Skatteudvalget 2012-13
L 67 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 67
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2012
2. udkast(Ændringsforslag fra skatteministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskatteloven ogforskellige andre love(Udvidelse af årsopgørelsesordningen, indberetning af udbytter m.v.)[af skatteministeren (Holger K. Nielsen)]1. ÆndringsforslagSkatteministeren har stillet 19 ændringsforslag til lovfor-slaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 14. november 2012 og vartil 1. behandling den 27. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 12. oktoberog den 13. november 2012 dette udkast til udvalget, jf. SAUalm. del – bilag 23 og L 67 – bilag 2. Den 22. november2012 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og etnotat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget1 skriftlig henvendelse fra PFA-Pension.Skatteministeren har over for udvalget kommenteret denskriftlige henvendelse.SpørgsmålUdvalget har stillet 4 spørgsmål til skatteministeren tilskriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAfskatteministeren,tiltrådt af <>:Til § 21)Inr. 2ændres »§ 61, stk. 1« til: »§ 55, stk. 1, § 61, stk.1«.[Yderligere konsekvensændring i forbindelse med justerin-gen som følge af NemKonto]Til § 32)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
DokumentIdJournalnummer
2
»01.To steder i§ 46, stk. 10,og istk. 11,ændres »investe-ringsbeviser« til: »investeringsforeningsbeviser«.«[Ændring af ord, da den tidligere betegnelse fortsat skal gæl-de i § 46]Til § 53)Nr. 3affattes således:»3.I§ 41, stk. 1, nr. 2,ændres »i denne lov.« til: »i dennelov eller«.«4)I det undernr. 4foreslåede§ 41, stk. 1, nr. 3,ændres»stk. 4« til: »stk. 4.«[Tekniske ændringer]Ny paragraf5)Efter § 6 indsættes som ny paragraf:»§ 01I dødsboskatteloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 333 af 2.april 2012, foretages følgende ændringer:1.I§ 12, stk. 1,ophæves2. pkt.2.I§ 15, stk. 1,og§ 30 A, stk. 1,udgår »og med fradrag afeventuelt overført beløb efter kildeskattelovens § 62 C, stk.2, 2. pkt.«.«[Yderligere konsekvensændring i forbindelse med justerin-gen som følge af NemKonto]Til § 136)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»02.I§ 21, stk. 2,ændres »§ 27, stk. 5, 2. pkt.« til: »§ 27,stk. 5«.«[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets§ 14, nr. 6]Til § 159)Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 21 A, stk. 1, 3. pkt.,der bliver 4. pkt., ændres »1. og2. pkt. finder tilsvarende anvendelse« til: »1. og 3. pkt. fin-der tilsvarende anvendelse«.«[Ændret henvisningsbestemmelse som følge af lovforslagets§ 15, nr. 2]10)I det undernr. 4foreslåede§ 25, stk. 3,indsættes som7. pkt.:»Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det beløb, der overføres,herunder konverteres, og af særlige bonushensættelser knyt-tet til ordningen kan årets skyldige skat efter pensionsafkast-beskatningslovens §§ 3, 4, 4 a og 5 på tidspunktet for over-førslen, herunder konverteringen, fradrages.«[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsbe-regningen ved overførsel m.v.]11)I det undernr. 6foreslåede§ 29 A, stk. 3,indsættessom7. pkt.:»Ved opgørelsen efter 1. pkt. af det beløb, der overføres,herunder konverteres, og af særlige bonushensættelser knyt-tet til ordningen kan årets skyldige skat efter pensionsafkast-beskatningslovens §§ 4, 4 a og 5 på tidspunktet for overførs-len, herunder konverteringer, fradrages.«[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsbe-regningen ved overførsel m.v.]12)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01.I§ 9, stk. 1,ændres »udlandet« til: »andre EU-lande«.«[Rettelse af fejl fra tidligere lovgivning]Til § 147)Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 17, stk. 1,indsættes som4.-6. pkt.:»Ved overførsel, herunder konvertering, efter pensions-beskatningslovens § 41 A, stk. 2, nedsættes den negativeskat efter 1. pkt. på tidspunktet for overførslen, herunderkonverteringen, forholdsmæssigt. Den forholdsmæssigenedsættelse beregnes som forholdet mellem afgiften af detbeløb, der overføres, herunder konverteres, og det beløb, deroverføres, herunder konverteres. Beskatningsgrundlag i detindkomstår, hvor overførslen, herunder konverteringen, fin-der sted, der har forøget eller formindsket den negative skatefter 4. pkt., medregnes herefter ikke ved opgørelsen af ind-komstårets samlede beskatningsgrundlag.