Transportudvalget 2012-13
L 8 Bilag 7
Offentligt
1181854_0001.png
1181854_0002.png
1181854_0003.png
1181854_0004.png
1181854_0005.png
1181854_0006.png
1181854_0007.png
1181854_0008.png
Til lovforslag nr.L 8
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. november 2012
2. udkast(Ændringsforslag fra transportministeren og DF samt betænkningsbidrag fra EL)
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om den selvstændige offentlige virksomhedDSB og om DSB S-tog A/S samt fusionsskatteloven.(Fremgangsmåde ved anskaffelse af rullende materiel, generel garantistillelse, bestyrelsessammensætning, mulighed for DSBog Naviair til at fusionere skattefrit med helejede datterselskaber, konsekvensændringer som følge af selskabsloven m.v.)[af transportministeren (Henrik Dam Kristensen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Trans-portministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2, 4, 5 og 6og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 3. oktober 2012 og var til1. behandling den 23. oktober 2012. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 21. juni2012 dette udkast til udvalget, jf. (2011-12), TRU alm. del -bilag 374. Den 11. oktober 2012 sendte transportministerende indkomne høringssvar og et notat herom til udvalgetSpørgsmålUdvalget har stillet 53 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]Enhedslisten støtter lovforslaget i sin helhed.Enhedslisten er således tilhænger af et statsejet, nationaltjernbaneselskab. Det giver som udgangspunkt den mestsammenhængende og effektive jernbanetrafik i Danmark.Det morads, som DSB er havnet i, er først og fremmestskabt af problemerne med IC4 og DSB’s udenlandske enga-gementer. Årsagerne har været EU's udbudsregler, og dentidligere regerings laden-stå-til og ønske om at privatisereDSB og den blinde tiltro til de løfter, der blev givet afDSB’s tidligere ledelse.Enhedslisten støtter også lovforslaget, fordi det giver mu-lighed for at ”hjemtage” DSB’s datterselskaber. Enhedsli-sten ser det som et forsøg på at styrke DSB som det nationa-le jernbaneselskab og forsvare DSB mod privatisering i småbidder – en strategi som tydeligvis var valgt af den tidligereregering.Enhedslisten støtter, at fremtidige større indkøb af rullen-de materiel godkendes af transportministeren, som til brugfor sin beslutning skal indhente en ekstern vurdering forin-den forelæggelse for Finansudvalget. Enhedslisten menerdog, at Folketingets Transportudvalg bør have en formelplacering i denne proces og har arbejdet for dette synspunkti udvalgsarbejdet med lovforslaget.Enhedslisten støtter endvidere, at lovforslaget udvidermuligheden for at anvende statsgarantien, hvis der lånes tildriften. Det vil alt andet lige bidrage til at lette DSB’s rente-byrde, bl.a. gennem refinansiering af hidtidige lån, med la-vere rente til følge.
DokumentIdJournalnummer
2
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkninger
Til § 36)Efterstk. 2indsættes somstk. 3:»Stk. 3.§ 2 har virkning for fusioner, der vedtages den 1.januar 2013 eller senere.«[Virkningstidspunkt for muligheden for, at DSB, Naviair ogEnerginet.dk kan fusionere skattefrit med helejede dattersel-skaber]Bemærkninger
