Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 224
Offentligt
1261804_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. juni 2013 stillet følgende spørgsmål nr. 34(L 224), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl(EL).
18. Juni 2013J.nr. 2013-0005869

Spørgsmål nr. 34:

”Hvilken konsekvens vil det have at undlade den nye 3-måneders sanktion, både iforhold til økonomien og til de lediges adfærd?”

Endeligt svar:

Partierne bag aftalen om en reform af kontanthjælpssystemet er enige om ikke læn-gere at tillade, at jobparate kontanthjælpsmodtagere og uddannelsesparate uddan-nelseshjælpsmodtagere systematisk omgår de rådighedskrav, der stilles. De, derkan, men gentagne gange ikke står til rådighed for job og uddannelse, vil derforfremover blive pålagt en skærpet sanktion.Den skærpede sanktion (§ 40 a i lov om aktiv socialpolitik) indebærer, at personenmister retten til uddannelses- eller kontanthjælp i op til 3 måneder. Personen mod-tager i stedet et tilbud, bliver indkaldt til daglige samtaler eller møder i jobcenteret.Der udbetales hjælp for de dage, den pågældende møder frem.Der er tale om en ny sanktion, og det er antaget, at modtagere af hjælp genereltoverholder de gældende regler om rådighed. Desuden forventes den skærpedesanktion at bevirke, at de fleste af dem, som er i risiko for at få en skærpet sanktionvil ændre adfærd og dermed kunne undgå at få en sanktion ved at stille sig til rå-dighed for indsats og job.Hvis der ikke indføres en skærpet rådighedssanktion, kan det for lediges adfærd be-tyde, at nogle systematisk forsøger at undgå de rådighedskrav, der stilles til dem.Dette vil betyde at nogle reelt ikke står til rådighed og en mindsket afgang til enuddannelse eller et job.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen