Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 223 Bilag 9
Offentligt
1261764_0001.png
1261764_0002.png
1261764_0003.png
1261764_0004.png
1261764_0005.png
1261764_0006.png
1261764_0007.png
Til lovforslag nr.L 223
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 19. juni 2013
Udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov omansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats og forskelligeandre love(Reform af kontanthjælpssystemet, uddannelsespålæg, uddannelsesrettet indsats til unge, jobrettet indsats tilkontanthjælpsmodtagere, helhedsorienteret indsats til udsatte m.v.)[af beskæftigelsesministeren (Mette Frederiksen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 27 ændringsforslag til lovforslaget. Beskæf-tigelsesministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 3, 4,7-10, 14, 22, 23 og 25-27. Enhedslistens medlemmer af ud-valget har stillet ændringsforslag nr. 2, 5, 6, 11-13, 15-21 og24.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 28. maj 2013 og var til 1.behandling den 12. juni 2013. Lovforslaget blev efter 1. be-handling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 15.juni 2013 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del – bilag181. Beskæftigelsesministeren sendte den 6. juni 2013 deindkomne høringssvar og den 10. juni 2013 sendte beskæfti-gelsesministern et høringsnotat og de samlede høringssvarherom til udvalget.Den 13. juni 2013 sendte beskæftigelsesministeren sup-plerende høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder tiludvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtageten skriftlig henvendelse fra Danske Erhvervsskoler-Lederne.Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-teret den skriftlige henvendelse til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til beskæftigelsesmini-steren til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagTil § 1Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
1)I den undernr. 17foreslåede affattelse af§ 11, stk. 3,ændres »3 uger« til: »1 uge«.[Ændring af tidspunkt for åbenlyst uddannelsesparates til-melding som arbejdssøgende]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:2)Nr. 18udgår.[Ingen pligt til at dokumentere jobsøgning i en joblog]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:3)Nr. 31affattes således:»31.I§ 17indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:»Stk. 2.Efter at samtalerne efter § 20 er afholdt, skal deindividuelle jobsamtaler efter § 16 for personer, der er om-fattet af § 2, nr. 2 og 3, afholdes løbende tilpasset den enkel-tes behov og mindst 4 gange inden for 12 kalendermåne-der.««[Præcisering af tidspunkterne for jobsamtaler for kontant-hjælpsmodtagere]4)Nr. 34affattes således:»34.I § 18 indsættes efter stk. 2 som nye stykker:»Stk. 3.Efter at samtalerne efter § 20 a, er afholdt, skal deindividuelle samtaler efter § 16 for personer, der er omfattetaf § 2, nr. 12, afholdes i det omfang, det er nødvendigt for atsikre uddannelsesfokus og fremdrift i arbejdet med uddan-nelsespålæg, jf. § 21 b.Stk. 4.Efter at samtalerne efter § 20 a, er afholdt, skal deindividuelle samtaler efter § 16 for personer, der er omfattetaf § 2, nr. 13, afholdes senest, hver gang personen i sam-menhængende 2 måneder har modtaget offentlige forsørgel-sesydelser eller har deltaget i tilbud efter kapitel 12.««[Præcisering af tidspunkterne for samtaler for uddannelses-hjælpsmodtagere]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:5)I det undernr. 37foreslåede§ 18, stk. 1,ændres »§ 2,nr. 3 eller 13« til: »§ 2«.[Alle skal have ret til en koordinerende sagsbehandler]6)I det undernr. 37foreslåede§ 18, stk. 2,ændres»umiddelbart når den pågældende vurderes som aktivtetspa-rat« til: »umiddelbart efter den første henvendelse«.[Konsekvensændring]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:7)Nr. 39affattes således:»39.§ 20, stk. 1,affattes således:»For personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, skal førs-te jobsamtale efter § 16 afholdes, senest 1 uge fra første hen-vendelse til kommunen om hjælp.««