ÆndringsforslagAftransportministeren,tiltrådt af <>:Til titlen1)I undertitlen ændres »DSB, Naviair« til: »DSB, Naviairog Energinet.dk«.[Energinet.dk omfattes af muligheden for skattefri fusion]Til § 12)I den undernr. 7foreslåede affattelse af§ 3, stk. 3,derbliverstk. 2,indsættes som nyt 2. punktum: »På tilsvarendemåde kan tinglysning og anden registrering af DSB S-togA/S’ rettigheder ske på grundlag af denne lov.«.[Tinglysning af DSB S-tog A/S’ rettigheder ]Af etmindretal(DF), tiltrådt af <>:3)I de undernr. 15foreslåede affattes af§ 11, stk. 1,ind-sættes efter første punktum: »I forbindelse med en eventuelintegration af DSB S-tog A/S eller andre datterselskaber iDSB bibeholdes det pågældende selskabs særskilte regn-skabsoplysninger i DSB´s koncernregnskab, så der ikke skerændringer i regnskabsfremlæggelse og udarbejdelse af regn-skabsinformation for de pågældende selskaber.«[Sikring af bibeholdelse af eksisterende regnskabsfremlæg-gelse og udarbejdelse af regnskabsinformation i tilfælde afintegration af DSB S-tog A/S eller andre datterselskaber]Aftransportministeren,tiltrådt af <>:4)I den undernr. 16foreslåede affattelse af§ 12indsæt-tes istk. 3, 1. pkt.,efter »investeringer« ordene: »i rullendemateriel«.[Præcisering af, hvilke investeringer som omfattes af særliggodkendelses procedure]Til § 25)I den undernr. 1foreslåede ændring, indsættes somnr.15:»15)Ved fusion af Energinet.dk, jf. selskabsskattelovens §1, stk. 1, nr. 2 g, med et helejet datterselskab.«[Mulighed for at Energinet.dk skattefrit kan fusionere medet helejet datterselskab]Til nr. 2Det foreslås med ændringsforslaget, at indholdet af dennugældende § 9, stk. 2, flyttes til den foreslåede affattelse af§ 3, stk. 3, der bliver til stk. 2.Baggrunden er, at DSB har gjort opmærksom på, at der iforbindelse med DSB S-tog A/S’ overtagelse af aktiver ogpassiver fra DSB’s S-togsdivision fortsat udestår tinglysningaf en række deklarationer, ligesom flere ejendomme mang-ler at blive adkomstberigtiget til DSB S-tog A/S. DSB vur-derer, at det ikke vil være muligt at bringe alle relevante tin-glysningsforhold i orden inden lovens ikrafttræden.Det foreslås derfor, at der gives DSB S-tog A/S mulighedfor at kontrollere, at alle forhold er på plads, inden indholdeti den nugældende hjemmel ophæves.Der henvises til ændringerne i § 1 nr. 6 og 8 samt § 3,stk. 2.Til nr. 3Dansk Folkeparti vil med ændringsforslaget sikre, atDSB i tilfælde af integration af datterselskaber som eksem-pelvis DSB S-tog A/S fortsat bliver underlagt de sammeregnskabskrav, som er gældende i dag, således at disse sel-skabers regnskabsoplysninger vil fremgå af DSB´s kon-cernregnskab som i dag.Til nr. 4Ved en fejl er ordene »i rullende materiel« faldet ud aflovforslagets tekst. Hensigten har været, at den foreslåedenye procedure, hvorefter transportministeren godkendervirksomhedens beslutninger om udbud og indgåelse af kon-trakt herom, skulle gælde for investeringer i rullende materi-el, hvor der har været problemer. Bestemmelsen præciseresderfor på dette punkt.Til nr. 5Ændringen medfører, at et datterselskab kan fusioneresskattefrit ind i Energinet.dk. Det er en forudsætning, at dat-terselskabet er helejet af Energinet.dk, dvs. at Energinet.dkejer alle aktierne i datterselskabet.Til nr. 6Muligheden for, at DSB, Naviair og Energinet.dk kan fu-sionere skattefrit med helejede selskaber foreslås at få virk-Til nr. 1Forslaget om at ændre titlen skal præcisere, at lovforsla-get også omfatter skattefri fusion af Energinet.dk.
