Skatteudvalget 2012-13
L 219 Bilag 7
Offentligt
J.nr. 13-0083613Den17. juni 2013
TilFolketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 219 - Forslag til Lov om ændring af affalds- ogråstofafgiftsloven, lov om kuldioxidafgift af visse energiprodukter,lov om afgift af elektricitet, momsloven og forskellige andrelove)(Nedsættelse af afgifter på el til erhverv, bortfald af CO2-afgiftaf el for erhverv, nedsættelse af energiafgifter på brændsler tilproces, ændret lagerprincip ved deponering af farligt affald,lempelse af momskredittider samt supplerende støtte tileksisterende industrielle kraft-varme-værker).Hermed sendes bemærkninger til henvendelse af 12. juni 2013 fra H.J. Hansen(bilag 6).
Holger K. Nielsen
/ Lene Skov Henningsen
1/3
Henvendelse
H.J. Hansen har d. 12. juni 2013 haft foretræde for Skatteudvalget. H.J.Hansen er en shreddervirksomhed, derindsamler og genanvender jern-, metal-og elektronikskrot.H.J. Hansen anfører, at afgiften på deponering af farligt affald har storbetydning for virksomheden.I relation hertil bemærkes det, at LIFO-modellen, der foreslås i VækstplanDK, ikke vil afhjælpe problemstillingen, ligesom udviklingsstøtten, der også erforeslået med Vækstplan DK, ikke er tilstrækkelig til at udvikle ny teknologi tilnyttiggørelse af shredderaffald.H.J. Hansen anfører desuden flere årsager til, at LIFO-princippet ikke vilmindske den økonomiske belastning.H.J. Hansen foreslår, at indfasningen af den fulde afgift på farligt affaldændres til 2018 og gerne med en lavere sats end de gældende 160 kr./t.
Hertil bemærkes
Afgiften ved deponering af farligt affald blev indført som en del afforårspakke 2.0, da der miljømæssigt ikke er nogen begrundelse for, at farligtaffald afgiftsmæssigt behandles mere fordelagtigt end andet affald.Afgiften ved deponering af farligt affald vil særligt belaste shredderbranchen,som har store mængder af farligt affald til deponering. Som følge heraf blevdet også i forbindelse med vedtagelsen af afgiften på farligt affald lovet, atshredderbranchens vilkår skulle vurderes nærmere. Endvidere blev afgiften pådeponering af farligt affald gradvist indfaset med 160 kr./t fra 1. januar 2012og den fulde afgift på 475 kr./t fra 1. januar 2015. Virksomhederne fik hervedmulighed for at gennemføre udvikling med henblik på at reducere mængden afshredderaffald, der skulle deponeres, før den fulde afgift trådte i kraft.Resultatet af ovennævnte vurdering var, at shredderbranchens vilkår ikke kanlempes alene ved ændringer af afgiften for deponering af farligt affald udenproblemer i forhold til EU-retten.Derfor blev der efterfølgende nedsat enarbejdsgruppe, som skulle vurdere alternative løsningsmodeller, der ikkedirekte er relateret til afgiften eller indfasningen af denne.Skatteministeriet er opmærksom på, at shredderaffaldudgør langt størstedelenaf det farlige affald, der deponeres, men det har ikke været muligt indenforrammerne af EU-retten at finde en løsning, hvor der alene sker lempelser iafgiften ved deponering af farligt affald.Med L 219 opnås et øget incitament til nyttiggørelse af tidligere deponeretfarligt affald, som også kan medføre billigere deponering af fremtidigt farligtaffald.
2/3
Desuden afsættes der med Vækstplan DK en pulje på 15 mio. kr. årligt i 2014og 2015 til teknologiudvikling og investeringsstøtte målrettet shredder-virksomhederne. Dermed er det muligt at få støtte til teknologiudvikling,således at deponeringsmængderne og dermed afgiftsbetalingen kan mindskes. Irelation hertil bemærkes det, at udmøntningen af puljen skal ske indenforrammerne af EU’s statsstøtteregler.Henset til de EU-retlige problemer, som er forbundet med en forlængetindfasning, vurderes der ikke at være grundlag for at ændre indfasningen afafgiften på farligt affald.Der henvises desuden til kommentarerne til høringssvaret fra H.J. Hansen, jf.L 219 - bilag 4.
3/3