Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 35
Offentligt
1254536_0001.png
1254536_0002.png
1254536_0003.png
N O T AT
14. maj 2013
Forslag til overgangsordning for solcelleanlæg, som ikke etableres på bygningerHvis projekter, hvor der er indgået bindende aftale om køb af et solcelleanlæg senest den 19.marts 2013 får lov at opretholde den midlertidigt forhøjede støtte, anslås det på baggrund afhøringssvarene, at der vil blive etableret 50-100 MW solceller under denne ordning.Kriteriet om bindende aftale om køb af et solcelleanlæg dækker projekter, hvor der er indgåetbindende og ubetinget aftale med en leverandør om at levere og montere et færdigt solcellean-læg på en given placering, men ikke projekter, hvor projektejeren har indgået aftale om etab-lering, men endnu ikke indkøbt alle komponenterne. Dette vil særligt inkludere de projekter,hvor landmænd eller andre jordejere har indgået aftale med en solcelleleverandør, men ikkede projekter, hvor en projektudvikler selv står for etableringen og påtænker at etablere anlæg-get i et antal delentrepriser. Det bemærkes, at en aftale om køb må betragtes som bindende ogubetinget, selv om der er taget forbehold for tilladelse efter planloven eller en byggetilladelse.Kriteriet om bindende aftale om køb anbefales i en række høringssvar.For at undgå mulighed for omgåelse ved at tilbagedatere købsaftaler, bør kriteriet om en bin-dende aftale om køb suppleres med noget mere håndfast. Det er let at snyde med datoen på enkøbskontrakt. P4 Østjylland viste ved en rundringning efter skæringsdatoen 20. november2012 for de små solcelleanlæg, at der nemt kunne findes leverandører, der var villige til at til-bagedatere en kontrakt.Det må formodes, at alle, eller næsten alle, der har indgået bindende aftale om køb af et stortsolcelleanlæg, også har indsendt ansøgning til kommunalbestyrelsen efter lov om planlægningeller byggeloven.Alle anlæg omfattet af byggeloven skal byggesagsbehandles i kommunen. Der findes ikke enfast praksis for, hvornår et solcelleanlæg er stort nok til at være omfattet af byggeloven. Detvurderes, at næsten alle solcelleanlæg, som ikke etableres på bygninger, vil skulle byggesags-behandles (solcelleanlæg på 6 kW fylder ca. 60 m2). Det er kommunen, som træffer afgørelseherom.Energistyrelsen har spurgt ind til omfang af, og status for anmeldelser af solcelleanlæg tilkommunerne. Det foreløbige billede er, at de fleste ansøgninger er trukket tilbage igen medhenvisning til L 199. Når ansøgningerne bliver frafaldet kan det ses som udtryk for, at en evt.kontrakt har kunnet annulleres. I flere tilfælde er der også tale om, at planlagte projekter flyt-
Side 1
tes op på et tag. Anlæg, hvor ansøgningen er trukket tilbage, bør dermed ikke gives adgang tilen overgangsordning.Der kan være tilfælde, hvor der er indgået en bindende kontrakt, men kommunen endnu ikkehar modtaget ansøgning som beskrevet ovenfor.Andre pålidelige kilder til dokumentation for, at projektet var igangsat før skæringsdatoen kanvære, at netvirksomheden har modtaget anmeldelse af anlægget med henblik på registrering istamdataregisteret, eller at netvirksomheden har modtaget anmodning om nettilslutning.Muligheden med anmeldelse til netvirksomheden nævnes ligesom anmeldelse til kommunen iflere høringssvar. Oftest vil begge være opfyldt, men der kan være tilfælde, hvor man har nåetat anmelde til netvirksomheden, men ikke til kommunen.Alle de berørte projekter må forventes at være stillet i bero fra fremsættelsen af L 199 til denendelige overgangsordning bliver kendt. Det kan derfor være svært at få anlæggene færdigeog nettilsluttede inden nytår. Hvis overgangsordningen lader de omfattede anlæg komme påsamme regler som anlæg på bygninger, vil støtten som for anlæg på bygninger være lavere foranlæg nettilsluttet efter nytår.Solcelleanlæg, der omfattes af en overgangsordning og nettilsluttes inden udgangen af 2013,vil være berettigede til den PSO-støttede afregningssats på 130 øre/kWh i 10 år fra nettilslut-ning. Anlæg nettilsluttet i 2014 vil være berettigede til en afregningssats på 116 øre/kWh i 10år fra nettilslutning.En sådan ordning indeholder ikke kompensation for projektering m.v. i de tilfælde, hvor derikke inden 20. marts 2013 er indgået en bindende aftale.FinansieringDe store anlæg, der rammes af L 199, er projekteret med henblik på at levere hele produktio-nen til nettet. Dermed giver anlæggene ikke anledning til tab for statskassen i form af tabt af-giftsprovenu. I tabel 1 nedenfor antages, at anlæggene nettilsluttes i 2013 og dermed modtagerPSO-støtte i form af den sikrede afregningspris på 130 øre/kWh i 10 år fra nettilslutning.Udgifterne til støtten i en overgangsordning afhænger af, hvor mange anlæg der omfattes afordningen. Tabel 1 angiver den gennemsnitlige årlige udgift i 10 år for relevante størrelses-ordner. Udgiften vil være stabil i løbende priser, da der forventes en stabil elpris i perioden.Tabel 1MW etableret ultimo 201350100300500
Gennemsnitlig årlig PSO støtte 2014-2023mio. kr. i løbende priser4385255425
Side 2
IndstillingDet indstilles, at der etableres en overgangsordning til L199 med følgende hovedpunkter:Ejeren har indgået bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlægget senest den19. marts 2013, dog må der gerne være taget forbehold for tilladelse efter nr. 1 og 2nedenfor.Herudover skal mindst en af følgende handlinger være foretaget senest den 19. marts 2013 ogikke efterfølgende være trukket tilbage:1) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning efter lov om planlægning,2) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning om byggetilladelse3) Netvirksomheden har modtaget anmeldelse af anlægget4) Netvirksomheden har modtaget anmodning om nettilslutning af anlægget.
Side 3