Mange tak, og tak til ordførerne for kommentarerne til lovforslaget.
Som vi har hørt, gennemføres ved det her lovforslag de bestemmelser i den såkaldte REMIT-forordning, der kræver national gennemførelse.
Forordningen forbyder bl.a.
insiderhandel og markedsmanipulation ved handel med el og gas på engrosenergimarkederne.
Det er forbud, som i forvejen kendes fra værdipapirhandelsloven.
Gennemførelse af forordningen kan medvirke til at fremme en åben og fair konkurrence på energimarkederne med positive effekter for både el- og naturgasforbrugerne.
Det bliver Energitilsynet, der bliver tilsynsmyndighed efter forordningen, og tilsynets beføjelser udvides til at sikre en effektiv anvendelse af den her forordning i Danmark.
Ligeledes foreslås nye straffebestemmelser ved overtrædelse af forordningen.
På begge punkter er der i vidt omfang tale om parallelle forhold sammenlignet med det, der gælder efter værdipapirhandelsloven.
Jeg hører, at alle partier er optaget af at få ordnede forhold på markedet, selv om der måske er et enkelt parti, der er lidt betænkeligt ved dele af den del af forslaget.
Så er der også en anden del af lovforslaget, som alle partier kommenterede, nemlig at det vil bane vej for udrulning af fjernaflæste målere.
Det er målere, der kan bidrage til at fremme energibesparelser, fordi forbrugerne får øget opmærksomhed på deres forbrug.
Det vurderes, at alene den øgede opmærksomhed vil give en 2-procentsreduktion af elforbruget og dermed en besparelse på 180 kr.
om året for en gennemsnitlig villakunde.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen forventer, at timeafregning vil medføre øget priskonkurrence på elmarkedet.
Det vil give en gennemsnitlig besparelse på ca.
100 kr.
om året for en gennemsnitlig villakunde.
Hertil kommer, at målerne vil give forbrugerne mulighed for at lægge dele af deres forbrug, når elpriserne er lave, hvorved de vil opnå en yderligere besparelse.
Men det er jo altså kun muligt at tilbyde forbrugerne en timeafregning, hvis de har fjernaflæste målere.
I det omfang forbrugerne så flytter deres spidsbelastningstimer til andre tidspunkter med lavere af netbelastning, bidrager målerne faktisk også indirekte til en bedre udnyttelse af nettene, hvilket gavner indpasning af vedvarende energi.
Det er alle de gode grunde, der gør, at vi i »Vækstplan DK« har foreslået at lave en hel udrulning af fjernaflæste målere, også til den halvdel af forbrugerne, der i dag ikke har fjernaflæste målere.
Det er lidt sådan på markedet i øjeblikket, at den frivillige opsætning af fjernaflæste målere er gået i stå, simpelt hen fordi aktørerne afventer et pålæg herom.
Hvis der kommer et pålæg, vil de have mulighed for at øge deres indtægtsrammer med et beløb til dækning af meromkostningerne ved installation – altså ikke alle omkostningerne, men meromkostningerne – som skyldes, at de fjernaflæste målere er lidt dyrere end simple elektroniske målere, og meromkostninger som følge af fremrykningen i tid til f.eks.
2020.
For snarest muligt at få gang i udrulningen af målerne igen foreslås en bemyndigelse til klima-, energi- og bygningsministeren til at fastsætte regler om udskiftning eller opgradering af de eksisterende målere til fjernaflæste målere.
Men jeg vil gerne understrege, at den bemyndigelse kun vil blive udnyttet efter godkendelse af et af Folketinget nedsat udvalg, og som flere har været inde på, er det jo noget, som vi er en del partier der sidder og forhandler om i forbindelse med »Vækstplan DK«.
Jeg vil gerne i dag glæde mig over, at alle anerkender, at der er et potentiale.
Venstre og Konservative har sagt, at de har nogle forbehold i forhold til de umiddelbare meromkostninger, der kan være i forbindelse med udrulningen af målere.
Jeg noterer mig, at Dansk Folkeparti støtter udrulningen, og det er vi glade for.
Men mon ikke vi, inden det her lovforslag er færdigbehandlet, vil have en politisk afklaring af, hvordan det i øvrigt ser ud, selv om det jo er en bemyndigelse, vi vedtager her, og ikke en endelig udrulning.
Med de ord vil jeg såmænd bare gerne takke for den interesse, Tinget i dag har udtrykt.
Jeg ser frem til, at de konstruktive drøftelser om lovforslagets enkelte elementer fortsætter i udvalgene.
Med de bemærkninger vil jeg anmode om en velvillig behandling af lovforslaget.