Skatteudvalget 2012-13
L 67 Bilag 10
Offentligt
1193790_0001.png
1193790_0002.png
1193790_0003.png
J.nr. 12-0173687Dato: 11. december 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 67 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskattelovenog forskellige andre love (Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberet-ning af udbytter m.v.)Hermed sendes min kommentar til henvendelsen fra Forsikring & Pensionaf 10. december 2012 (L 67 - bilag 9).
Holger K. Nielsen/ Carsten Vesterø
Forsikring & Pension (F&P) har i en henvendelse af 10. december 2012 til Skatteudvalgetredegjort for sine synspunkter til lovforslaget. F&P fremfører de samme synspunkter som ihøringssvaret vedrørende lovforslaget, herunder at der ikke bør indføres asymmetrisk for-rentning i acontopal-ordningen. Den rente, der anvendes til forrentning af acontopal, er ef-ter F&Ps opfattelse urealistisk høj og bør være lavere, men den har ikke givet anledning tilmisbrug. F&P mener, at den rigtige løsning er at sætte renten ned, så den svarer til en me-get kort placering. Enhver afvigelse mellem den endelige PAL og acontoPAL vil så blivekorrigeret med den rigtige rente, og så kunne ordningen passe sig selv i al fremtid.F&P anfører endvidere, at det hører med i billedet, at den daværende regering i december2010 budgetterede PAL for indkomståret 2010 til 43,2 mia. kr., mens den faktiske PAL fordette indkomstår i 2011 viste sig at være 37,8 mia. kr. – altså en overvurdering på 5,4 mia.kr. For indkomståret 2011 var december 2011-skønnet 12,0 mia. kr., mens det faktiske be-løb i 2012 viste sig at være 42,8 mia. kr. – altså en undervurdering på 30,8 mia. kr. eller enfejlvurdering på ca. 75 pct. af det korrekte beløb. Fejlvurderinger særligt i sidstnævnte stør-relsesorden, uanset at vurderingen fandt sted ca. 1,5 måneder før indkomstårets afslutning(og sektorens 2011-regnskaber og 2012-halvårsregnskaber var kendt) indikerer, at PAL eren meget usikker størrelse at håndtere. Det gælder naturligvis også for selskaberne, selv nårindkomståret er gået. Den foreslåede asymmetriske forrentning er reelt beskatning af denneusikkerhed.Hertil bemærkes:Jeg kan generelt henvise til mine kommentarer i høringsskemaet til høringssvaret fra F&P(L 67- bilag 3).Herudover skal jeg gøre opmærksom på, at acontoskatteordningen i pensionsafkastbeskat-ningsloven endnu ikke er fuldt implementeret. Fra og med 2010 blev der etableret adgangtil at indbetale acontoskat vedrørende pensionsinstitutternes såkaldte individskat. Ved lov-givning i foråret 2012 blev der med virkning fra 2013 etableret adgang til også at indbetaleacontoskat vedrørende pensionsinstitutternes såkaldte institutskat. Der kan efter min vurde-ring ikke, for så vidt angår regler, der endnu ikke i praksis har virket fuldt ud, allerede kon-kluderes, at reglerne ikke er blevet misbrugt.Pensionsafkastskat er som bekendt en skat på pensionsinstitutternes formueafkast. Det erderfor vanskeligt at forudsige den eksakte skat i løbet af indkomståret, fordi ingen i sagensnatur kender markedsudviklingen på kapitalmarkederne i fremtiden. Jeg har umiddelbartvanskeligt ved at se, at den daværende og den nuværende regerings tidligere prognoser omhele pensionsbranchens samlede PAL-skat og den manglende præcision herpå, kan have re-levans for nærværende problemstilling.Den frivillige acontoskatteordning i pensionsafkastbeskatningsloven er efter min vurderingmeget gunstig, også efter dette forslag. Det enkelte pensionsinstitut har fortsat mulighed for– rentefrit – at indbetale frivillig acontoskat frem til den 19. februar i året efter indkomst-året. På dette sene tidspunkt kender det enkelte pensionsinstitut sit realiserede formueafkasti det forgangne indkomstår. Jeg er også bekendt med, at nogle af landets største pensions-selskaber allerede har aflagt årsregnskab på dette tidspunkt. Pensionsinstitutterne har såle-des efter min vurdering gode muligheder for at indbetale en acontoskat, der er meget tæt påeller lig med den endelige skat, og de kan derfor fortsat i stort omfang reducere eller heltundgå eventuelle renteudgifter.
Side 2
Mens acontoskatteordningen er frivillig for pensionsselskaberne, er den ikke frivillig forSKAT, der ikke kan nægte at modtage en acontoindbetaling. Da forrentningen af over-skyende PAL-skat, som anført af F&P, overstiger, hvad pensionsselskaberne kan forventesat opnå i risikofri rente i en tilsvarende 3-måneders periode, indføres der, som det længe harværet gældende for acontoskatten i selskabsskatteloven, et rentespænd på 3,5 procentpoint,der skal værne mod den potentielle risiko for, at pensionsinstitutterne systematisk indbeta-ler for meget i acontoskat.
Side 3