««[Fjernelse af pensionsafkastskattens betydning for afgiftsbe-regningen ved overførsel, herunder konvertering]8)Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»02.§ 33 A, stk. 1, 1. pkt.,affattes således:»Hvis ordningen er oprettet før den 1. januar 1972, be-regnes afgiften på 60 pct. efter § 29, stk. 1, 1. pkt., eller §30, stk. 1, 1. og 2. pkt., og afgiften på 52 pct. efter § 28, stk.1, § 29, stk. 1, 2. pkt., eller § 30, stk. 1, 15. pkt., af den delaf udbetalingen eller værdien, der hidrører fra indbetalinger,der forfaldt efter den 31. december 1971.««[Konsekvensændring som følge af indførelsen af en ny af-giftssats på 52 pct. ved førtidig ophævelse m.v. af kapital-pension og supplerende engangsydelse]Til § 1813)Nr. 12affattes således:»12.I§ 25, stk. 5,ændres »§ 18, stk. 1-3, 8 eller 10-13, ud-måles en skærpet bøde« til: »§ 10, stk. 1, 2. pkt., udmåles enskærpet bøde. Det samme gælder ved overtrædelse af § 18,stk. 1-4 eller 6-9«.«[Korrekt gengivelse af den lovtekst, der foreslås ændret]
3
Til § 2014)Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:»01.I§ 31, stk. 1,ændres »§§ 11 og 12« til: »§ 11«.«[Konsekvens af den foreslåede ophævelse af øl- og vinaf-giftslovens § 12]Til § 2215)Nr. 1udgår.[Ændringen skal i stedet foretages i aktieavancebeskatnings-loven § 46]Til § 2316)Efter nr. 1 indsættes som nye numre:»01.§ 13, stk. 6, 4.og5. pkt.,affattes således:»Ved udbetaling i 2013 fra kapitalforsikring eller opspa-ring i pensionsøjemed i tilfælde, der ikke omfattes af pensi-onsbeskatningslovens §§ 25 og 27, og af supplerende en-gangsydelse, der ikke omfattes af pensionsbeskatningslo-vens § 29 A, udgør afgiften som nævnt i pensionsbeskat-ningslovens § 28, stk. 1, og § 29, stk. 1, 2. pkt., 49,84 pct.Ved udbetaling i 2013 efter den tidligere ejers død udgør af-giften som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 29, stk. 1,3. pkt., 37,3 pct.«02.I§ 13, stk. 7,ændres »betales en afgift på 49,84 pct. afdet beløb, som på tidspunktet for dispositionen m.v. kunnevære udbetalt ved ordningens ophævelse, eventuelt af kapi-talværdien af fripolice el.lign., jf. dog pensionsbeskatnings-lovens § 30 B.« til: »jf. pensionsbeskatningslovens § 30, stk.1, 15. pkt., udgør afgiften som nævnt i pensionsbeskatnings-lovens § 30, stk. 1, 15. pkt., 49,84 pct.««[Afgiftssatser ved førtidig udbetaling m.v. af kapitalpensionm.v. i 2013]Til § 2417)Istk. 5indsættes efter »9 og 11,«: »og § 01«.[Konsekvensændring af ikrafttrædelsesbestemmelsen]18)Istk. 9ændres »nr. 1-4« til: »nr. 1-4, 01«.[Virkningsbestemmelse for ændringsforslag nr. 7]19)Istk. 10ændres »nr. 2« til: »nr. 2 og 01«.[Virkningsbestemmelse for ændringsforslag nr. 9]BemærkningerTil nr. 1Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nutilføjes.Til nr. 2Ved lov nr. 433 af 16. maj 2012 om enklere beskatning afudlodninger fra investeringsforeninger og udvidet adgang tiludnyttelse af tab ved fraflytning m.v. blev bl.a. begrebet in-
vesteringsforeningsbeviser ændret til investeringsbeviser.Der er tale om en rettelse, da begrebet ikke skal ændres i §46, som er en overgangsregel, som vedrører beviser, somogså var ejet tidligere.Til nr. 3 og 4Der er tale om tekniske ændringer.Til nr. 5Der er tale om en yderligere konsekvensændring, som nutilføjes.Til nr. 6Som følge af en fejl i lov nr. 277 af 27. marts 2012 blevudtrykket »andre EU-lande« ændret til »udlandet« i opkræv-ningslovens § 9, stk. 1. Det foreslås at rette fejlen ved atændre »udlandet« til »andre EU-lande« i opkrævningslovens§ 9, stk. 1.Til nr. 7Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret anført, at der ved af-giftsberigtigelsen af en kapitalpension ved overførsel, her-under konvertering, til en aldersopsparing m.v. betales afgiftaf den skyldige pensionsafkastskat, der er oparbejdet i ind-komståret. Det medfører ifølge høringssvarene, at det vilvære mest fordelagtigt for pensionskunderne at overførem.v. i begyndelsen af indkomståret. Skatteministeren har ikommentaren til høringssvarene tilkendegivet, at der vil bli-ve udarbejdet et ændringsforslag herom. Der henvises tilændringsforslag nr. 10 og 11.Skatteministeren har endvidere i kommentaren til hø-ringssvaret fra bl.a. Finansrådet tilkendegivet, at der knyttethertil er en helt analog problemstilling, bare med modsatfortegn. Lovforslaget tager således heller ikke højde for, ateventuel negativ pensionsafkastskat kan udbetales ved enudbetaling af en kapitalpension, og at også denne