Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 224 Bilag 9
Offentligt
1261592_0001.png
1261592_0002.png
1261592_0003.png
1261592_0004.png
1261592_0005.png

Beskæftigelsesministeriet

Arbejdsmarkedsstyrelsen, j.nr. 2013-0005891

Ændringsforslag

til 2. behandling af

Forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik, SU-loven, lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag samt forskellige andre love (Reform afkontanthjælpssystemet, uddannelseshjælp for unge, aktivitetstillæg, gensidig forsørgelsespligtmellem samlevende, ændrede rådighedskrav og sanktioner m.v.) – L 224
Afbeskæftigelsesministeren,tiltrådt af …:Til § 1

1)

I den undernr. 9foreslåede affattelse af§ 8 a, stk. 2,ændres ”3 uger” til: ”1 uge”.[Tilmeldingsfristen for åbenlyst uddannelsesparate modtagere af uddannelseshjælp]

2)

Nr. 51affattes således:

51.

§ 34, stk. 3, nr. 2, affattes således:”2) Personer, som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, personer, som alene fåruddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, personer, som får uddannelseshjælp efter § 23, stk.2, nr. 9 og 10 og aktivitetstillæg efter § 24, stk. 2, nr. 6 og 7, samt personer, som alene fårkontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7-10. Personer, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2,nr. 7 og 8, og personer, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7 og 8, kan dog modtagesærlig støtte i de første 3 måneder.”[Særlig støtte efter § 34 til unge mellem 25-29 år de første tre måneder]

3)

Efter nr. 52 indsættes som nyt nummer:

”01.

Efter § 34 a før overskriften før § 35 indsættes:Særlig støtte til deltagerbetaling

§ 34 b.

Kommunen kan yde støtte til betaling af udgifter til deltagerbetaling i forbindelse med startpå nødvendig almen voksenuddannelse og almengymnasiale uddannelser som enkeltfag til enperson, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, hvis kommunen på baggrund af personensøkonomiske forhold vurderer, at personen har behov for støtte. Det er en forudsætning, at deltagelsei uddannelsen skal påbegyndes på baggrund af et uddannelsespålæg, jf. § 21 b i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats eller integrationslovens § 16 a. Yder kommunen hel eller delvis støtte, kanpersonen ikke modtage støtte til denne del af deltagerbetalingen efter anden lovgivning.”[Støtte til betaling af gebyr ved deltagelse i almen voksenuddannelse og almengymnasialeuddannelser som enkeltfag]

4)

I den undernr. 55foreslåede affattelse af§ 35, stk. 4 og 5indsættes som nyt stk. 6:”Stk. 6.Den enkelte kommune tilrettelægger opgavefordelingen mellem den del af kommunen, derudbetaler ydelsen, og jobcenteret i sager efter lovens §§ 35- 43.”Stk. 6. bliver herefter stk. 7.[Mulighed for at kommunerne selv kan tilrettelægge opgavefordelingen mellem ydelsescenter ogjobcenter i sanktionssager]

5)

I den undernr. 61foreslåede affattelse af§ 39, nr. 3,udgår ”som bliver nr. 5,”.[Nedsættelse af hjælpen]

6)

I den undernr. 62foreslåede affattelse af§ 39, nr. 5,udgår ”som bliver nr. 7,”.[Nedsættelse af hjælpen]

7)

Nr. 101udgår[Ingen tilbagebetaling af støtte til studiestart for enlige forsørgere]Til § 6

8)

Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:

”01.

I§ 87, stk. 2,ændres ”nr. 3” til: ”nr. 2”.”[Konsekvensrettelse i dagtilbudsloven]

9)

Efter § 6 indsættes som ny paragraf:

Ӥ 01

I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret senest ved § 3 ilov nr. 649 af 12. juni 2013, foretages følgende ændring:1. Efter § 4 indsættes:”§

