Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2012-13
L 35
Offentligt
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, 28. november 2012Sagsnr.: 15511Dok.nr.: 468020
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 27. november2012 stillet følgende spørgsmål nr. 8 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Lene Espersen (KF)
Spørgsmål 8:
”Ministeren bedes redegøre for, hvor meget de øgede administrative byrder vil beløbesig til i kroner/øre, jf. lovforslagets bemærkninger afsnit 5. ”Økonomiske og administra-tive konsekvenser for erhvervslivet.””Svar:
De ekstra oplysninger, som skal registreres, er oplysninger om, hvilken sprøjte der eranvendt og navn på sprøjteføreren. Jeg skal understrege, at der alene er tale om oplys-ninger, som skal føres i sprøjtejournalen (registret) i lighed med de øvrige oplysningersåsom anvendt middel, dato for sprøjtning, dosis m.m., som er krav allerede i dag. Der erintet formkrav til, hvorledes jordbruger skal føre sit sprøjteregister, og det er således optil jordbruger selv at beslutte, hvorledes han vil registrere de to ekstra oplysninger. Detkan f.eks. være på papir på bedriften eller i Fødevareministeriets elektroniske sprøjtere-gister, der vil blive opdateret, således at jordbruger let kan registrere oplysninger omsprøjtefører og anvendt sprøjte her.Jeg kan oplyse, at der ikke kommer ændringer i de gældende krav til indberetning somfølge af dette lovforslag. De ekstra oplysninger om anvendt sprøjte og navn på sprøjte-fører er således ikke omfattet af indberetningspligten. Det er alene oplysninger, somskal være registreret og opbevaret på bedriften.
Fødevareministeriet har på den baggrund ikke foretaget en egentlig økonomisk bereg-ning af de administrative byrder, da tidsforbruget ved at skulle registrere de to ekstraoplysninger vurderes at være yderst begrænset for den enkelte bedrift.
Mette Gjerskov
/Lars O. Hansen
2