Skatteudvalget 2012-13
L 219 Bilag 11
Offentligt
1263150_0001.png
Til lovforslag nr.
L 219
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 20. juni 2013
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af affalds- og råstofafgiftsloven, lov om
kuldioxidafgift af visse energiprodukter, lov om afgift af elektricitet,
momsloven og forskellige andre love
(Nedsættelse af afgifter på el til erhverv, bortfald af CO
2
-afgift af el for erhverv, nedsættelse af energiafgifter på brændsler til
proces, ændret lagerprincip ved deponering af farligt affald, lempelse af momskredittider samt supplerende støtte til
eksisterende industrielle kraft-varme-værker)
[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 17 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. maj 2013 og var til 1.
behandling den 11. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 8. maj 2013
dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 201. Den 6. og
10. juni 2013 sendte skatteministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra H. J. Hansen Holding A/S. Skat-
teministeren har over for udvalget kommenteret den skriftli-
ge henvendelse.
Deputationer
Endvidere har H. J. Hansen Holding A/S mundtligt over
for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-
stiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændrings-
forslag.
Venstres, Liberal Alliances og Det Konservative Folke-
partis medlemmer af udvalget støtter lovforslaget, men de
tre partier finder, at regeringen med forslaget ikke lever op
til aftaleteksten i vækstpakken. Af aftalen om vækstpakken
fremgår det, at »Energiafgifterne på brændsler til proces
nedbringes til EU’s minimumsafgifter. Det vil mindske virk-
somheders produktionsrelaterede omkostninger. Lempelsen
for erhvervslivet udgør 115 mio. kr. i 2015 faldende til 100
mio. kr. i 2020.«
I lovforslaget nedsættes afgifterne imidlertid ikke til
EU’s minimumsafgifter, men til den højeste af EU’s mini-
mumsafgifter. V, LA og KF har påtalt dette over for regerin-
gen, men regeringen har ikke valgt at efterkomme aftalens
ordlyd. Det betyder, at lempelsen ikke bliver så stor på en
række brændsler, som det med rette kunne forventes i for-
hold til aftaleteksten. Det finder V, LA og KF ikke tilfreds-
stillende. Formålet med aftalen var netop at sikre, at dansk
erhvervsliv alene skulle betale EU’s minimumssatser for at
styrke danske virksomheders konkurrenceevne. Det sker ik-
ke fuldt ud, når regeringen fastholder, at afgifterne alene
nedsættes til den højeste af EU’s minimumsafgifter.
DokumentId
Journalnummer
L 219 - 2012-13 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. juni 2013
1263150_0002.png
2
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med und-
tagelse af EL):
Til § 2
1)
Nr. 3
affattes således:
»3.
I
§ 2, stk. 2,
ændres to steder »stk. 1, nr. 14« til: »stk. 1,
nr. 13«, og et sted ændres »stk. 1, nr. 12« til: »stk. 1, nr.
11«.«
[Ændring af den foreslåede konsekvensændring i det frem-
satte lovforslags § 2, nr. 3]
2)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 5, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 9-11, 14
og 16,« til: »§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 8-10, 13 og 15,«.«
[Ændring af den foreslåede konsekvensændring i det frem-
satte lovforslags § 2, nr. 8]
3)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 7, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 1-4, nr. 9-11,
14 og 16,« til: »§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 8-10, 13 og 15,«.«
[Ændring af den foreslåede konsekvensændring i det frem-
satte lovforslags § 2, nr. 8]
4)
Efter nr. 23 indsættes som nyt nummer:
»02.
I
§ 7 a
ændres to steder »§ 2, stk. 1, nr. 15« til: »§ 2,
stk. 1, nr. 14«.«
[Konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 2]
5)
Efter nr. 40 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 12, stk. 2,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 15« til: »§ 2, stk.
1, nr. 14«.«
[Konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 2]
6)
Efter nr. 48 indsættes som nyt nummer:
»04.
I
§ 15, stk. 1, nr. 2,
ændres »§ 10, stk. 5« til: »§ 10, stk.