[Præcisering af hvornår den første jobsamtale for kontant-hjælpsmodtagere skal afholdes]8)I den undernr. 41foreslåede affattelse af§ 20 b, stk.1og2,ændres »§ 13, stk. 4,« til: »§ 13, stk. 7,«.[Teknisk korrektion]9)Nr. 60affattes således:»60.I§ 38, stk. 2,ændres »nr. 2-5, 7 og 11,« til: »nr. 2-5, 7og 11-13,«.«[Teknisk korrektion]10)Efternr. 60indsættes som nye numre:»01.I§ 39, stk. 1,ændres »nr. 1-5, 7 og 11,« til: »nr. 1-5, 7og 11-13,«.02.I§ 39, stk. 2,ændres »nr. 2, 3 og 11,« til: »nr. 2, 3 og11-13,«.«[Teknisk korrektion]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:11)Nr. 62udgår.[Konsekvensændring]12)Den undernr. 64foreslåede§ 42 audgår.[Forslaget om nytteindsats udgår]13)I den undernr. 64foreslåede§ 42 b, stk. 1,udgår or-dene », bortset fra nytteindsats efter § 42 a«.[Konsekvensændring]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:14)I den undernr. 64foreslåede affattelse af§ 42 aæn-dres »kommunal« til: »kommunal, regional eller statsligvirksomhed«:[Muligheden for nytteindsats udvides til at omfatte alle of-fentlige virksomheder]Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:15)Nr. 65og66udgår.[Konsekvensændringer]16)Nr. 77udgår.[Åbenlyst uddannelsesparate skal have ret til ansættelse medløntilskud]17)Nr. 83udgår.[Løn ved ansættelse med løntilskud skal stadig være min. 82pct. af højeste dagpengesats]18)I det undernr. 99foreslåede§ 92, stk. 1,ændres »ka-pitel 11 og 12« til: »kapitel 10-12«.[Jobparate kontanthjælpsmodtagere skal have ret til tilbudom uddannelse som det første tilbud]
3
19)Den undernr. 107foreslåede§ 96 audgår.[Modtagere af uddannelseshjælp skal ikke have pligt til uaf-brudt at værei tilbud]20)Det undernr. 107foreslåede§ 96 b, stk. 1,affattes så-ledes:»Personer, som er omfattet af § 2, nr. 12 og 13, har hur-tigst muligt og senest efter en sammenhængende periode på1 måned fra første henvendelse til kommunen om hjælp retog pligt til at påbegynde tilbud efter kapitel 10-12. Når enperson, der er omfattet af § 2, nr. 12 og 13 har afsluttet detførste tilbud, har personen ret og pligt til at påbegynde et nyttilbud efter kapitel 10-12, hver gang den pågældende harmodtaget uddannelseshjælp i en sammenhængende periodepå 6 måneder.«[Konsekvensændring]21)Nr. 114udgår.[Kommunen skal have refusion for udgifter til uddannelse,opkvalificering og vejledning i hele poerioden]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:22)I det under§ 1, nr. 114,foreslåede§ 118, stk. 2,æn-dres »bortset fra« til: »men dog udgifter til«.[Sproglig korrektion]23)Nr. 116affattes således:»116.I§ 120udgår »nr. 1-11,«, ændres » til: »§ 119, stk. 1,nr. 2, og«, og nr. 3 ophæves.«[Teknisk korrektion]Til § 2Af etmindretal(EL), tiltrådt af <>:24)I det undernr. 10foreslåede§ 15, stk. 5,udgår 2. pkt.[Den koordinerende sagsbehandler skal have beslutnings-kompetence uanset om vedkommende kommer fra en andenforvatningsenhed]Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af <>:25)Nr. 20 affattes således:»20.I § 63 indsættes efter »koordinerede«: », tværfaglige oghelhedsorienterede«, ordene »relevante oplysninger« ændrestil: »nødvendige oplysninger«, efter »indsatser« indsættes:», udskrivelse fra sundhedsvæsenet, frihedsberøvelse, und-dragelse fra frihedsberøvelse og løsladelse fra afsoningsin-stitution,«, efter »Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse«indsættes: », Justitsministeriet«, og efter »Det CentraleVirksomhedsregister« indsættes: », ATP«.«[Alene nødvendige oplysninger kan udveksles]Til § 1026)§ 10, stk. 1-4,affattes således:
