Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 54
Offentligt
1258725_0001.png
1258725_0002.png
1258725_0003.png
1258725_0004.png
1258725_0005.png
1258725_0006.png
1258725_0007.png
1258725_0008.png
Ændringsforslag stillet den {FREMSAT} uden for tillægsbetænkningen
Ændringsforslagtil 3. behandling afforslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi(Ændring af støtte til visse solcelleanlæg)
Til § 12)I den undernr. 1foreslåede§ 43 aaffattesstk. 7således:»Stk. 7.Ejere af elproduktionsanlæg med en installeret effekt på 6 kW eller derunder, som er net-tilsluttet den 20. november 2012 eller senere, og som alene anvender gasser omfattet af stk. 1, kan istedet for at modtage pristillæg efter stk. 2 vælge at modtage pristillæg, som fastsættes således, atdette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 130 øre pr. kWh. Forelektricitet fremstillet på anlæg nettilsluttet den 1. januar 2014 eller senere fastsættes pristillægget,som kan vælges, på samme måde, dog således at det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 14 ørepr. kWh fra og med den 1. januar 2014 til og med den 1. januar 2018. Pristillægget ydes i 10 år franettilslutningstidspunktet med det på nettilslutningstidspunktet gældende pristillæg efter 1. eller 2.pkt. Anmodning om valg af pristillæg skal indgives inden nettilslutning af anlægget.«[Konsekvensændring]3)I det undernr. 2foreslåede§ 44, stk. 5,ændres »§ 47, stk. 5, nr. 1« to steder til: »§ 43 a, stk. 7«.[Konsekvensændring]4)Det undernr. 3foreslåede§ 47, stk. 5,udgår, og i stedet indsættes:»Stk. 5.For elektricitet fra solcelleanlæg, som er nettilsluttet efter den 19. marts 2013, dog senestden 10. juni 2013, ydes der pristillæg på følgende måde:1) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i byg-ninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller, jf. dog nr. 3, ydes et pristil-læg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris til-sammen udgør 130 øre pr. kWh. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.2) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, der ikke opfylder kravene i nr. 1, og som er tilslut-tet i egen forbrugsinstallation, ydes pristillæg efter nr. 1, når den samlede installerede effekt frasolcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr. husstand.3) For elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integrereti bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætning af solceller, ydes et pristillæg, somfastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør145 øre pr. kWh. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.4) For elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 3, ydes et pristil-læg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris til-sammen udgør 90 øre pr. kWh. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.
5) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 1-4, ydes et pristillæg,som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammenudgør 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år.Stk. 6.For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som er nettilsluttet den 11. juni 2013 eller se-nere ydes et pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte mar-kedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de føl-gende 10 år, medmindre Energinet.dk har givet tilsagn om, at anlægget er omfattet af den pulje, somer nævnt i stk. 7 og 8.Stk. 7.Energinet.dk kan give tilsagn om mulighed for forhøjet pristillæg til elektricitet fremstilletpå solcelleanlæg inden for en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013. Der kan ydes tilsagnom, at følgende solcelleanlæg med den nævnte støtte falder inden for puljen:1) Solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, hvor den samlede installerede effektfra solcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr. husstand, jf.dog nr. 2. For elektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som fastsættes således,at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 130 øre pr. kWhved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 ellersenere, fastsættes pristillægget på samme måde, dog således at det fastsatte pristillæg nedsættesårligt med 14 øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 år fra net-tilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillægefter 2. eller 3. pkt.2) Fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke eropført med henblik på opsætning af solceller. For elektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydeset pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markeds-pris tilsammen udgør 145 øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er gi-vet tilsagn om den 1. januar 2014 eller senere, fastsættes pristillægget på samme måde, dog så-ledes at det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 17 øre pr. kWh fra og med den 1. januar2014. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for tilsag-net fra Energinet.dk gældende pristillæg.3) Fælles solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 2. For elektricitet fremstillet på sådanne anlægydes et pristillæg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte mar-kedspris tilsammen udgør 90 øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der ergivet tilsagn om den 1. januar 2014 eller senere, fastsættes pristillægget på samme måde, dogsåledes at det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 6 øre pr. kWh fra og med den 1. januar2014. Pristillægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet for tilsag-net fra Energinet.dk gældende pristillæg.Stk. 8.Det er en betingelse for forhøjet pristillæg efter stk. 7, at anlægget nettilsluttes inden 2 årefter afgivelse af tilsagn om forhøjet pristillæg. Klima-, energi- og bygningsministeren fastsætterregler om ansøgningsproceduren og om fordelingen af puljen efter stk. 7 på forskellige kategorier afanlæg og kriterier for udvælgelse, herunder eventuel lodtrækning, hvis antallet af ansøgninger over-stiger mængden af MW i puljen. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om forhøjelse af puljen,hvis den årlige pulje ikke er blevet fuldt udnyttet i de foregående år. Ministeren kan endelig be-stemme, at puljen for 2013 først fordeles i 2014 med det for tilsagn i 2013 gældende pristillæg.«Stk. 6 bliver herefter stk. 9.[Ændret pristillæg for anlæg nettilsluttet fra den 11. juni 2013]5)I det undernr. 3foreslåede§ 47, stk. 6,som bliver stk. 9, ændres »stk. 4 og 5« til: »stk. 4-8«.[Konsekvensændring]
6)I det undernr. 3foreslåede§ 47, stk. 6, nr. 1,som bliver stk. 9, nr. 1, ændres »stk. 5, nr. 1«, til »§43 a, stk. 7«.[Konsekvensændring]7)Nr. 4-7affattes således:»4.I§ 49, stk. 4,indsættes efter »§ 47, stk. 3, nr. 1,«: »stk. 4-7, eller stk. 9, nr. 1 eller 2,«.5.I § 50, stk. 2, ændres »§ 47, stk. 3, nr. 1, eller § 48, stk. 3, nr. 1« til: »§ 47, stk. 3, nr. 1, eller stk.9, nr. 1 og 2, eller § 48, stk. 3, nr. 1, og hvilke solcelleanlæg der er omfattet af § 47, stk. 4, nr. 2, stk.5, nr. 1, 3 og 4, og stk. 7, nr. 2 og 3«.6.I § 51, stk. 4, ændres »og § 47, stk. 2 og stk. 3, nr. 1« til: »§ 43 a, stk. 7, § 44, stk. 5, og § 47, stk.2, stk. 3, nr. 1, stk. 4-7 og stk. 9, nr. 1 og 2«.7.I § 52, stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »vindmøller«: », og på et solcelleanlæg med en installereteffekt på 50 kW eller derunder, som er omfattet af § 47, stk. 4, nr. 1 eller 2, eller stk. 5, nr. 1-4, ellerstk. 