Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2012-13
L 199 Bilag 78
Offentligt
Til lovforslag nr.L 199
Folketinget 2012-13
Ændringsforslag stillet den 27. juni 2013 uden for tilføjelsen til tillægsbetænkning
Ændringsforslagtil 3. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi(Ændring af støtte til visse solcelleanlæg)[af klima-, energi- og bygningsministeren (Martin Lidegaard)]Afklima-, energi- og bygningsministeren:Til § 113)Det undernr. 3foreslåede§ 47, stk. 5,udgår, og i ste-det indsættes:»Stk. 5.For elektricitet fra solcelleanlæg, som er nettil-sluttet efter den 19. marts 2013, dog senest den 10. juni2013, ydes der pristillæg på følgende måde:1) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg etableret påtaget af bygninger eller integreret i bygninger, som ik-ke er opført med henblik på opsætning af solceller, jf.dog nr. 3, ydes et pristillæg, som fastsættes således, atdette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markeds-pris tilsammen udgør 130 øre pr. kWh. Pristillæggetydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.2) For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, der ikkeopfylder kravene i nr. 1, og som er tilsluttet i egen for-brugsinstallation, ydes pristillæg efter nr. 1, når densamlede installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet iforbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr.husstand.3) For elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg etab-leret på taget af bygninger eller integreret i bygninger,som ikke er opført med henblik på opsætning af solcel-ler, ydes et pristillæg, som fastsættes således, at detteog den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris til-sammen udgør 145 øre pr. kWh. Pristillægget ydes i 10år fra nettilslutningstidspunktet.4) For elektricitet fremstillet på fælles solcelleanlæg, somikke er omfattet af nr. 3, og som ikke er tilsluttet i egenforbrugsinstallation, ydes et pristillæg, som fastsættessåledes, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsattemarkedspris tilsammen udgør 90 øre pr. kWh. Pristil-lægget ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet.For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som ikke eromfattet af nr. 1-4, ydes et pristillæg, som fastsættes så-ledes, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsattemarkedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i 10 årefter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de følgende10 år.Stk. 6.For elektricitet fremstillet på solcelleanlæg, som ernettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere, ydes et pristillæg,som fastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr.1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 60 øre pr. kWh i10 år efter nettilslutningen og 40 øre pr. kWh i de følgende10 år, medmindre Energinet.dk har givet tilsagn om, at an-lægget er omfattet af den pulje, som er nævnt i stk. 7 og 8.Stk. 7.Energinet.dk kan give tilsagn om mulighed for for-højet pristillæg for elektricitet fremstillet på solcelleanlæginden for en pulje på 20 MW årligt i 5 år fra og med 2013.Der kan ydes tilsagn om, at følgende solcelleanlæg med dennævnte støtte falder inden for puljen:1) Solcelleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstalla-tion, hvor den samlede installerede effekt fra solcelle-anlæg tilsluttet i forbrugsinstallationen udgør 6 kW el-ler derunder pr. husstand, jf. dog nr. 2. For elektricitetfremstillet på sådanne anlæg ydes et pristillæg, somfastsættes således, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr.1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 