Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 224
Offentligt
1261792_0001.png
Folketingets BeskæftigelsesudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Beskæftigelsesudvalget har i brev af den 17. juni 2013 stillet følgende spørgsmålnr. 9 (L 223 og L 224), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af ChristianJuhl (Enhedslisten).
18. juni 2013J.nr. 2013-0005869/2013-4791

Spørgsmål nr. 9:

”Ifølge lovforslaget svarer den lave ydelse til SU. Betyder det, at de omfattede per-soner på denne ydelse kan:- tage SU-lån,- have erhvervsarbejde uden modregning og- få studierabatter i form af adgang til billige kollegieboliger eller offentlig trans-port?”

Endeligt svar:

Med kontanthjælpsreformen bliver uddannelse det helt klare fokus for indsatsen forunge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse. Indsatsen skalsikre, at de unge afklares og opkvalificeres, så de er klædt på til at påbegynde oggennemføre en uddannelse.Uddannelseshjælpen gives i den periode, hvor de unge modtager denne indsats, oggrundydelsen for uddannelseshjælpen fastsættes efter SU-satserne. Det betyder, atuddannelsesparate unge ikke vil opleve en forskel i indkomsten, når de går fra ud-dannelseshjælp til en ordinær uddannelse, hvor de vil få SU.De i spørgsmålet nævnte eksempler er forbeholdt studerende på ordinære uddan-nelser. De fleste uddannelsesparate unge forventes at være på uddannelseshjælp ikort tid, hvorefter de vil gå i gang med en uddannelse. Så snart unge overgår til or-dinær uddannelse har de nøjagtigt de samme muligheder for SU-lån, for at tjenepenge ved siden af studiet og for øvrige studierabatter som alle deres medstuderen-de. De unge på uddannelseshjælp vil have mulighed for at få boligstøtte og en-keltydelser i det omfang, de i øvrigt opfylder betingelserne herfor.
Venlig hilsen
Mette Frederiksen