7,«.«[Konsekvensændringer]Til § 38)Istk. 3indsættes efter »20. marts 2013«: »og endelig for så vidt angår § 47, stk. 6, i lov omfremme af vedvarende energi som indsat ved dette lovforslags § 1, nr. 3, tidligst den 11. juni 2013«.[Virkningstidspunkt for ændret pristillæg for anlæg nettilsluttet fra den 11. juni 2013]9)Istk. 4ændres »og stk. 6, nr. 1« til: »stk. 6, stk. 7 og stk. 9, nr. 1«.[Konsekvensændring]10)Istk. 6ændres »pristillæg fastsat efter § 47, stk. 5, nr. 1, i lov om fremme af vedvarende energisom affattes ved § 1, nr. 3,« til: »det i bestemmelserne fastsatte pristillæg«.[Konsekvensændring]11)Efter stk. 8 indsættes som nyt stykke:»Stk. 9.Der ydes pristillæg efter § 47, stk. 5, nr. 1-4, i lov om fremme af vedvarende energi somaffattet ved denne lovs § 1, nr. 3, i stedet for § 47, stk. 6-8, i lov om fremme af vedvarende energisom affattet ved denne lovs § 1, nr. 3, til elektricitet fremstillet på solcelleanlæg nettilsluttet den 11.juni 2013 eller senere, dog således at de § 47, stk. 5, nr. 1-4, fastsatte pristillæg årligt nedsættes,hvis anlæggene nettilsluttes den 1. januar 2014 eller senere. Den årlige nedsættelse sker fra og medden 1. januar 2014 til og med den 1. januar 2018 og udgør 14 øre pr. kWh for anlæg omfattet af §47, stk. 5, nr. 1 og 2, 17 øre pr. kWh for anlæg omfattet af § 47, stk. 5, nr. 3, og 6 øre pr. kWh foranlæg omfattet af § 47, stk. 5, nr. 4. Det på nettilslutningstidspunktet gældende pristillæg ydes i 10år fra nettilslutningstidspunktet. Ovenstående forudsætter, at anlæggene ikke er omfattet af stk. 4,og at ejeren har indgået bindende og ubetinget aftale om køb af solcelleanlægget senest den 10. juni2013, dog må der gerne være taget forbehold for tilladelse efter nr. 1 og 2 nedenfor. Herudover skalmindst en af følgende handlinger være foretaget senest den 10. juni 2013 og ikke efterfølgende væretrukket tilbage:1) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning efter lov om planlægning.
2) Kommunalbestyrelsen har modtaget ansøgning om byggetilladelse efter byggeloven eller reglerudstedt i medfør heraf.3) Netvirksomheden har modtaget anmeldelse af anlægget med henblik på registrering i et registeroprettet efter § 85 a, stk. 2, nr. 2, i lov om elforsyning.4) Netvirksomheden har modtaget anmodning om nettilslutning af anlægget.«Stk. 9 bliver herefter stk. 10.[Overgangsordning for solcelleanlæg nettilsluttet efter den 10. juni 2013]12)Istk. 9,som bliver stk. 10, ændres »stk. 4-8« til: »stk. 4-9«.[Konsekvensændring]
BemærkningerTil § 1Til nr. 2Det fremgår af det fremsatte forslag til § 43 a, stk. 7, i VE-loven, at ejere af elproduktionsanlæg,som alene anvender biogas og forgasningsgas fremstillet ved biomasse, med en installeret effekt på6 kW eller derunder, kan vælge at modtage en fast afregningspris som fastsat og beregnet efter § 47,stk. 5, nr. 1, i stedet for at modtage støtte efter stk. 1. Herved får disse anlæg mulighed for at fåsamme pristillæg som solcelleanlæg. Ved ændringsforslag nr. 4 foreslås støtten til solcelleanlægændret. Da det ikke er hensigten at ændre støtten til biogas og forgasningsgas fremstillet ved bio-masse, foreslås, at den støtte, som fremgår af det fremsatte lovforslags § 47, stk. 5, nr. 1, i stedetfastsættes direkte i § 43 a, stk. 7. Der er således ikke tilsigtet realitetsændringer i forhold til detfremsatte lovforslag.Til nr. 3Det fremgår af det fremsatte forslag til § 44, stk. 5, i VE-loven, at ejere af elproduktionsanlæg,som alene anvender energikilder omfattet af stk. 1, med en installeret effekt på 6 kW eller derunderkan vælge at modtage en fast afregningspris som fastsat og beregnet efter § 47, stk. 5, nr. 1, i stedetfor at modtage støtte efter stk. 2. Herved får disse anlæg mulighed for at få samme pristillæg somsolcelleanlæg. Ved ændringsforslag nr. 4 foreslås støtten til solcelleanlæg ændret. Da det ikke erhensigten at ændre støtten til anlæg omfattet af § 44, stk. 5, foreslås henvisningen ændret til § 43 a,stk. 7, som foreslås at indeholde den støtte, som fremgår af det fremsatte forslags § 47, stk. 5, nr. 1.Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2. Der er således ikke tilsigtet realitetsæn-dringer i forhold til det fremsatte lovforslag.Til nr. 3Ved det fremsatte forslag til § 47, stk. 5, i VE-loven foreslås de midlertidige forhøjelser af pristil-læggene, som blev vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012 fjernet for visse nærmere angiv-ne solcelleanlæg. Ved dette ændringsforslag, som indsætter nye stk. 6-8, foreslås de midlertidigeforhøjelser fjernet for yderligere kategorier af anlæg og for de tilbageværende kategorier erstattet afen puljeordning. Disse yderligere ændringer af støtten vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december2012 foreslås at gælde for anlæg, som er nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere. Som konse-kvens heraf foreslås de i det fremsatte lovforslags § 47, stk. 5, fastsatte støtteregler bibeholdt (med
de nødvendige konsekvensændringer) for solcelleanlæg nettilsluttet i perioden fra den 20. marts2013 og indtil den 11. juni 2013. Der henvises endvidere til den foreslåede overgangsordning i æn-dringsforslag nr. 11.Med forslaget til nytstk. 6foreslås de midlertidige forhøjelser af pristillæg til solceller, som blevvedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012 fjernet, således at udgangspunktet for pristillæg tilsolceller fremover vil være den gældende afregningspris på 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslut-ningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år. Visse nærmere angivne kategorier af solcelleanlæghar dog alligevel mulighed for at opnå forhøjet pristillæg, hvis der er plads inden for en pulje på 20MW årligt i 5 år. Det, at der skal være plads inden for puljen, betyder, at anlæggene ikke kan væresikre på at få et forhøjet pristillæg førend, der foreligger et tilsagn om, at der plads i puljen. Det fo-reslås, at det bliver Energinet.dk, som administrerer puljen, hvorfor det forhøjede pristillæg gøresafhængigt af et tilsagn fra Energinet.dk om, at anlægget omfattes af puljen.Puljens størrelse er istk. 7fastsat til 20 MW årligt i 5 år fra 2013. Størrelsen er fastsat med bag-grund i den allerede konstaterede udbygning med solcelleanlæg og den forventede udbygning om-fattet af overgangsordningerne. Baggrunden for den 5-årige periode er, at den midlertidigt forhøjedestøtte udløber med udgangen af 2017.Puljen vil først kunne blive fordelt, når bestemmelsen er sat i kraft. Det er klima-, energi- og byg-ningsministeren, som i henhold til forslagets § 3, stk. 2, fastsætter tidspunktet for bestemmelsensikrafttræden. Bestemmelsen vil først kunne blive sat i kraft i det omfang og fra det tidspunkt, somfølger af Europa-Kommissionens godkendelse efter statsstøttereglerne. Klima-, energi- og byg-ningsministeren kan bestemme, at puljen for 2013 først kan fordeles i 2014, jf. forslag til stk. 8 ogbemærkninger hertil. Det er ligeledes klima-, energi- og bygningsministeren, som fastsætter ansøg-nings- og fordelingsreglerne, jf. også forslag til stk. 8 og bemærkninger hertil.De anlæg, som kan omfattes af puljen er efternr. 1solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugs-installation, hvor den samlede installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet forbrugsinstallationenudgør 6 kW eller derunder pr. husstand. Der er ikke særlige krav til placeringen af anlægget, hvor-for det godt kan være placeret på jorden. Hvis anlægget er et fælles solcelleanlæg omfattes anlæggetaf nr. 2 eller 3.For at blive omfattet af puljen efter nr. 1 skal solcelleanlægget for det første være tilsluttet i egenforbrugsinstallation. Det betyder, at det forhøjede pristillæg, som der kan gives tilsagn om, alenekan ydes til den overskudsproduktion, som afregnes som leveret til det kollektive elforsyningsnet,mens der ikke ydes pristillæg til egetforbruget. Elproducenten kan således ikke vælge at levere heleelproduktionen til det kollektive elforsyningsnet og derved opnå pristillæg for hele elproduktionenefter bestemmelsen.For det andet skal anlægget være dimensioneret således, at det – eventuelt sammen med andresolcelleanlæg tilsluttet i installationen – har en installeret effekt på 6 kW eller derunder pr. hus-stand. Effektgrænsen på 6 kW vedrører den samlede effekt af de solcelleanlæg, der er tilsluttet iinstallationen. Udgør den samlede installerede effekt fra anlæg tilsluttet i forbrugsinstallationenover 6 kW, kan der hverken helt eller delvis ydes pristillæg efter bestemmelsen.At solcelleanlægget højst kan have en installeret effekt på 6 kW pr. husstand medfører endvidere,at beboelsesbygningens størrelse er uden betydning i forhold til mulighed for at opnå forhøjet pris-tillæg. Det betyder også, at hvis flere husstande måtte aftage elektricitet gennem samme forbrugsin-stallation, så kan anlægget (eller flere anlæg) have en installeret effekt på mere end 6 kW.Erhvervsmæssig bebyggelse og anden ikkeerhvervsmæssig benyttet bebyggelse, som ikke er hus-stande, er ikke omfattet af nr. 1. Klima-, energi- og bygningsministeren har i øvrigt mulighed for at
fastsætte regler om adgangen til at modtage pristillæg efter nr. 1, jf. § 50, stk. 5, hvis der måtte visesig behov herfor.For at blive omfattet af puljen efternr. 2og3skal der være tale om fælles solcelleanlæg. Sådanneanlæg er ikke nødvendigvis tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Nr. 2 vedrører fælles anlæg etable-ret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblik på opsætningaf solceller og nr. 3 øvrige fællesanlæg. Det er klima-, energi- og bygningsministeren, som fastsæt-ter, hvad der forstås ved fælles solcelleanlæg, jf. forslag til ændring af § 50, stk. 2. For en nærmeredefinition af fælles solcelleanlæg henvises endvidere til bemærkningerne til § 47, stk. 4, nr. 2, somindsat ved § 1, nr. 7, i lov nr. 1390 af 23. december 2012, herunder bemærkninger i ændringsforslagaf 13. december 2012, som blev stillet af klima-, energi- og bygningsministeriet.Størrelsen af de i puljen nævnte pristillæg svarer til de pristillæg, som i det fremsatte lovforslagskulle gælde for solcelleanlæg nettilsluttet i 2013 og frem, dog er den midlertidigt forhøjede støtteefter puljeordningen ikke knyttet til nettilslutningstidspunktet, men til tidspunktet for Energinet.dk’stilsagn, forudsat at nettilslutningen sker inden for 2 år for nettilslutningstidspunktet, jf. stk. 8.Det foreslås istk. 8,det er en betingelse for forhøjet pristillæg efter stk. 7, at anlægget skal net-tilsluttes inden 2 år efter afgivelsen af tilsagnet fra Energinet.dk. Dette skyldes, at det ikke skal væremuligt at reservere adgang til pristillæg til projekter over en længere årrække.Herudover foreslås at klima-, energi- og bygningsministeren bemyndiges til at fastsætte regler omansøgningsproceduren og fordelingen af puljen på