130 øre pr.kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg,der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 eller senere,fastsættes pristillægget på samme måde, dog således atdet fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 14 øre pr.kWh fra og med den 1. januar 2014. Pristillægget ydesi 10 år fra nettilslutningstidspunktet med det på tids-punktet for tilsagnet fra Energinet.dk gældende pristil-læg efter 2. eller 3. pkt.2) Fælles solcelleanlæg etableret på taget af bygninger el-ler integreret i bygninger, som ikke er opført med hen-blik på opsætning af solceller. For elektricitet fremstil-5)
AX015290
2
let på sådanne anlæg ydes et pristillæg, som fastsættessåledes, at dette og den efter § 51, stk. 2, nr. 1, fastsattemarkedspris tilsammen udgør 145 øre pr. kWh ved til-sagn fra Energinet.dk i 2013. For anlæg, der er givettilsagn om den 1. januar 2014 eller senere, fastsættespristillægget på samme måde, dog således at det fast-satte pristillæg nedsættes årligt med 17 øre pr. kWh fraog med den 1. januar 2014. Pristillægget ydes i 10 årfra nettilslutningstidspunktet med det på tidspunktet fortilsagnet fra Energinet.dk gældende pristillæg.3) Fælles solcelleanlæg, som ikke er omfattet af nr. 2, ogsom ikke er tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Forelektricitet fremstillet på sådanne anlæg ydes et pristil-læg, som fastsættes således, at dette og den efter § 51,stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen udgør 90øre pr. kWh ved tilsagn fra Energinet.dk i 2013. Foranlæg, der er givet tilsagn om den 1. januar 2014 ellersenere, fastsættes pristillægget på samme måde, dog så-ledes at det fastsatte pristillæg nedsættes årligt med 6øre pr. kWh fra og med den 1. januar 2014. Pristillæg-get ydes i 10 år fra nettilslutningstidspunktet med detpå tidspunktet for tilsagnet fra Energinet.dk gældendepristillæg.Stk. 8.Det er en betingelse for forhøjet pristillæg efter stk.7, at anlægget nettilsluttes inden 2 år efter afgivelse af til-sagn om forhøjet pristillæg. Klima-, energi- og bygningsmi-nisteren fastsætter regler om ansøgningsproceduren og omfordelingen af puljen efter stk. 7 på forskellige kategorier afanlæg og kriterier for udvælgelse, herunder eventuel lod-trækning, hvis antallet af ansøgninger overstiger mængdenaf megawatt i puljen. Ministeren kan endvidere fastsætteregler om forhøjelse af puljen, hvis den årlige pulje ikke erblevet fuldt udnyttet i de foregående år. Ministeren kan en-delig bestemme, at puljen for 2013 først fordeles i 2014 meddet for tilsagn i 2013 gældende pristillæg.«Stk. 6 bliver herefter stk. 9.[Ændret pristillæg for anlæg nettilsluttet fra den 11. juni2013]Ny paragraf14)Efter § 2 indsættes som ny paragraf»§ 01I lov nr. 641 af 12. juni 2013 om ændring af lov omfremme af vedvarende energi, lov om elforsyning ogligningsloven (Rammer for kystnære havvindmøller ogrevision af værditabs- og køberetsordningerne m.v.)foretages følgende ændringer:1.§ 6, nr. 2,ophæves.2.I§ 7, stk. 11,ændres »6 kW« til: »25 kW«.
[Lovteknisk ændring, korrektion og lempelse i overgangs-ordningen vedrørende lov nr. 1390 af 23. december 2012]Til § 315)Istk. 7og8ændres i alt fire steder »den 19. marts2013« til: »den 20. marts 2013«.[Udvidelse af overgangsordning for solcelleanlæg nettilslut-tet den 20. marts 2013 eller senere]16)Istk. 8ændres »§ 47, stk. 5, nr. 4« til: »§ 47, stk. 5,nr. 2 eller 4«.[Konsekvensændring]17)Istk. 8indsættes efter 1. pkt. som nyt punktum:»I aftalen om køb af solcelleanlægget må der gerne væretaget forbehold for tilladelse efter stk. 7, nr. 1 og 2.«[Korrektion]18)Efter stk. 8 indsættes som nyt stykke:»Stk. 9.Der ydes pristillæg efter § 47, stk. 5, nr. 1-4, i lovom fremme af vedvarende energi som affattet ved dennelovs § 1, nr. 3, i stedet for efter § 47, stk. 6-8, i lov om frem-me af vedvarende energi som affattet ved denne lovs § 1, nr.3, for elektricitet fremstillet på solcelleanlæg nettilsluttetden 11. juni 2013 eller senere, dog således at de i § 47, stk.5, nr. 1-4, fastsatte pristillæg årligt nedsættes, hvis anlægge-ne nettilsluttes den 1. januar 2014 eller senere. Den årligenedsættelse sker fra og med den 1. januar 2014 til og medden 1. januar 2018 og udgør 14 øre pr. kWh for anlæg om-fattet af § 47, stk. 5, nr. 1 og 2, 17 øre pr. kWh for anlægomfattet af § 47, stk. 5, nr. 3, og 6 øre pr. kWh for anlægomfattet af § 47, stk. 5, nr. 4. Det på nettilslutningstidspunk-tet gældende pristillæg ydes i 10 år fra nettilslutningstids-punktet. Ovenstående forudsætter, at anlæggene ikke er om-fattet af stk. 4, og at ejeren har indgået bindende og ubetin-get aftale om køb af solcelleanlægget senest den 11. juni2013 og mindst en af de i stk. 7, nr. 1-4, nævnte handlingerer foretaget senest den 11. juni 2013 og ikke efterfølgendeer trukket tilbage. I aftalen om køb af solcelleanlægget måder gerne være taget forbehold for tilladelse efter stk. 7, nr.1 og 2.«Stk. 9 bliver herefter stk. 10.[Overgangsordning for solcelleanlæg nettilsluttet den 11. ju-ni 2013 eller senere]19)Istk. 9,som bliver stk. 10, udgår1. pkt.,og i stedetindsættes:»Energinet.dk træffer afgørelse om pristillæg efter stk.4-9. Energinet.dk kan kræve, at dokumentation for opfyldel-se af kravene i stk. 7-9 ledsages af en erklæring på tro og lo-ve om dokumentationens ægthed.«[Konsekvensændring og tro og loveerklæring]Bemærkninger
3.I§ 7, stk. 11, nr. 2,ændres »Energinet.dk’s stamdatablan-ket i udfyldt stand fra installatøren« til: »anmeldelse af an-lægget«.«
Til nr. 13Ved ændringsforslag nr. 4 stillet den 11. juni 2013 udenfor tillægsbetænkningen blev der foreslået en ny afregning
3
for anlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere. Veddette ændringsforslag foreslås en præcisering i forhold tilforståelsen af fælles solcelleanlæg i forslaget til § 47, stk. 5,nr. 4, og stk. 7, nr. 3, i VE-loven. Ændringsforslaget erstat-ter således ovennævnte ændringsforslag nr. 4, der samtidigtages tilbage.Ved det fremsatte forslag til § 47, stk. 5, i VE-loven fore-slås de midlertidige forhøjelser af pristillæggene, som blevvedtaget ved lov nr. 1390 af 23. december 2012, fjernet forvisse nærmere angivne solcelleanlæg. Ved dette ændrings-forslag, som indsætter nye stk. 6-8, foreslås de midlertidigeforhøjelser fjernet for yderligere kategorier af anlæg og forde tilbageværende kategorier erstattet af en puljeordning.Disse yderligere ændringer af støtten vedtaget ved lov nr.1390 af 23. december 2012 foreslås at gælde for anlæg, somer nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere. Som konse-kvens heraf foreslås de i det fremsatte lovforslag til § 47,stk. 5, fastsatte støtteregler bibeholdt (med de nødvendigekonsekvensændringer) for solcelleanlæg nettilsluttet i perio-den fra den 20. marts 2013 og indtil den 11. juni 2013. Derhenvises endvidere til den foreslåede overgangsordning iændringsforslag nr. 18.Det foreslås endvidere præciseret i § 47, stk. 5, nr. 4, atdenne bestemmelse ikke vedrører fælles solcelleanlæg, somer tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Fælles solcelleanlæg,som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, og som ikke eretableret på taget af bygninger eller ikke er integreret i byg-ninger, eller som er etableret på taget af bygninger eller erintegreret i bygninger, som