SF, EL og KF):
OMTRYK3
Til § 6217)Istk. 3ændres »Finanstilsynet« til: »Erhvervs- ogvækstministeren«.[Erhvervs- og vækstministeren bemyndiges til at udstederegler om oplysninger til detailinvestorer]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:
Europæiske Union eller et land, som Unionen har indgåetaftale med på det finansielle område, som er feederfonde,der ikke opfylder kravet i § 76, stk. 2, til professionelle inve-storer i Danmark, kan af Finanstilsynet få tilladelse til dette,når følgende betingelser er opfyldt:«[Markedsføring i Danmark af alternative investeringsfondefra tredjelande]Til § 114
Til § 7018)Istk. 6udgår », som er vedtaget«.[Sproglig præcisering]Til § 7719)Istk. 2, nr. 4,udgår »eller oplysninger om«.[Sproglig præcisering]Til § 7920)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 8621)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 9322)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 10123)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 10624)Istk. 2, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 10925)1. pkt.affattes således:»En forvalter af alternative investeringsfonde med regi-streret hjemsted i Danmark, et andet land inden for DenEuropæiske Union eller et land, som Unionen har indgåetaftale med på det finansielle område, som har fået tilladelsetil at forvalte alternative investeringsfonde i henhold til reg-ler, der gennemfører direktiv 2011/61/EU af 8. juni 2011 omforvaltere af alternative investeringsfonde, og som ønsker atmarkedsføre alternative investeringsfonde fra et tredjelandeller alternative investeringsfonde fra et land inden for Den31)Istk. 11, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigtikke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af etflertal(V, S,RV, SF, EL og KF):Ny paragraf32)Efter § 131 indsættes ikapitel 22som ny paragraf:»§ 01.Finanstilsynet kan fastsætte regler om revision forforvaltere af alternative investeringsfonde med registrerethjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som hartilladelse til at forvalte alternative investeringsfonde, og de-res dattervirksomheder, herunder om krav til revisor og omvalg og udpegelse af revisor.Stk. 2.Finanstilsynet kan fastsætte regler om intern revisi-on og om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacen-traler.«[Hjemmel til fastsættelse af regler om revision for forvaltereaf alternative investeringsfonde med registreret hjemsted iTil § 11627)Henvisningen »§ 11, stk. 3, nr. 6« ændres til: »§ 11,stk. 3, nr. 7«.[Korrektion]Til § 12228)Istk. 1, nr. 1og2,ændres »marketingsstrategi« til:»markedsføringsstrategi«.[Sproglig præcisering]Til § 12629)Istk. 9, 1. pkt.,indsættes efter »forvalteren i øvrigt ik-ke længere vil«: »kunne«.[Sproglig præcisering]Til § 12830)Istk. 3, nr. 4,udgår »eller oplysninger om«.[Sproglig præcisering]26)Istk. 1, 2. pkt.,ændres »§ 113, stk. 1, litra a, § 113,stk. 3 og 4, og § 113, stk. 5, litra a« til: »§ 113, stk. 1, nr. 1,stk. 3 og 4, og stk. 5, nr. 1«.[Korrektion]
OMTRYK4
