Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 2
Offentligt
1229647_0001.png
1229647_0002.png
1229647_0003.png
Kære Martin Lidegaard og medlemmer af Klima-, Energi- og Bygningsudvalget

Vedrørende L 199 Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi.

Det var med stor forundring, at jeg hørte om planerne om ændring af loven om

fremme

af vedvarendeenergi. Denne lov er på solcelleområdet lige blevet ændret, og nye retningslinier blevet udstukket så sentsom 19. december 2012. Bevares, dengang var der rigtigt nok behov for en ændring da muligheden forafskrivningen kombineret nettomålerordningen simpelthen var for god til at være sand. Det vidste alle ibranchen og de fleste borgere i Danmark.Ændringen blev til en timeafregning, som stort set ingen forsyningsselskaber er i stand til at udføre. Det ersimpelthen en umulig opgave for de fleste, at opfange og behandle så mange data, kapaciteten er ikke tilstede, og forsyningsselskaberne står tilbage med grå hår, og ved ikke hvordan de skal håndtere sagenoverfor kunderne. Nu har forsyningsselskaberne så fundet ud af at den ”nye lov” åbnede op for mulighedenfor at etablere større anlæg på optil 400 kWp – og endda større, hvis man er så opfindsom at lave flere 400kWp anlæg på samme sted. Dette kræver, at forsyningsselskaberne står over for en opgave i form af, atudbygge transformatorstationer og opgradere et forsyningsnet, der allerede skulle have været opgraderetfor længe siden. Dette medføre jo store investeringer som forbrugerne i den sidste ende skal betale, ellerskal de? For er disse penge i de fleste tilfælde ikke allerede blevet indbetalt igennem et utal af bidrag ogafgifter på elregningen – jo det er de. Med åbningen for 400 kWh anlæg blev det interessant for landmænd,kommercielle investorer og industrien at etablere anlæg i denne størrelse, og større endnu, for det var derjo mulighed for. Men problemet er, at der ikke er stilet krav til at nogen om, at ejerneselv at skulle forbrugeen væsentlig del af el-produktionen inden de solgte det til ”nettet”. Havde dette været et krav, var der nokikke så mange af ovennævnte, der syntes at dette havde været en fantastisk god investering. Specielt ikkenår man som landmand eller procesindustri kan købe elektriciteten til kr. 35-45 øre pr. kWh eller mindreuden afgifter og moms. Derfor vælger man logisk nok, at sælge hele produktionen og indkassere 130 øreved kasse 1 uden at forbruge så meget som én kWh, og hvem ville ikke gøre det, hvis de selv havdemuligheden.Jeg kan måske godt forstå, at man ønsker dette stoppet, for det var jo slet ikke det der var meningen meddenne ændring. Meningen, tror jeg var, at det offentlige, industrien og boligforeninger skulle havemulighed for at investere i en ren energikilde, til fornuftige priser, det private marked har man heltignoreret og lagt på is, med timeafregningsmodellen. Desværre blev den faldende pris på solceller nævntsom grunden til den først nedsatte, og af åre graduerede feed-in tarif. Nu er virkeligheden så, at dennekonstant nedadgående prispil ikke længere er aktuel, faktisk ser man stagnerende til stigende priser på deteuropæiske solcellemarked, som vi er en del af, så derfor falder beregningerne i mine og mange andresøjne helt til jorden.I det nye lovforslag bliver der gjort forskel på jord og tagmonterede solcelleanlæg, hvorfor nu det??Hvad eridéen bag at tillade 130 øres afregning for tagmonterede solcelleanlæg, og ikke for jordmonterede? Er detfordi man ikke ønsker solcelleanlæg etableret på bar mark væk fra bygninger, som på den tyske Autobahn?Hvis det er det, man vil undgå, så sig det, og tillad kun solcelleanlæg i umiddelbar nærhed af ejerensbygninger, ligesom med husstandsvindmøller. Men lad være med igen, at bruger priserne som argument,
