Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 14
Offentligt
1197168_0001.png
1197168_0002.png
1197168_0003.png
1197168_0004.png
Til lovforslag nr.L 8
Folketinget 2012-13
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 14. december 2012
Tillægsbetænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSB,Naviair og Energinet.dk til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge afselskabsloven m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagVenstres medlemmer af udvalget har stillet 1 ændrings-forslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.Udvalget afgav betænkning den 22. november 2012 og tilfø-jelse til betænkning den 6. december 2012. Lovforslaget vartil 2. behandling den 11. december 2012, hvorefter det blevhenvist til fornyet behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyetudvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.SpørgsmålUdvalget har efter afgivelse af tilføjelse til betænkningstillet 11 spørgsmål til transportministeren til skriftlig besva-relse, som ministeren har besvaret på nær 6 spørgsmål, somforventes besvaret inden 3. behandling.SamrådUdvalget har stillet 4 spørgsmål til transportministeren tilmundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent sam-råd den 14. december 2012. Transportministeren har frem-sendt det talepapir, der lå til grund for besvarelserne, til ud-valget.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, DF, RV, SF, EL og KF) indstillerlovforslaget tilvedtagelsei den affattelse, hvori det forelig-ger efter 2. behandling.Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalgetlægger afgørende vægt på, at lovforslaget fortsat sikrer engennemsigtighed i DSB S-tog A/Sʼs økonomi, hvis DSB S-tog A/S opløses. Det er således afgørende for Det Konserva-tive Folkepartis støtte til lovforslaget, at det nu i lovforslageter blevet præciseret, at DSB i tilfælde af en opløsning afDSB S-tog A/S skal afgive segmentoplysninger for S-tog ihenhold til årsregnskabsloven og desuden i sin årsrapportskal angive gæld, som hidrører fra indkøb af rullende S-tog-smateriel.Etmindretali udvalget (V og LA) indstiller forslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag. Hvis det stille-de ændringsforslag bliver forkastet, vil mindretallet stemmeimod lovforslaget ved 3. behandling.Venstre er imod lovforslaget, som ikke tager struktureltfat på at løse de grundlæggende problemer i dansk jernbane-drift. Billigere og bedre jernbanedrift skabes ikke ved at ind-føre statsgarantier for driftslån og potentiel opløsning afDSB S-tog A/S, men ved mere konkurrence og en restruktu-rering af DSB i retning af en mere markedsorienteret virk-somhed.Venstres medlemmer af udvalget mener iøvrigt, at der ergrund til at kritisere ministeren for ikke i tilstrækkelig gradat have oplyst Folketinget og Transportudvalget om, at en afhovedingredienserne i lovforslaget, nemlig en udvidelse afstatsgarantien, alligevel ikke vil få en positiv betydning forDSBʼs drift. Ministeren har på intet tidspunkt under Folke-tingets og Transportudvalgets behandling af sagen af egen
AX014652
2
kraft meddelt, at statsgarantien, i modsætning til forventnin-gen ved lovforslagets fremsættelse, ikke vil have en positivdriftsvirkning for DSB, eftersom DSB skal betale en præmietil statskassen, som svarer til forskellen mellem renten veden statsgaranti og den almindelige markedsrente. Hverkenunder 1. behandling eller 2. behandling eller under udvalgetsarbejde med lovforslaget har ministeren taget initiativ til atrette den graverende misforståelse, jf. bl.a. lovforslaget be-mærkninger samt især bilag 4, at DSB vil få en driftsmæssiggevinst ved en statsgaranti, hvilket har vist sig ikke at værekorrekt.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V), tiltrådt af etmindretal(LA):Til § 11)Nr. 16affattes således:»16)I§ 12indsættes efter stk. 3 som nye stykker:»Stk. 4.For investeringer i rullende materiel, der er om-fattet af stk. 3, skal transportministeren godkende virksom-