Danmark, der ikke er selvforvaltende, og som har tilladelsetil at forvalte alternative investeringsfonde]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt afudvalget:Til § 13333)Somstk. 7indsættes:»Stk. 7.Det skal fremgå af en kapitalforenings vedtægter,efter hvilke regnskabsregler kapitalforeningen vil aflæggeårsrapport.«[Krav om vedtægtsbestemmelse om valg af regnskabsreglerfor kapitalforeninger]Til § 13434)Istk. 1ændres »betegnelserne« til: »betegnelsen«.[Sproglig korrektion]Til § 16935)Istk. 9ændres »stk. 6, nr. 18, 2. pkt.« til: »stk. 7, nr.18, 2. pkt.«[Korrektion]Til § 17336)Istk. 2og3ændres »§ 67, stk. 5« til: »§ 67, stk. 4«.[Korrektion]Til § 18937)Istk. 1ændres »§ 67, stk. 1-6« til: »§ 67, stk. 1-5«.[Konsekvensrettelse]38)Istk. 4ændres »§ 32, stk. 2« til: »§ 32, stk. 3«, og »§67, stk. 7« til: »§ 67, stk. 6«, efter »§ 131, stk. 6,« indsættes:»§ 01,«, og »§ 154, stk. 6,« udgår.[Korrektion]39)Istk. 7ændres »anden lovgivning« til: »den øvrigelovgivning«.[Sproglig præcisering]Til § 19640)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 360, stk. 2,ændres »§ 361, stk. 1, nr. 20« til: »§361, stk. 1, nr. 19«.«[Konsekvensrettelse]41)Den undernr. 4foreslåede rykningsklausul affattessåledes:»Nr. 20-22 bliver herefter nr. 19-21.«[Korrektion]42)Nr. 5affattes således:»5.§ 361, stk. 1, nr. 22,der bliver nr. 21, ophæves.Nr. 23-32 bliver herefter nr. 21-30.«
[Korrektion]43)Nr. 6affattes således:»6.§ 361, stk. 1, nr. 31og32,som bliver nr. 29 og 30, op-hæves, og i stedet indsættes:»29) Centrale modparter med tilladelse, jf. artikel 14 iEuropa-Parlamentets og Rådets forordning nr.2012/648 af 4. juli 2012 (EMIR-forordningen), jf. §83, stk. 1, i lov om værdipapirhandel m.v., betaler år-ligt 387.250 kr.30) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfon-de fra et land inden for Den Europæiske Union eller etland, som Unionen har indgået aftale med på det fi-nansielle område, og udenlandske forvaltere af alter-native investeringsfonde fra et tredjeland, som Dan-mark er referenceland for, der er meddelt tilladelse tilat forvalte danske alternative investeringsfonde, beta-ler årligt 20.000 kr.31) Udenlandske forvaltere af alternative investeringsfon-de, som er meddelt tilladelse til at markedsføre enudenlandsk alternativ investeringsfond i Danmark, be-taler årligt 2.000 kr. pr. alternativ investeringsfondplus 2.000 kr. pr. afdeling.32) Godkendte udenlandske clearingcentraler, jf. § 8 a ilov om værdipapirhandel m.v., betaler årligt 68.150kr.««[Korrektion]Til § 19844)I den undernr. 1foreslåede affattelse af§ 3, stk. 1,indsættes inr. 5efter »indgået aftale med«: »på det finan-sielle område«.[Præcisering]45)Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 5, stk. 6,og§ 9, stk. 1,ændres »§ 3, stk. 1, nr. 4« til:»§ 3, stk. 1, nr. 5«.«[Konsekvensrettelse]BemærkningerTil nr. 1Lovens anvendelsesområde præciseres for forvaltere medtilladelse i et andet EU-land eller et land, som Unionen harindgået aftale med på det finansielle område, som forvaltereller markedsfører andele i alternative investeringsfondegennem filialer i Danmark, idet § 176 ikke skal finde anven-delse for sådanne forvaltere.§ 176 omhandler alene forvaltere fra et tredjeland, derhar Danmark som referenceland, og skal derfor ikke findeanvendelse for forvaltere omfattet af § 1, stk. 2, idet dennebestemmelse fastsætter, hvilke bestemmelser der skal findeanvendelse for forvaltere fra et andet EU/EØS-land m.v.,som har etableret en filial i Danmark.
OMTRYK5
Til nr. 2Lovens anvendelsesområde for forvaltere fra tredjelande,der planlægger at markedsføre andele i alternative investe-ringsfonde i Danmark, præciseres, idet § 176 ikke skal findeanvendelse for sådanne forvaltere. § 176 omhandler såledesalene forvaltere fra et tredjeland, der har Danmark som refe-renceland, og skal derfor ikke finde anvendelse for forvalte-re omfattet af § 1, stk. 3, idet denne bestemmelse fastsætter,hvilke bestemmelser der skal finde anvendelse for forvalterefra et tredjeland, der alene ønsker at markedsføre alternativeinvesteringsfonde i Danmark, men som ikke har reference-land i Danmark eller et andet EU/EØS-land m.v. Der henvi-ses i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 3Lovens anvendelsesområde præciseres for forvaltere fraet EU-land eller et andet land, som Unionen har indgået af-tale med på det finansielle område, som forvalter eller mar-kedsfører andele i alternative investeringsfonde i Danmarkuden at etablere en filial i Danmark (markedsføringspas),idet § 176 ikke skal finde anvendelse for sådanne forvaltere.§ 176 omhandler således alene forvaltere fra et tredjeland,der har Danmark som referenceland, og skal derfor ikke fin-de anvendelse for forvaltere omfattet af § 1, stk. 5, idet den-ne bestemmelse fastsætter, hvilke bestemmelser der skal fin-de anvendelse for forvaltere fra et andet EU/EØS-land m.v.Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 1.Til nr. 4Lovforslagets § 1, stk. 6, foreslås at udgå, og i stedet ind-sættes det i definitionen af en kapitalforening i lovforslagets§ 3, stk. 1, nr. 11, at en kapitalforening altid vil være en al-ternativ investeringsfond uanset antallet af investorer, jf.nærmere nedenfor i bemærkningerne til nr. 6.Til nr. 5Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet direktiv nr.2004/39/EF var angivet med en forkert titel.Til nr. 6Bestemmelsen i § 3, stk. 1, nr. 11, foreslås nyaffattet,hvorved det tilføjes til definitionen af en kapitalforening, aten kapitalforening kategoriseres som en alternativ investe-ringsfond. En kapitalforening er således pr. definition en al-ternativ investeringsfond uanset antallet af investorer i kapi-talforeningen.Endvidere tilføjes det til definitionen, at kapitalforenin-ger, i lighed med hvad der gælder for specialforeninger m.v.efter den gældende lov om investeringsforeninger m.v., kaninvestere i likvide midler, herunder valuta, foruden de finan-sielle instrumenter omfattet af bilag 5 i lov om finansielvirksomhed.Til nr. 7Henvisningen til § 18, stk. 7, er ikke korrekt og udgårderfor.
Til nr. 8Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til atfastsætte nærmere regler om og betingelser for, at en forval-ter må markedsføre andele i alternative investeringsfondeover for detailinvestorer i Danmark. Tilsvarende bemyndi-gelser er i den øvrige finansielle lovgivning tillagt erhvervs-og vækstministeren, og bestemmelsen foreslås derfor ændreti overensstemmelse hermed.Til nr. 9Det fremgår af lovforslagets § 3, stk. 1, nr. 11, litra c, atdet er en betingelse for at stifte en kapitalforening, at dennehar udpeget en forvalter, der er meddelt tilladelse af Finans-tilsynet til at forvalte alternative investeringsfonde. En regi-streret forvalter kan således ikke forvalte kapitalforeningeruanset værdien af de forvaltede aktiver.Dette er en fravigelse af bestemmelsen i § 6, stk. 1, hvor-efter en forvalter af alternative investeringsfonde skal havetilladelse af Finanstilsynet, såfremt den samlede værdi af deforvaltede aktiver overstiger 100 mio. euro eller 500 mio.euro, såfremt forvalteren udelukkende forvalter alternativeinvesteringsfonde, der ikke har gearet sine investeringer, oghvor ingen investorer i fondene har en ret til at blive indløsti en periode på minimum 5 år efter datoen for den oprindeli-ge investering i hver af fondene. Der er fundet hensigtsmæs-sigt at præcisere denne fravigelse fra hovedreglen i selve be-stemmelsen, og det foreslås derfor indsat som et nyt stk. 4.Der er ikke tilsigtet nogen materiel ændring med bestem-melsen.Til nr. 10, 16, 18-24 og 29-31Der er tale om en sproglig præcisering.Til nr. 11Med ændringsforslaget får forvaltere af alternative