for at jordbaserede anlæg er billigere at etablere end tagmonterede, det er decideret usandt. Jo, hvis dukommer op i MW anlæg, så måske, men ikke 400 kWp, det ved jeg, med sikkerhed. Man skal jo i denneforbindelse så ikke glemme, at netopsolcellelaug giver alle, store som små, husejere som lejere mulighedfor at være en del af det nye grønne Danmark, og denne mulighed skære man altså væk nu, hvor man igenindføre restriktioner som udelukkende kommer forsyningsselskaberne til gode. Ja, det er faktisk en stående”joke” ude i samfundet, at det er forsyningsselskaberne, der fører pennen i forbindelse med lovpakkerne pådette område!Hvorfor egentlig ikke bare åbne op for nettoordningen således at alle må etablere solcelleanlæg som kandække ens eget behov uanset størrelse set over en periode på 12 måneder, og så sætte en mindre afgift påind og ud trafikken på nettet. Skulle det så ske, at nogen overproducerer set over 12 måneder, kunne enstrafafgift blive pålagt, alternativt kunne denne del af produktionen kvit og frit tilgå… ja, lad dette være optil diskussion.Må jeg ikke opfordre til, at man endnu engang kigger hele det oprindelige ogL 199 igennem igen en gang til,og i den gang gennemarbejder det, så det juriske og praktisk kan føres ud i livet, uden at der er åbenlysesmuthuller, og ubesvarede forhold. I den forbindelse ville det måske være en idé, at tage relevante aktørerog foreninger, ja måske også EU så denne del også er clearet, med på høring, så man får afklaret alleforhold, og hørt alle parter.Indtil videre syntes jeg faktisk, at det har været en katastrofe, og resultat af et virkeligt dårligt politiskhåndværk, at regeringen og partierne bag energiforliget idag sætter endnu en stopklods i en voksendeindustri. Det er ikke gennemtænkt,og det kommer til at koste tusindevis af arbejdspladser.Hvorfor må boligforeninger og industrien ikke opsætte solcelleanlæg på jorden, hvis de har plads til det der,og ikke på tagene – hvorfor skal de straffes? Det er typisk procesindustri og lignende der har et stortelforbrug, men deres tagarealer er oftest fyldt op med tekniske installationer som ventilation og andet.Hele lovgivningen på dette område inklusive lovgivningen om husstandsvindmøller, er ikke gennemarbejdetog gennemtænkt, men styret 100% af forsyningsselskaberne, der ikke har interesse i at omlægge el-produktionen til vedvarende energi. Vi glemmer, at solceller udgør en ekstrem lille del af vores samledeforbrug, selvom den er boomet de sidste par år, og ønsker vi virkeligt at vi i 2020 skal være fossilfri, skal derhandeles nu.Nu skal det ikke være noget hemmelighed, at jeg med den ene fod er plantet i branchen, ogarbejdsmæssigt naturligvis synes at disse ændrede tiltag er frustrerende. Men når man somforretningsmand, har et ønske om, at udvikle sin forretning, og byde ind i krisetider, med at en muligansættelse af yderligere 20 mand, synes jeg ikke at man samfundsmæssigt griber tingene rigtigt an.Et springende spørgsmål i denne situation er selvfølgelig også, hvad gør jeg med de anlæg, som vi har solgtinden 19. marts 2013, blandt andet som fællesanlæg til en landsby, der med dette tiltag ønskede at bringesig på landkortet i Udkantsdanmark, er de stadig på ”gammel” ordning? Hvis ikke, hvad gør vi så lige medde millioner vi har investeret i solceller og monteringssystemer, som ikke kan sendes retur – sender jegbare regningen til jer??Personligt synes det er ærgerligt at ministeriet, embedsmænd og udvalget kommer til at stå i et rigtigtuheldigt lys, med et strejf af uprofessionalisme, utroværdighed og inkompetence smurt henover, når man
indenfor så relativ kort tid kan fremføre ændringer til loven om

fremme

af vedvarende energi, det er ogbliver politisk makværk, og bør ikke kunne ske, med de ressourcer og den hær af embedsfolk I har tilrådighed.Jeg indbyder jer alle til at komme til Frederikshavn og få en idé om, hvordan tingene er herude i detvirkelige liv, og hvordan jeres vælgere og industrien opfatter denne usikkerhed der præger ministeriets ogudvalgets handlinger. Ja, man får jo lyst til selv at gå ind i politik, men er det det værd, hvis man misterfølingen med omverdenen.
Med venlig hilsenKim Stubbergaard ReeseUnderstedvej 249900 Frederikshavn