Retsudvalget 2012-13
L 62
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
4. december 2012FærdselskontoretAsger Weber2012-0037-0023617671
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven. (Sikkerhed ved reparation af havarerede køretø-jer på motorvej m.v.) (L 62), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 27. november 2012. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Tom Behnke (KF).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven. (Sikkerhed ved reparation af havarerede køretøjer på motorvej
m.v.) (L 62) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at det er ulovligt atopsætte advarselstrekant eller tænde sit havariblink, hvis manholder i nødsporet og er havareret, idet nødsporet ikke betrag-tes som en del af kørebanen?”Svar:
Reglerne om anvendelse af afmærkning, herunder advarselstrekant og ha-variblink, hører under Transportministeriet, der har oplyst følgende:”Motordrevet køretøj, bortset fra to-hjulet motorcykel, der pågrund af færdselsuheld, motorfejl eller lignende årsag er stand-set på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fareeller ulempe for færdslen, skal afmærkes med en trekantet ad-varselsanordning (advarselstrekant). Det samme gælder på-hængskøretøj. Afmærkning kan dog undlades, hvis køretøjetstraks fjernes.Køretøjet kan under samme betingelser afmærkes med havari-blink. Afmærkning med havariblink fritager ikke for afmærk-ning med advarselstrekant.Føreren af et motordrevet køretøj, der er forsynet med havari-blink, skal i forbindelse med uventet kødannelse eller andenumiddelbar fare på motorveje benytte havariblink for at henle-de bagvedkørende trafikanters opmærksomhed på faren.Hverken brug af advarselstrekant eller havariblink er påbudt,efter at et havareret køretøj er flyttet bort fra kørebanen og ud inødsporet. Brug af advarselstrekant er bl.a. af hensyn til perso-ner, der eventuelt opholder sig i nærheden af det havareredekøretøj, fortsat lovlig. Derimod må brug af havariblink ophøre,når køretøjet er fjernet fra kørebanen, da brugen af disse lygterf.eks. i mørke, kan give andre trafikanter en fejlagtig opfattelseaf uventet kødannelse eller et forkert indtryk af vejforløbet.De beskrevne regler er i tråd med Wienerkonventionen af 8.november 1968 om vejtrafik.På Transportministeriets anmodning har Trafikstyrelsen i 2009hørt Rigspolitiet og Vejdirektoratet, om der vurderedes at værebehov for, inden for rammerne af Wienerkonventionen, at æn-dre de gældende regler om brug af havariblink. Både Rigspoli-tiet og Vejdirektoratet svarede med henvisning til Wienerkon-ventionen, at det var der ikke.2
Det er på den baggrund Transportministeriets opfattelse, at derikke er grundlag for at ændre reglerne om brug af advarselstre-kant og havariblink.”
3