Skatteudvalget 2012-13
L 82
Offentligt
1188010_0001.png
1188010_0002.png
J.nr. 12-0227905Dato:30. november 2012
TilFolketinget - Skatteudvalget

L 82 - Forslag til lov om ophævelse af fedtafgiftsloven og om ændring

af lov om afgift af elektricitet, ligningsloven, personskatteloven med

flere love.

(Ophævelse af fedtafgiftsloven, nedsættelse af elvarmeafgiften,lempeligere beskatning af udenlandsk indkomst, forhøjelse af bundskattenog nedsættelse af personfradraget m.v. – Afgifts- og konkurrencepakken).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 15. november2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fraGitte Lillelund Bech (V).
Holger K. Nielsen/Søren Schou

Spørgsmål 3:

Ministeren bedes oversende de gini-koefficient beregninger, der isoleret set er blevet lavetpå genindførelse af ligningslovens § 33 A i forbindelse med aftale om finanslov for 2013,jf. at ministeren i Folketingssalen den 14. november 2012 i forbindelse med besvarelse afUS 38 gjorde klart, at sådanne beregninger var foretaget.

Svar:

Som følge af datamæssige begrænsninger blev ophævelsen af ligningslovens § 33 Aikke medregnet i fordelingsmålene vedrørende regeringens skattereform. Af samme årsagerer forslaget om at genindføre regelsættet ikke medregnet i skønnene over de fordelings-mæssige konsekvenser af Afgifts- og konkurrencepakken.De datamæssige begrænsninger udgøres for det første af, at godt 40 pct. af de berørte per-soner ikke har bopæl i Danmark på det relevante tidspunkt for fordelingsberegningerne, ogderfor vil de som udgangspunkt ikke indgå i fordelingsberegningerne. Det skyldes, at for-delingsberegningerne, der foretages ved anvendelse af lovmodellen, tager udgangspunkt ibefolkningen med bopæl i Danmark pr. 1. januar suppleret med indkomstoplysninger fradet forgangne indkomstår.Dertil kommer begrænsninger i datagrundlaget, herunder manglende oplysninger om denbetalte skat i udlandet, således at det ikke er muligt at foretage en egentlig konsekvensbe-regning for den enkelte.På den baggrund blev det vurderet i forbindelse med skattereformen, at der ikke var til-strækkeligt grundlag for at foretage en egentlig beregning af de fordelingsmæssige konse-kvenser, som var konsistent med de øvrige fordelingsberegninger, herunder at de omfattedesamme personkreds.Provenuskønnene ved afskaffelse af ligningslovens § 33 A var baseret på en opgørelse fraSKATs slutligningsregister for 2010, der viste, at ophævelsen ville berøre ca. 5.700 perso-ner, og den varige virkning kunne på baggrund heraf beregnes til et merprovenu på ca. 415mio. kr. årligt opgjort i umiddelbar varig virkning før tilbageløb. Det blev forudsat, at dengennemsnitlige beskatning blev forøget med 15 pct.-point for personer med hel lempelse,og at der ville ske fuld beskatning af personer med halv lempelse, jf. bemærkningerne tillovforslag L 195.Til illustrationsformål kan der med udgangspunkt i samme datamateriale, som dannergrundlag for provenuskønnet, og ved at sammenholde det med befolkningens indkomstfor-hold i øvrigt, udarbejdes et meget usikkert skøn over de fordelingsmæssige konsekvenser afat ændre i ligningslovens § 33 A. Disse illustrative beregninger, der som nævnt ikke er kon-sistente med de sædvanlige fordelingsberegninger hverken med hensyn til personkreds ellermetode, og derudover er baseret på en række antagelser om belastningen af den enkelteperson, viser – når der tages højde for, at ikke alle har bopæl i Danmark - at en ophævelseaf ligningslovens § 33 A ville medføre et fald i Gini-koefficienten på ca. 0,01 pct.-point, ogtilsvarendeat en genindførelse af regelsættet medfører en stigning på ca. 0,01 pct.-point.
Side 2