Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 223 Bilag 10
Offentligt
Til lovforslag nr.L 223
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 19. juni 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og forskelligeandre love(Reform af kontanthjælpssystemet, uddannelsespålæg, uddannelsesrettet indsats til unge, jobrettet indsats tilkontanthjælpsmodtagere, helhedsorienteret indsats til udsatte m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 27 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 4,7-10, 13, 22, 23 og 25-27. Enhedslistens medlemmer af ud-valget har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 6, 11, 12, 14-21 og24.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. maj 2013 og var til 1.behandling den 12. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 15.maj 2013 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag181. Beskæftigelsesministeren sendte den 6. juni 2013 deindkomne høringssvar og den 10. juni 2013 de samlede hø-ringssvar og et høringsnotat herom til udvalget.Den 13. juni 2013 sendte beskæftigelsesministeren sup-plerende høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra Danske Erhvervsskoler-Lederne.Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-teret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) ind-stiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af beskæftigelses-ministeren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemmeimod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget bemærker, at lovforslaget udmønter aftalen om enreform af kontanthjælpssystemet fra den 18. april 2013, somhar et klart mål om at få flere mennesker i arbejde. Alt formange mennesker modtager kontanthjælp i dag, og det er påtide, at der stilles krav og udtrykkes forventninger til demennesker, der kan selv, at vores unge tilskyndes til at tageen uddannelse, der bringer dem tættere på arbejdsmarkedet,og at der tages ordentligt hånd om udsatte borgere. Det erdet, lovforslaget sigter mod, og V og KF er tilfredse med athave trukket reformen i den rigtige retning. V og KF glædersig over, at lovforslaget bringer os nærmere et velfungeren-de kontanthjælpssystem og er med til at sikre vækst og ar-bejdspladser. Men V og KF vil også understrege, at refor-men kun er et skridt i den rigtige retning. Efter valget gjorderegeringen det mere attraktivt at være ledig, og det problembliver ikke løst. V og KF vil derfor fortsat arbejde for, at detaltid kan betale sig at tage et arbejde.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget finder, at deter et skridt i den rigtige retning. Det er vigtigt, at fødekædenaf unge til kontanthjælp stoppes. Derfor er det godt, at derlaves en målrettet indsats for at få unge under 25 år til at ta-ge en uddannelse. I den forbindelse er det vigtigt, at det er
DokumentIdJournalnummer
2
de rigtige uddannelser, der satses på. Det kræver mere vej-ledning af de unge. Det samme gør sig gældende for ungemellem 25 og 30 år. Det lykkedes DF at få unge, der har ta-get en uddannelse, placeret ind på den nuværende ungesats,der er lidt højere end SU. Det er i den forbindelse vigtigt atpåpege, at ydelserne i kontanthjælpssystemet ofte har bety-det, at det ikke har kunnet betale sig at tage en uddannelse.Derfor er lovforslaget et skridt i den rigtige retning, men DFvil fortsat arbejde på at få genindført et loft over kontant-hjælppen, starthjælppen, introduktionsydelsen og 225-ti-mersreglen for at hindre, at Danmark bliver økonomisk at-traktivt at søge til for indvandrere.Etmindretali udvalget (EL) indstiller lovforslaget tilvedtagelsemed de af mindretallet stillede ændringsforslag.Hvis mindretallets ændringsforslag forkastes, vil mindretal-let stemme imod lovforslaget. Mindretallet vil redegøre forsin stilling til de af beskæftigelsesministeren stillede æn-dringsforslag ved 2. behandling.Enhedslistens medlemmer af udvalget finder det positivt,at aktivitetsparate modtagere af kontanthjælp eller uddannel-seshjælp får ret til en koordinerende sagsbehandler. EL me-ner dog, at denne ret bør udstrækkes til alle modtagere afhjælp.Alle, der henvender sig om hjælp, kan have problemer