forskellige kategorier af anlæg og kriterier forudvælgelse. Ministeren kan fastsætte regler om, at puljen skal fordeles løbende, eller at den skaluddeles over en eller flere ansøgningsrunder i det enkelte år. Ministeren vil herudover eksempelviskunne fastsætte regler om, at en del af puljen skal reserveres til fælles solcelleanlæg. Hvis antallet afansøgninger overstiger mængden af MW i puljen, har ministeren bl.a. mulighed for at fastsætte reg-ler om lodtrækning. Ministeren kan endvidere fastsætte regler om forhøjelse af puljen, hvis den ikkeer fuldt udnyttet i de foregående år, dvs. hvis der ikke har været tilstrækkeligt med ansøgninger,eller hvis enkelte tilsagn ikke er blevet udnyttet.Endelig kan ministeren bestemme, at puljen for 2013 først fordeles i 2014. Forslaget skyldes, atpuljeordningen muligvis først træder i kraft i 2014 eller på et tidspunkt, hvor det ikke kan nås atfordele puljen i 2013. I et sådant tilfælde vil ministeren kunne bestemme, at der skal ske to forde-linger i 2014, hvoraf den første vil være til den afregning, som ville gælde, hvis tilsagn var givet i2013. Herved får det ikke betydning i forhold til pristillæggenes størrelse, at puljeordningen førstmåtte træde i kraft på et senere tidspunkt.Til nr. 5Der er tale om en ændring af en henvisning som konsekvens af, at der foreslås indsat tre nye styk-ker i § 47.Til nr. 6Det fremgår af det fremsatte forslag til § 47, stk. 6, i VE-loven, at der ydes samme pristillæg somefter stk. 5, nr. 1 for elektricitet fremstillet på andre anlæg med en installeret effekt på 6 kW ellerderunder, ved anvendelse af energikilder eller teknologier af væsentlig betydning for den fremtidigeudbredelse af VE-elektricitet. Herved får andre mindre VE-anlæg mulighed for at få samme pristil-læg som solcelleanlæg. Ved ændringsforslag nr. 4 foreslås støtten til solcelleanlæg ændret. Da detikke er hensigten at ændre støtten til andre anlæg omfattet af § 47, stk. 6, der bliver stk. 9, foreslåshenvisningen ændret til § 43 a, stk. 7, som foreslås at indeholde den støtte, som fremgår af det frem-
satte forslags § 47, stk. 5, nr. 1. Der henvises til bemærkningerne til ændringsforslag nr. 2. Der ersåledes ikke tilsigtet realitetsændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.Til nr. 7Der er tale om række ændringer af henvisninger som konsekvens af, at der foreslås indsat tre nyestykker i § 47 i VE-loven. Der er ikke tilsigtet realitetsændringer i forhold til det fremsatte lovfors-lag.Til § 3Til nr. 8De nye bestemmelser i forslaget til § 47, stk. 6, i VE-loven, som foreslår de midlertidige forhøjel-ser vedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012 fjernet for yderligere kategorier af anlæg og forde tilbageværende kategorier erstattet af en puljeordning, kan først få virkning fra offentliggørelse iFolketingstidende. Det foreslås derfor, at § 47, stk. 6, i VE-loven som indsat ved denne lovs § 1, nr.3, tidligst kan få virkning fra den 11. juni 2013. Selve puljeordningen vil dog først kunne få virk-ning fra ikrafttrædelsen.Ændringer i støtte vil først kunne blive sat i kraft i det omfang og fra det tidspunkt, som følger afEuropa-Kommissionens godkendelse efter statsstøttereglerne.Til nr. 9Der er tale om ændringer i henvisninger som konsekvens af, der foreslås indsat tre nye stykker i §47 i VE-loven, som også skal nævnes i overgangsordningen. Anlæg, som er berettiget til nettoaf-regning på årsbasis i henhold til regler fastsat efter elforsyningsloven, skal således ikke kunne om-fattes af de forhøjede pristillæg i puljeordningen for den del af elektriciteten, som afregnes til detkollektive elforsyningsnet.Til nr. 10Der er tale om