hedens beslutninger om udbud og indgåelse af kontrakt her-om. Til brug for ministerens godkendelse indhenter ministe-riet en ekstern kvalitetssikring af virksomhedens beslutnin-ger. Udgifter til ekstern bedømmelse af udbudsmaterialet ogkontraktindgåelsen afholdes som led i de samlede omkost-ninger vedrørende anskaffelse af det rullende materiel.Stk. 5.DSB fremsender en investerings- og finansierings-plan til transportministeren én gang årligt. I tilfælde af at derefterfølgende sker væsentlige ændringer i investerings- ogfinansieringsplanen, orienteres transportministeren herom.«Stk. 4 bliver herefter stk. 6.«[DSBʼs mulighed for at optage lån med statsgaranti tildækning af underskud på driftsaktiviteter udgår, og den nu-værende lovgivning for lånoptagelse bevares]BemærkningerTil nr. 1Med ændringsforslaget ønsker Venstre, at mulighedenfor, at DSB kan optage statsgaranterede lån til dækning af etdriftsunderskud, udgår af lovforslaget. I stedet ønsker Ven-stre at bibeholde den nuværende lovgivning vedrørende lå-noptagelse, således at transportministeren fortsat efter god-kendelse af Folketingets Finansudvalg kan garantere for for-pligtelser, som DSB og datterselskaber har over for leveran-dører og långivere i forbindelse med investeringer, men ikkekan garantere i forhold til at dække eventuelle driftsunder-skud. Ændringsforslaget indebærer dog, at den i lovforslagetforeslåede eksterne kvalitetssikring vedrørende indkøb afrullende materiel bevares.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 8 efter afgivet betænkningBilagsnr. Titel12Tilføjelse til betænkning afgivet den 6. december 2012131. udkast til tillægsbetænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 8 efter afgivet betænkningTitelSpm., om der er andre – og i givet fald hvilke – forudsætninger, derskal være opfyldt, for at der i forbindelse med statslig garantistillelseikke er tale om statsstøtte, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvad omkostningsforskellen er for DSB mellem at låne medstatsgaranti, hvor der også betales en markedsbestemt præmie forstatsgarantien, og så låneoptagelse på det almindelige lånemarked, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, at der skal betales en markedsbestemt præmie for statsga-rantien, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om DSB har betalt en markedsmæssig præmie for de hidtidigestatsgarantier, som DSB har fået, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren kan tilsende udvalget sit talepapir fra samrådetden 14/12-12 om samrådsspørgsmål A-D (om DSB's mulighed forstatsgaranteret låneoptagelse), til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan be- eller afkræfte, at det er korrekt, når det ibemærkningerne til lovforslaget fremgår, at der ikke vil være en posi-tiv økonomisk gevinst for staten forbundet med at give DSB en stats-garanti på lånoptagelse, til transportministerenSpm., om ministeren kan be- eller afkræfte, at der vil være en umid-delbar driftsøkonomisk gevinst på op til 588 mio.kr. for DSB, til trans-portministerenSpm., om ministeren kan be- eller afkræfte, at der er sket en udviklingunder Folketingets behandling af L 8, hvor det i forbindelse med lov-forslagets fremlæggelse fremstod som om, at en statsgaranti ville giveen umiddelbar driftsøkonomisk gevinst for DSB, til transportministe-renSpm., om ministeren kan redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, atden præmie, som DSB skal betale i forhold til differencen mellem enrente med statsgarantien og markedsrenten, rent faktisk tilflyder stats-kassen, til transportministerenSpm., om ministeren med udgangspunkt i bilag 4 kan foretage en be-regning af det forventede årlige statslige provenu, får så vidt angårpræmiebeløb indbetalt af DSB, til transportministerenSpm., om ministeren kan redegøre for den korrespondance og de mø-der, som har fundet sted med Europa-Kommissionen i forbindelsemed udarbejdelsen af L 8, til transportministeren
Spm.nr.54
55
5657
58
59
60
61
62
63
64
4
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 8 efter afgivet betænkningSamråds-Titelspm.nr.ASamrådsspm., om en statsgaranti for optagelse af lån til drift, jf. L 8,vil stille DSB bedre rent driftsmæssigt end en situation, hvor DSB lå-ner på rene markedsvilkår, til transportministerenBSamrådsspm., om ministeren kan redegøre for kommunikationen mel-lem banker og andre kreditinstitutioner og DSB, til transportministe-renCSamrådsspm., om Europa-Kommissionen har bedt regeringen præcise-re fortolkningen af lovforslaget, samt hvorvidt der i ministeriet medEuropa-Kommissionens mellemkomst er sket en revurdering af sagenssubstantielle indhold siden lovforslagets udarbejdelse, til transportmi-nisterenDSamrådsspm., om det har betydning for DSB’s økonomiske situation,om L8 vedtages inden jul, til transportministeren