udbetaltenegative pensionsafkastskat er afgiftspligtig. Som lovforsla-get er udformet, påvirker en eventuel negativ pensionsaf-kastskat på tidspunktet for overførslen m.v. ikke afgiftsbe-regningen.Negativ pensionsafkastskat er et skatteaktiv, som har enpositiv værdi for den enkelte pensionsopsparer, idet den ne-gative pensionsafkastskat enten kan modregnes i senere ind-komstårs positive pensionsafkastskatter eller eventuelt udbe-tales ved ordningens udbetaling eller ophævelse. Som alleandre værdier tilknyttet en kapitalpension bør der derfor og-så betales afgift af denne værdi ved konverteringen m.v. tilen aldersopsparing m.v.Det har været overvejet at foretage afgiftsberegningen afnegativ pensionsafkastskat i den normale afgiftsberegningefter pensionsbeskatningslovens §§ 25, stk. 3, og 29 A, stk.3.Denne løsning er efter en dialog med pensionsbranchenfravalgt, idet der efter konverteringen m.v. til aldersopspa-ring m.v. vil være et mindre skattepligtigt afkast at modreg-ne den negative pensionsafkastskat i, idet ordningen er redu-ceret med et beløb svarende til afgiften. Endvidere vil en så-dan afgiftsberegning for pengeinstitutkunder medføre etyderligere behov for at realisere værdipapirer tilhørende
4
pensionsordningen for at betale den yderligere afgift, netop ien situation, hvor der formentlig vil være urealiserede kurs-tab på disse værdipapirer. Endvidere skal en kapitalpensionstilhørende negative pensionsafkastskat på tidspunktet forkonverteringen m.v. reduceres med afgiftssatsen for at opnå,at pensionsopspareren vil få præcis det samme udbetalt vedudbetaling af ordningen uanset, om ordningen overføres,herunder konverteres, til aldersopsparing m.v., eller om dennuværende kapitalpension bibeholdes og senere udbetales tilden afgift, der pålægges ved normal udbetaling af kapital-pension.Det foreslås derfor, at afgiftsberegningen af skatteaktivet»negativ pensionsafkastskat« foretages på en mere lempeligog indirekte måde i pensionsafkastbeskatningsloven. Dervedsikres der et mindre likviditetspres på pengeinstitutordnin-gerne samtidig med, at den enkelte pensionsopsparer stillesens, uanset om ordningen overføres, herunder konverteres,til aldersopsparing m.v. eller ikke.Forslaget ændrer ikke på, at pensionsafkastbeskatningslo-vens § 23, stk. 4, fortsat finder anvendelse. Det indebærer, atder fortsat skal beregnes pensionsafkastskat ved udgangenaf indkomståret vedrørende hele indkomstårets beskatnings-grundlag, og at en eventuel skat først skal tilbageholdes,indbetales og indberettes på dette tidspunkt.Det foreslås, at ved overførsel, herunder konvertering, ef-ter pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 2, reduceres dennegative pensionsafkastskat efter pensionsafkastbeskat-ningslovens § 17, stk. 1, på tidspunktet for konverteringm.v. forholdsmæssigt. Den forholdsmæssige nedsættelseforeslås beregnet som forholdet mellem afgiften af det over-førte beløb og det overførte beløb.Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v. på tids-punktet for overførsel m.v. til aldersopsparing m.v. skal fo-retage en endelig beregning af pensionsafkastskatten, og så-fremt der er en negativ pensionsafkastskat på kapitalpensio-nen, skal denne negative skat reduceres forholdsmæssigt.Der er efter forslaget tale om en PAL-beregning, der udeluk-kende og alene skal bruges ved opgørelsen af den negativepensionsafkastskat, der efter tidspunktet for overførsel til al-dersopsparing m.v., kan fremføres efter pensionsafkastbe-skatningslovens § 17, stk. 1. Pensionsafkastbeskatningslo-vens § 23, stk. 4, finder fortsat anvendelse, hvorfor der ikkepå tidspunktet for overførsel, skal ske opgørelse af eventuelnegativ skat m.v. til udbetaling, jf. pensionsafkastbeskat-ningslovens § 25.Det foreslås dog, at beskatningsgrundlaget i det ind-komstår, hvor overførslen, herunder konverteringen, findersted, der har reduceret eller forøget den negative skat vedovennævnte beregning, ikke skal videreføres efter reglerne ipensionsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, ved opgørel-sen af indkomstårets samlede beskatningsgrundlag. Der gø-res efter forslaget endeligt op med et beskatningsgrundlag idet aktuelle indkomstår, der har påvirket opgørelsen af dennegative skat, der efter forslaget skal reduceres forholds-mæssigt. Herved sikres det, at det samme beskatningsgrund-lag ikke beskattes to gange, hvilket ville medføre dobbeltbe-skatning eller dobbelt fradrag.
Det bemærkes, at der ved overførsel, herunder konverte-ring, til en aldersopsparing m.v. kan indgå beløb, der afgifts-belægges med en lavere afgiftssats end 40 pct., dog 37,3 pct.i 2013. Dette er tilfældet, når en del af opsparingen er fore-taget før 1980. I disse tilfælde vil den sammensatte afgifts-sats blive lavere end 40 pct. eller 37,3 pct. i 2013. Den for-holdsmæssige nedsættelse af den negative pensionsafkast-skat sker med den sammensatte afgiftssats.Eksempel 1Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdelaf indkomståret 2013 optjent et negativt formueafkast på6.536 kr., der resulterer i en negativ pensionsafkastskat påkonverteringstidspunktet på 1.000 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er =(37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.Den negative pensionsafkastskat på konverteringstids-punktet skal efter forslaget reduceres med 37,3 pct., hvoref-ter den negative pensionsafkastskat efter overførsel, herun-der konvertering, til aldersopsparing m.v. udgør 627 kr. Dennegative pensionsafkastskat på 627 kr. kan udnyttes ogmodregnes i indkomstårets eller kommende indkomstårs po-sitive pensionsafkastskat på aldersopsparingen m.v.Det negative beskatningsgrundlag i indkomståret 2013 på6.536 kr. frem til den 1. juli 2013 videreføres ikke efter for-slaget, og det indgår derfor ikke i indkomstårets samlede be-skatningsgrundlag. Det er efter forslaget omdannet til en ne-gativ skat.Eksempel 2Som i eksempel 1 er der i første halvdel af indkomståret2013 optjent et negativt formueafkast på 6.536 kr., der resul-terer i en negativ pensionsafkastskat på konverteringstids-punktet på 1.000 kr. Der er til kapitalpensionen endvidereuudnyttet negativ pensionsafkastskat vedrørende indkomst-årene 2011 og 2012 på i alt 1.000 kr., fordelt med 500 kr. i2012 og 500 kr. i 2011. Den samlede saldo for uudnyttet ne-gativ pensionsafkastskat på konverteringstidspunktet er2.000 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er =(37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.Den negative pensionsafkastskat på konverteringstids-punktet skal efter forslaget reduceres med 37,3 pct., hvoref-ter den negative pensionsafkastskat efter konverteringen tilaldersopsparing m.v. udgør 1.254 kr. Den negative pensi-onsafkastskat på 1.254 kr. kan udnyttes og modregnes i denresterende del af indkomstårets eventuelle positive pensions-afkastskat eller i kommende indkomstårs positive pensions-afkastskat på aldersopsparingen m.v. Nedsættelsen af sal-doen for negativ pensionsafkastskat med i alt 746 kr. skalfordeles forholdsmæssigt på alle de indkomstår, der har ne-gativ pensionsafkastskat på tidspunktet for overførsel, her-under konvertering. Saldoen for negativ pensionsafkastskatpå i alt 1.254 kr. på aldersopsparingen m.v. fordeler sig der-for med 313,50 kr. i 2011, 313,50 kr. i 2012 og 627 kr. i2013.
