Skatteudvalget 2012-13
L 219 Bilag 5
Offentligt
J.nr.13-0083613Den 10. juni 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 219 - Forslag til Lov om ændring af affalds- ogråstofafgiftsloven, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,lov om afgift af elektricitet, momsloven og forskellige andre love(Nedsættelse af afgifter på el til erhverv, bortfald af CO2-afgift af elfor erhverv, nedsættelse af energiafgifter på brændsler til proces,ændret lagerprincip ved deponering af farligt affald, lempelse afmomskredittider samt supplerende støtte til eksisterendeindustrielle kraft-varme-værker).Til udvalgets orientering fremsendes høringssvar af 28. maj 2013 fra Landbrugog Fødevarer og kommentar til henvendelsen.
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen
1/3
Landbrug og Fødevarer bemærker, at de repræsenterer et konkurrenceudsat ogstærkt eksportintensivt erhverv. I 2012 udgjorde fødevareklyngens samledeeksport 148 mia. kr., og der var 183.000 personer beskæftiget ifødevareklyngen. Erhvervet er stærkt afhængigt af et konkurrencedygtigtomkostningsniveau for at producere, eksportere og skabe arbejdspladser iDanmark.Landbrug og Fødevarer er derfor meget tilfreds med, at et bredt politisk flertalmed aftalerne om Vækstplan DK har taget fat på at forbedrekonkurrenceevnen ved at reducere omkostningsbelastningen forproduktionserhvervene i Danmark. Landbrug og Fødevarer kan derfor bakkefuldt op om intentionerne i de foreliggende lovforslag.Med hensyn til L 219 bemærker Landbrug og Fødevarer, at energiafgifterneudgør en stærk belastning af konkurrenceevnen og i mange tilfælde har nået etkompleksitetsniveau, som medfører et betydeligt forbrug af ressourcer.Landbrug og Fødevarer fremhæver derfor det stærkt positive i, at lovforslagetbåde medfører reelle omkostningsbesparelser og tiltag til forenkling.Landbrug og Fødevarer påskønner, at afgifterne på energi til proces sænkes.Landbrug og Fødevarer foreslår, at hele lempelsen sker fra 2014 i stedet forsom foreslået i to trin fra 2014 og 2015. Ved at fremrykke hele lempelsengøres effekten af forslaget mere gennemskuelig, og der sikres ligeledes enhurtigere virkning i forhold til vækst og beskæftigelse.Det fremgår af forslaget, at afgiftsgodtgørelsen skal ændres fra 12,7 pct. til 9pct. med virkning fra 1. januar 2014. Disse lempelser har erhvervet beregnet tilet højere beløb, hvorfor Landbrug og Fødevarer ønsker klarhed over,hvorledes Skatteministeriet er kommet frem til 9 pct.Der er jf. Vækstplan DK tale om en nedsættelse af afgiftsbetalingen tilniveauet for EU’s minimumsafgift på brændsler. Denne afgift er forskellig frabrændsel til brændsel, og det valgte niveau svarer til satsen for gasolie.Lovforslaget sænker derfor ikke procesafgiften på naturgas til EU´sminimumsafgift, hvorfor Landbrug og Fødevarer undrer sig over, atlovforslaget ikke følger intentionen i aftaleteksten i Vækstplan DK. Herudoverindeholder lovbemærkningerne en forkert oplysning, da der refereres til, atafgiften for gas til proces nedsættes til EU´s minimumsafgift.Landbrug og Fødevarer finder, at de foreslåede lempelser i afgiftsreglerne forelektricitet gør reglerne langt mere overskuelige.Lempelsen af afgiften for elektricitet til proces betyder en betydelig forbedringaf konkurrenceevnen i landbrugs- og fødevarehvervet, såvel som andrefremstillingserhverv i Danmark.
2/3
I forhold til den supplerende støtte til eksisterende industrielle kraft-varme-værker anfører Landbrug og Fødevarer, at det ville være hensigtsmæssigt meden mere fleksibel opgørelsesmetode i forhold til basisåret.
Hertil bemærkes:
Høringssvaret fra Landbrug og Fødevarer er indkommet rettidigt, men er veden beklagelig fejl ikke blevet indarbejdet i høringsskemaet til Skatteudvalget.Ændringerne i energiafgifterne er en del af Vækstplan DK og dermed en del afden overordnede prioritering af initiativer inden for de i planen økonomiskerammer. En fremrykning til 2014 af lempelserne for energi til proces indgårikke som et element i Vækstplan DK.Efter Energiaftalen af 22. marts 2012 skal belastningen af det privateerhvervsliv under ét fra forsyningssikkerhedsafgift og proceslempelsereduceres til 75 mio. kr. i 2020. Lempelsen berører el og brændsler. Dette ersikret ved, at nedslaget i godtgørelsen af den fulde afgift falder fra 12,7 pct. til9 pct. Denne lempelse er yderligere fremrykket til i 2014.Beregninger mv. i forhold til Vækstplan DK tager udgangspunkt i en afgift på4,5 kr./GJ for energi til proces, hvilket svarer til EU´s højeste minimumsafgiftpå 4,5 kr. pr. GJ for fossile brændsler. EU’s minimumsafgifter for brændsler eren afgift efter energiindholdet, men satsen pr. energienhed er ikke den sammefor alle brændsler. Udgangspunktet for de danske energiafgifter er sammeafgift i forhold til energiindhold – uanset typen af brændsel, samt en afgiftefter CO2-udledningen. Denne systematik opretholdes hermed, samtidig medat EU’s krav om minimumsafgifter overholdes. Der henvises i øvrigt tilkommentaren til Dansk Erhverv i det allerede oversendte høringsskema (L219 - bilag 4).For så vidt angår det anførte vedrørende den supplerende støtte tileksisterende industrielle kraft-varme-værker bemærker Energistyrelsen, atforslaget ikke ændrer på beregningsforudsætningerne, og at der ikke erforetaget ændringer mht. valg af basisår i forhold til den ved lov nr. 1390 af23. december 2012 vedtagne ordning. Der foretages ikke en materiel ændring,og tilskudsberettigede virksomheder kan derfor fortsat anmode om opgørelsepå baggrund af produktionen i 2010, såfremt forudsætningerne herfor eropfyldt.
3/3