er opført med henblik på opsæt-ning af solceller, vil være omfattet af § 47, stk. 5, nr. 2, idetdet er forudsat, at den samlede effekt fra fælles solcellean-læg tilsluttet egen forbrugsinstallation maksimalt kan udgøre6 kW eller derunder pr. husstand.Med forslaget til nyt stk. 6 foreslås de midlertidige forhø-jelser af pristillæg til solceller, som blev vedtaget ved lov nr.1390 af 23. december 2012, fjernet, således at udgangspunk-tet for pristillæg til solceller fremover vil være den gælden-de afregningspris på 60 øre pr. kWh i 10 år efter nettilslut-ningen og 40 øre pr. kWh i de følgende 10 år. Visse nærme-re angivne kategorier af solcelleanlæg har dog alligevel mu-lighed for at opnå forhøjet pristillæg, hvis der er plads indenfor en pulje på 20 MW årligt i 5 år. Det, at der skal væreplads inden for puljen, betyder, at anlæggene ikke kan væresikre på at få et forhøjet pristillæg, førend der foreligger ettilsagn om, at der er plads i puljen. Det foreslås, at det bliverEnerginet.dk, som administrerer puljen, hvorfor det forhøje-de pristillæg gøres afhængigt af et tilsagn fra Energinet.dkom, at anlægget omfattes af puljen.Puljens størrelse er i stk. 7 fastsat til 20 MW årligt i 5 årfra 2013. Størrelsen er fastsat med baggrund i den alleredekonstaterede udbygning med solcelleanlæg og den forvente-de udbygning omfattet af overgangsordningerne. Baggrun-den for den 5-årige periode er, at den midlertidigt forhøjedestøtte udløber med udgangen af 2017. Puljen vil først kunneblive fordelt, når bestemmelsen er sat i kraft. Det er klima-,energi- og bygningsministeren, som i henhold til forslagets§ 3, stk. 2, fastsætter tidspunktet for bestemmelsens ikraft-træden. Bestemmelsen vil først kunne blive sat i kraft i det
omfang og fra det tidspunkt, som følger af Europa-Kommis-sionens godkendelse efter statsstøttereglerne.Klima-, energi- og bygningsministeren kan bestemme, atpuljen for 2013 først kan fordeles i 2014, jf. forslag til stk. 8og bemærkninger hertil. Det er ligeledes klima-, energi- ogbygningsministeren, som fastsætter ansøgnings- og forde-lingsreglerne, jf. også forslag til stk. 8 og bemærkninger her-til.De anlæg, som kan omfattes af puljen, er efter nr. 1 sol-celleanlæg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, hvorden samlede installerede effekt fra solcelleanlæg tilsluttetforbrugsinstallationen udgør 6 kW eller derunder pr. hus-stand. Der er ikke særlige krav til placeringen af anlægget,hvorfor det godt kan være placeret på jorden. Hvis anlæggeter et fælles solcelleanlæg, omfattes anlægget af nr. 2 eller 3.For at blive omfattet af puljen efter nr. 1 skal solcellean-lægget for det første være tilsluttet i egen forbrugsinstallati-on. Det betyder, at det forhøjede pristillæg, som der kan gi-ves tilsagn om, alene kan ydes til den overskudsproduktion,som afregnes som leveret til det kollektive elforsyningsnet,mens der ikke ydes pristillæg til egetforbruget. Elproducen-ten kan således ikke vælge at levere hele elproduktionen tildet kollektive elforsyningsnet og derved opnå pristillæg forhele elproduktionen efter bestemmelsen.For det andet skal anlægget være dimensioneret således,at det – eventuelt sammen med andre solcelleanlæg tilslutteti installationen – har en installeret effekt på 6 kW eller der-under pr. husstand. Effektgrænsen på 6 kW vedrører densamlede effekt af de solcelleanlæg, der er tilsluttet i installa-tionen. Udgør den samlede installerede effekt fra anlæg til-sluttet i forbrugsinstallationen over 6 kW, kan der hverkenhelt eller delvis ydes pristillæg efter bestemmelsen.At solcelleanlægget højst kan have en installeret effekt på6 kW