Socialudvalget 2012-13
L 84 Bilag 9
Offentligt
1196261_0001.png
1196261_0002.png
1196261_0003.png
1196261_0004.png
Til lovforslag nr.L 84
Folketinget 2012-13
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 13. december 2012
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling afbørnebidrag og lov om en børne- og ungeydelse(Særligt børnetilskud til selvvalgte eneforsørgere og tilpasning af optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse ogbørnetilskud)[af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)]1. ÆndringforslagDer er stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. Venstres,Dansk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis med-lemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-3, her-under om deling af lovforslaget. Social- og integrationsmini-steren har stillet ændringsforslag nr. 4 og 5.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 16. november 2012 og vartil 1. behandling den 28. november 2012. Lovforslaget blevefter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.HøringLovforslaget blev sendt i høring samtidig med fremsæt-telsen, og social- og integrationsministeren orienterede den16. november 2012 udvalget herom. Den 27. november2012 sendte social- og integrationsministeren de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget. Den 29. novem-ber 2012 modtog udvalget supplerende høringssvar fra mini-steren.SpørgsmålUdvalget har stillet 2 spørgsmål til social- og integrati-onsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva-ret.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (S, SF, RV og EL) indstiller lovfor-slaget tilvedtagelsemed de af social- og integrationsmini-steren stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imodde under nr. 1-3 stillede ændringsforslag om deling af lov-forslaget.Etmindretali udvalget (V, DF og KF) vil stemme forændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget og indstillerdet under B nævnte lovforslag tilvedtagelsemed det stilledeændringsforslag. Mindretallet indstiller det under A nævntelovforslag tilforkastelseved 3. behandling, men vil stemmefor ændringsforslaget til dette lovforslag. Mindretallet vilstemme imod de af social- og integrationsministeren undernr. 4 og 5 stillede ændringsforslag.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti foreslår, at lovforslaget deles i to, således at bestem-melserne om optjeningsrettigheder for personer, der i en pe-riode har haft bopæl eller beskæftigelse på Færøerne eller iGrønland, udskilles til et selvstændigt lovforslag. Denne delaf lovforslaget kan V, DF og KF støtte, mens partierne ikkekan støtte resten af lovforslaget.Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer afudvalget støtter, at der til en række offentlige ydelser er til-knyttet et optjeningsprincip. Den danske velfærdsmodel ersårbar, hvis der til en række offentlige ydelser ikke stilleskrav til ophold i det danske rige. Indførelsen af optjenings-princippet for børnetilskud og børne- og ungeydelse havdetil formål at forhindre, at udenlandsk arbejdskraft med kort-varig beskæftigelse samt flygtninge i Danmark også skullemodtage børne- og ungeydelse for børn, som ofte opholdtsig i hjemlandet. Det var en urimelig belastning af de danskeskatteydere, og det var derfor fornuftigt, at der blev indførtet optjeningsprincip.Efterfølgende har det vist sig, at alene ophold i Danmark,men ikke i Grønland eller på Færøerne har talt med i opgø-relsen i forhold til optjeningsprincippet. For Venstre og DetKonservative Folkeparti er det helt naturligt, at ophold i alle
AX014627
2
dele af rigsfællesskabet ligestilles, og V og KF støtter der-for, at optjeningsretten kan opnås i hele rigsfællesskabet.Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker føl-gende:I en tid, hvor det er mere aktuelt end tidligere at forholdesig til værdier og til det, vi som nation og befolkning er run-det af, og i en periode, hvor der dagligt er en dagsorden imedierne om økonomisk krisetid, hvor den enkelte borgerføler, at det er blevet sværere at klare sig, hvor arbejdsløshe-den er stigende, og hvor den enkelte borger oplever en mereudfordrende hverdag, kan det forekomme besynderligt atvedtage et lovforslag, som skal øge statens udgifter til engruppe af borgere, der måske ikke ligefrem står forrest ikøen af udsatte og mindrebemidlede. Det drejer sig om for-slaget om kvinder, der ønsker at få børn som eneadopteren-de eller ved kunstig befrugtning. Kvinder, som for at få enadoptionstilladelse, har været igennem en myndighedsvur-dering af deres økonomiske forhold for at sikre, at de har til-strækkeligt for at kunne forsørge et barn. For de kvinder, derhar valgt at få et barn ved kunstig befrugtning, er der ikketale om en udefrakommende social begivenhed, som beretti-ger til særligt børnetilskud, men et bevidst valg. Umiddel-bart må det være således, at man har gjort sig alle muligeovervejelser og gennemtænkt, hvorledes hverdagen skalhænge sammen både indholdsmæssigt og økonomisk, nårman har besluttet at være eneforælder og dermed eneforsør-ger. Der er altid nogle konsekvenser af det, man som men-neske beslutter, og det er der også, når man vælger at få etbarn alene.I lovforslaget er endvidere foreslået, at perioder med bo-pæl eller beskæftigelse i Grønland eller på Færøerne side-stilles med perioder i Danmark ved opgørelse af optjenings-perioden i forhold til optjeningsprincippet. Dette menerDansk Folkeparti er en hensigtsmæssig ændring, som burdebehandles i et selvstændigt lovforslag. Dansk Folkeparti me-ner, det er vigtigt, at reglerne for retten til at modtage børne-og ungeydelse og børnetilskud er ens i rigsfællesskabet ogbeklager, at dette forhold er indsat i et lovforslag, der drejersig om særligt børnetilskud til selvvalgte eneforsørgere.Etandet mindretali udvalget (LA) indstiller lovforslagettilforkastelseved 3. behandling.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslag
aÆndringsforslag om deling af lovforslaget1)Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titlerog indhold:A.»Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om en børne-og ungeydelse. (Særligt børnetilskud til selvvalgte enefor-sørgere og tilpasning af optjeningsprincippet for ret til bør-ne- og ungeydelse og børnetilskud)« omfattende § 1, indled-ningen, nr. 1-3, 5 og 6, § 2, indledningen, nr. 2, og § 3.B.»Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud ogforskudsvis udbetaling af børnebidrag og lov om ændring aflov om en børne- og ungeydelse. (Tilpasning af optjenings-princippet for ret til børne- og ungeydelse og børnetilskud)«omfattende § 1, indledningen, nr. 4, § 2, indledningen, nr. 1og 3, og § 3.[Forslag om deling af lovforslaget]Af etmindretal(V, DF, KF):bÆndringsforslag til det under A nævnte forslagTil § 32)Paragraffen affattes således:»§ 3Loven træder i kraft den 1. januar 2014.«[Konsekvens af deling af lovforslaget]Af etmindretal(V, DF og KF):cÆndringsforslag til det under B nævnte forslagTil § 33)Paragraffen affattes således:»§ 3Loven træder i kraft den 1. januar 2013.«[Konsekvens af deling af lovforslaget]Afsocial- og integrationsministeren,tiltrådt af etflertal(S,SF, RV og EL):dÆndringsforslag til det udelte forslagTil § 1
Af etmindretal(V, DF og KF):4)I det undernr. 5foreslåede§ 5 a, stk. 3,ændres »§ 7eller § 8« til: »§§ 7, 8 eller 9 b«.