4«.«
[Konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 32]
7)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»05.
I
§ 18
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 9-11, 14 og 16« til:
»§ 2, stk. 1, nr. 1-4, 8-10, 13 og 15«.«
[Konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 2]
Til § 3
8)
I
nr. 8
ændres »77,0« til: »74,4«, og »27,7« ændres
til: »26,7«.
[Rettelse af satser]
9)
I den under
nr. 13
foreslåede affattelse af
§ 11 f
æn-
dres i
stk. 1
to steder »77,0« til: »74,4« og »27,7« til:
»26,7«, og i
stk. 3
ændres »§ 11, stk. 19 og 20,« til: »§ 11,
stk. 18 og 19,«.
[Rettelse af satser samt konsekvensændring som følge af det
fremsatte lovforslags § 3, nr. 6]
10)
I den under
nr. 14
foreslåede affattelse af
§ 11 f
æn-
dres i
stk. 1
to steder »77,0« til: »74,4« og »27,7« til:
»26,7«, og i
stk. 4
ændres »§ 11, stk. 19 og 20,« til: »§ 11,
stk. 18 og 19,«.
[Rettelse af satser samt konsekvensændring som følge af det
fremsatte lovforslags § 3, nr. 6]
11)
Efter nr. 14 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 15, stk. 1, litra b,
ændres »§ 7, stk. 1, 2 eller 3,« til:
»§ 7, stk. 1, 2 eller 4,«.«
[Konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags
§ 3, nr. 3]
Ny paragraf
12)
Efter § 8 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1184
af 14. december 2011, som ændret ved § 1 i lov nr. 577 af
18. juni 2012 og § 40 i lov nr. 1095 af 28. november 2012,
foretages følgende ændring:
1.
I
§ 20, stk. 12, nr. 2,
ændres »§ 2, stk. 1, nr. 15« til: »§ 2,
stk. 1, nr. 14«.«
[Konsekvensændring som følge af det fremsatte lovforslags
§ 2, nr. 2]
Til § 12
13)
I
stk. 4
ændres »som tidsrummet fra lovens ikrafttræ-
den« til: »som fra og med den 1. januar 2015«.
[Præcisering af overgangsbestemmelse]
14)
Stk. 7
affattes således:
L 219 - 2012-13 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. juni 2013
1263150_0003.png
3
»Stk. 7.
§ 7, nr. 2 og 3, har virkning for afgiftsperioder,
som begynder den 1. januar 2014 eller senere. § 7, nr. 4, har
virkning for afgiftsperioder, som begynder den 1. januar
2015 eller senere.«
[Præcisering af ikrafttrædelsesbestemmelse]
15)
I
stk. 8
ændres »1. juli 2013« til: »1. august 2013«.
[Ændret ikrafttrædelsestidspunkt for en del af loven]
Til bilag 2
16)
I den foreslåede affattelse af
bilag 2
ændres »jan. –
31. dec. 2014« til: »1. jan. – 31. dec. 2014«, og »83,4« æn-
dres til: »83,3«.
[Præcisering af dato og rettelse af sats]
Til bilag 3
17)
I den foreslåede affattelse af
bilag 5
ændres »74,3« til:
»73,0«, og »26,7« ændres til: »26,3«.
[Rettelse af satser]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en rettelse af en forkert konsekvensæn-
dring i det fremsatte lovforslags § 2, nr. 3. I det fremsatte
lovforslags § 2, nr. 3 foreslås det at rette en henvisning i
CO
2
-afgiftslovens § 2, stk. 2, hvori der henvises til lovens §
2, stk. 1, nr. 1 og 4, til i stedet at henvise til lovens § 2, stk.
1, nr. 1 og 3. Dette er ikke korrekt. Der skal fortsat henvises
til lovens § 2, stk. 1, nr. 1 og 4, og derfor foreslås det at fjer-
ne den ændrede henvisning i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 2 og 3
Det foreslås en lovteknisk ændring af de foreslåede kon-
sekvensændringer i CO
2
-afgiftslovens § 5, stk. 1, nr. 1, og §
7, stk. 1, nr. 1. I det fremsatte lovforslags § 2, nr. 8, er de
foreslåede ændringer i det to bestemmelser samlet, men op-
deles ved dette ændringsforslag af lovtekniske årsager.