pr. husstand medfører endvidere, at beboelsesbygnin-gens størrelse er uden betydning i forhold til mulighed for atopnå forhøjet pristillæg. Det betyder også, at hvis flere hus-stande måtte aftage elektricitet gennem samme forbrugsin-stallation, så kan anlægget (eller flere anlæg) have en instal-leret effekt på mere end 6 kW.Erhvervsmæssig bebyggelse og anden ikkeerhvervsmæs-sigt benyttet bebyggelse, som ikke er husstande, er ikke om-fattet af nr. 1. Klima-, energi- og bygningsministeren har iøvrigt mulighed for at fastsætte regler om adgangen til atmodtage pristillæg efter nr. 1, jf. § 50, stk. 5, hvis der måttevise sig behov herfor.For at blive omfattet af puljen efter nr. 2 og 3 skal dervære tale om fælles solcelleanlæg. Sådanne anlæg er ikkenødvendigvis tilsluttet i egen forbrugsinstallation. Nr. 2vedrører fælles anlæg etableret på taget af bygninger ellerintegreret i bygninger, som ikke er opført med henblik påopsætning af solceller. For forståelsen af »taget af bygningereller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblikpå opsætning af solceller« henvises til bemærkningerne til §47, stk. 5, nr. 1, i det fremsatte lovforslags § 1, nr. 3, samtbemærkningerne til ændringsforslag nr. 1 i betænkningenover lovforslaget.Nr. 3 vedrører øvrige fællesanlæg, som ikke er tilsluttet iegen forbrugsinstallation. Fælles solcelleanlæg, som er til-
4
sluttet i egen forbrugsinstallation, og som ikke er etableretpå taget af bygninger eller ikke er integreret i bygninger, el-ler som er etableret på taget af bygninger eller er integreret ibygninger, som er opført med henblik på opsætning af sol-celler, vil være omfattet af nr. 1, idet det er forudsat, at densamlede effekt fra fælles solcelleanlæg tilsluttet i egen for-brugsinstallation maksimalt kan udgøre 6 kW eller derunderpr. husstand. Det er i øvrigt klima-, energi- og bygningsmi-nisteren, som fastsætter, hvad der forstås ved fælles solcelle-anlæg, jf. forslag til ændring af § 50, stk. 2. For en nærmeredefinition af fælles solcelleanlæg henvises endvidere til be-mærkningerne til § 47, stk. 4, nr. 2, som indsat ved § 1, nr.7, i lov nr. 1390 af 23. december 2012, herunder bemærk-ninger i ændringsforslag af 13. december 2012, som blevstillet af klima-, energi- og bygningsministeren.Størrelsen af pristillæggene i puljen svarer til de pristil-læg, som i det fremsatte lovforslag skulle gælde for solcelle-anlæg nettilsluttet i 2013 og frem, dog er den midlertidigtforhøjede støtte efter puljeordningen ikke knyttet til nettil-slutningstidspunktet, men til tidspunktet for Energinet.dk’stilsagn, forudsat at nettilslutningen sker inden 2 år efter afgi-velsen af tilsagnet fra Energinet.dk, jf. stk. 8.Det foreslås i stk. 8, at det er en betingelse for forhøjetpristillæg efter stk. 7, at anlægget skal nettilsluttes inden 2 årefter afgivelsen af tilsagnet fra Energinet.dk. Dette skyldes,at det ikke skal være muligt at reservere adgang til pristillægtil projekter over en længere årrække.Herudover foreslås, at klima-, energi- og bygningsmini-steren bemyndiges til at fastsætte regler om ansøgningspro-ceduren og fordelingen af puljen på forskellige kategorier afanlæg og kriterier for udvælgelse. Ministeren kan fastsætteregler om, at puljen skal fordeles løbende, eller at den skaluddeles over en eller flere ansøgningsrunder i det enkelte år.Ministeren vil herudover eksempelvis kunne fastsætte reglerom, at en del af puljen skal reserveres til fælles solcellean-læg. Hvis antallet af ansøgninger overstiger mængden afmegawatt i puljen, har ministeren bl.a. mulighed for at fast-sætte regler om lodtrækning. Ministeren kan endvidere fast-sætte regler om forhøjelse af puljen, hvis den ikke er fuldtudnyttet i de foregående år, det vil sige, hvis der ikke harværet tilstrækkeligt med ansøgninger, eller hvis enkelte til-sagn ikke er blevet udnyttet.Endelig kan ministeren bestemme, at puljen for 2013først fordeles i 2014. Forslaget skyldes, at puljeordningenmuligvis først træder i kraft i 2014 eller på et tidspunkt, hvordet ikke kan nås at fordele puljen i 2013. I et sådant tilfældevil ministeren kunne bestemme, at der skal ske to fordelin-ger i 2014, hvoraf den første vil være til den afregning, somville gælde, hvis tilsagn var givet i 2013. Herved får det ikkebetydning i forhold til pristillæggenes størrelse, at puljeord-ningen først måtte træde i kraft på et senere tidspunkt.Til nr. 14Ændringsforslaget erstatter ændringsforslag nr. 1 stilletden 31. maj 2013 uden for tillægsbetænkningen, der samti-dig tages tilbage.Ved ændringsnummer 1 i § 01 foreslås § 6, nr. 2, i lov nr.641 af 12. juni 2013 om ændring af lov om fremme af ved-
varende energi, lov om elforsyning og ligningsloven (Ram-mer for kystnære havvindmøller og revision af værditabs-og køberetsordningerne m.v.) ophævet af lovtekniske grun-de. § 6, nr. 2, nyaffatter overgangsordningen i § 6, stk. 8 og9, i lov nr. 1390 af 23. december 2012. § 6, stk. 8 og 9, erimidlertid også nyaffattet ved det fremsatte lovforslags § 3,stk. 5 og 6, og § 6, stk. 8 og 9, i lov nr. 1390 af 23. decem-ber 2012 foreslås ophævet ved § 2, nr. 1, i det fremsatte lov-forslag. Herved er ændringerne i § 6, nr. 2, i lov nr. 641 af12. juni 2013 overflødiggjort.Ændringsnummer 2 i § 01 korrigerer en fejl i overgangs-bestemmelsen for husstandsvindmøller. Det fremgår af § 7,stk. 11, at overgangsbestemmelsen alene gælder for anlægmed en installeret effekt på 6 kW eller derunder. Dette bur-de have været 25 kW eller derunder. Grænsen på 6 kWstammer fra lov nr. 1390 af 23. december 2012, hvor derblev givet mulighed for forhøjet støtte til husstandsvindmøl-ler med en installeret effekt på 6 kW eller derunder. Ændrin-gen af støtten er aldrig trådt i kraft. Ved lov nr. 641 af 12.juni 2013 er støtten til husstandsvindmøller ændret igen, så-ledes at den forhøjede støtte gælder anlæg med en installereteffekt på 25 kW eller derunder. Denne ændring af støtten erikke trådt i kraft endnu. Det fremgår af § 1, nr. 28, i lov nr.641, at den forhøjede støtte gives til anlæg, som er nettilslut-tet den 20. november 2012 eller senere. Det fremgår endvi-dere af bemærkningerne til L 135 fremsat den 6. februar2013, at den 20. november 2012 er valgt, fordi det er dendato for nettilslutning, hvorfra muligheden for forhøjet pris-tillæg efter § 1, nr. 2, i lov nr. 1390 af 23. december 2012skulle gælde, hvis den var blevet sat i kraft.Den overgangsordning, som var tilknyttet ændringen ilov nr. 1390 af 23. december 2012, skulle derfor have væretoverført fuldt ud i lov nr. 641 af 12. juni 2013, det vil sige,at overgangsordningen burde gælde anlæg med en installereteffekt på 25 kW. Det foreslås derfor, at grænsen i over-gangsordningen på 6 kW forhøjes til 25 kW. Herved sikres,at vindmøller, som er berettiget til nettoafregning på årsba-sis i henhold til regler fastsat efter elforsyningsloven, ikkeogså skal omfattes af det forhøjede pristillæg i VE-loven forden del af elektriciteten, som afregnes som leveret til detkollektive elforsyningsnet.Ændringsnummer 3 i § 01 er en konsekvens af, at over-gangsordningen for solceller foreslås lempet i det fremsattelovforslags § 3, stk. 4, nr. 2, jf. ændringsforslag nr. 3 i be-tænkning afgivet den 23. maj 2013, således at det alene er etkrav, at der er sket en anmeldelse af anlægget. Der bør ikkegælde andre regler for husstandsvindmøller. Overgangsord-ningen for husstandsvindmøller fremgår imidlertid af § 7,stk. 11, nr. 2, i lov nr. 641 af 12. juni 2013. Denne over-gangsordning foreslås derfor lempet på samme måde somovergangsordningen for solceller. Der henvises i øvrigt tilbemærkningerne til ændringsforslag nr. 3 i betænkningen.Til nr. 15Lovforslaget som affattet efter 2. behandling den 28. maj2013 indeholder en overgangsordning i stk. 7 og 8, hvoreftervisse solcelleanlæg, som ikke blev omfattet af det fremsattelovforslags forhøjede pristillæg, fordi de ikke er etableret på
5
taget af bygninger eller ikke er integreret i bygninger, ellersom er etableret på taget af bygninger eller er integreret ibygninger opført med henblik på opsætning af solceller, alli-gevel under visse nærmere angivne betingelser kan opnå detforhøjede pristillæg. Overgangsordningen, som således pri-mært vedrører jordbaserede anlæg, er nærmere beskrevet iændringsforslag nr. 4 i betænkningen over lovforslaget.Det er en betingelse for at blive omfattet af overgangs-ordningen som affattet efter 2. behandling, at ejeren har ind-gået en bindende og ubetinget aftale om køb af solcellean-lægget senest den 19. marts 2013, dvs. dagen før fremsættel-sen af lovforslaget. Dette foreslås ændret til den 20. marts2013, dvs. dagen for fremsættelsen af lovforslaget.Ud over kravet om indgåelse af en bindende og ubetingetaftale om køb af solcelleanlæg skal der bl.a. være fulgt oppå købsaftalen på anden måde. I henhold til lovforslagetsom affattet ved 2. behandling, skal denne betingelse om op-følgning være opfyldt senest den 19. marts 2013. Dette fore-slås ligeledes ændret til den 20. marts 2013.På den måde tilgodeses også de ejere, som har indgået enbindende og ubetinget aftale på selve fremsættelsesdagen,eller som først har fulgt op på en bindende og ubetinget afta-le på fremsættelsesdagen, jf. også bemærkningerne til æn-dringsforslag nr. 18.Det bemærkes, at overgangsordningen først vil kunne bli-ve sat i kraft i det omfang og fra det tidspunkt, som følger afEuropa-Kommissionens godkendelse efter statsstøtteregler-ne.Til nr. 16Ved ændringsforslag nr. 13 er det præciseret, at § 47, stk.5, nr. 4, ikke vedrører fælles solcelleanlæg, som er tilsluttet iegen forbrugsinstallation. Dette skyldes, at fælles solcellean-læg, som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, og som ikkeer etableret på taget af bygninger eller ikke er integreret ibygninger, eller som er etableret på taget af bygninger ellerer integreret i bygninger, som er opført med henblik på op-sætning af solceller, vil være omfattet af § 47, stk. 5, nr. 2,idet det er forudsat, at den samlede effekt fra fælles solcelle-anlæg tilsluttet i egen forbrugsinstallation maksimalt kanudgøre 6 kW pr. husstand.Fælles solcelleanlæg, som opfylder betingelserne i over-gangsbestemmelsen i stk. 8, vil skulle kunne få forhøjet af-regning efter § 47, stk. 5, nr. 3, uanset om de er nettilsluttet iegen forbrugsinstallation eller ej. Som konsekvens heraf børder indsættes en henvisning til § 47, stk. 5, nr. 2, i over-gangsordningen. Der er ikke tilsigtet realitetsændringer iovergangsbestemmelsen.Til nr. 17Den foreslåede overgangsordning i stk. 8 for visse fællessolcelleanlæg svarer til overgangsordningen i stk. 7. Detfremgår imidlertid ikke som efter stk. 7, at en aftale vil op-fylde kravet om at være bindende og ubetinget, selv om derer taget forbehold i aftalen for tilladelse efter planloven ellerbyggeloven eller regler udstedt i medfør heraf. Dette fore-slås derfor indsat ved ændringsforslaget, hvorefter der ersymmetri i overgangsordningen.