3
[Undtagelsen fra optjeningsprincippet for ret til børnetilskududvides til også at omfatte personer med humanitær op-holdstilladelse efter § 9 b i udlændingeloven]Til § 25)I det undernr. 2foreslåede§ 2, stk. 3,ændres »§ 7 eller§ 8« til: »§§ 7, 8 eller 9 b«.[Undtagelsen fra optjeningsprincippet for ret til børne- ogungeydelse udvides til også at omfatte personer med huma-nitær opholdstilladelse efter § 9 b udlændingeloven]BemærkningerTil nr. 1Det foreslås, at dele lovforslaget i to forslag. Det ene for-slag (A) vedrører særligt børnetilskud til selvvalgte enefor-sørgere samt tilpasning af optjeningsprincippet. Det andetforslag (B) vedrører tilpasning af optjeningsprincippet forret til børne- og ungeydelsen for den del, der vedrører optje-ningsret på Grønland og Færøerne.Til nr. 2 og 3Ændringsforslagene er en konsekvens af den foreslåededeling af lovforslaget.Til nr. 4 og 5I det fremsatte lovforslag foreslås det i § 1, nr. 5, og § 2,nr. 2, at flygtninge – dvs. udlændinge, som har fået opholds-
tilladelse efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven – undtages fraoptjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og bør-netilskud.Med ændringsforslaget foreslås det, at undtagelsen fraoptjeningsprincippet også kommer til at omfatte udlændin-ge, som har fået opholdstilladelse efter § 9 b i udlændingelo-ven.Det drejer sig om udlændinge, der har indgivet ansøgningom asyl her i landet efter udlændingelovens § 7, og som iforlængelse heraf meddeles opholdstilladelse efter udlæn-dingelovens § 9 b, fordi de pågældende befinder sig i en så-dan situation, at væsentlige hensyn af humanitær karakterafgørende taler for at imødekomme ansøgningen. I praksiser denne bestemmelses kerneområde udlændingens hel-bredsforhold. Efter praksis kan der bl.a. meddeles helbreds-betinget humanitær opholdstilladelse til en asylansøger, derlider af en behandlingskrævende fysisk eller psykisk syg-dom af meget alvorlig karakter, og som ikke har mulighedfor at modtage den fornødne sundhedsbehandling i hjemlan-det.Det bemærkes, at udlændingelovens § 9 b har undtagel-sens karakter og således et snævert anvendelsesområde. Dermeddeltes henholdsvis 111 og 121 humanitære opholdstilla-delser i 2010 og 2011. Ændringen vurderes at kunne afhol-des inden for den afsatte økonomiske ramme.
Orla Hav (S) Maja Panduro (S) Jacob Bjerregaard (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Rasmus Horn Langhoff (S)Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen (RV) Sofie Carsten Nielsen (RV)Pernille Vigsø Bagge (SF) Anne Baastrup (SF)fmd.Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL)Pernille Skipper (EL) Hans Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Louise Schack Elholm (V)Karen Ellemann (V) Sophie Løhde (V) Eyvind Vesselbo (V) Fatma Øktem (V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF)Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Thyra Frank (LA) Benedikte Kiær (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)
474422171612
Liberal Alliance (LA)Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)
981111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 84Bilagsnr.12345678TitelLovudkast og høringsbrev, fra social- og integrationsministerenHøringssvar, fra social- og integrationsministerenTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHøringssvar og høringsnotat, fra social- og integrationsministerenSupplerende høringssvar, fra social- og integrationsministerenÆndringsforslag fra social- og integrationsministeren1. udkast til betænkning2. udkast til betænkningOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 84Spm.nr.1TitelSpm., om ministeren mener, at det er rimeligt at prioritere de i forve-jen knappe statslige økonomiske ressourcer til selvvalgte eneforsørge-re, til social- og integrationsministeren, og ministerens svar herpåSpm. tilbagetagetSpm., om ministeren vil oplyse, om man med lovforslaget fastholderde gældende regler for særligt børnetilskud, til social- og integrations-ministeren, og ministerens svar herpå
23