Til nr. 4, 5 og 7
Der er tale om konsekvensændringer i CO
2
-afgiftslovens
§ 7 a, § 12, stk. 2, og § 18 som følge af den foreslåede op-
hævelse af CO
2
-afgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 8, i det fremsat-
te lovforslags § 2, nr. 2. Idet CO
2
-afgiftslovens § 2, stk. 1,
nr. 8, ophæves, skal henvisningerne til CO
2
-afgiftslovens §
2, stk. 1, i CO
2
-afgiftslovens § 7 a, § 12, stk. 2, og § 18 kon-
sekvensrettes.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring i CO
2
-afgiftslo-
vens § 15, stk. 1, nr. 2, som følge af den foreslåede ophæ-
velse af CO
2
-afgiftslovens § 10, stk. 2, i det fremsatte lov-
forslags § 2, nr. 32. Idet CO
2
-afgiftslovens § 10, stk. 2, op-
hæves, skal henvisningen til CO
2
-afgiftslovens § 10, stk. 5, i
CO
2
-afgiftslovens § 15, stk. 1, nr. 2, konsekvensrettes.
Til nr. 8, 16 og 17
Det er tale om rettelser af satser i henholdsvis elafgiftslo-
vens § 11, stk. 17, samt i bilag 2 og 5.
I bilag 2 i elafgiftsloven, hvoraf satserne for elafgiftslo-
vens § 6, stk. 1, for 2014 fremgår, mangler der i det fremsat-
te lovforslag en dato for periodens start. Med det foreslåede
ændringsforslag nr. 16 præciseres det, at perioden dækker
fra og med den 1. januar 2014 til og med den 31. december
2014.
Til nr. 9 og 10
Der er tale om konsekvensændringer i det fremsatte lov-
forslags § 3, nr. 13, foreslåede § 11 f, stk. 3, og det i nr. 14
foreslåede § 11 f, stk. 4, hvori der henvises til elafgiftslo-
vens § 11, stk. 19 og 20. I det fremsatte lovforslags § 3, nr.
6, foreslås det at ophæve elafgiftslovens § 11, stk. 15. Dette
medfører, at de efterfølgende henvisninger til lovens § 11
skal konsekvensændres. Med dette ændringsforslag ændres
henvisningen til stk. 18 og 19.
Derudover foreslås det at rette satser i elafgiftslovens §
11 f, stk. 1.
Til nr. 11
Der er tale om en konsekvensændring i elafgiftslovens §
15, stk. 1, litra b, som følge af det fremsatte lovforslags § 3,
nr. 3, hvorved der indsættes et nyt stykke i elafgiftslovens §
7. Dette betyder, at de efterfølgende henvisninger i loven til
bestemmelsen skal ændres. Med dette ændringsforslag æn-
dres den gældende henvisning i elafgiftslovens § 15, stk. 1,
litra b, til lovens § 7, stk. 1, 2 og 3, til § 7, stk. 1, 2. og 4.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring i lov om varmefor-
syning, jf. lovbekendtgørelse nr. 1184 af 14. december
2011, som følge af det fremsatte lovforslags § 2, nr. 2, hvor
§ 2, stk. 1, nr. 8, i CO
2
-afgiftsloven ophæves. I § 20 i lov
om varmeforsyning henvises der til CO
2
-afgiftslovens § 2,
stk. 1, nr. 15, hvilket ændres til § 2, stk. 1, nr. 14.
Til nr. 13
Det foreslås at præcisere ordlyden af overgangsbestem-
melsen i § 12, stk. 4. Det præciseres, at bestemmelsen finder
anvendelse for løbende leverancer, for hvilke afregningspe-
rioden påbegyndes inden den 1. januar 2015 og afsluttes ef-
ter dette tidspunkt.
