Mange tak for alle bemærkninger til forslaget.
Det lovforslag, som vi førstebehandler i dag, har det overoverordnede formål at øge konkurrencen gennem en mere effektiv konkurrencelovgivning.
Lovforslaget er en del af det konkurrencepolitiske udspil, som vi lancerede den 26.
oktober, og hvor der er et generelt fokus på en styrkelse af konkurrencen i Danmark.
En effektiv konkurrence fremmer en høj produktivitet og innovation.
En effektiv konkurrence sikrer, at forbrugerne får adgang til de bedste produkter til den laveste pris.
En effektiv konkurrence skaber vækst og velstand i samfundet.
Vi ønsker ikke at gå på kompromis med kvalitet og service.
Det er derfor afgørende, at vi bl.a.
gennem en effektiv konkurrence skaber bedre produkter og flere valg for forbrugerne.
Konkurrenceloven udstikker rammerne for virksomhedernes aftaler og adfærd, og loven er dermed et vigtigt middel til at styrke en effektiv konkurrence.
Overtrædelser af konkurrenceloven, f.eks.
i form af karteller, har typisk store økonomiske skadevirkninger for forbrugerne og for andre virksomheder i form af væsentlige overpriser og dårligere kvalitet og service.
Det betyder i sidste ende store skadevirkninger for samfundet som helhed.
Det er derfor helt afgørende, at det ikke skal kunne betale sig for en virksomhed at bryde konkurrenceloven.
Vi ved, at den procentmæssigt højeste bøde, som domstolene har udmålt i en kommende konkurrencesag til en virksomhed, kun udgjorde lidt over 1 pct.
af virksomhedens samlede omsætning.
Samtidig viser undersøgelser, at forbrugerne i gennemsnit betaler en overpris på mellem 10 og 50 pct., når der er karteller på markedet.
Det viser netop, hvem der er vinderne, og hvem der er taberne i dag.
Det er derfor afgørende, at vi styrker håndhævelsen af konkurrenceloven og derigennem skaber tillid til markedet til fordel for forbrugerne og samfundet som helhed.
Og det er det, vi gør med det her lovforslag.
For det første indføres der med lovforslaget mulighed for fængselsstraf i indtil 1 år og 6 måneder i kartelsager, dog alene under forudsætning af, at den pågældende har haft forsæt til overtrædelsen, og at overtrædelsen er af grov beskaffenhed.
Det er vigtigt at fremhæve, at vi her taler om straf direkte til personerne bag forbrydelsen.
Under særligt skærpende omstændigheder vil straffen kunne stige til fængsel i 6 år.
På den måde sikrer vi, at forbuddet mod kartelaktiviteter ikke længere er undersanktioneret.
Overtrædelsen sidestiller vi med andre former for økonomisk kriminalitet med samme samfundsmæssigt skadelige virkning som f.eks.
piratkopiering og bedrageri.
For det andet indføres der med lovforslaget en generel forhøjelse af bødeniveauet for virksomheders og personers overtrædelse af loven.
Formålet er, at bøderne skal have et niveau, så virksomhederne og personerne bag afholder sig fra at overtræde konkurrenceloven, og så vi effektivt kan gribe ind, hvis de gør det alligevel.
Med forslaget får konkurrencemyndighederne en mulighed for at udstede foreløbige påbud.
Her tænker vi på de situationer, hvor der er risiko for alvorlig skade på konkurrencen, hvis der ikke gribes hurtigt ind.
Og med denne ændring kommer konkurrenceloven på dette punkt på niveau med de indgrebsmuligheder, som Europa-Kommissionen og langt størstedelen af konkurrencemyndighederne i EU-landene har.
Foruden foreløbige påbud foreslår vi, at Konkurrencerådet får mulighed for at udstede præciserende påbud.
Her er der tale om situationer, hvor en virksomhed tilsigtet eller utilsigtet omgår et allerede udstedt påbud ved at justere på den konkurrencebegrænsende aftale eller adfærd, som der allerede er grebet ind over for.
Det er vigtigt at slå fast, at præciseringen af påbuddet ligger inden for den oprindelige afgørelse.
På den måde sikrer vi, at parterne ikke skal igennem en tung og unødvendig sagsbehandling igen, hvilket også er til gavn for konkurrencen på det pågældende marked.
Med lovforslaget har vi fokus på at imødekomme virksomhedernes ønske om at blive inddraget i sagsbehandlingen i øget omfang.
Vi forpligter derfor Konkurrencerådet til bl.a.
i påbudssager at udsende en meddelelse om betænkeligheder og en klagepunktsmeddelelse til parterne i løbet af sagsprocessen.
Herefter vil virksomhederne få mulighed for at komme med bemærkninger til sagen inden for nærmere bestemte frister.
Samlet er der tale om en markant skærpelse af loven.
Regeringen tager konkurrenceloven alvorligt og ønsker, at straffen for overtrædelse af loven står i forhold til skadevirkningerne.
Loven skal naturligvis overholdes, og vi er klar til at tage de nødvendige midler i brug for at sikre, at det sker.
Afslutningsvis vil jeg blot nævne, at jeg er klar over, at der kan komme et større behov for oplysning og vejledning om konkurrencereglerne, særlig når der indføres skærpede sanktioner, og det har vi selvfølgelig også fokus på.
Med den nye forebyggelsesstrategi, som vi lancerede i mandags, sikrer vi, at en skærpelse af sanktionerne for overtrædelse af konkurrencereglerne ikke kommer til at stå alene, men at der er et tilsvarende fokus på, at virksomhederne hjælpes godt på vej.
Og overordnet ønsker vi at skabe de bedste rammer for forbrugerne, så der er tillid til markedet.
Det opnår vi bedst gennem vejledning og en styrket konkurrencelov.
Jeg ser frem til den videre behandling af lovforslaget og håber på en konstruktiv debat i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.