Til nr. 18Ved ændringsforslag nr. 11 stillet den 11. juni 2013 udenfor tillægsbetænkningen blev der foreslået indsat en ny over-gangsordning for de solcelleanlæg, som er omfattet af § 47,stk. 5, nr. 1-4, i VE-loven, jf. det fremsatte lovforslags § 1,nr. 3, som ændret efter 2. behandling. Ved dette ændrings-forslag foreslås overgangsordningen udvidet. Ændringsfor-slaget erstatter således ovennævnte ændringsforslag nr. 11,der samtidig tages tilbage.Med ændringsforslaget foreslås en ny overgangsordningindført for de solcelleanlæg, som er omfattet af det fremsatteforslags § 47, stk. 5, nr. 1-4, som ændret ved 2. behandling.Dette omfatter solcelleanlæg etableret på taget af bygningereller integreret i bygninger, som ikke er opført med henblikpå opsætning af solceller, andre solcelleanlæg, som er til-sluttet i egen forbrugsinstallation, hvor den samlede installe-rede effekt fra solcelleanlæg tilsluttet i forbrugsinstallatio-nen udgør 6 kW eller derunder pr. husstand, og fælles sol-celleanlæg.Ordningen omfatter også de anlæg, der opfylder kravenei de foreslåede overgangsordninger i forslaget til § 3, stk. 7og 8, og derfor behandles efter § 47, stk. 5, nr. 1 eller 3, selvom de ikke opfylder betingelserne herfor, jf. nærmere heromi bemærkningerne til § 3, stk. 7 og 8, jf. ændringsforslag nr.4 i betænkningen over lovforslaget og ændringsforslag nr.15-17 ovenfor. Overgangsordningen omfatter derimod ikkeanlæg, hvortil der i henhold til overgangsordningen i stk. 4ydes pristillæg efter § 47, stk. 3, i lov om fremme af vedva-rende energi, jf. lovbekendtgørelse nr. 1074 af 8. november2011. Dette fremgår udtrykkeligt af, at anlægget ikke måvære omfattet af stk. 4.Overgangsordningen skal sikre, at de nævnte solcellean-læg, såfremt de opfylder visse nærmere angivne betingelser,ikke omfattes af de foreslåede regler, som skal gælde forsolcelleanlæg nettilsluttet den 11. juni 2013 eller senere,uanset at de først nettilsluttes efter denne dato.Da § 47, stk. 5, nr. 1-4, alene foreslås at gælde for anlægnettilsluttet inden den 11. juni 2013, indeholder bestemmel-sen kun de pristillæg, som skal gælde for anlæg nettilsluttetinden denne dato. Da overgangsordningen også skal gældefor anlæg nettilsluttet efter denne dato og den ikke indehol-der et fast tidspunkt for, hvornår nettilslutningen skal ske,foreslås, at nedsættelsen af pristillæggene, som følger af detfremsatte lovforslags § 47, stk. 5, nr. 1-4, indsættes direkte iovergangsbestemmelsen. Der er således ikke tilsigtet reali-tetsændringer i forhold til nedsættelsen af pristillægget somfastsat ved det fremsatte lovforslag. Der henvises derfor tilbemærkningerne til § 47, stk. 5, nr. 1-4, i det fremsatte lov-forslag. De betingelser, som skal opfyldes for at blive om-fattet af overgangsordningen, svarer til dem, som fremgår afde foreslåede overgangsordninger i stk. 7 og 8, dog såledesat den bindende og ubetingede aftale om køb af solcellean-lægget først skal være indgået senest den 11. juni 2013, ogsåledes at der senest skal være fulgt op på en bindende ogubetinget aftale denne dag, som er den dag, hvor ændrings-forslaget blev stillet. Der kan være indgået bindende og ube-tingede aftaler om køb denne dag, som også bør få mulighedfor at blive omfattet af overgangsordningen.
6
Med forslaget er det hermed sikret, at der er overgangs-ordninger i forhold til alle de kategorier af anlæg, som blevomfattet af de midlertidige forhøjelser i lov nr. 1390 af 23.december 2013.Det bemærkes, at denne overgangsordning også først vilkunne blive sat i kraft i det omfang og fra det tidspunkt, somfølger af Europa-Kommissionens godkendelse efter stats-støttereglerne.Til nr. 19Ændringsforslaget indeholder for det første en konse-kvensændring, som følge af at der indsættes en yderligereovergangsordning i stk. 9, som Energinet.dk også skal træffeafgørelse om pristillæg i forhold til.For det andet foreslås, at Energinet.dk kan kræve, at do-kumentation for opfyldelse af kravene i stk. 7-9 ledsages af
en erklæring på tro og love. Herved kan Energinet.dk kræve,at såvel leverandøren som ejeren af et solcelleanlæg skriverunder på, at den bindende og ubetingede aftale om køb afsolcelleanlægget senest er indgået på de i overgangsordnin-gerne nævnte datoer. Manglende afgivelse af oplysninger påtro og love vil medføre, at solcelleanlægget ikke kan omfat-tes af den pågældende overgangsordning.Det er strafbart at afgive falsk erklæring. I henhold tilstraffelovens § 161 kan den, som afgiver en falsk erklæringpå tro og love for eller til en offentlig myndighed, straffesmed bøde eller fængsel indtil 2 år.Ændringsforslaget erstatter ændringsforslag nr. 12 stilletden 11. juni 2013 uden for tillægsbetænkningen.