Der foreslås ingen indholdsmæssig ændring af bestem-
melsen.
Til nr. 14
Det foreslås at præcisere ordlyden af ikrafttrædelsesbe-
stemmelsen for § 7 om lempelse af momskredit. Der fore-
slås ingen indholdsmæssig ændring af ikrafttrædelsesreglen.
Forhøjelsen af omsætningsgrænsen mellem virksomheder,
der afregner moms kvartalsvis, og virksomheder, der afreg-
ner moms halvårligt, skal fortsat først ske med virkning for
perioder, som begynder den 1. januar 2015 eller senere. Med
ændringen foretages der en præcisering af, hvilken afgifts-
periode der i 2014 gælder for virksomheder med en
L 219 - 2012-13 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. juni 2013
1263150_0004.png
4
momspligtig omsætning mellem 1 og 5 mio. kr. Virksomhe-
der med en momspligtig omsætning mellem 1 og 5 mio. kr.
skal i 2014 efter forslaget afregne moms kvartalsvis.
Til nr. 15
Det foreslås at rykke ikrafttrædelsestidspunktet for det
fremsatte lovforslags § 11 fra den 1. juli 2013 til den 1. au-
gust 2013. Baggrunden herfor er, at der ikke er tale om en
ren skattelov, og at loven derfor ikke kan stadfæstes inden
udløbet af 3 søgnedage. Loven vil derfor ikke kunne nå at
træde i kraft den 1. juli 2013.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S)
Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Camilla Hersom (RV)
Mette Boye (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V)
Gitte Lillelund Bech (V)
fmd.
Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)
Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)
nfmd.
Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
47
45
22
17
15
12
Liberal Alliance (LA)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
9
8
1
1
1
1
L 219 - 2012-13 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. juni 2013
1263150_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 219
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Kopi af SAU alm. del – svar på spm. 311 om, hvorledes og i hvilket
omfang der sikres en løsning på problemstillingerne med afgiften på
farligt affald, fra skatteministeren
Høringssvar og høringsnotat, fra skatteministeren
Supplerende høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 11/6-13 fra H. J. Hansen Holding A/S
Skatteministerens kommentar til henvendelsen af 11/6-13 fra H. J.
Hansen Holding A/S
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Meddelelse om nyt tidspunkt for betænkningsafgivelse over lovforsla-
get
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 219
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at oplyse minimumssatserne i EU’s energibeskatningsdirek-
tiv for brændsel til opvarmning og elektricitet til erhvervsmæssigt for-
brug, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oplyse de provenumæssige konsekvenser af at ligestille de
danske afgiftssatser på procesenergi med de reelle minimumssatser i
EU’s energibeskatningsdirektiv, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvor meget en virksomhed med et årligt naturgasforbrug på
2 millioner kubikmeter naturgas vil skulle betale i energiafgifter med
henholdsvis 2015-satserne i L 219 og satser, der følger EU’s energibe-
skatningsdirektiv, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om en længere indfasningsperiode for afgiften på farligt affald
er mulig inden for EU’s statsstøtteregler, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvorvidt forslaget fra H. J. Hansen Genvindingsindustri A/S
er muligt inden for EU’s statsstøtteregler, til skatteministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm., om det vil være muligt at lave afgiftsfritagelse på farligt affald i
lighed med, hvad man har i Sverige, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om Skatteministeriet har forsøgt at finde andre modeller end LI-
FO-modellen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om den eneste mulighed for lempelse af afgiften på farligt af-
fald, som er i overensstemmelse med EU’s statsstøtteregler, er den
foreslåede LIFO-model, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at tage initiativ til at bringe lovforslaget i overensstemmelse
med aftaleteksten, som eksplicit fremhæver, at målet er EU’s mini-
4
5
6
7
8
9
10
2
3
4
5
6
7
8
9
L 219 - 2012-13 - Bilag 11: Betænkning afgivet den 20. juni 2013
1263150_0006.png
6
mumsafgifter – og ikke den højeste minimumsafgift i forhold EU’s
energibeskatning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå