Beskæftigelsesudvalget 2012-13
L 53 Bilag 54
Offentligt
1189806_0001.png
1189806_0002.png
1189806_0003.png
1189806_0004.png
1189806_0005.png
1189806_0006.png
Ændringsforslagtil

Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,

lov om social pension og forskellige andre love.

(Reform af førtidspension og fleksjob, herunder indførelse af ressourceforløb, rehabiliteringsteam,fleksløntilskud m.v.).L 53Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af…Til § 1

1)

I det undernr. 41foreslåede§ 70 f, stk. 11,indsættes efter ”fleksløntilskuddet”: ”, herunderregler om, at kommunen skal anvende oplysninger om løn m.v., som fremgår af indkomstregistret,jf. lov om et indkomstregister, ved beregning af og fradrag i fleksløntilskuddet”.[Der er tale om en præcisering]

2)

Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 71, stk. 4,indsættes efter ”lov om sygedagpenge”: ”og lov om ret til orlov og dagpenge vedbarsel”.[Der er tale om en ændring, som følge af en fejl i § 4 i lov nr. 1545 af 20. december 2006]Til § 3

3)

I det undernr. 10foreslåede§ 69 d, stk. 1,udgår ”2) uden rimelig grund undlader at møde op tilet tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår afrehabiliteringsplanen,”.Nr. 3 til 5 bliver herefter nr. 2 til 4.[Præcisering af anvendelsen af sanktioner]

4)

I det undernr. 14foreslåede§ 74 d, stk. 2,udgår ”og anden indkomst, der træder i stedet forløn”.[Konsekvensændring]

5)

I det undernr. 14forslåede§ 74 d, stk. 3,udgår "i fleksjobbet, dels af anden lønindtægt" og istedet indsættes: ”, dels af anden indtægt, der træder i stedet for løn”.[Konsekvensændring]

6)

I det undernr. 14foreslåede§ 74 d, stk. 3,indsættes efter 2. pkt., som nyt punktum:"Kommunen udbetaler ledighedsydelsen månedsvis bagud."[Der er tale om en præcisering]

7)

I det undernr. 14foreslåede§ 74 d, stk. 5,indsættes efter "regler om": "beregning af og" og efter”ledighedsydelse”: ”, herunder regler om, at kommunen skal anvende oplysninger om løn m.v., somfremgår af indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister, ved beregning af og fradrag iledighedsydelsen”.[Der er tale om en præcisering]

8)

Efter nr. 28 indsættes som nyt nummer:”01. I§ 104, stk. 3,som herefter bliver stk. 2, udgår ”og stk. 2,”.[Teknisk korrektion]
Til § 7

9)

I den inr. 1foreslåede§ 17, stk. 4,ændres »stk. 9« til: »stk. 13«.

10)

I den inr. 1foreslåede§ 17, stk. 5,ændres »stk. 6 og 9« til: »stk. 6 og 13«.[Teknisk korrektion]
Til § 11

11)

I det undernr. 7forslåede§ 33 c, stk. 5, 1. pkt.,ændres »jf. stk. 5« til: »jf. stk. 4«.[Teknisk korrektion]

12)

Efter § 19 indsættes som ny paragraf:§ 19 aI lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktivbeskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 606 af 14. juni 2007 med de ændringer, derfølger af § 15 i lov nr. 566 af 6. juni 2007 og lov nr. 483 af 12. juni 2009, foretages følgendeændringer:

01.

I§ 1, stk. 2, nr. 3,udgår »eller«.

02.

I§ 1, stk. 2, nr. 4,indsættes efter »uddannelse«: »eller« og ».« udgår.

03.

I§ 1, stk. 2,indsættes som nyt nummer:»5) § 2, nr. 11, og som modtager ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 a i lov om aktivsocialpolitik.«[Konsekvens af udvidelse af personkredsen i § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats]
BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en præcisering, således at det direkte fremgår af forslaget til§ 70 f, stk. 11,i lov omen aktiv beskæftigelsesindsats, at kommunen skal anvende oplysninger om løn m.v., som fremgår afindkomstregisteret, når kommunen skal beregne og foretage fradrag i fleksløntilskuddet.Til nr. 2Efter de gældende regler i § 71, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, nedsættesarbejdsgiverens tilskud til lønnen til den ansatte i fleksjob med det beløb, som arbejdsgiveren har rettil efter sygedagpengeloven.I 2006 (ved L 73 - 2006/2007) blev § 71, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ændret, somfølge af at lov om dagpenge ved sygdom og barsel blev opsplittet i to særskilte love: "lov omsygedagpenge" og "lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel" (barselloven).Det fremgik inden lovændringen i 2006 af den dagældende § 71, stk. 4, i lov om en aktivbeskæftigelsesindsats, at der skulle ske nedsættelse af løntilskuddet til arbejdsgiveren med bådesygedagpenge og barseldagpenge, som blev udbetalt efter lov om dagpenge ved sygdom og fødsel.Ved en fejl blev barselloven ved ændringen ikke nævnt i bestemmelsen. Ordlyden i den gældende §71, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, er herefter således, ”tilskuddet efter stk. 3,nedsættes med det beløb, som arbejdsgiveren har ret til efter lov om sygedagpenge.Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler herom”.Det har ikke på noget tidspunkt været hensigten, at tilskuddet til arbejdsgiveren ikke skullenedsættes med henholdsvis det beløb, som arbejdsgiveren havde ret til efter lov om sygedagpengeeller efter barselloven. I praksis har kommunerne således også administreret efter, at der skulle skenedsættelse af løntilskuddet både for de sygedagpenge og de barseldagpenge, som arbejdsgiverenhar ret til, jf. også bekendtgørelse om fleksjob § 3 (tidligere § 2).Det fremgår af bemærkningerne til L 73 - 2006-2007, Til § 4, nr. 1, om ændring af § 2, nr. 5, § 38,stk. 2, § 45, stk. 2 og § 71, stk. 4:”Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel erblevet afløst af lov om sygedagpenge og lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel.
Sygedagpengemodtagere er omfattet af beskæftigelsesindsatsen, mens personer på orlov eller barselikke er. Det betyder, at der alene skal henvises til lov om sygedagpenge og ikke til lov om ret tilorlov og dagpenge ved barsel i bestemmelserne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.”Den dagældende § 71, stk. 4, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats handlede imidlertid ikke ombeskæftigelsesindsatsen over for personer, der er visiteret til fleksjob, men derimod om reguleringaf tilskuddet til arbejdsgiveren, når denne modtog refusion efter lov om dagpenge ved sygdom ellerfødsel.Konsekvensændringen til § 71, stk. 4, burde derfor have indeholdt en henvisning til både lov omsygedagpenge og barselloven, således at den dagældende retstilstand vedrørende nedsættelse afarbejdsgiverens tilskud med det beløb, som arbejdsgiveren kan modtage i refusion, når derudbetales løn under sygdom eller barsel, blev opretholdt.Med forslaget til ændring af§ 71, stk. 4,fremgår det, at der skal ske en nedsættelse af løntilskuddettil arbejdsgiveren efter § 71, stk. 3, med både sygedagpenge og barseldagpenge. Med forslaget vilden praksis, som er blevet fulgt før og efter lovændringen i 2006, kunne fortsætte.Til nr. 3Det foreslås at lade§ 69 d, stk. 1, nr. 2,udgå, idet situationen, hvor personen undlader at møde optil et tilbud, allerede er indeholdt i forslaget til § 69 b, stk. 1.Baggrunden for ændringsforslaget er, at en person, som udebliver fra et tilbud, kan sanktioneresefter forslaget til § 69 b, stk. 1, og efter forslaget til § 69 d, stk. 1, nr. 2. Dette utilsigtederegelsammenstød fjernes ved at lade § 69 d, stk. 1, nr. 2, udgå af forslaget.Med ændringsforslaget sikres fortsat størst mulig parallelitet mellem reglerne om sanktioner formodtagere af kontanthjælp med andre problemer end ledighed og modtagere afressourceforløbsydelse ved udeblivelse fra tilbud.Til nr. 4Der er tale om en konsekvensændring, således at det klart fremgår, at lønindtægt ved arbejde afkortere varighed medfører nedsættelse af ledighedsydelse.Til nr. 5Der er tale om en konsekvensændring, idet en person ikke har indtægter fra et fleksjob, nårpersonen modtager ledighedsydelse.Det følger af ændringen i§ 74 d, stk. 3,i lov om aktiv socialpolitik, at der i lighed med tidligereskal ske fradrag i ledighedsydelsen for lønindkomst, når personen har arbejde af kortere varighed,samt at der sker fradrag for anden indkomst, der træder i stedet for løn. Det foreslås, at beregningenaf fradraget i ledighedsydelsen sker efter de samme principper, som anvendes ved beregningen afdet tilskud, der udbetales til personer, der er ansat i fleksjob. Det betyder, at der foretages et fradragpå 30 pct. op til en lønindkomst (løn, som er A-indkomst, hvor der skal betales AM-bidrag)herunder personens eget og arbejdsgiverens pensionsbidrag m.v. før skat på 13.000 kr. pr. måned
