Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 224 Bilag 5
Offentligt
LIGESTILLLINGSVURDERINGAF LOVFORSLAGJuni 2013
L 224 Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv soci-alpolitik, SU-loven, lov om børnetilskud og forskudsvisudbetaling af børnebidrag samt forskellige andre love(Reform af kontanthjælpssystemet, uddannelseshjælpfor unge, aktivitetstillæg, gensidig forsørgelsespligtmellem samlevende, ændrede rådighedskrav og sank-tioner m.v.)Myndighed/AfsenderLovens ikrafttrædelsesdatoKontaktpersonTelefonE-mailArbejdsmarkedsstyrelsen1. januar 2014Birgitte S. Staffeldt 8.kt.35 28 83 77[email protected]
Baggrund for loven
Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, SU-loven, lov om børne-tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag samt forskellige andre love (Re-form af kontanthjælpssystemet, uddannelseshjælp for unge, aktivitetstillæg, gensi-dig forsørgelsespligt mellem samlevende, ændrede rådighedskrav og sanktionerm.v.) udmønter ”Aftale om en reform af kontanthjælpssystemet – flere i uddannel-se og job”, der blev indgået den 18. april 2013.Lovforslaget indeholder den lovgivningsmæssige udmøntning af aftalen i forholdtil lov om aktiv socialpolitik, lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, integrati-onsloven, SU- loven, lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidragog lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge. Lovforslaget skal ses isammenhæng med det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om enaktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæf-tigelsesindsats og forskellige andre love (Reform af kontanthjælpssystemet, uddan-nelsespålæg, uddannelsesrettet indsats til unge, jobrettet indsats til kontanthjælps-modtagere, helhedsorienteret indsats til udsatte m.v.) – L 223, der udmønter dendel af aftalen om kontanthjælpsreformen, der vedrører indsatsen.Der er i dag 135.000 personer, der modtager kontanthjælp, hvilket er alt for mange.Hvis man modtager kontanthjælp i mange år, er der stor risiko for, at man aldrig fårfodfæste på arbejdsmarkedet.Mere end 50.000 er unge under 30 år og over 90 pct. har ikke gennemført en er-hvervskompetencegivende uddannelse. Unge skal ikke være i kontanthjælpssyste-met men skal have en indsats, der understøtter, at de kommer i uddannelse.
Lovforslagets formål
Alle skal have de bedste muligheder for at få en stabil og varig tilknytning til ar-bejdsmarkedet. Vejen hertil går for de allerfleste via uddannelse. For andre kan etjob medvirke til, at den unge bliver afklaret omkring sine uddannelsesmuligheder.Derfor afskaffes kontanthjælpen for unge under 30 år uden uddannelse, og i stedetindføres en ny ydelse, uddannelseshjælp, på niveau med SU.Den primære målgruppe for lovforslaget
Målgrupperne er personer, som efter hidtidige regler er berettiget til kontanthjælp,men som nu opdeles i 2 ydelsesformer:1) Uddannelseshjælp - til unge under 30 år uden erhvervskompetencegivendeuddannelse.2) Kontanthjælp - til unge under 30 år med en erhvervskompetencegivendeuddannelse og personer, der er fyldt 30 år.Uddannelseshjælp til unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende ud-dannelseKontanthjælpen afskaffes for unge under 30 år uden en erhvervskompetencegiven-de uddannelse og i stedet indføres en ny ydelse, uddannelseshjælp på niveau medSU. De unge, der ikke er uddannelsesparate, får ret til et aktivitetstillæg. Den ud-dannelsesrettede indsats skal være koordineret og individuelt tilrettelagt.Åbenlyst uddannelsesparate unge skal i nytteindsats, indtil de unge kommer i ud-dannelse.Kønsfordelingen for de unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende ud-dannelse er lige, jf. tabel 1.Tabel 1Kønsfordeling, kontanthjælpsmodtagere under 30 år uden erhvervskompetencegivendeuddannelseKøn
MændKvinderKilde: www.jobindsats.dk
Kontanthjælp til unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende uddannelseog personer, der er fyldt 30 årJobparate kontanthjælpsmodtagere skal arbejde for deres kontanthjælp, og der skalsættes nyt fokus på aktiv og realistisk jobsøgning.Der indføres et mere målrettet og effektivt rådigheds- og sanktionssystem. Formå-let er, at sanktionsreglerne anvendes effektivt, så det er tydeligt for den enkelte, atder er et klart rådighedskrav forbundet med at modtage kontanthjælp. For udsattekontanthjælpsmodtagere skal sanktionerne tage højde for, at disse personer ikke al-tid har mulighed for at leve op til de krav, der stilles.
2
Kønsfordelingen for de unge under 30 år med en erhvervskompetencegivende ud-dannelse og personer, der er fyldt 30 år, er stort set lige, 51 pct. er mænd, og 49 pct.er kvinder, jf. tabel 2.Tabel 2Kønsfordeling, kontanthjælpsmodtagere under 30 år med erhvervskompetencegivendeuddannelse og personer, der er fyldt 30 årKøn
MændKvinderKilde: www.jobindsats.dk
Samlevende skal have gensidig forsørgelsespligtDer indføres endvidere gensidig forsørgelsespligt for samlevende par, der begge erfyldt 25 år. Forsørgelsespligten gælder, så snart én i et par søger om enten kontant-hjælp eller uddannelseshjælp. Hvis samleveren har indkomst eller formue, skal detsamlevende par leve af det svarende til de gældende regler for gifte.Kønsfordelingen for de kontanthjælpsmodtagere, der i dag er registreret som sam-levende, er således, at 57 pct. er kvinder, mens 43 pct. er mænd, jf. tabel 3.Tabel 3Kønsfordeling, samlevende kontanthjælpsmodtagereKøn
MændKvinderKilde: KMD-aktiv
De sekundære målgrupper for lovforslaget
Med forslaget får kommunerne mulighed for at fortsætte med at udbetale uddan-nelseshjælp i op til 2 måneder i forbindelse med unges overgang til uddannelse(uddannelsespålæg), når de unge endnu ikke kan få udbetalt SU.Endvidere får kommunerne mulighed for at yde en behovsbestemt forsørgelses-hjælp til enlige forsørgere under 30 år i en periode mellem 2 uddannelsesforløb forat sikre, at der ikke opstår et indkomsthul. Kommunen får også mulighed for at ydestøtte på højst 5.000 kr. til udgifter til nødvendige undervisningsmaterialer, redska-ber eller lignende i forbindelse med studiestart til enlige forsørgere under 30 år.Her er tale om en midlertidig ordning med en forsøgsperiode på 3 årSamlet vurdering
Der vurderes ikke at være forskel på de muligheder, som mænd og kvinder får somfølge af lovforslaget.Det må dog antages, at for gruppen af enlige forsørgere, vil der være en overvægtaf antallet af kvinder. Dette ændrer dog ikke ved, at begge køn har mulighed for atopnå behovsbestemt forsørgelseshjælp i en periode mellem 2 uddannelsesforløb.Det vurderes derfor, at det fremsatte forslag er kønsneutralt og ikke giver anledningtil yderligere undersøgelser af ligestillingsmæssige konsekvenser.
3