Skatteudvalget 2012-13
L 67
Offentligt
1190689_0001.png
1190689_0002.png
J.nr. 12-0173537Dato: 05.12.2012
TilFolketinget - Skatteudvalg

L 67 – Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskatte-

loven og forskellige andre love (Udvidelse af årsopgørelsesordningen,

indberetning af udbytter m.v.)

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 4. december 2012. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Gitte Lillelund Bech (V).
Holger K. Nielsen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 3:

Mener ministeren, at teknikken i reglerne for beregning af de fradragsberettigede renter harfulgt med udviklingen på de finansielle markeder?

Svar:

Da rentefradragsbegrænsningen blev indført i 2007, var hensigten at sikre, at store selska-ber ikke kunne minimere skattebetalingerne i Danmark ved at placere renteudgifter i Dan-mark, når de indtægter, som renteudgifterne finansierer, ikke beskattes her. Dette opnåsved, at selskaber med store renteudgifter over 21,3 mio. kr. kun kan fradrage renteudgiftersvarende til den skattemæssige værdi af deres aktiver ganget med en standardrente.Finanskrisen og den efterfølgende afmatning i verdensøkonomien har generelt ført til laverelånerenter på de finansielle markeder, men har også gjort det vanskeligere for nogle selska-ber at opnå lånefinansiering til investeringer og opkøb, fordi risiciene er forøget. Omvendtkan selskaber med likviditetsoverskud og investorer med adgang til f.eks. korte realkredit-lån finansiere sig meget billigt. Rentestrukturren er således i øjeblikket noget usædvanlig iforhold til før krisen og i forhold til, hvad der må forventes, når udviklingen bliver merenormal.Lavkonjunkturen må i et vist omfang formodes at have reduceret betydningen af rentefra-dragsbegrænsningen, da færre selskaber vil have finansieringsomkostninger over 21,3 mio.kr. Dette billede vil dog vende, i takt med at konjunktursituationen forbedres.Ved indførelsen af rentefradragsbegrænsningen i 2007 var hensigten, at den standardrente,som anvendes i rentefradragsbegrænsningen, skulle afspejle det gennemsnitlige renteni-veau, som selskaberne kan finansiere deres gæld til. I lovgivningen er dette blevet tolketsom den gennemsnitlige kassekreditrente for erhvervsdrivende selskaber.Efter gældende regler fastsættes standardrenten på baggrund af et gennemsnit over udvalgteobligationsserier med et fast tillæg på 2,5 pct. Standardrenten er på baggrund heraf fastsattil 3,5 pct. for indkomståret 2012.Denne metode har betydet, at standardrenten i nogle år har ligget henholdsvis over eller un-der selskabernes finansieringsomkostninger som opgjort ved den gennemsnitlige kassekre-ditrente. Dette er uundgåeligt i en model, der opererer med et fast tillæg.I den foreslåede model fastsættes standardrenten direkte på baggrund af Nationalbankensopgørelse over den gennemsnitlige kassekreditrente for ikke-finansielle selskaber. Detteforventes at sikre en bedre sammenhæng mellem standardrenten og selskabernes faktiskelåneomkostninger et givent år end den nuværende standardrente.
Side 2 af 2