(2012-pl) og derefter et fradrag på 55 pct., hvis den samlede arbejdsindkomst før skat overstiger13.000 kr. inkl. pension pr. måned (2012-pl).Hvis en person har arbejde samtidig med udbetaling af ledighedsydelse, skal kommunen isamarbejde med borgeren og arbejdsgiveren undersøge, om arbejdet kan omdannes til et fleksjob.Til nr. 6Det følger nu af forslaget til et nyt punktum til lovens§ 74 d, stk. 3,at kommunen udbetalerledighedsydelse månedsvis bagud. Udbetalingen sker på baggrund af oplysninger om løn ogpensionsudbetaling fra indkomstregistret, jf. lov om et indkomstregister samt oplysninger ommodtageren af ledighedsydelse eget og arbejdsgiverens pensionsbidrag, lønindkomst, indkomst fraselvstændig bibeskæftigelse eller pensionsudbetaling fra udlandet.Ved udbetaling af pension, som er led i et ansættelsesforhold fx fra en tidligere arbejdsgiver, skalkommunen tage stilling til, om der er tale om en pension, der medfører fradrag eller om pensionenkan karakteriseres som en arbejdsfri indtægt.Til nr. 7Det er i forslaget til§ 74 d, stk. 5,præciseret, at beskæftigelsesministeren både kan fastsætte reglerom beregning af og fradrag i ledighedsydelsen.Der henvises til bemærkningerne til § 3, nr. 14.Der vil endvidere blive fastsat regler om, hvordan den tid, der anvendes ved selvstændigbibeskæftigelse, mindre byggearbejde i egen bolig og ulønnet frivilligt arbejde over 4 timer omugen i gennemsnit kan omregnes til en arbejdsindtægt. Arbejdsindtægten fastsættes på baggrund afdet antal timer, der er anvendt til aktiviteten ganget med omregningssatsen, som er fastsat efter lovom arbejdsløshedsforsikring m.v. Herefter foretages fradrag i ledighedsydelse på samme måde somfor anden lønindtægt, jf. forslaget til § 74 d, stk. 3.Det præciseres i§ 74 d, stk. 5,i lov om aktiv socialpolitik, at kommunen skal anvende oplysningerom løn m.v., som fremgår af indkomstregisteret, når kommunen skal beregne og foretage fradrag iledighedsydelsen.Til nr. 8Der er tale om en teknisk korrektion som følge af, at § 104, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik bliverophævet.Til nr. 9 og 10Der er tale om en teknisk ændring. Der er i den foreslåede § 17, stk. 4 og 5, fejlagtigt henvist til §17, stk. 9, som vedrører satsregulering af den beregnede fleksydelse. Henvisningen skal retteligvære til § 17, stk. 13, som hjemler, at beskæftigelsesministeren kan fastsætte særlige regler omberegning af fleksydelse for selvstændige erhvervsdrivende.
Til nr. 11Det foreslås at en forkert henvisning bliver rettet. Der er tale om en teknisk korrektion.Til nr. 12Til nr. 01Der er tale om en konsekvens af, at der indsættes et nyt nr. 5 i § 1, stk. 2.Til nr. 02Der er tale om en konsekvens af, at der indsættes et nyt nr. 5 i § 1, stk. 2.Til nr. 03Forslaget til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik,lov om social pension og forskellige andre love rummer i § 1, stk. 3, en bestemmelse, som foreslårat tilføje en ny målgruppe til § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Denne nye målgruppe,som omfatter personer, der modtager ressourceforløbsydelse efter kapitel 6 A i lov om aktivsocialpolitik, kan få tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 10-12, herunder omuddannelse.En række af de andre målgrupper, der er nævnt i § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eromfattet af lov om betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktivbeskæftigelsesindsats m.m. (betalingsloven). Betalingsloven fastsætter nærmere regler om, i hvilketomfang kommunerne skal betale for uddannelse af personer, der som led i en aktivbeskæftigelsesindsats får tilbud om uddannelse. I de tilfælde, hvor kommunen skal betale i henholdtil betalingsloven, modtager uddannelsesinstitutionerne under Ministeriet for Børn og Undervisningikke aktivitetsafhængige tilskud eller bevillinger fra ministeriet, uanset tilskudsbestemmelserne iministeriets lovgivning.Da den nye målgruppe i § 2 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan få de samme tilbud omuddannelse som de målgrupper, der allerede er omfattet af betalingsloven, foreslås det i § 19 a, nr.3, at den nye målgruppe også bliver omfattet. Der er således alene tale om en konsekvensrettelse afbetalingsloven.