inve-steringsfonde mulighed for at placere deres kapitalgrundlag,herunder ekstra kapitalgrundlag, i andele i kapitalforeninger,der opfylder betingelserne i det fremsatte forslag til ændringaf § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om finansiel virksomhed (L 177fremsat den 1. marts 2013 om forslag til ændring af lov omfinansiel virksomhed og forskellige andre love som følge afforslag til lov om investeringsforeninger m.v.).Med ændringen ligestilles forvaltere af alternative inve-steringsfonde med investeringsforvaltningsselskaber på det-te punkt. Dette er hensigtsmæssigt, idet det må forventes, atder vil være flere selskaber, der vil få tilladelse til at væresåvel investeringsforvaltningsselskab som forvaltere af al-ternative investeringsfonde.Den foreslåede § 162, stk. 1, nr. 8, i lov om finansielvirksomhed begrænser muligheden for at placere kapital iandele i kapitalforeninger til de kapitalforeninger, hvis ved-tægter lever op til en række begrænsninger, der indføres i §§162 a og 162 b i lov om finansiel virksomhed med sammelovforslag (L 177).Baggrunden for de foreslåede begrænsninger i §§ 162 aog 162 b i lov om finansiel virksomhed er, at de omfattedekapitalforeninger fremadrettet ikke vil være under tilsyn oglovmæssig regulering af Finanstilsynet, som de eksisterende
OMTRYK6
specialforeninger m.v. har været. Begrænsningerne indføresfor at sikre, at det er muligt for bl.a. forsikringsselskaber,pensionskasser, investeringsforvaltningsselskaber og meddette forslag også forvaltere af alternative investeringsfondeinden for de lovgivningsmæssige rammer at kunne placerekapital i kapitalforeningerne.Den foreslåede bestemmelse i § 162 a i lov om finansielvirksomhed indeholder krav om, at det skal fremgå af kapi-talforeningens vedtægter, at foreningen på en investors an-modning skal indløse andelen med midler fra foreningensformue, at der kun må investeres i likvide midler, herundervaluta, eller finansielle instrumenter omfattet af lov om fi-nansiel virksomhed, at der er nærmere angivne begrænsnin-ger på foreningens muligheder for at optage lån, og at derskal fastsættes spredningsregler. Rammerne for sprednings-reglerne er beskrevet direkte i den foreslåede bestemmelse i§ 162 b i lov om finansiel virksomhed.Med kravene til kapitalforeningernes vedtægter sikres eninvestorbeskyttelse, der skal svare til den investorbeskyttel-se, der gælder for specialforeninger efter den gældende lovom investeringsforeninger m.v. Kravet om, at investorensandel af formuen på investors anmodning skal indløses medmidler, der hidrører fra formuen, medfører, at forvaltere afalternative investeringsfonde, der har investeret i kapitalfor-eningen, altid vil kunne afhænde andelene. Hermed sikres,at forslaget ikke er i strid med kravet i artikel 9, stk. 8, iFAIF-direktivet om, at forvaltere af alternative investerings-fonde kun må placere deres kapitalgrundlag, herunder ekstrakapitalgrundlag, i likvide eller let omsættelige aktiver.De foreslåede krav i §§ 162 a og 162 b er nærmere be-skrevet i bemærkningerne til L 177.Til nr. 12Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisnin-gen rettelig skal være til stk. 8 og 9 og ikke som i den fore-slåede bestemmelse stk. 9 og 10.Til nr. 13Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til atfastsætte nærmere regler om god skik for forvaltere af alter-native investeringsfonde. Tilsvarende bemyndigelser er iden øvrige finansielle lovgivning tillagt erhvervs- og vækst-ministeren, og bestemmelsen foreslås derfor ændret i over-ensstemmelse hermed.Til nr. 14Der er tale om en sproglig korrektion, idet der fejlagtigter skrevet »enhver«, hvor der rettelig skal stå »hver«.Til nr. 15Med ændringsforslaget justeres anvendelsesområdet forbestemmelsen om pligt til at opstille måltal for andelen afdet underrepræsenterede køn i det øverste ledelsesorgan ogat udarbejde politikker for at øge andelen af samme i ledel-sesorganerne generelt. Pligten påhviler således efter forsla-get kun forvaltere, der enten har værdipapirer optaget tilhandel på et reguleret marked i et EU/EØS-land m.v. ellerhar en balancesum på 500 mio. kr. eller derover i 2 på hi-nanden følgende regnskabsår.