udover ledighed og kan have brug for den helhedsorienteredeog tværfaglige hjælp, som den koordinerende sagsbehandlerkan give. Det gælder også for personer, der er visiteret somjobparate eller uddannelsesparate, og det gælder f.eks. ogsåfor syge og revalidender.Ifølge forslaget skal der ske visitering af de unge under30 år allerede 1 uge efter henvendelsen om hjælp. EL tvivlerpå, at man kan foretage en korrekt visitering allerede så tid-ligt i forløbet. EL frygter, at de lave ydelser vil bevirke, at etstort antal unge vil blive visiteret til at være jobparate elleruddannelsesparate, på trods af at de har problemer ud overledighed, da kommunerne herved kan spare penge. Der børvære en mulighed for at klage over visiteringen.I sit høringssvar påviser KTO, at ansatte på særlige vilkårudgør en meget stor andel af de ansatte i kommunerne. I tek-nisk service er det 33,4 pct., der er ansat på særlige vilkår.På den baggrund virker det ikke hensigtsmæssigt, at der nuskal etableres en ny form for virksomhedspraktik i form afnytteindsats. Og det er helt uforståeligt, at der i lovgivnin-gen gives mulighed for at dispensere for rimelighedskravet.EL kan fuldt ud tilslutte sig LO’s forslag til regler fornytteindsats, som er vedlagt høringssvaret. Her skal fremhæ-ves et par forslag:– Nytteindsats skal reguleres efter samme regelsæt, somregulerer ansættelse med løntilskud.– Personer i nytteindsats skal ansættes og aflønnes i hen-hold til gældende overenskomst.– Når arbejdsløse kommer i nytteindsats, skal der indgåsskriftlig aftale med tillidsrepræsentanten.– Det normale rimelighedskrav skal også gælde for virk-somhedspraktik i form af nytteindsats.– Nytteindsats må kun omfatte arbejde, der ellers ikke vilblive udført.
– Reglerne for offentligt løntilskud skal afskaffes og er-stattes af reglerne for privat løntilskud.– Efter udløbet af perioden med nytteindsats skal der tilby-des kompetencegivende uddannelse inden for det fagom-råde, man har arbejdet inden for.EL er ikke positivt stemt over for nyttejobbene. De kal-des også for skræmmejob, der kan vende de unge i døren, li-ge som det er sket i Aalborg. Der står direkte i loven, at for-målet er, at man skal arbejde for sin ydelse. Så vi er tilbagepå Jens Vejmands tid.EL finder det forkasteligt, at garantien for en løn påmindst 82 pct. af højeste dagpenge afskaffes i offentlige løn-tilskudsjob. Det er i forvejen en meget beskeden løn på14.235 kr. om måneden, som er langt under mindstelønnen.Når kontanthjælpsmodtagere arbejder i et løntilskudsjob,bør de have en økonomisk fordel af det.EL forstår ikke, hvorfor revalidering ikke er skrevet ind iforslaget, når alle fagfolk ved, at det er den sikreste og bed-ste vej til arbejde og selvforsørgelse.EL vil til slut pege på nogle øvrige forbedringer og uri-meligheder i lovforslaget. Forbedringerne er bl.a.,– at modtagere af kontanthjælp eller uddannelseshjælp,der har behov for det, får ret til læse-, skrive-, regne- el-ler ordblindekurser,– at offentlige løntilskudsjob begrænses til 6 måneder, og– at psykiatriske patienter får ret til et tilbud om mentor-støtte.Urimelighederne er blandt andet,– at åbenlyst uddannelsesparate ikke kan få løntilskudsjob,– at jobparate ikke længere kan få et tilbud om uddannelsesom det første tilbud, og– at der ikke gives refusion til uddannelse til job- og ud-dannelsesparate i de første 9 måneder.EL kan ikke støtte lovforslaget med det nuværende ind-hold, men hvis EL's ændringsforslag bliver vedtaget, kan ELstemme for lovforslaget.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):1)I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 11, stk. 3,ændres i2. pkt.»3 uger« til: »1 uge«.[Ændring af tidspunkt for åbenlyst uddannelsesparates til-melding som arbejdssøgende]
3