4 A.

Underhold, som ydes mellem samlevende, der har gensidig forsørgelsespligt ihenhold til lov om aktiv socialpolitik § 2 a, jf. § 2 b, medregnes ikke ved opgørelsen af denskattepligtige indkomst.”[Skattefrihed for underhold ved forsørgelsespligt mellem samlevende]
Til § 1
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en ændring som følge af, at tilmeldingsfristen for åbenlyst uddannelsesparate ændresi den under nr. 17 foreslåede affattelse af § 11, stk. 3, i ændringsforslag til lov om ændring af lovom en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktivebeskæftigelsesindsats og forskellige andre love – L 223.
Med ændringen i § 8 a, stk. 2, får åbenlyst uddannelsesparate modtagere af uddannelseshjælp pligttil at tilmelde sig som arbejdssøgende i jobcenteret senest i forbindelse med den første samtale(visitationssamtale), der afholdes senest 1 uge fra første henvendelse til kommunen om hjælp, ogkommunen skal sørge for, at det sker. Bestemmelsen bringes dermed i overensstemmelse med denforeslåede ændring af forslaget til § 11, stk. 3, i L 223, og der henvises til bemærkningerne hertil.Til nr. 2Efter det foreliggende forslag kan uddannelseshjælpsmodtagere og kontanthjælpsmodtagere under25 år, ikke modtage hjælp efter § 34 om særlig støtte i lov om aktiv socialpolitik, mens de 25-29årige kan modtage særlig støtte, når de kan få udbetalt aktivitetstillæg. Særlig støtte er målrettetpersoner, der opfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp, og som har høje boligudgiftereller stor forsørgerbyrde.I de første 3 måneder vil der dog alene blive udbetalt grundydelse til alle unge, undtagen unge derved den tidlige visitation vurderes at være åbenlyst aktivitetsparate, jf. den foreslåede § 24, stk. 1, 3.pkt.Da en del af persongruppen vil have ret til aktivitetstillæg efter 3 måneder, kan den manglendestøtte til husleje i de første tre måneder indebære, at denne persongruppe vil komme til at manglemidler til betaling af deres boligudgifter, som de efterfølgende vil være i stand til at afholde, når defår aktivitetstillæg.Det foreslås på den baggrund, at 25-29 årige personer kan modtage særlig støtte efter § 34 i deførste 3 måneder, hvor der ydes hjælp uden aktivitetstillæg efter §§ 24 og 25, hvis de i øvrigtopfylder betingelserne for særlig støtte.Til nr. 3For ikke at pålægge uddannelseshjælpsmodtagere, der skal i gang med en ordinær uddannelse,yderligere udgifter i forbindelse med studiestart, foreslås det, at kommunerne får hjemmel til atafholde udgifter til deltagerbetaling i forbindelse med start på nødvendig almen voksenundervisningog almengymnasial uddannelse som enkeltfag. Dette vil gælde i forbindelse med ungeuddannelseshjælpsmodtageres overgang til uddannelse som følge af et uddannelsespålæg efter § 21b, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og integrationslovens § 16 a.Med forslaget understøttes den unge i overgangen til uddannelse, idet forslaget sikrer, atdeltagerbetalingen ikke bliver en økonomisk barriere for påbegyndelse af en uddannelse. Såfremtkommunen dækker udgifter til deltagerbetaling, kan den uddannelsessøgende ikke søge om tilskudtil deltagerbetaling i forbindelse med ansøgning om SU, lige som den pågældende heller ikke kan fådeltagerbetalingen refunderet ved afslutningen af en samlet enkeltfagseksamen.Det foreslås, at hvis kommunen yder hel eller delvis støtte, kan personen ikke modtage støtte tildenne del af deltagerbetalingen efter anden lovgivning, således at personen ikke modtager dobbeltstøtte til deltagerbetalingen. Såfremt kommunen betaler deltagergebyret, bør den informereuddannelsesinstitutionen herom.
Til nr. 4Det fremgår, af aftalen om en reform af kontanthjælpssystemet, at der skal være mulighed for, atjobcenteret og ydelsescenteret selv kan tilrettelægge opgavefordelingen mellem sig i sager omsanktioner efter lovens §§ 35-43. Dette er ved en fejl ikke blevet medtaget i lovforslaget. Derfremsættes derfor ændringsforslag, der giver hjemmel til dette.Til nr. 5 og 6Der er tale om en ren redaktionel ændring, idet der ikke skal ske ændring af nummereringen af § 39,nr. 3 og 5.Til nr. 7Det foreslås, at der ikke skal ske tilbagebetaling af den støtte, som kommune vil kunne yde tiludgifter til nødvendige undervisningsmaterialer, redskaber og lignende i forbindelse med studiestarttil enlige forsørgere under 30 år, der forud for, at uddannelsen påbegyndes, har modtagetuddannelseshjælp. Da støtte efter forslagets indhold vil kunne ydes et forholdsvist lille beløb (op til5.000 kr.), ville en regel om tilbagebetaling give en uforholdsmæssig stor administrativ bryde forkommunerne. Ændringen skyldes således et ønske om at gøre ordningen administrativ enkel.
Til § 6Til nr. 8.Forslaget til ændringen i § 87, stk. 2, er en følge af, at § 87, stk. 2, nr. 3 rykker op og bliver § 87,stk. 2, nr. 2.Til § 01Til nr. 9.
Efter reglerne i boafgiftsloven § 24, stk. 1, er der ingen afgiftspligt af underhold (fri bolig, fri kost,tøj, lommepenge og lign.), der ydes til en samlever, hvis de ugifte samlevende har haft fælles bopæli to år. For ugifte samlevende, der har haft fælles bopæl under to år, gælder der ikke en tilsvarenderegel.Der gælder heller ikke en generel regel om, at der er skatte- og afgiftsfrihed for underhold, sommodtages som følge af giverens forsørgelsespligt, men underhold er i andre tilfælde, hvor der erforsørgelsespligt, udtrykkeligt undtaget fra beskatning. Eksempelvis er der i relation til underhold,som børn modtager fra deres forældre, indsat en udtrykkelig bestemmelse om skattefrihed ikildeskattelovens § 5, stk. 4.Det er ikke intentionen med indførelsen af gensidig forsørgelsespligt mellem ugifte samlevende,hvor den ene eller begge ansøger om eller modtager uddannelses- eller kontanthjælp efter lov omaktiv socialpolitik, at modtageren skal beskattes af det underhold, der ydes af samleveren i henholdtil den gensidige forsørgelsespligt.
For at tydeliggøre dette foreslås det, at der indføres en bestemmelse om, at underhold, der ydesmellem personer, der efter reglerne i § 2 b i lov om aktiv socialpolitik anses for samlevende, og somefter reglerne i § 2 a har pligt til at forsørge hinanden, ikke skal medregnes ved opgørelsen af denskattepligtige indkomst.Hverken den forsørgede eller den forsørgende part skal beskattes af det underhold, der ydes.Provenumæssige konsekvenserMed ændringsforslaget gives der afkald på et utilsigtet potentielt skatteprovenu, som dog vurderesat være meget begrænset.