3
ning for omstruktureringer, der vedtages den 1. januar 2013eller senere.Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Magnus Heunicke (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Torben Hansen (S) Andreas Steenberg (RV) Rasmus Helveg Petersen (RV) Lone Loklindt (RV)Jesper Petersen (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Lars Christian Lilleholt (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 8Bilagsnr. Titel1Høringsnotat og høringssvar, fra transportministeren2Slides anvendt ved den tekniske gennemgang for Transportudvalgetden 11/10-12, fra transportministeren3Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget4Notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/10-12, fratransportministeren51. udkast til betænkning6Ændringsforslag, fra transportministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 8Spm.nr.1TitelSpm., om der også er ekstern kompetence udover kvalitetsvurderingentil stede ved anskaffelse af nyt materiel, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om den eksterne kvalitetsvurdering også vil omfatte selvescreeningen af mulighederne for at indkøbe nyt elmateriel, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåSpm. om de kommende indkøb af 15 eltog kan dække hele behovetmellem København og Esbjerg/Sydjylland med eldrift, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor det er nødvendigt at udvide reglerne for statsgaranti,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om lovforslagets bemærkninger til § 12, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om mulighederne for, at den udvidede statsgaranti vil betyde, atDSB's gæld stiger yderligere, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om de udvidede garantibestemmelser også vil gælde, når de nu-værende kontrakter mellem Transportministeriet og hhv. DSB og DSBS-tog A/S udløber, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvornår en ophævelse af DSB S-tog A/S vil træde i kraft, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om den nuværende kontrakt mellem DSB S-tog A/S og Trans-portministeriet, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der tilføres færre ressourcer til S-togsdriften i forhold til denindgåede kontrakt mellem DSB S-tog A/S og Transportministeriet, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om udarbejdelsen af årsrapporter for DSB's datterselskaber, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvilke datterselskaber der fremover ikke vil udarbejdes års-rapporter for, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om offentligheden, herunderFolketingets medlemmer, i medfør af L8 har samme mulighed for ind-
2
3
456
7
8910
111213
5
14
15
16
17
18
1920
21
22
23
24
25
26
sigt i DSB´s økonomi, som tilfældet er i dag, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om DSB i medfør af L 8 er for-pligtet til i årsregnskabet at opgøre selvstændige resultater for DSB'sengagementer uden for landets grænser, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for og fortolke ministerens forplig-telse til ifølge jernbaneloven at kunne udarbejde et regnskabsregle-ment for DSB, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvilke eksterne parter ministe-ren har i tankerne i forbindelse med ekstern vurdering i forbindelsemed udbud m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, om ministeren har overvejet, at pri-vate operatører i markedet med kendskab til udbud i forbindelse medtogmateriel kan inddrages i den eksterne vurdering i forbindelse medindkøb af togmateriel, til transportministeren, og ministerens svar her-Spm. om, hvordan ministeren mener, at inddragelsen af ekstern eks-pertviden i forbindelse med indkøb af togmateriel harmonerer medministerens ambition om, at danskerne ifølge ministeren skal væremed til at vælge fremtidens tog, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvor stor en procentdel vægt mener ministeren skal tillæg-ges ekspertviden, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan redegøre for de kompetencer, som ministerietbesidder om indkøb af togmateriel, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om L 8 under nogen omstæn-digheder stiller DSB eller dettes datterselskaber bedre end fusionermellem private virksomheder, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan redegøre forholdet mellem forventningenom, at eventuelle nye statsgarantier ikke udløses og behovet for at lå-nefinansiere DSB's drift, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvilke initiativer ministeren viltage, såfremt DSB med udgangen af 2014 ikke har været i stand til ateffektivisere sin drift med 1 mia. kr., til transportministeren, og mini-sterens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvor ofte Folketingets Finans-udvalg skal godkende DSB's kreditramme/lån til drift, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvor ofte og i hvilke tilfældeEU-kommissionen skal tage stilling til/godkende DSB's statsgarante-rede lån til drift, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan garantere, at de foreslåede bestemmelser iL8 om statsgaranti til driftslån til DSB ikke i specifikke tilfælde eller
6
27
28
29
3031
32
33
34
35
3637
38
39