Af etmindretal(EL):2)Nr. 18udgår.[Ingen pligt til at dokumentere jobsøgning i en joblog]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):3)Nr. 31affattes således:»31.I§ 17indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Efter at samtalerne efter § 20 er afholdt, skal deindividuelle jobsamtaler efter § 16 for personer, der er om-fattet af § 2, nr. 2 og 3, afholdes løbende tilpasset den enkel-tes behov og mindst fire gange inden for 12 kalendermåne-der.«Stk. 2 bliver herefter stk. 3.«[Præcisering af tidspunkterne for jobsamtaler for kontant-hjælpsmodtagere]4)Nr. 34affattes således:»34.I§ 18indsættes efter stk. 2 som nye stykker:»Stk. 3.Efter at samtalerne efter § 20 a er afholdt, skal deindividuelle samtaler efter § 16 for personer, der er omfattetaf § 2, nr. 12, afholdes, i det omfang det er nødvendigt for atsikre uddannelsesfokus og fremdrift i arbejdet med uddan-nelsespålæg, jf. § 21 b.Stk. 4.Efter at samtalerne efter § 20 a er afholdt, skal deindividuelle samtaler efter § 16 for personer, der er omfattetaf § 2, nr. 13, afholdes, senest hver gang personen i sam-menhængende 2 måneder har modtaget offentlige forsørgel-sesydelser eller har deltaget i tilbud efter kapitel 12.«Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 5 og 6.«[Præcisering af tidspunkterne for samtaler for uddannelses-hjælpsmodtagere]Af etmindretal(EL):5)I den undernr. 37foreslåede§ 18 aændres istk. 1»§2, nr. 3 eller 13« til: »§ 2«.[Alle skal have ret til en koordinerende sagsbehandler]6)I den undernr. 37foreslåede§ 18 aændres istk. 2»,umiddelbart når den pågældende vurderes som aktivitetspa-rat« til: »umiddelbart efter den første henvendelse«.[Konsekvensændring]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):7)Nr. 39affattes således:»39.§ 20, stk. 1,affattes således:»For personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, skalførste jobsamtale efter § 16 afholdes senest 1 uge fra førstehenvendelse til kommunen om hjælp.««[Præcisering af, hvornår den første jobsamtale for kontant-hjælpsmodtagere skal afholdes]
8)I den undernr. 41foreslåede§ 20 bændres istk. 1og2»§ 13, stk. 4,« til: »§ 13, stk. 7,«.[Teknisk korrektion]9)Nr. 60affattes således:»60.I§ 38, stk. 2,ændres »nr. 2-5, 7 og 11,« til: »nr. 2-5, 7og 11-13,«.«[Teknisk korrektion]10)Efter nr. 60 indsættes som nye numre:»01.I§ 39, stk. 1,ændres »nr. 1-5, 7 og 11,« til: »nr. 1-5, 7og 11-13,«.02.I§ 39, stk. 2,ændres »nr. 2, 3 og 11,« til: »nr. 2, 3 og11-13,«.«[Teknisk korrektion]Af etmindretal(EL):11)Nr. 62udgår.[Konsekvensændring]12)Den undernr. 64foreslåede§ 42 audgår.[Forslaget om nytteindsats udgår]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):13)I den undernr. 64foreslåede§ 42 aændres »kommu-nal« til: »kommunal, regional eller statslig«.[Muligheden for nytteindsats udvides til at omfatte alle of-fentlige virksomheder]Af etmindretal(EL):14)I den undernr. 64foreslåede§ 42 budgår istk. 1or-dene », bortset fra nytteindsats efter § 42 a«.[Konsekvensændring]15)Nr. 65og66udgår.[Konsekvensændringer]16)Nr. 77udgår.[Åbenlyst uddannelsesparate skal have ret til ansættelse medløntilskud]17)I den undernr. 83foreslåede ændring af§ 55, stk. 4,udgår ordene », og », dog mindst udgøre 82 pct. af højestedagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.« ud-går«.[Løn ved ansættelse med løntilskud skal stadig være min. 82pct. af højeste dagpengesats]18)I den undernr. 99foreslåede affattelse af§ 92ændresistk. 1»kapitel 11 og 12« til: »kapitel 10-12«.[Jobparate kontanthjælpsmodtagere skal have ret til tilbudom uddannelse som det første tilbud]
4
19)Den undernr. 107foreslåede§ 96 audgår.[Modtagere af uddannelseshjælp skal ikke have pligt til uaf-brudt at være i tilbud]20)I den undernr. 107foreslåede§ 96 baffattesstk. 1således:»Personer, som er omfattet af § 2, nr. 12 og 13, har ret ogpligt til at påbegynde tilbud efter kapitel 10-12 hurtigst mu-ligt og senest efter en sammenhængende periode på 1 månedfra første henvendelse til kommunen om hjælp. Når en per-son, der er omfattet af § 2, nr. 12 og 13, har afsluttet detførste tilbud, har personen ret og pligt til at påbegynde et nyttilbud efter kapitel 10-12, hver gang den pågældende harmodtaget uddannelseshjælp i en sammenhængende periodepå 6 måneder.«[Konsekvensændring]21)Nr. 114udgår.[Kommunen skal have refusion for udgifter til uddannelse,opkvalificering og vejledning i hele poerioden]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):22)I det undernr. 114foreslåede§ 118, stk. 2,ændres»bortset fra« til: »men dog udgifter til«.