5
Der er med forslaget gjort endeligt op med det negativebeskatningsgrundlag i indkomståret 2013, frem til den1.7.2013. Dette negative beskatningsgrundlag videreføresikke efter forslaget, og det indgår derfor ikke i opgørelsen afindkomstårets samlede beskatningsgrundlag. Det er efterforslaget omdannet til en negativ skat.Eksempel 3Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdelaf indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast 6.536kr., der resulterer i en positiv skyldig pensionsafkastskat påkonverteringstidspunktet på 1.000 kr. Der er vedrørendeindkomståret 2012 en negativ pensionsafkastskat på 2.000kr. Der er derfor på konverteringstidspunktet netto en nega-tiv pensionsafkastskat på 1.000 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.300 kr.Forholdet mellem betalt afgift og overført beløb er =(37.300/100.000) *100 = 37,3 pct.Den beregnede negative pensionsafkastskat på konverte-ringstidspunktet (1.000 kr.) skal efter forslaget reduceresmed 37,3 pct., hvorefter den negative pensionsafkastskat ef-ter konverteringen til aldersopsparing m.v. reduceres med373 kr. til 627 kr. Efter overførsel, herunder konvertering, tilaldersopsparing m.v., er der derfor en negativ skat efter pen-sionsafkastbeskatningslovens § 17, stk. 1, på i alt 627 kr.,som kan udnyttes og modregnes i senere positive pensions-afkastskatter på aldersopsparingen m.v.Det positive beskatningsgrundlag på 6.536 kr. frem tilkonverteringstidspunktet vedrørende 1. halvdel af 2013, vi-dereføres dog ikke efter forslaget, og det indgår derfor ikke iberegningen af hele indkomstårets beskatningsgrundlag.Eksempel 4Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdelaf indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast, derresulterer i en positiv skyldig pensionsafkastskat på konver-teringstidspunktet på 1.000 kr. Der er vedrørende indkomst-året 2012 og tidligere år ingen uudnyttede negative pensi-onsafkastskatter.Forslaget finder ikke anvendelse.Eksempel 5Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdelaf indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast på10.000 kr., der resulterer i en positiv pensionsafkastskat påkonverteringstidspunktet på 1.530 kr. Der er fra indkomst-året 2012 en negativ pensionsafkastskat på 1.000 kr., hvilketresulterer i, at der netto er en skyldig pensionsafkastskat påtidspunktet for overførsel, herunder konvertering, på 530 kr.Forslaget finder ikke anvendelse.Til nr. 8Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-melse.Efter lovforslagets § 14, nr. 6, ændres beregningsmeto-den af renten i pensionsafkastbeskatningslovens § 27, stk. 5,og selve opgørelsen af denne flyttes fra pensionsafkastbe-skatningslovens § 27, stk. 5, 2. pkt., til pensionsafkastbe-skatningslovens § 27, stk. 5, 3. pkt.
Med ændringsforslaget ændres henvisningen i pensions-afkastbeskatningslovens § 21, stk. 2, til pensionsafkastbe-skatningslovens § 27, stk. 5, således, at henvisningen til ren-tebestemmelsen er den samme overalt i pensionsafkastbe-skatningsloven.Til nr. 9Med ændringsforslaget ændres en henvisningsbestem-melse.Efter lovforslagets § 15, nr. 2, indsættes et nyt punktum ipensionsbeskatningslovens § 21 A, stk. 1. I pensionsbeskat-ningslovens § 21 A, stk. 1, 3. pkt., der bliver 4. pkt., henvi-ses til 2. pkt., der bliver 3. pkt. Det foreslås at ændre dennebestemmelse, således at der henvises til 3. pkt.Det bemærkes i denne forbindelse, at muligheden for til-bagebetaling eller overførsel af beløb efter § 21 A, stk. 1, isamme indkomstår, hvori indbetalingen er sket, jf. lovforsla-gets § 15, nr. 2, dermed ikke vil gælde den særlige situation,der er nævnt i pensionsbeskatningslovens § 18, stk. 2, 3. og4. pkt., hvorefter fradrag for bidrag m.v. til kapitalpensionm.v. ikke kan overstige det beløb, som ejerens personligeindkomst i det pågældende indkomstår udgør uden fradragfor bidragene.Til nr. 10 og 11Bl.a. Finansrådet har i høringssvaret anført, at der ved af-giftsberigtigelsen af en kapitalpension ved overførslen, her-under konverteringen, til en aldersopsparing m.v. betales af-gift af den skyldige pensionsafkastskat, der er oparbejdet iindkomståret. Det medfører ifølge høringssvarene, at det vilvære mest fordelagtigt for pensionskunderne at konvertere ibegyndelsen af indkomståret. Efter pensionsafkastbeskat-ningslovens § 23, stk. 4, skal pensionsinstitutterne ikke fore-tage en endelig opgørelse af pensionsafkastbeskatnings-grundlaget, når en kapitalpension m.v. overføres, herunderkonverteres, til