generelt kommer i strid med EU's regler om statsstøtte, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvordan ministeren vil sikresig, at DSB ikke anvender statsgaranterede lån til drift til dækning afdriftsunderskud i forbindelse med konkurrenceudsatte aktiviteter, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, hvorledes ministeren vil sikre,at DSB gennem muligheden for udvidet statsgaranti ikke modtagerurimelige økonomiske og/eller markedsmæssige fordele i forhold tilandre aktører i markedet, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om banker og/eller kreditinsti-tutioner over for DSB har tilkendegivet, at DSB ikke kan optage lånpå markedet til refinansiering af eksisterende lån samt finansiering afnye aktiviteter, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for udviklingen på centrale nøgletali DSB's regnskab, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om EU-Kommissionen har væ-ret involveret i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget medhensyn til den udvidede brug af statsgaranti, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om regeringen specifikt harforelagt EU-Kommissionen, at DSB stilles mere fordelagtigt end an-dre aktører i markedet ved at få stillet fleksible kreditfaciliteter til rå-dighed, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil redegøre for finansieringsbehovet 2012-2014(skønnet) opdelt på refinansiering af tidligere lån, nye lån til finansie-ring af nye aktiviteter og lån til dækning af underskud på driften, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan be- eller afkræfte, at DSB SOV i 2012-2014skønnet vil have brug for statslige tilskud og statsgaranterede lån forsamlet over 20 mia. kr., til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om, hvilken regnskabsmæssig værdi udgjorde DSB S-tog A/S’rullende materiel, i henholdsvis 2005, 2008 og 2011, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse størrelsen af egenkapitalen i DSB S-tog A/S, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan oplyse, hvorvidt separate regnskabsoplys-ninger for DSB S-tog A/S, DSB Vedligehold m.fl., efter en evt. fusionmed DSB SOV vil figurere selvstændigt i DSB’s koncernregnskab, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan gøre rede for forhåndssonderingerne medEU-Kommissionen vedrørende statsstøtte til DSB, til transportmini-steren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan gøre rede for ansvarsfordelingen mellem mi-nisteriet, DSB´s bestyrelse og DSB´s direktion i forbindelse medfremtidige indkøb af rullende materiel til DSB, som finder sted på
7
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
baggrund af en uafhængig ekstern vurdering, til transportministeren,og ministerens svar herpåSpm. om ministeren kan oplyse, om der vil kunne gøres ansvar gæl-dende over for rådgiver for dårlig rådgivning i forbindelse med deneksterne vurdering, der efter lovforslaget fremover skal ledsage ind-køb af rullende materiel til DSB, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm., om ministeren er enig i, at Folketingets Transportudvalg (TRU)bør inddrages formelt i processen ved indkøb af rullende materiel tilDSB, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren med konkrete eksempler kan belyse, hvad "væ-sentlige afvigelser" kan være, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm., om ministeren kan beskrive sine muligheder for at gribe indover for væsentlige afvigelser, som ministeren af den ene eller andengrund finder ubegrundede, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm., om ministeren kan fremlægge eksempler på udenlandske og fordanske forhold anvendelige modeller for en evt. kommende hoved-stadsordning, hvor S-tog indgår på linje med busser, metro m.v., tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for den økonomiske effekt påDSB’s samlede omkostninger ved en fusion mellem DSB SOV ogDSB S-tog A/S, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan redegøre for, om der foreligger planer omfusion mellem DSB SOV og andre datterselskaber end DSB S-tog, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvorfor er det korrigerede resultat for 1.-3. kvartal 2011 forDSB ændret fra et overskud på 100 mio. kr. i DSB’s delårsrapport1.-3. kvartal 2011 til et underskud på 154 mio. kr. i DSB’s delårsrap-port 1.-3. 2012, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren kan opstille en tabel for det korrigerede resultatfør skat 1.-3. kvartal for 2009-2012 svarende til tabel 1 (korrigeret re-sultat før skat), til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad er årsagen til, at den samlede gæld i DSB’s delårsrap-port 1.-3. kvartal viser en stigning i den samlede gæld fra 16,9 mia. kr.i 2011 til 18 mia. kr. i 2012, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om, hvad er årsagen til, at de kortfristede lån i DSB’s delårsrap-port 1.-3. kvartal stiger fra 550 mio. kr. i 2011 til 1,4 mia. kr. i 2012,til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der fremover vil blive udarbejdet et særskilt regnskab/årsrapport for DSB Vedligehold, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåSpm. om, staten skal garantere for tab forårsaget af konkurrenceudsat-te aktiviteter på Kystbanen og i udlandet, til transportministeren, ogministerens svar herpå
8
53
Spm., om ministeren vil give tilsagn om, at ministerens godkendelseaf DSB´s beslutninger om tilrettelæggelse af udbud og indgåelse afkontrakt vedrørende materielindkøb vil blive givet efter drøftelser iforligskredsen bag det pågældende materielindkøb, til transportmini-steren, og ministerens svar herpå