Med ændringsforslaget bringes bestemmelsen i overens-stemmelse med den tilsvarende bestemmelse i lov om finan-siel virksomhed § 79 a, som bl.a. gælder for investeringsfor-valtningsselskaber.Til nr. 17Finanstilsynet er i lovforslaget tillagt bemyndigelsen til atfastsætte nærmere regler om, hvilke oplysninger der skal gi-ves til detailinvestorer, og i hvilken form oplysningerne skalgives. Tilsvarende bemyndigelse er i den øvrige finansiellelovgivning tillagt erhvervs- og vækstministeren, og bestem-melsen foreslås derfor ændret i overensstemmelse hermed.Til nr. 25Ændringsforslaget nyaffatter § 109, 1. pkt., idet der ikkesom i den foreslåede bestemmelse bør henvises til § 97, meni stedet til § 76, stk. 2.Det præciseres endvidere i bestemmelsen, at den tilligegælder for forvaltere af alternative investeringsfonde medregistreret hjemsted i Danmark.Det fremgår af ændringsforslaget, at en forvalter af alter-native investeringsfonde med registreret hjemsted i Dan-mark eller et andet EU/EØS-land m.v., som har fået tilladel-se i henhold til regler, der gennemfører FAIF-direktivet, ogsom ønsker at markedsføre alternative investeringsfonde fraet tredjeland eller alternative investeringsfonde fra et landinden for Den Europæiske Union eller et land, som Unionenhar indgået aftale med på det finansielle område, som er fee-derfonde, der ikke opfylder kravene i det foreslåede § 76,stk. 2, til professionelle investorer i Danmark, af Finanstil-synet kan få tilladelse til dette, når de i det foreslåede § 109,nr. 1-4, nævnte betingelser er opfyldt.Alternative investeringsfonde, som ikke opfylder kravenei § 76, stk. 2, er alternative investeringsfonde fra et EU/EØS-land m.v., som er feederfonde og hvor masterfondeneller masterfondens forvalter ikke er fra et EU/EØS-landm.v.Til nr. 26Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisnin-gerne til § 113, stk. 1, litra a, og § 113, stk. 5, litra a, retteligskal være til § 113, stk. 1, nr. 1, og stk. 5, nr. 1.Til nr. 27Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisnin-gen til § 11, stk. 3, nr. 6, rettelig skal være til § 11, stk. 3, nr.7.Til nr. 28Der er tale om en sproglig præcisering, således at sprog-brugen i nr. 1 og 2 ensrettes med sprogbrugen i de øvrigebestemmelser i kapitel 18. Der er ikke tilsigtet nogen materi-el ændring med ændringsforslaget.Til nr. 32Der foreslås med ændringsforslaget indsat hjemmel til, atFinanstilsynet kan fastsætte regler om revision for forvaltereaf alternative investeringsfonde og deres dattervirksomhe-der. Forslaget til bestemmelsen gælder for forvaltere med
OMTRYK7
registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforvaltende,og som har tilladelse til at forvalte alternative investerings-fonde.Det foreslås i stk. 1, at Finanstilsynet kan fastsætte reglerom revision for forvaltere af alternative investeringsfondemed registreret hjemsted i Danmark, der ikke er selvforval-tende, og som har tilladelse til at forvalte alternative investe-ringsfonde, og deres dattervirksomheder. Reglerne vil bl.a.kunne omfatte krav til revisor og kunne omhandle valg ogudpegelse af revisor. I medfør af § 7 i lovforslaget skal for-valtere med tilladelse, der har registreret hjemsted i Dan-mark, og som ikke er selvforvaltende, være juridiske perso-ner omfattet af selskabsloven. Reglerne fastsat af Finanstil-synet i medfør af det foreslåede stk. 1 skal bygge på de revi-sionsregler, der i dag gælder for selskaber omfattet af sel-skabsloven.Det foreslåede stk. 2 giver Finanstilsynet hjemmel til atfastsætte regler om intern revision i forvaltere af alternativeinvesteringsfonde med registreret hjemsted i Danmark, derikke er selvforvaltende, og som har tilladelse til at forvaltealternative investeringsfonde, og deres dattervirksomhederog om systemrevisionens gennemførelse i fælles datacentra-ler.Til nr. 33Der er ikke fastsat særlige regler om regnskabsaflæggelsefor kapitalforeninger i lov om forvaltere af alternative inve-steringsfonde m.v. Det står derfor kapitalforeningerne fritfor, om de ønsker at aflægge årsrapport. Med henblik på atsikre gennemsigtigheden for investorerne foreslås det, at ka-pitalforeninger i deres vedtægter skal fastsætte, efter hvilkeregnskabsregler kapitalforeningen vil aflægge årsrapport. Enkapitalforening kan f.eks. i vedtægterne fastsætte, at den vilaflægge årsrapport efter årsregnskabslovens regler for klasseA (frivillig ordning med få og generelle regler) eller Finans-tilsynets regnskabsbekendtgørelse for investeringsforeningerog specialforeninger m.v. med de fornødne tilpasninger.Den foreslåede valgfrihed vil være med til at mindske de ad-ministrative byrder for de eksisterende specialforeningerm.v., der fremover omdannes til kapitalforeninger, da de kanvælge at fortsætte med at aflægge årsrapport efter sammeregler som i dag.Til nr. 34Der er tale om en sproglig korrektion, idet der fejlagtigter skrevet »betegnelserne«, hvor der rettelig skal stå »beteg-nelsen«.
Til nr. 35Der er tale om en lovteknisk korrektion, idet henvisnin-gen rettelig skal være til stk. 7, nr. 18, 2. pkt., og ikke som iden foreslåede bestemmelse stk. 6, nr. 18, 2. pkt.Til nr. 36Der er tale om lovtekniske korrektioner, idet henvisnin-gerne i stk. 2 og 3 rettelig skal være til § 67, stk. 4, og ikkesom i de foreslåede bestemmelser til § 67, stk. 5.Til nr. 37Der er tale om en konsekvensrettelse, idet henvisningentil § 67, stk. 1-6, rettelig skal være til § 67, stk. 1-5.Til nr. 38Der er tale om lovtekniske korrektioner. Henvisningernetil § 32, stk. 2, og § 67, stk. 7, er ikke korrekte. Der skal istedet henvises til henholdsvis § 32, stk. 3, og § 67, stk. 6.Desuden er der indsat mulighed for at strafbelægge reglerudstedt i medfør af § 01, som indsættes med ændringsfor-slag nr. 32. Endelig er det ikke hensigten at strafbelægge be-stemmelser udstedt i medfør af lovforslagets § 154, stk. 6,hvorfor henvisningen til denne bestemmelse udgår.Til nr. 39Der er tale om en sproglig præcisering, så sprogbrugen ibestemmelsen ensrettes i forhold til stk. 8 i samme bestem-melse og tilsvarende bestemmelser i den øvrige lovgivningpå det finansielle område.Til nr. 40Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af lovfor-slagets § 196, nr. 4.Til nr. 41-43Der er tale om en lovteknisk korrektion.Til nr. 44Der er tale om en præcisering, som medfører, at det i lig-hed med den øvrige lovgivning på det finansielle områdefremgår direkte af bestemmelsen, at der skal være tale omen aftale på det finansielle område. Der er ikke tilsigtet no-gen materiel ændring med bestemmelsen.Til nr. 45Der er tale om en konsekvensrettelse, som følge af at lov-forslaget nyaffatter § 3, hvorved der indsættes et nyt nr. 4 ogdet tidligere nr. 4 bliver nr. 5.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Jan Johansen (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Trine Bramsen (S) Simon Kollerup (S) Andreas Steenberg (RV) Nadeem Farooq (RV) Lone Loklindt (RV) Uffe Elbæk (RV)Mette Boye (SF) Steen Gade (SF) Frank Aaen (EL) Henning Hyllested (EL) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads Rørvig (V)Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF)Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Mette Bock (LA) Brian Mikkelsen (KF)
OMTRYK8
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
OMTRYK9
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 175
Bilagsnr.
12345678Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 19/4-13 fra InvesteringsForeningsRådet1. udkast til betænkningHenvendelse af 30/4-13 fra FinansrådetÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren2. udkast til betænkningÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 175
Spm.nr.
1Titel
Spm. om, hvilke muligheder de de danske myndigheder har for atkontrollere en udenlandsk finansiel virksomheds aktiviteter i Danmarkog moderselskabets aktiviteter i hjemlandet, til erhvervs- og vækstmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelse af 19/4-13 fra InvesteringsFor-eningsRådet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 30/4-13 fra Finansrådet, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
3