konsekvensændring som følge af, at støtten til anlæg omfattet af § 43 a, stk. 7, og §44, stk. 5, i VE-loven efter ændringsforslag nr. 4 ikke længere fremgår af § 47, stk. 5, nr. 1, menfremgår af § 43 a, stk. 7, hvortil § 44, stk. 5, henviser. Der henvises til bemærkningerne til æn-dringsforslag nr. 2 og 3.Til nr. 11Med ændringsforslaget foreslås en ny overgangsordning indført for de solcelleanlæg, som er om-fattet af det fremsatte forslags § 47, stk. 5, nr. 1-4, som ændret ved 2. behandlingen. Dette omfattersolcelleanlæg etableret på taget af bygninger eller integreret i bygninger, som ikke er opført medhenblik på opsætning af solceller, andre solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation,hvor den samlede installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kWeller derunder pr. husstand og fælles solcelleanlæg.Ordningen omfatter også de anlæg, der opfylder kravene i de foreslåede overgangsordninger i for-slagets § 3, stk. 7 og 8, og derfor behandles efter § 47, stk. 5, nr. 1 eller 3, selv om de ikke opfylderbetingelserne herfor, jf. nærmere bemærkninger til § 3, stk. 7 og 8, i ændringsforslag nr. 4 i betænk-ningen. Overgangsordningen omfatter derimod ikke anlæg, hvortil der i henhold til overgangsord-
ningen i stk. 4 ydes pristillæg efter § 47, stk. 3, i lov om fremme af vedvarende energi, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1074 af 8. november 2011. Dette fremgår udtrykkeligt af, at anlægget ikke må væ-re omfattet af stk. 4.Overgangsordningen skal sikre, at de nævnte solcelleanlæg, såfremt de opfylder visse nærmereangivne betingelser, ikke omfattes af de foreslåede regler, som skal gælde for solcelleanlæg net-tilsluttet den 11. juni 2013 eller senere, uanset at de først nettilsluttes efter denne dato.Da § 47, stk. 5, nr. 1-4, alene foreslås at gælde for anlæg nettilsluttet inden den 11. juni 2013, in-deholder bestemmelsen kun de pristillæg, som skal gælde for anlæg nettilsluttet inden denne dato.Da overgangsordningen også skal gælde for anlæg nettilsluttet efter denne dato, og den ikke inde-holder et fast tidspunkt for, hvornår nettilslutningen skal ske, foreslås, at nedsættelsen af pristillæg-gene, som følger af det fremsatte lovforslags § 47, stk. 5, nr. 1-4, indsættes direkte i overgangsbe-stemmelsen. Der er således ikke tilsigtet realitetsændringer i forhold til nedsættelsen af pristillæg-get, som fastsat ved det fremsatte lovforslag. Der henvises derfor til bemærkningerne til § 47, stk. 5,nr. 1-4, i det fremsatte lovforslag.De betingelser, som skal opfyldes for at blive omfattet af overgangsordningen, svarer til dem, somfremgår af de foreslåede overgangsordninger i stk. 7 og 8, dog således at den bindende og ubetinge-de aftale om køb af solcelleanlægget først skal være indgået senest den 10. juni 2013, ligesom deøvrige handlinger skal være foretaget inden denne dato.Med forslaget er det hermed sikret, at der er overgangsordninger i forhold til alle de kategorier afanlæg, som blev omfattet af de midlertidige forhøjelser i lov nr. 1390 af 23. december 2013, sommed dette ændringsforslag foreslås fjernet for yderligere kategorier af anlæg og for de tilbagevæ-rende kategorier erstattet af en puljeordning, hvor der ikke er sikkerhed for at opnå pristillæg.Det bemærkes, at denne overgangsordning også først vil kunne blive sat i kraft i det omfang og fradet tidspunkt, som følger af Europa-Kommissionens godkendelse efter statsstøttereglerne.Til nr. 12Der er tale om en konsekvensændring, som følge af, at der indsættes en yderligere overgangsord-ning i stk. 9. Energinet.dk skal også træffe afgørelse om pristillæg i forhold til denne overgangsord-ning.