Socialudvalget 2012-13
L 84 Bilag 8
Offentligt
1194072_0001.png
1194072_0002.png
1194072_0003.png
1194072_0004.png
Til lovforslag nr.L 84
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. december 2012
2. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling afbørnebidrag og lov om en børne- og ungeydelse(Særligt børnetilskud til selvvalgte eneforsørgere og tilpasning af optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse ogbørnetilskud)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstresmedlemmer af udvalget har stillet 3, heraf et om deling aflovforslaget. Social- og integrationsministeren har stillet 2ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og vartil 1. behandling den 28. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-telsen. Social- og integrationsministeren orienterede udval-get om høringen, jf. bilag 1. Den 22. november 2012 sendtesocial- og integrationsministeren de indkomne høringssvartil udvalget. Udvalget modtog den 27. november 2012 yder-ligere høringssvar og et notat herom, jf. bilag 4. Den 29. no-vember 2012 modtog udvalget supplerende høringssvar, jf.bilag 5.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til social- og integrati-onsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtmindretali udvalget (V og DF) indstiller det under Anævnte lovforslag tilforkastelseved 3. behandling og detunder B nævnte lovforslag til vedtagelse med det stilledeændringsforslag.Venstres og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalgetønsker at dele lovforslaget op, således at delen med optje-ningsrettigheder for personer bosat på Færøerne og Grøn-land er i et selvstændigt lovforslag. Denne del af lovforsla-get ønsker Venstre og Dansk Folkeparti at støtte, men restenaf lovforslaget støtter Venstre og Dansk Folkeparti ikke.Venstres medlemmer af udvalget støtter, at der til en ræk-ke offentlige ydelser er tilknyttet et optjeningsprincip. Dendanske velfærdsmodel er sårbar, hvis der til en række offent-lige ydelser ikke stilles krav til ophold i det danske rige. Ind-førelsen af optjeningsprincippet for børnetilskud og børne-og ungeydelse havde til formål at forhindre, at udenlandskarbejdskraft med kortvarig beskæftigelse samt flygtninge iDanmark også skulle modtage børne- og ungeydelse forbørn, som ofte opholdt sig i hjemlandet. Det var en urimeligbelastning af de danske skatteydere, og det var derfor for-nuftigt, at der blev indført et optjeningsprincip.Efterfølgende har det vist sig, at alene ophold i Danmarkhar talt med i opgørelsen i forhold til optjeningsprincippet.For Venstre er det helt naturligt, at ophold i alle dele afRigsfællesskabet er ligestillede, og Venstre støtter derfor, atoptjeningsretten kan opnås i hele Rigsfællesskabet.
DokumentIdJournalnummer
2
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker føl-gende:I en tid hvor det er mere aktuelt end tidligere at forholdesig til værdier og forholde sig til det som vi som nation ogbefolkning er rundet af, og i en periode, hvor der dagligt eren dagsorden i medierne om økonomisk krisetid, hvor denenkelte borger føler, at det er blevet sværere at klare sig,hvor arbejdsløsheden er stigende, og den enkelte borger op-lever en mere udfordrende hverdag, kan det forekomme be-synderligt at vedtage et lovforslag, som skal øge statens ud-gifter til en gruppe af borgere, der måske ikke ligefrem stårforrest i køen af udsatte og mindrebemidlede. Det drejer sigi forslaget om kvinder, der ønsker at få børn som eneadopte-rende eller ved kunstig befrugtning. Kvinder, som for at fåen adoptionstilladelse, har været igennem en myndigheds-vurdering af sine økonomiske forhold for at sikre, at de hartilstrækkeligt for at kunne forsørge et barn. For de kvinderder har valgt at få et barn ved kunstig befrugtning, er der ik-ke tale om en udefrakommende social begivenhed, som be-rettiger til særligt børnetilskud, men et bevidst valg. Umid-delbart må det være således, at man har gjort sig alle muligeovervejelser og gennemtænkt, hvorledes hverdagen skalhænge sammen både indholdsmæssigt og økonomisk, nårman har besluttet at være ene forælder og dermed eneforsør-ger. Der er altid nogle konsekvenser af det, man som men-neske beslutter, og det har det også, når man vælger at få etbarn alene.I lovforslaget er endvidere foreslået at perioder med bo-pæl eller beskæftigelse i Grønland eller på Færøerne side-stilles med perioder i Danmark ved opgørelse af optjenings-perioden i forhold til optjeningsprincippet. Dette menerDansk Folkeparti er en hensigtsmæssig ændring, og menerdette burde behandles i et selvstændigt forslag. Dansk Fol-keparti mener, det er vigtigt, at reglerne for retten til at mod-tage børne- og ungeydelse og børnetilskud er ens i rigsfæl-lesskabet og beklager at dette behandles i et lovforslag, derdrejer sig om særligt børnetilskud til selvvalgte eneforsørge-re.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etmindretal(V og DF), tiltrådt af <>:
aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag (Særligt børnetilskudtil selvvalgte eneforsørgere og tilpasning af optjeningsprin-cippet for ret til børne- og ungeydelse og børnetilskud)« om-fattende § 1 nr. 1-3, 5 og 6, og § 2 nr. 2 og § 3.B.»Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om ændring aflov om en børne- og ungeydelse (Tilpasning af optjenings-princippet for ret til børne- og ungeydelse og børnetilskud)«omfattende § 1 nr. 4 og § 2 nr. 1 og 3 og § 3.[Forslag om deling af lovforslaget. ]bÆndringsforslag til det under A nævnte forslagTil § 32)Paragraffen affattes således:»§ 3Loven træder i kraft den 1. januar 2014.«[Konsekvens af deling af lovforslaget]cÆndringsforslag til det under B nævnte forslagTil § 33)Paragraffen affattes således:»§ 3Loven træder i kraft den 1. januar 2013.«[Konsekvens af deling af lovforslaget]Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt af <>:dÆndringsforslag til det udelte forslagTil § 14)I det undernr. 5foreslåede§ 5 a, stk. 3,ændres »§ 7eller § 8« til: »§§ 7, 8 eller 9 b«.[Undtagelsen fra optjeningsprincippet for ret til børnetilskududvides til også at omfatte personer med humanitær op-holdstilladelse efter § 9 b i udlændingeloven]Til § 25)I det undernr. 2foreslåede§ 2, stk. 3,ændres »§ 7 eller§ 8« til: »§§ 7, 8 eller 9 b«.
3
[Undtagelsen fra optjeningsprincippet for ret til børne- ogungeydelse udvides til også at omfatte personer med huma-nitær opholdstilladelse efter § 9 b udlændingeloven]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at dele lovforslaget i to forslag. Det ene for-slag (A) vedrører særligt børnetilskud til selvvalgte enefor-sørgere samt tilpasning af optjeningsprincippet. Det andetforslag (B) vedrører tilpasning af optjeningsprincippet forret til børne- og ungeydelsen for den del, der vedrører optje-ningsret på Grønland og Færøerne.Til nr. 2Ændringsforslaget er en konsekvens af den foreslåede de-ling af lovforslaget.Til nr. 3Til nr. 4 og 5I det fremsatte lovforslag foreslås det i § 1, nr. 5, og § 2,nr. 2, at flygtninge – dvs. udlændinge, som har fået opholds-tilladelse efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven – undtages fraoptjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og bør-netilskud.
Med ændringsforslaget foreslås det, at undtagelsen fraoptjeningsprincippet også kommer til at omfatte udlændin-ge, som har fået opholdstilladelse efter § 9 b i udlændingelo-ven.Det drejer sig om udlændinge, der har indgivet ansøgningom asyl her i landet efter udlændingelovens § 7, og som iforlængelse heraf meddeles opholdstilladelse efter udlæn-dingelovens § 9 b, fordi de pågældende befinder sig i en så-dan situation, at væsentlige hensyn af humanitær karakterafgørende taler for at imødekomme ansøgningen. I praksiser denne bestemmelses kerneområde udlændingens hel-bredsforhold. Efter praksis kan der bl.a. meddeles helbreds-betinget humanitær opholdstilladelse til en asylansøger, derlider af en behandlingskrævende fysisk eller psykisk syg-dom af meget alvorlig karakter, og som ikke har mulighedfor at modtage den fornødne sundhedsbehandling i hjemlan-det.Det bemærkes, at udlændingelovens § 9 b har undtagel-sens karakter og således et snævert anvendelsesområde. Dermeddeltes henholdsvis 111 og 121 humanitære opholdstilla-delser i 2010 og 2011. Ændringen vurderes at kunne afhol-des inden for den afsatte økonomiske ramme.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Anne Baastrup (SF)fmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL)Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V)Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF)Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 84Bilagsnr.1234567TitelLovudkast og høringsbrev, fra social- og integrationsministerenHøringssvar, fra social- og integrationsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra social- og integrationsministerenSupplerende høringssvar, fra social- og integrationsministerenÆndringsforslag fra social- og integrationsministeren1. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 84Spm.nr.1TitelSpm. om ministeren mener, at det er rimeligt, at prioritere de i forve-jen knappe statslige økonomiske ressourcer til selvvalgte eneforsørge-re, til social- og integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. tilbagetagetSpm. om ministeren vil oplyse, om man med lovforslaget fastholderde gældende regler for særligt børnetilskud, til social- og integrations-ministeren, og ministerens svar herpå
23