en aldersopsparing m.v. efter pensionsbe-skatningslovens § 41 A, stk. 2. Det er derfor korrekt, at derkan henstå skyldig pensionsafkastskat på en kapitalpensionpå tidspunktet for overførsel m.v., og at der betales afgift afdenne skyldige pensionsafkastskat. Skatteministeren harderfor i kommentaren til høringssvarene tilkendegivet, at dervil blive fremsat et ændringsforslag herom.Det foreslås på denne baggrund, at der i afgiftsberegnin-gen i pensionsbeskatningslovens §§ 25, stk. 3, og 29 A, stk.3, indsættes en valgfri regel om, at den skyldige pensionsaf-kastskat efter pensionsafkastbeskatningslovens §§ 3, 4, 4 aog 5 i konverteringsåret på tidspunktet for overførsel, herun-der konvertering, kan fradrages i afgiftsgrundlaget. Der kanved overførsel m.v. i begyndelsen af indkomståret være taleom skyldig pensionsafkastskat fra det foregående indkomst-år, som endnu ikke er afregnet og trukket fra pensionsord-ningen. Der kan ved overførsel, herunder konvertering, se-nere i indkomståret være tale om skyldig pensionsafkastskat,der kan henføres til indkomstårets positive skattepligtige af-kast frem til tidspunktet for overførslen m.v.Forslaget indebærer, at pensionsinstitutterne m.v. på tids-punktet for overførsel m.v. til aldersopsparing m.v. skal fo-retage en endelig beregning af pensionsafkastskatten, og så-
6
fremt der er en skyldig pensionsafkastskat på kapitalpensio-nen, kan denne skyldige skat fradrages i afgiftsgrundlaget.Der er efter forslaget tale om en PAL-beregning, der udeluk-kende og alene skal bruges ved afgiftsberegningen efter pen-sionsbeskatningslovens §§ 25, stk. 3, og 29 A, stk. 3. Pensi-onsafkastbeskatningslovens § 23, stk. 4, finder fortsat an-vendelse, hvorfor der fortsat ikke skal afregnes pensionsaf-kastskat på tidspunktet for overførsel, herunder konverte-ring, til en aldersopsparing m.v.Efter forslaget er det en valgfri regel. Baggrunden herforer, at den skyldige pensionsafkastskat i nogle tilfælde anta-ges at være lille i forhold til det overførte beløb. Der kanderfor være en risiko for, at de administrative omkostningerved at finde og isolere den skyldige pensionsafkastskat vedafgiftsberegningen overstiger den afgiftsbesparelse, som denenkelte pensionsopsparer vil få. Det er alene det indeholdel-sespligtige pensionsinstitut m.v., der træffer valg om, hvor-vidt det vil foretage beregning af skyldig pensionsafkastskatpå tidspunktet for overførsel, herunder konvertering, til al-dersopsparing m.v., og fradrage denne skyldige pensionsaf-kastskat i afgiftsgrundlaget, idet det alene er pensionsinsti-tutterne m.v., der kan vurdere, hvilke administrative om-kostninger, der er forbundet hermed.Det bemærkes, at for forsikringer med ret til rentebonus(gennemsnitsrenteprodukter) i pensionskasser og livsforsik-ringsselskaber skal livsforsikringsselskabet m.v. indeholdeskatten inden tilførsel af midler til depotet m.v. Der indgårfor disse produkter derfor som udgangspunkt ingen skyldigpensionsafkastskat i det overførte beløb ved overførslen,herunder konverteringen, til en aldersforsikring m.v. Be-stemmelsen har således som udgangspunkt ingen praktiskbetydninger for disse produkter.Eksempel 1Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdelaf indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast på10.000 kr., der resulterer i en positiv skyldig pensionsafkast-skat på konverteringstidspunktet på 1.530 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. -1.530 kr. = 98.470kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 36.729 kr.Eksempel 2Overførsel sker den 1. juli 2013, og der er i første halvdelaf indkomståret 2013 optjent et positivt formueafkast på10.000 kr., der resulterer i en positiv pensionsafkastskat påkonverteringstidspunktet på 1.530 kr. Der er fra indkomst-året 2012 en negativ pensionsafkastskat på 1.000 kr., hvilketresulterer i, at der netto er en skyldig pensionsafkastskat påtidspunktet for overførsel, herunder konvertering, på 530 kr.Overført beløb den 1. juli 2013 = 100.000 kr.Afgiftspligtigt beløb = 100.000 kr. - 530 kr. = 99.470 kr.Afgift (37,3 pct.) af overført beløb = 37.102 kr.Til nr. 12Pensionsbeskatningslovens § 33 A regulerer, med hvilkesatser afgiftspligtige ophævelser og dispositioner sker.Hvis en pensionsordning er oprettet før den 1. januar1972, beregnes afgiften på 60 pct. efter pensionsbeskat-