»Stk. 1.En person, der er omfattet af § 2, nr. 1-3 eller 11,i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som før lovensikrafttræden har fået tilbud om ansættelse med løntilskudhos en offentlig arbejdsgiver efter kapitel 12 med en varig-hed på op til 1 år efter den hidtil gældende § 53, stk. 1, i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, og hvor varigheden ræk-ker ud over den 1. januar 2014, kan fortsætte i dette tilbud.Stk. 2.En person, der er omfattet af § 2, nr. 2, 3 eller 11, ilov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som før lovens ikraft-træden har fået tilbud om ansættelse med løntilskud hos enoffentlig arbejdsgiver, som rækker ud over den 1. januar2014, og hvor lønnen er fastsat efter den hidtil gældende §55, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, bevarerdenne løn, indtil løntilskudsansættelsen ophører.Stk. 3.En person, der er omfattet af § 2, nr. 2, i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, som efter de hidtil gældenderegler i § 95 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har retog pligt til første tilbud efter kapitel 10-12 senest efter ensammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælpfra første henvendelse til kommunen om hjælp, og som den1. januar 2014 har haft en sammenhængende periode påmellem 3 og 9 måneder med kontanthjælp, har ret og pligttil at påbegynde første tilbud efter kapitel 11 og 12 i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats hurtigst muligt og senest efteren sammenhængende periode på 9 måneder med kontant-hjælp.Stk. 4.En person, der er omfattet af § 2, nr. 3, i lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, som efter de hidtil gældenderegler i § 95 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har retog pligt til første tilbud efter kapitel 10-12 senest efter ensammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælpfra første henvendelse til kommunen om hjælp, og som den1. januar 2014 har haft en sammenhængende periode påmellem 6 og 9 måneder med kontanthjælp fra første henven-delse til kommunen om hjælp, har ret og pligt til at påbegyn-de første tilbud efter kapitel 9 b-12 i lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats hurtigst muligt og senest efter en sam-menhængende periode på 9 måneder med kontanthjælp.«[Præcisering af at der er tale om regler i lov om en aktiv be-skæftigelsesindsats]27)I den foreslåede affattelse afstk. 7ændres »regler ud-stedt i medfør af denne lov« til: »regler i denne lov«.[Juridisk præcisering]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at krav om tilmelding som arbejdssøgende ijobcenteret for åbenlyst uddannelsesparate skal ske i forbin-delse med visitationen af borgeren. Ændringen skyldes øns-ke om administrativ forenkling.Til nr. 2Det har ingen værdi i sig selv, at de arbejdsløse skriverjobsøgningen ind i en joblog. Erfarne a-kasse medarbejderekan bekræfte, at medlemmernes jobsøgningsskemaer ikkeindeholder en reel dokumentation for jobsøgning. I stedet
4
bør jobcentrets sagsbehandlere bistå og vejlede de arbejdslø-se med deres jobsøgning.Til nr. 3Der er tale om en præcisering af tidspunkterne for, hvor-når jobsamtaler for kontanthjælpsmodtagere i kontaktforlø-bet skal finde sted.Til nr. 4Der er tale om en præcisering af tidspunkterne for, hvor-når samtaler for uddannelseshjælpsmodtagere i kontaktfor-løbet skal finde sted.Til nr. 5 og 6Alle, der henvender sig om hjælp, kan have problemerudover ledighed og kan have brug for en koordinerendesagsbehandler og en helhedsorienteret tværfaglig indsats.Det gælder også for personer, der er visiteret som jobparateog uddannelsesparate, og det gælder f.eks. for syge og reva-lidender.Til nr. 7Der er tale om en rettelse, hvor det præciseres, at denførste jobsamtale for kontanthjælpsmodtagere sker efter 1uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp, og ikkeefter at personen har modtaget offentlige forsørgelsesydelseri sammenhængende 1 uge fra første henvendelse til kommu-nen om hjælp.I mange tilfælde vil kommunen ikke kunne nå at behand-le en ansøgning om kontanthjælp på en uge, og derfor kander reelt være risiko for, at personen ikke kommer til job-samtale 1 uge efter, at personen har henvendt sig til kommu-nen, men på et senere tidspunkt.Til nr. 8Der er tale om en teknisk korrektion som følge af detsamtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om ak-tiv socialpolitik, SU-loven, lov om børnetilskud og for-skudsvis udbetaling af børnebidrag samt forskellige andrelove (L 224). Med dette lovforslag ændres § 13, stk. 4, i lovom aktiv socialpolitik til § 13, stk. 7.Til nr. 9 og 10Der er tale om tekniske korrektioner på grund af fejl ihenvisningerne.Til nr. 11-13 og 15Både FOA og KTO har påvist, at offentlige løntilskud-sjob og virksomhedspraktik fortrænger ordinært ansatte.Derfor har vi ikke brug for endnu mere støttet arbejde, derfortrænger ordinært ansatte. Vi er uenige i formålet, »at per-sonen skal arbejde for sin ydelse«. I stedet skal formåletmed aktivering være, at hjælpe personen i gang med en ud-dannelse eller hjælpe personen frem til at blive ansat i et or-dinært arbejde.Til nr. 14Efter lovforslaget består nytteindsats af udførelse af sam-fundsnyttige opgaver på en kommunal virksomhed. Med
ændringsforslaget indføres der hjemmel til, at nytteindsatstillige kan foregå på en regional eller statslig virksomhed.Jobcenteret vil dermed kunne aftale med virksomhederunder regionerne eller staten, at de tilbyder nytteindsats. Detkan f.eks. være på hospitaler. Der indføres med forslaget ik-ke en pligt for statslige og regionale virksomheder til at stil-le nytteindsatspladser til rådighed.Til nr. 16Der er ikke nogen saglig begrundelse for, at en åbenlystuddannelsesparat person ikke må blive ansat i et løntilskud-sjob. Tværtimod kan et løntilskudsjob med et relevant fag-ligt indhold bidrage til at udvikle personens kompetencer ogbidrage til, at mulighederne for at gennemføre en uddannel-se og efterfølgende blive ansat i et ordinært arbejde bliverforøget.Til nr. 17I forvejen er 82 pct. af højeste dagpenge en meget beske-den løn. Det er 14.235 kr. om måneden.Det er urimeligt, at modtagere af kontanthjælp og uddan-nelseshjælp skal arbejde for en lavere løn.Til nr. 18Kontanthjælpsmodtagere kan – selv om de er visiteredesom jobparate – have brug for relevant uddannelse og kur-ser, der kan forøge deres kompetencer og forbedre dereschancer for ansættelse i et ordinært job. Det er urimeligt,hvis de ikke får den mulighed allerede som første tilbud.Til nr. 19 og 20Med dette forslag sidestilles modtagere af kontanthjælpmed modtagere af uddannelseshjælp med hensyn til ret ogpligt til efterfølgende tilbud.Til nr. 21Hvis man afskaffer kommunens refusion, vil man reeltogså afskaffe muligheden for, at jobparate og uddannelses-parate modtagere af henholdsvis kontanthjælp og uddannel-seshjælp kan få tilbud om uddannelse eller anden opkvalifi-cering og vejledning. Derved forhindrer man en meget storgruppe personer i at få det bedst mulige tilbud, der kan for-bedre mulighederne for arbejde eller skabe forudsætning forat kunne begynde på uddannelse.Til nr. 22Det er tale om en sproglig korrektion, så det fremgår, atdet er kommunenes udgifter til tilbud efter § 32 a, der kanrefunderes.Til nr. 23Der et tale om en teknisk korrektion på grund af et man-glende »og« i en sætning.Til nr. 24Det er fint, at den koordinerende sagsbehandler kan værefra en anden enhed end jobcentret. Men hvis hun ikke kantræffe afgørelser, vil det medføre en kompliceret og unødig
5
bureaukratisk sagsbehandling, og måske dårligere beslutnin-ger for den enkelte hjælpsmodtager.Til nr. 25Den foreslåede nye affattelse af ændringerne til § 63 in-debærer, at det kommer til at fremgå af loven, at der alenemå udveksles nødvendige oplysninger mellem de respektivemyndigheder m.v. Forslaget er foranlediget af Datatilsynetshøringssvar til det fremsatte lovforslag. Der er ikke i øvrigtændret i forhold til det fremsatte forslag til ændring af § 63.
Til nr. 26Det er præciseret otte steder, at der er tale om regler i lovom en aktiv beskæftigelsesindsats.Til nr. 27Der er tale om præcisering af, at de gældende bestemmel-ser i § 2, stk. 2 og 3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsforbliver i kraft indtil tidspunktet, hvor lovforslaget træder ikraft.
Ane Halsboe-Jørgensen (S) Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Leif Lahn Jensen (S)Lennart Damsbo-Andersen (S)fmd.Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Nadeem Farooq (RV) Andreas Steenberg (RV)Eigil Andersen (SF) Anne Baastrup (SF) Ole Sohn (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Louise Schack Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jacob Jensen (V) Peter Juel Jensen (V)Inger Støjberg (V) Ulla Tørnæs (V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF)nfmd.Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474522171512
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
6
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 223Bilagsnr.1234567TitelUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 19/4-13 fra Danske Erhvervsskoler-LederneHøringssvar, fra beskæftigelsesministerenHøringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministerenLigestillingsvurdering af lovforslaget, fra beskæftigelsesministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetSupplerende høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder, fra be-skæftigelsesministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 223Spm.nr.12TitelSpm. om kommentar til henvendelse af 19/4-13 fra Danske Erhvervs-skoler-Lederne, og ministerens svar herpåSpm. om, hvor mange unge der risikerer at blive fejlvisiteret, hviskommunerne vælger størst mulige refusion, der giver den lavest muli-ge ydelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om et stort antal unge ikke vil blive visiteret til at være jobparateog uddannelsesparate på trods af, at de har problemer ud over ledig-hed, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. er taget tilbage og stillet på L 224Spm. er taget tilbage og stillet på L 224Spm. om regeringens holdning til LO's høringssvar, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilken konsekvens vil det have at udelade nyttejobs fralovforslaget i forhold til de unges adfærd og i forhold til fortræng-ningseffekten i kommunerne, til beskæftigelsesministeren, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor revalidering slet ikke er skrevet ind i lovforslaget,når alle fagfolk, inkl. repræsentanter for regeringen udtrykker, at deter den sikreste og bedste vej til arbejde og selvforsørgelse, til beskæf-tigelsesministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor lønnen i offentlige løntilskudsjob skal sættes ned tilunder 82 pct. af højeste dagpengesats, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, hvorfor åbenlyst uddannelsesparate ikke kan få løntilskud-sjob og om de kun må arbejde i nyttejob, til beskæftigelsesministeren,og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor jobparate ikke længere kan få et tilbud om uddan-nelse som det første tilbud, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, hvorfor der ikke gives refusion til uddannelse til job- og ud-dannelsesparate i de første 9 måneder, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. er taget tilbage
3
4567
8
9
10
11
12
13
7
14
15
16
Spm. om, hvor mange penge der er afsat til ekstra uddannelse af so-cialfagligt personale i forbindelse med lovforslaget, til beskæftigelses-ministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad kriterierne er for, at kontanthjælpsmodtagere efter Lovom aktiv socialpolitik § 23, stk. 4, vil kunne blive vurderet aktivitets-parate umiddelbart og derfor ikke vil skulle leve på nedsat ydelse i deførste tre måneder på kontanthjælp, til beskæftigelsesministeren, ogministerens svar herpåSpm. om, at mentorerne har den rette faglige baggrund i forhold til deproblemer, de skal håndtere, til beskæftigelsesministeren, og ministe-rens svar herpå