Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 223 Bilag 5
Offentligt
1259752_0001.png
1259752_0002.png
1259752_0003.png
1259752_0004.png
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGJuni 2013
L 223 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæfti-gelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats og forskellige andre love (Reform afkontanthjælpssystemet, uddannelsespålæg, uddannelsesret-tet indsats til unge, jobrettet indsats til kontanthjælpsmodta-gere, helhedsorienteret indsats til udsatte m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsenLovforslaget træder i kraft den 1. januar 2014Tom Bjelke Iversen, Rosa Navarro Hammer35 28 84 71, 35 28 82 43[email protected]
Baggrund for loven
”Aftale om en reform af kontanthjælpssystemet – flere i uddannelse og job”, blevindgået den 18. april 2013 mellem regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Det kon-servative Folkeparti og Liberal Alliance. Aftalen skal sikre, at unge får en uddan-nelse, og at alle mennesker bliver mødt med klare krav og forventninger, så flerefår mulighed for at blive en del af arbejdsmarkedetDer er i dag ca. 135.000 personer på kontanthjælp, hvoraf ca. 50.000 er under 30år. Af disse har mere end 90 pct. ikke har en erhvervskompetencegivende uddan-nelse. Knap hver femte på kontanthjælp er enlig forsørger, typisk unge med et lavtuddannelsesniveau. Godt hver femte på kontanthjælp er i dag visiteret som ”mid-lertidigt passive” og er dermed friholdt fra en aktiv indsats, der kan bringe dem tæt-tere på arbejdsmarkedet.Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til Lovom ændring af lov om aktiv socialpolitik, SU-loven, lov om børnetilskud og for-skudsvis udbetaling af børnebidrag samt forskellige andre love (Reform af kon-tanthjælpssystemet, uddannelseshjælp for unge, aktivitetstillæg, gensidig forsørgel-sespligt mellem samlevende, ændrede rådighedskrav og sanktioner m.v.).Lovforslagets formål
Unge skal mødes med krav om at tage en uddannelse og have en indsats, der un-derstøtter målet herom. Voksne skal mødes med krav om at komme i arbejde. Derskal være bedre mulighed for en helhedsorienteret og tværgående indsats for dem,der har behov herfor. Målet er, at flere får mulighed for at blive en del af arbejds-markedet.Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgrupperne er personer, som efter de hidtidige regler er berettiget til kontant-hjælp. Med lovforslaget opdeles personerne på følgende måde:
1) Unge under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelse (uddan-nelseshjælpsmodtagere)2) Unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse ogvoksne med erhvervskompetencegivende uddannelse (kontanthjælpsmod-tagere).Ad 1) Unge under 30 år uden erhvervskompetencegivende uddannelseUnge uden uddannelse skal fremover have uddannelseshjælp og aktivitetstillæg istedet for kontanthjælp. Der henvises til ligestillingsnotatet til det samtidigt frem-satte lovforslag om ændring af lov om aktiv socialpolitik m.fl. love.De skal desuden have en indsats, der er rettet mod, at de skal i uddannelse på ordi-nære vilkår.De gældende regler om uddannelsespålæg for unge uden uddannelse udvides til atomfatte alle under 30 år, også selvom de ikke umiddelbart vil være i stand til atkunne gennemføre en uddannelse.Der skelnes mellemuddannelsesparateogaktivitetsparateunge.Uddannelsesparate er personer, der kan gå i gang med en ordinær uddannelse indenfor et år.Aktivitetsparate er personer, som har større udfordringer, der skal overvindes indende kan gå i gang med en uddannelse på ordinære vilkår. De skal derfor have enindsats, der på sigt bringer dem i stand til at gå i gang med en uddannelse. De skaltilbydes en koordinerende sagsbehandler, som skal sikre en tværfaglig indsats påtværs af forvaltningerne.Der kan desuden gives mentorstøtte til alle, der har behov for det.Uddannelsesparate unge skal i videst mulig omfang arbejde og forsørge sig selvindtil uddannelsesstart. Alternativt skal de arbejde for deres ydelse i fx nytteind-sats. For unge, der ikke umiddelbart har forudsætningerne for at starte på en ud-dannelse, betyder uddannelsespålægget, at de skal stå til rådighed for en indsats,der er rettet mod uddannelse.Kønsfordelingen for de unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende ud-dannelse er lige, jf. tabel 1.Tabel 1Kønsfordeling, kontanthjælpsmodtagere under 30 år uden erhvervskompetencegivendeuddannelse

Køn

MændKvinderKilde: www.jobindsats.dk

Andel

50 pct.50 pct.
2
Ad 2) Unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelse og perso-ner, der er fyldt 30 år.Der skelnes mellem jobparate og aktivitetsparate.Jobparate unge med uddannelse og voksne med eller uden uddannelse skal de før-ste 3 måneder have fokus på intensiv jobsøgning. Senest efter 3 måneder skal dearbejde for kontanthjælpen i nytteindsats, virksomhedspraktik eller løntilskudsjob.Ufaglærte får ret til realkompetencevurdering og ret til at blive læse-, skrive- ogregnetestet og ret til læse-, skrive- og regnekurser og ordblindeundervisning, hvistesten viser behov for det.Aktivitetsparate får ret til en koordinerende sagsbehandler og en helhedsorienteretindsats med opfølgende samtaler 4 gange årligt.Der kan gives mentorstøtte til alle med behov for det.Kønsfordelingen for de unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende ud-dannelse og personer, der er fyldt 30 år, er stort set lige, 51 pct. er mænd, og 49 pct.er kvinder, jf. tabel 2.Tabel 2Kønsfordeling, kontanthjælpsmodtagere under 30 år med erhvervskompetencegivendeuddannelse og personer, der er fyldt 30 år

Køn

MændKvinderKilde: www.jobindsats.dk

Andel

51 pct.49 pct.
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Med forslaget skal kontanthjælpsmodtagere og uddannelseshjælpsmodtagere, somer på barselorlov, tilbydes job- og uddannelsesvejledning de sidste tre måneder afbarselsperioden. Formålet er at sikre, at kontanthjælpsmodtagere har fokus på jobmod barselsperiodens slutning, og at uddannelsesmodtagere har fokus på uddannel-se mod barselsperiodens slutning, hvormed forslaget vil understøtte fodfæstet påuddannelsesvejen tidligere.Det fremgår tillige af lovforslagets bemærkninger, at der i bekendtgørelsesform vilblive etableret forsøg med studiestartskoordinator, som skal kunne hjælpe enligeforsørgere på uddannelseshjælp med overgangen til uddannelse. Der vil endvidereblive etableret forsøg med lokale studiestartsnetværk af unge forsørgere i forbin-delse med opstart på uddannelser.Samlet vurdering
De nye muligheder for indsatser, herunder muligheder for tværfaglig og helheds-orienterede indsatser, mentorstøtte m.v. er rettet mod både kvinder og mænd, somtilhører de nye målgrupper. Der vil derfor ikke være forskel på de muligheder, sommænd og kvinder får som følge af lovforslaget. Dog vurderes det, at forslaget omuddannelsesvejledning i de sidste tre måneder af barselsperioden hovedsageligt vilberøre kvinder og herunder bl.a. gavne enlige mødre. Det samme vil kunne være
3
tilfældet for forsøgene med studiestartskoordinator og studiestartsnetværk for ungeforsørgere.Det vurderes således, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anled-ning til yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
4