Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 223 Bilag 8
Offentligt
Beskæftigelsesministeriet
Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2013-0005869
Ændringsforslag til
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af denaktive beskæftigelsesindsats og forskellige andre love – L 223
Til § 1Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af …..:1)
I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 11, stk. 3,ændres ”3 uger ” til: ”1 uge”[Ændring af tidspunkt for åbenlyst uddannelsesparates tilmelding som arbejdssøgende]2)
Nr. 31affattes således:31.
I§ 17indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:”Stk.2.Efter at samtalerne efter § 20 er afholdt, skal de individuelle jobsamtaler efter § 16 for personer, derer omfattet af § 2, nr. 2 og 3, afholdes løbende tilpasset den enkeltes behov og mindst 4 gange inden for 12kalendermåneder.”[Præcisering af tidspunkterne for jobsamtaler for kontanthjælpsmodtagere]3)
Nr. 34affattes således:34.
I § 18 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:”Stk.3.Efter at samtalerne efter § 20 a, er afholdt, skal de individuelle samtaler efter § 16 for personer, derer omfattet af § 2, nr. 12, afholdes i det omfang, det er nødvendigt for at sikre uddannelsesfokus og fremdrifti arbejdet med uddannelsespålæg, jf. § 21 b.Stk. 4.Efter at samtalerne efter § 20 a, er afholdt, skal de individuelle samtaler efter § 16 for personer, der eromfattet af § 2, nr. 13, afholdes senest, hver gang personen i sammenhængende 2 måneder har modtagetoffentlige forsørgelsesydelser eller har deltaget i tilbud efter kapitel 12.”[Præcisering af tidspunkterne for samtaler for uddannelseshjælpsmodtagere]4)
Nr. 39affattes således:39.
§ 20, stk. 1,affattes således:”For personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, skal første jobsamtale efter § 16 afholdes, senest 1 uge fraførste henvendelse til kommunen om hjælp.”[Præcisering af hvornår den første jobsamtale for kontanthjælpsmodtagere skal afholdes]5)
I den undernr. 41foreslåede affattelse af§ 20 b, stk. 1og2,ændres ”§ 13, stk. 4,” til: ”§ 13, stk. 7,”.[Teknisk korrektion]6)
Nr. 60affattes således:60.
I§ 38, stk. 2,ændres ”nr. 2-5, 7 og 11,” til: ”nr. 2-5, 7 og 11-13,”[Teknisk korrektion]7)
Efternr. 60indsættes som nye numre:01.
I§ 39, stk. 1,ændres”nr. 1-5, 7 og 11,” til: ”nr. 1-5, 7 og 11-13,”.[Teknisk korrektion]02.
I§ 39, stk. 2,ændres ”nr. 2, 3 og 11,” til: ”nr. 2, 3 og 11-13,”.
[Teknisk korrektion]8)
I den undernr. 64foreslåede affattelse af§ 42 aændres ”kommunal” til: ”kommunal, regional ellerstatslig virksomhed”:[Muligheden for nytteindsats udvides til at omfatte alle offentlige virksomheder]9)I
det under§ 1, nr. 114,foreslåede§ 118, stk. 2,ændres ”bortset fra” til: ”men dog udgifter til”[sproglig korrektion]10)
Nr. 116affattes således:116.
I§ 120udgår ” nr. 1-11,”, ændres ”§ 119, stk. 1, nr. 2,” til: ” ”§ 119, stk. 1, nr. 2, og”, ognr. 3ophæves.[Teknisk korrektion]Til § 2Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af …..:
11)
Nr. 20affattes således:”20. I§ 63indsættes efter ”koordinerede”: ”, tværfaglige og helhedsorienterede”, ordene ”relevanteoplysninger” ændres til: ”nødvendige oplysninger”, efter ”indsatser” indsættes: ”, udskrivelse frasundhedsvæsenet, frihedsberøvelse, unddragelse fra frihedsberøvelse og løsladelse fra afsoningsinstitution,”,efter ”Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse” indsættes: ”, Justitsministeriet”, og efter ”Det CentraleVirksomhedsregister” indsættes: ”, ATP”.[Alene nødvendige oplysninger kan udveksles]
Til § 10Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af …..:12)
§ 10, stk. 1-4,affattes således:” Stk. 1.En person, der er omfattet af § 2, nr. 1-3 eller 11, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som førlovens ikrafttræden har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hos en offentlig arbejdsgiver efter kapitel 12med en varighed på op til 1 år efter den hidtil gældende § 53, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,og hvor varigheden rækker ud over den 1. januar 2014, kan fortsætte i dette tilbud.Stk. 2.En person, der er omfattet af § 2, nr. 2, 3 eller 11, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som førlovens ikrafttræden har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hos en offentlig arbejdsgiver, som rækkerud over den 1. januar 2014, og hvor lønnen er fastsat efter den hidtil gældende § 55, stk. 4, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, bevarer denne løn, indtil løntilskudsansættelsen ophører.Stk. 3.En person, der er omfattet af § 2, nr. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som efter de hidtilgældende regler i § 95 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har ret og pligt til første tilbud efter kapitel10-12 senest efter en sammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælp fra første henvendelse tilkommunen om hjælp, og som den 1. januar 2014 har haft en sammenhængende periode på mellem 3 og 9måneder med kontanthjælp, har ret og pligt til at påbegynde første tilbud efter kapitel 11 og 12 i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats hurtigst muligt og senest efter en sammenhængende periode på 9 måneder medkontanthjælp.Stk. 4.En person, der er omfattet af § 2, nr. 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som efter de hidtilgældende regler i § 95 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har ret og pligt til første tilbud efter kapitel10-12 senest efter en sammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælp fra første henvendelse tilkommunen om hjælp, og som den 1. januar 2014 har haft en sammenhængende periode på mellem 6 og 9måneder med kontanthjælp fra første henvendelse til kommunen om hjælp, har ret og pligt til at påbegyndeførste tilbud efter kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats hurtigst muligt og senest efter ensammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælp.”
[Præcisering af at der er tale om regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]13)
I den foreslåede affattelse afstk. 7ændres ”regler udstedt i medfør af denne lov” til: ”regler i denne lov”.[Juridisk præcisering]
BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at krav om tilmelding som arbejdssøgende i jobcenteret for åbenlyst uddannelsesparate skal skei forbindelse med visitationen af borgeren. Ændringen skyldes ønske om administrativ forenkling.
Til nr. 2Der er tale om en præcisering af tidspunkterne for, hvornår jobsamtaler for kontanthjælpsmodtagere ikontaktforløbet skal finde sted.Til nr. 3Der er tale om en præcisering af tidspunkterne for, hvornår samtaler for uddannelseshjælpsmodtagere ikontaktforløbet skal finde sted.Til nr. 4Der er tale om en rettelse, hvor det præciseres, at den første jobsamtale for kontanthjælpsmodtagere skerefter 1 uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp, og ikke efter at personen har modtaget offentligeforsørgelsesydelser i sammenhængende 1 uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp.I mange tilfælde vil kommunen ikke kunne nå at behandle en ansøgning om kontanthjælp på en uge, ogderfor kan der reelt være risiko for, at personen ikke kommer til jobsamtale 1 uge efter, at personen harhenvendt sig til kommunen, men på et senere tidspunkt.Til nr. 5Der er tale om en teknisk korrektion som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lovom aktiv socialpolitik, SU-loven, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag samtforskellige andre love (L 224). Med dette lovforslag ændres § 13, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik til § 13,stk. 7.Til nr. 6 og 7Der er tale om tekniske korrektioner på grund af fejl i henvisningerne.Til nr. 8.Efter lovforslaget består nytteindsats af udførelse af samfundsnyttige opgaver på en kommunal virksomhed.Med ændringsforslaget indføres der hjemmel til, at nytteindsats tillige kan foregå på en regional eller statsligvirksomhed. Jobcenteret vil dermed kunne aftale med virksomheder under regionerne eller staten, at detilbyder nytteindsats. Det kan fx være på hospitaler. Der indføres med forslaget ikke en pligt for statslige ogregionale virksomheder til at stille nytteindsatspladser til rådighed.
Til nr. 9Det er tale om en sproglig korrektion, så det fremgår, at det er kommunenes udgifter til tilbud efter § 32 a,der kan refunderes.
Til nr. 10Der et tale om en teknisk korrektion på grund af et manglende ”og” i en sætning.Til nr. 11Den foreslåede nye affattelse af ændringerne til § 63 indebærer, at det kommer til at fremgå af loven, at deralene må udveksles nødvendige oplysninger mellem de respektive myndigheder m.v. Forslaget erforanlediget af Datatilsynets høringssvar til det fremsatte lovforslag. Der er ikke i øvrigt ændret i forhold tildet fremsatte forslag til ændring af § 63.Til nr. 12Det er præciseret otte steder, at der er tale om regler i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.Til nr. 13Der er tale om præcisering af, at de gældende bestemmelser i § 2, stk. 2 og 3, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats forbliver i kraft indtil tidspunktet, hvor lovforslaget træder i kraft.