[Sproglig korrektion]23)Nr. 116affattes således:»116.I§ 120udgår »nr. 1-11,«, inr. 2ændres »§ 119, stk.1, nr. 2,« til: »§ 119, stk. 1, nr. 2, og«, ognr. 3ophæves.Nr. 4 bliver herefter nr. 3.«[Teknisk korrektion]Til § 2Af etmindretal(EL):24)I det undernr. 10foreslåede§ 15, stk. 5,udgår2. pkt.[Den koordinerende sagsbehandler skal have beslutnings-kompetence, uanset om vedkommende kommer fra en andenforvaltningsenhed]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af etflertal(udvalgetmed undtagelse af EL):25)Nr. 20affattes således:»20.I§ 63indsættes efter »koordinerede«: », tværfaglige oghelhedsorienterede«, ordene »relevante oplysninger« ændrestil: »nødvendige oplysninger«, efter »indsatser« indsættes:», udskrivelse fra sundhedsvæsenet, frihedsberøvelse, und-dragelse fra frihedsberøvelse og løsladelse fra afsoningsin-stitution«, efter »Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse«indsættes: », Justitsministeriet«, og efter »Det CentraleVirksomhedsregister« indsættes: », ATP«.«[Alene nødvendige oplysninger kan udveksles]
Til § 1026)Stk. 1-4affattes således:»Stk. 1.En person, der er omfattet af § 2, nr. 1-3 eller 11,i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som før lovensikrafttræden har fået tilbud om ansættelse med løntilskudhos en offentlig arbejdsgiver efter kapitel 12 med en varig-hed på op til 1 år efter den hidtil gældende § 53, stk. 1, i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, hvor varigheden rækkerud over den 1. januar 2014, kan fortsætte i dette tilbud.Stk. 2.En person, der er omfattet af § 2, nr. 2, 3 eller 11, ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som før lovens ikraft-træden har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hos enoffentlig arbejdsgiver, som rækker ud over den 1. januar2014, hvor lønnen er fastsat efter den hidtil gældende § 55,stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, bevarer den-ne løn, indtil løntilskudsansættelsen ophører.Stk. 3.En person, der er omfattet af § 2, nr. 2, i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, som efter de hidtil gældenderegler i § 95 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har retog pligt til første tilbud efter kapitel 10-12 senest efter ensammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælpfra første henvendelse til kommunen om hjælp, og som den1. januar 2014 har haft en sammenhængende periode påmellem 3 og 9 måneder med kontanthjælp, har ret og pligttil at påbegynde første tilbud efter kapitel 11 og 12 i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats hurtigst muligt og senest efteren sammenhængende periode på 9 måneder med kontant-hjælp.Stk. 4.En person, der er omfattet af § 2, nr. 3, i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, som efter de hidtil gældenderegler i § 95 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har retog pligt til første tilbud efter kapitel 10-12 senest efter ensammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælpfra første henvendelse til kommunen om hjælp, og som den1. januar 2014 har haft en sammenhængende periode påmellem 6 og 9 måneder med kontanthjælp fra første henven-delse til kommunen om hjælp, har ret og pligt til at påbegyn-de første tilbud efter kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats hurtigst muligt og senest efter en sam-menhængende periode på 9 måneder med kontanthjælp.«[Præcisering af, at der er tale om regler i lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats]27)Istk. 7ændres »regler udstedt i medfør af denne lov«til: »regler i denne lov«.[Juridisk præcisering]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at krav om tilmelding som arbejdssøgende ijobcenteret for åbenlyst uddannelsesparate skal ske i forbin-delse med visitationen af borgeren. Ændringen skyldes øns-ke om administrativ forenkling.Til nr. 2Det har ingen værdi i sig selv, at de arbejdsløse skriverjobsøgningen ind i en joblog. Erfarne a-kassemedarbejdere
5