ningslovens § 28, § 29, stk. 1, 1. pkt., eller § 30, stk. 1, 1. og2. pkt., alene af den del af udbetalingen eller værdien, derhidrører fra indbetalinger, der forfaldt efter den 31. decem-ber 1971, jf. pensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1. Forresten af udbetalingen eller værdien gælder lavere afgiftssat-ser, jf. pensionsbeskatningslovens § 34.Ved lov nr. 922 af 18. september 2012 om ændring afpensionsbeskatningsloven og forskellige andre love (Afskaf-felse af fradragsret m.v. for indbetalinger til kapitalpension)blev afgiftssatsen ved førtidige ophævelser og dispositionerover kapitalpensioner m.v. nedsat fra 60 til 52 pct.Baggrunden var, at det fra 2013 bliver muligt at overføre,herunder konvertere, en kapitalpension m.v. til en aldersfor-sikring m.v. mod en fremrykket betaling af en afgift på 40pct. (37,3 pct. i 2013). Hvis aldersopsparingen eller alders-forsikringen efter overførslen, herunder konverteringen, op-hæves førtidigt, vil det ske mod betaling af en afgift på 20pct. af det udbetalte beløb. Dermed vil den oprindelige kapi-talpension være blevet afgiftsbelagt med 40 pct. i forbindel-se med overførslen/konverteringen og yderligere med 20pct. af resten i forbindelse med ophævelsen af aldersopspa-ringen eller aldersforsikringen. Dette svarer til, at den oprin-delige kapitalpension var blevet afgiftsbelagt med kun 52pct.Ved i forbindelse med en planlagt førtidig ophævelse afeller disposition over en kapitalpension at overføre ellerkonvertere den til en aldersopsparing eller aldersforsikringville man dermed kunne spare 8 procentpoint i afgift. For atundgå sådan trafik, hvilket må anses for en disposition, derdels både er besværlig og forbundet med omkostninger, delser overflødig, ændredes pensionsbeskatningsloven, såledesat der ved førtidig ophævelse af eller disposition over kapi-talpensioner alene skal betales en afgift på 52 pct.I den forbindelse blev pensionsbeskatningslovens § 33 A,stk. 1, ikke konsekvensændret. Bestemmelsen henviser såle-des fortsat kun til afgiften på 60 pct.Det foreslås på den baggrund at ændre pensionsbeskat-ningslovens § 33 A, stk. 1, således at hvis der er tale om enkapitalpension m.v., der er oprettet før den 1. januar 1972,beregnes afgiften på 52 pct. alene af den del af udbetalingeneller værdien, der hidrører fra indbetalinger, der forfaldt ef-ter den 31. december 1971. For resten af udbetalingen ellerværdien gælder lavere afgiftssatser, jf. pensionsbeskatnings-lovens § 34.Hvis der ikke er tale om en kapitalpension m.v., medførerpensionsbeskatningslovens § 33 A, stk. 1, i den ændrede for-mulering fortsat, at afgiften på 60 pct. alene beregnes af dendel af udbetalingen eller værdien, der hidrører fra indbeta-linger, der forfaldt efter den 31. december 1971.Til nr. 13En del af den gældende lovtekst i tobaksafgiftslovens §25, stk. 5, der foreslås ændret, er ikke korrekt gengivet. Detsker nu ved en ny affattelse af lovforslagets § 18, nr. 12
7
Til nr. 14Som konsekvens af den foreslåede ophævelse af øl- ogvinafgiftslovens § 12 foreslås det, at der i øl- og vinafgifts-lovens § 31, stk. 1, alene henvises til § 11.Til nr. 15Der er tale om en rettelse, da ændringen i stedet skalforetages i aktieavancebeskatningsloven.Til nr. 16Ved førtidige udbetalinger i 2013 af fradragsberettigedekapitalpensioner og supplerende engangsydelser pålæggesen afgift på 49,84 pct. (52 pct. i 2014 og frem), svarende til,at der ved overførsel eller konvertering til aldersopsparingm.v. betales en afgift på 37,3 pct. og ved førtidig ophævelseaf denne 20 pct. af de resterende 62,7 pct. Det følger af § 13,stk. 6, i lov nr. 922 af 18. september 2012.Som denne overgangsregel er formuleret, tages der imid-lertid ikke højde for, at der kan være dele af kapitalpensio-nen m.v., der afgiftsbelægges med en lavere sats. Som reg-len er formuleret, afgiftsbelægges hele udbetalingen med49,84 pct. Det er utilsigtet, og det foreslås derfor, at det ale-ne er den del af udbetalingen, der normalt, dvs. i 2014 ogfrem, vil blive afgiftsbelagt med 52 pct., som i 2013 afgifts-belægges med den reducerede sats på 49,84 pct.Resten af udbetalingen afgiftsbelægges med de normalelavere satser, der afhængig af pensionstype og historik kanudgøre følgende tre satser: 0,25 og 35 pct.Det foreslås endvidere, at er der tale om en supplerendeengangsydelse, der udbetales i 2013 efter den tidligere ejersdød, vil den del af udbetalingen, der normalt, dvs. i 2014 ogfrem, vil blive afgiftsbelagt med 40 pct., alene blive afgifts-belagt med 37,3 pct. Det svarer i øvrigt til afgiften ved ud-betaling i 2013 af en kapitalpension efter den tidligere ejersdød, jf. pensionsbeskatningslovens § 25, stk. 1, nr. 6, jf. §13, stk. 6, i lov nr. 922 af 18. september 2012. De lavere af-giftssatser på 25 pct. og 35 pct. knyttet til den supplerendeengangsydelse vil i denne situation være reduceret til 23,31pct., henholdsvis 32,63 pct., svarende til hvad der gælderved rettidig udbetaling af en supplerende engangsydelse i le-vende live, jf. lovforslagets § 24, stk. 11.Tilsvarende foreslås det at ændre overgangsreglen i § 13,stk. 7, i lov nr. 922 af 18. september 2012, der fastsætter af-giftssatsen til 49,84 pct. ved overdragelse eller anden over-førsel til eje eller pant og ved andre dispositioner m.v. i2013 (52 pct. i 2014 og senere), der medfører, at en kapital-
forsikring eller opsparing i pensionsøjemed ikke længereopfylder betingelserne i pensionsbeskatningslovens kapitel1. Som § 13, stk. 7, er formuleret, tages der ikke højde for,at der kan være dele af kapitalpensionen m.v., der normaltafgiftsbelægges med en lavere sats end 52 pct. Det er util-sigtet, og det foreslås derfor, at det alene er den del af værdi-en af ordningen, der normalt, dvs. i 2014 og frem, vil bliveafgiftsbelagt med 52 pct., som i 2013 afgiftsbelægges medden reducerede sats på 49,84 pct. Resten af udbetalingen af-giftsbelægges med de normale lavere satser.Til nr. 17Der er tale om en konsekvensændring af ikrafttrædelses-bestemmelsen som følge af yderligere konsekvensændringeri ændringsforslagets § 01, jf. ændringsforslagets nr. 5.Til nr. 18Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet forændringsforslag nr. 7. Det foreslås, at de foreslåede bestem-melser i pensionsafkastbeskatningslovens § 17 om overførs-ler, herunder konverteringer, af kapitalpensioner, har virk-ning fra og med indkomståret 2013 svarende til virknings-tidspunktet for de foreslåede ændringer af pensionsafkastbe-skatningslovens §§ 8 og 10 i det fremsatte lovforslag, jf.lovforslagets § 14, nr. 1-4Til nr. 19Forslaget er en bestemmelse om virkningstidspunktet forændringsforslag nr. 9. Det foreslås, at den foreslåede konse-kvensændring i pensionsbeskatningslovens § 21 A har virk-ning for indbetalinger, der sker i indkomståret 2013 eller se-nere, svarende til virkningstidspunktet for den foreslåedeændring af pensionsbeskatningslovens § 21 A i det fremsattelovforslag, jf. lovforslagets § 15, nr. 2.Bemærkninger ad nr. 7, 10 og 11Provenumæssige konsekvenserÆndringen af reglerne for opgørelse af afgiftsgrundlageti forbindelse med konvertering af fradragsberettiget kapital-pension til ikke-fradragsberettiget kapitalpension (aldersfor-sikring m.v.) og ændringen for opgørelse af negativ pensi-onsafkastskat til fremførsel i senere indkomstår sikrer, at debliver i overensstemmelse med den oprindeligt tiltænkte ud-formning. Forslaget har derfor ingen egentlige provenumæs-sige konsekvenser.
Ane Halsboe-Larsen (S) Benny Engelbrecht (S) Jacob Bjerregaard (S) John Dyrby Paulsen (S)Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV)Camilla Hersom (RV) Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL)Hans Andersen (V) Gitte Lillelund Bech (V)fmd.Martin Geertsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V)Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF)Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA)nfmd.Brian Mikkelsen (KF)
8
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
9
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 67Bilagsnr. Titel1Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget2Lovudkast: Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatnings-loven og pensionsbeskatningsloven3Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren4Henvendelse af 28/11-12 fra PFA Pension51. udkast til betænkning6Ændringsforslag, fra skatteministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 67Spm.nr.1TitelSpm. om at oplyse, hvilke muligheder borgere, der ikke er fortroligemed internet og pc, har for at foretage ændringer til årsopgørelsen efterafskaffelsen af oplysningskortet, til skatteministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om teknisk bistand til udarbejdelse af et ændringsforslag om de-ling af lovforslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpåSpm., om teknikken i reglerne for beregning af de fradragsberettigederenter har fulgt med udviklingen på de finansielle markeder, til skatte-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om principperne for fastsættelse af den rente, som anvendes irentefradragsbegrænsningsreglerne, til skatteministeren, og ministerenssvar herpå
23
4