L 67 - Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kildeskattelo-
ven og forskellige andre love (Udvidelse af årsopgørelsesordningen,
indberetning af udbytter m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 6 af 11. december 2012.
Holger K. Nielsen/ Lise Bo Nielsen
Spørgsmål 6:
Formålet med rentefradragsbegrænsningsreglerne er, at selskaberne alene skal kunne fra-trække renteomkostninger svarende til finansieringen af den skattemæssige værdi af sel-skabets aktiver. På dette grundlag bedes ministeren forklare, hvorfor der ikke kan tages ud-gangspunkt i selskabets faktiske gennemsnitlige eksisterende lånerente i det enkelte ind-komstår i stedet for en teknisk beregnet rente? En anvendelse af selskabets gennemsnitligeeksterne lånerente vil tage højde for selskabets reelle driftsøkonomiske finansieringsom-kostninger.
Svar:
Rentefradragsbegrænsningsreglerne blev indført af den tidligere regering og har været ikraft siden 1. juli 2007.I forhold til den gældende skematiske ordning vil en ordning med en rente opgjort ud fraden enkelte virksomheds faktiske finansieringsforhold være betydeligt mere administrativtbelastende for såvel virksomhederne som skattemyndighederne. Der vil både skulle foreta-ges en opgørelse af finansieringsudgifterne og af den gennemsnitlige gæld. Der vil såledesskulle beregnes en gennemsnitlig saldo for kassekreditter og for forrentede leverandørkre-ditter. Tilsvarende skal der beregnes en gennemsnitlig ”saldo” for leasede aktiver og vedanvendelse af factoring.Hertil kommer, at den skematiske ordning mindsker incitamentet til at foretage omkvali-ficering af andre udgifter til finasieringsudgifter eller omvendt.Endelig vil en ordning baseret på de faktiske finansieringsudgifter medføre, at rentesatsenførst kan beregnes efter årets udløb. Fra erhvervslivets side lægges der imidlertid vægt på,at rentesatsen kendes før indkomstårets start.På denne baggrund kan jeg ikke støtte en ordning baseret på de faktiske renteudgifter m.v.