kan bekræfte, at medlemmernes jobsøgningsskemaer ikkeindeholder en reel dokumentation for jobsøgning. I stedetbør jobcenterets sagsbehandlere bistå og vejlede de arbejds-løse med deres jobsøgning. Hvis ændringsforslaget vedta-ges, vil mindretallet stille yderligere nødvendige konse-kvensændringsforslag til lovforslagets 3. behandling.Til nr. 3Der er tale om en præcisering af tidspunkterne for, hvor-når jobsamtaler for kontanthjælpsmodtagere i kontaktforlø-bet skal finde sted.Til nr. 4Der er tale om en præcisering af tidspunkterne for, hvor-når samtaler for uddannelseshjælpsmodtagere i kontaktfor-løbet skal finde sted.Til nr. 5 og 6Alle, der henvender sig om hjælp, kan have problemer udover ledighed og kan have brug for en koordinerende sags-behandler og en helhedsorienteret tværfaglig indsats. Detgælder også for personer, der er visiteret som jobparate oguddannelsesparate, og det gælder f.eks. for syge og revalid-ender.Til nr. 7Der er tale om en rettelse, hvor det præciseres, at denførste jobsamtale for kontanthjælpsmodtagere sker efter 1uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp, og ikkeefter at personen har modtaget offentlige forsørgelsesydelseri sammenhængende 1 uge fra første henvendelse til kommu-nen om hjælp.I mange tilfælde vil kommunen ikke kunne nå at behand-le en ansøgning om kontanthjælp på 1 uge, og derfor kan derreelt være risiko for, at personen ikke kommer til jobsamta-le, 1 uge efter at personen har henvendt sig til kommunen,men på et senere tidspunkt.Til nr. 8Der er tale om en teknisk korrektion som følge af detsamtidig fremsatte forslag til lov om ændring af lov om ak-tiv socialpolitik, SU-loven, lov om børnetilskud og for-skudsvis udbetaling af børnebidrag samt forskellige andrelove (L 224). Med dette lovforslag ændres § 13, stk. 4, i lovom aktiv socialpolitik til § 13, stk. 7.Til nr. 9 og 10Der er tale om tekniske korrektioner på grund af fejl ihenvisningerne.Til nr. 11, 12, 14 og 15Vi er uenige i formålet, »at personen skal arbejde for sinydelse«. I stedet formålet med aktivering være at hjælpe per-sonen i gang med en uddannelse eller hjælpe personen fremtil at blive ansat i et ordinært arbejde.Til nr. 13Efter lovforslaget består nytteindsats af udførelse af sam-fundsnyttige opgaver på en kommunal virksomhed. Med
ændringsforslaget indføres der hjemmel til, at nytteindsatstillige kan foregå på en regional eller statslig virksomhed.Jobcenteret vil dermed kunne aftale med virksomhederunder regionerne eller staten om, at de tilbyder nytteindsats.Det kan f.eks. være på hospitaler. Der indføres med forsla-get ikke en pligt for statslige og regionale virksomheder tilat stille nytteindsatspladser til rådighed.Til nr. 16Der er ikke nogen saglig begrundelse for, at en åbenlystuddannelsesparat person ikke må blive ansat i et løntilskud-sjob. Tværtimod kan et løntilskudsjob med et relevant fag-ligt indhold bidrage til at udvikle personens kompetencer ogbidrage til, at mulighederne for at gennemføre en uddannel-se og efterfølgende blive ansat i et ordinært arbejde bliverforøget.Til nr. 17I forvejen er 82 pct. af højeste dagpenge en meget beske-den løn. Det er 14.235 kr. om måneden.Det er urimeligt, at modtagere af kontanthjælp og uddan-nelseshjælp skal arbejde for en lavere løn.Til nr. 18Kontanthjælpsmodtagere kan – selv om de er visiteredesom jobparate – have brug for relevant uddannelse og kur-ser, der kan forøge deres kompetencer og forbedre dereschancer for ansættelse i et ordinært job. Det er urimeligt,hvis de ikke får den mulighed allerede som første tilbud.Til nr. 19 og 20Med dette forslag sidestilles modtagere af kontanthjælpmed modtagere af uddannelseshjælp med hensyn til ret ogpligt til efterfølgende tilbud.Til nr. 21Hvis man afskaffer kommunens refusion, vil man reeltogså afskaffe muligheden for, at jobparate og uddannelses-parate modtagere af henholdsvis kontanthjælp og uddannel-seshjælp kan få tilbud om uddannelse eller anden opkvalifi-cering og vejledning. Derved forhindrer man en meget storgruppe personer i at få det bedst mulige tilbud, der kan for-bedre mulighederne for arbejde eller skabe forudsætning for,at personerne kan begynde på en uddannelse.Til nr. 22Der er tale om en sproglig korrektion, så det fremgår, atdet er kommunenes udgifter til tilbud efter § 32 a, der kanrefunderes.Til nr. 23Der er tale om en teknisk korrektion på grund af etmanglende »og« i en sætning.Til nr. 24Det er fint, at den koordinerende sagsbehandler kan værefra en anden enhed end jobcenteret. Men hvisvedkommende ikke kan træffe afgørelser, vil det medføre en
6
kompliceret og unødig bureaukratisk sagsbehandling og må-ske dårligere beslutninger for den enkelte hjælpsmodtager.Til nr. 25Den foreslåede nye affattelse af ændringerne til § 63 in-debærer, at det kommer til at fremgå af loven, at der alenemå udveksles nødvendige oplysninger mellem de respektivemyndigheder m.v. Forslaget er foranlediget af Datatilsynetshøringssvar til det fremsatte lovforslag. Der er ikke i øvrigtændret i forhold til det fremsatte forslag til ændring af § 63.
Til nr. 26Det er præciseret otte steder, at der er tale om regler i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats.Til nr. 27Der er tale om præcisering af, at de gældende bestemmel-ser i § 2, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsforbliver i kraft indtil tidspunktet, hvor lovforslaget træder ikraft.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Eigil Andersen (SF) Anne Baastrup (SF) Ole Sohn (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
7
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 223Bilagsnr.123456789TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 19/4-13 fra Danske Erhvervsskoler-LederneHøringssvar, fra beskæftigelsesministerenHøringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministerenLigestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSupplerende høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder, fra be-skæftigelsesministerenÆndringsforslag, fra beskæftigelsesministerenUdkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 223Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 19/4-13 fra Danske Erhvervs-skoler-Lederne, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange unge der risikerer at blive fejlvisiteret, hviskommunerne vælger størst mulige refusion, der giver den lavest muli-ge ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm., om et stort antal unge ikke vil blive visiteret til at være jobpara-te og uddannelsesparate, på trods af at de har problemer ud over ledig-hed, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. er taget tilbage og stillet på L 224Spm. er taget tilbage og stillet på L 224Spm. om regeringens holdning til LO's høringssvar, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken konsekvens det vil have at udelade nyttejobs fralovforslaget i forhold til de unges adfærd og i forhold til fortræng-ningseffekten i kommunerne, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorfor revalidering slet ikke er skrevet ind i lovforslaget,når alle fagfolk, inklusive repræsentanter for regeringen, udtrykker, atdet er den sikreste og bedste vej til arbejde og selvforsørgelse, til be-skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lønnen i offentlige løntilskudsjob skal sættes ned tilunder 82 pct. af højeste dagpengesats, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorfor åbenlyst uddannelsesparate ikke kan få løntil-skudsjob og om de kun må arbejde i nyttejob, til beskæftigelsesmini-steren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor jobparate ikke længere kan få et tilbud om uddan-nelse som det første tilbud, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpå
3
4567
8
9
10
11
8
12
1314
15
16
Spm. om, hvorfor der ikke gives refusion til uddannelse til job- og ud-dannelsesparate i de første 9 måneder, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. er taget tilbageSpm. om, hvor mange penge der er afsat til ekstra uddannelse af so-cialfagligt personale i forbindelse med lovforslaget, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad kriterierne er for, at kontanthjælpsmodtagere efter lovom aktiv socialpolitik § 23, stk. 4, vil kunne blive vurderet aktivitets-parate umiddelbart og derfor ikke vil skulle leve på nedsat ydelse i deførste 3 måneder på kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om, at mentorerne har den rette faglige baggrund i forhold til deproblemer, de skal håndtere, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpå