Først og fremmest tak til ordførerne for kommentarerne til lovforslaget.
Det kommer jo, som flere har været inde på, som en reaktion på, at de nyligt vedtagne støtteregler utilsigtet har ført til forberedelser af en betydelig udbygning med store solcelleanlæg, der omgår den grænse på 400 kW, som vi i enighed vedtog før jul.
Den politiske solcelleaftale fra 15.
november sidste år ændrede på afregningsvilkårene for at sikre en mere balanceret udbygning, hvor støtten står i et rimeligt forhold til de omkostninger, der er forbundet med at etablere et solcelleanlæg.
Dette lovforslag udmønter en tillægsaftale fra den 19.
marts 2013, som er indgået med flertallet af Folketingets partier.
Med lovforslaget målrettes de allerede vedtagne forhøjede støttesatser til de anlæg, der har som hovedformål at levere el til anlægsejeren.
Lovforslaget vil fremme en udbygning med solcelleanlæg, hvor anlæggets størrelse står i et rimeligt forhold til ejerens forbrug.
Og derfor foreslås det, at de midlertidigt forhøjede støttesatser, som er 130 øre pr.
kilowatt-time for anlæg tilsluttet i 2013, begrænses til at gælde solcelleanlæg, der etableres på taget af bygninger, idet det dog også fortsat skal være muligt for private, der eventuelt ikke har en egnet tagflade, at etablere et mindre solcelleanlæg på jorden, der kan dække en typisk husstands årlige elforbrug.
For fælles solcelleanlæg, der etableres på jorden, foreslås støttesatsen reduceret til 90 øre pr.
kilowatt-time.
Effektgrænsen på 400 kW, som viste sig ikke at have den ønskede effekt, foreslås desuden ophævet.
Der er flere ordførere, bl.a.
fra Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti, der har spurgt til en overgangsordning, og jeg vil gerne bekræfte det, som jeg også gjorde opmærksom på ved fremsættelsen af lovforslaget, nemlig at vi vil bruge høringsfasen til at tage alle kommentarerne og alle de eksempler, der er på folk, som er gået i gang, med ind, og så vil vi selvfølgelig for forligskredsen fremlægge et forslag til overgangsregler.
Det regner jeg faktisk med at gøre allerede i denne uge, så vi kan få en drøftelse af, hvad der er rimelige overgangsregler, sådan at ingen kommer i klemme, men så det på den anden side bliver helt klart, hvem der er omfattet, og hvem der ikke er omfattet.
Enhedslisten bemærker jo rigtigt, at det ikke er første gang, og at det heller ikke er anden gang, at vi er inde at ændre på de regler.
Og jeg er selvfølgelig også ked af, at vi ikke fra starten kunne se, om jeg så må sige, den mulighed for at omgå reglerne, som der viste sig, og det håber jeg ikke skal gentage sig.
Dog er det jo rigtigt, som Enhedslisten sagde, at der kommer et positivt forslag, som vi aftalte, allerede da vi lavede ændringen i solcelleordningen, nemlig et forslag, der gør det muligt for almennyttige boligforeninger at etablere solceller på tagene, sådan at det ikke bare er parcelhusejere, men også folk, der bor i byen, både i almennyttige boliger, i andelsboliger og i ejerforeninger, der får mulighed for at få glæde af støtten til solceller.
Hr.
Joachim B.
Olsen, som jeg nu ikke skal gå for hårdt til, da han jo ikke er ordfører, mener, det sådan er udtryk for en zigzagkurs.
Men man kunne egentlig godt sige, at det måske er Liberal Alliance, der lidt fører en zigzagkurs her, for Liberal Alliance plejer jo at være stærkt optaget af, at det ikke bliver for dyrt for elforbrugerne med den grønne omstilling.
Og det er præcis det, som jeg tror forligskredsen også er stærkt optaget af, og derfor er det selvfølgelig også meningen, at når solceller bliver markant billigere, reducere man også støtten.
Det giver også mening, at man for at fremme den, kan man sige, folkelige forankring og fremme folks lyst til at være med, prioriterer, at når man så laver solceller, sørger man for, at folk både på land og i by kan være med til at investere i det.
Det sidste, jeg lige skal gøre opmærksom på, er, at Enhedslistens ordfører jo sagde, at han gerne ville have haft endnu flere solceller, end vi nu er blevet enige om i energiforliget, og den konservative ordfører nævnte en grænse på 500 MW.
Jeg skal bare sige, at der dog er sket det, at for godt et år siden var fremskrivningen sådan set, at vi i 2020 ville have 6 MW sol.
Nu er fremskrivningen og aftalen jo, at vi kommer til at få op imod 800 MW.
Men det er rigtigt, at når vi når de 500 MW, så har vi aftalt, at vi snakkes ved om, hvad der skal ske fremadrettet.
Så med disse bemærkninger vil jeg gerne takke for den interesse, som Tinget i dag har udtrykt, og jeg ser frem til at fortsætte de konstruktive drøftelser om lovforslagets enkelte elementer i udvalget.