Socialudvalget 2012-13
L 85 Bilag 1
Offentligt
1179273_0001.png
1179273_0002.png
1179273_0003.png
1179273_0004.png
1179273_0005.png
1179273_0006.png
1179273_0007.png
1179273_0008.png
1179273_0009.png
Lovforslag nr.L 85
Folketinget 2012-13
Fremsat den 16. november 2012 af social- og integrationsministeren (Karen Hækkerup)
ForslagTil
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik(Tilskud til tandpleje og hjælp til udsættelsestruede lejere)§1I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190af 24. februar 2012, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 928af 18. september 2012, foretages følgende ændringer:1.Efter § 81 indsættes før overskriften før § 82:»Udsættelsestruede lejere§ 81 a.Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundedemidlertidige huslejeudgifter til en person, der er udsættelses-truet på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan fore-bygge, at personen udsættes af boligen. Kommunen kan be-tinge hjælpen af, at personen indgår en administrationsafta-le, medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til enmere passende bolig, deltager i gældsrådgivning eller lig-nende. Kommunen skal særligt rette hjælpen til børnefamili-er og socialt udsatte borgere. Kommunen kan bestemme, athjælpen udbetales direkte til udlejeren. Udgiften til hjælpenafholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2.Stk. 2.Stk. 1 kan ikke anvendes til direkte at kompenserefor økonomiske sanktioner givet efter denne eller anden lov-givning vedrørende forsørgelsesgrundlaget.Stk. 3.Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikkehar økonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne.«2.Efter § 82 indsættes før overskriften før § 83:»§ 82 a.Kommunen yder tilskud til betaling for tandplejetil personer, som modtager ydelser efter loven svarende tilkontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælpefter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusiv før-tidspension efter lov om social pension svarer til kontant-hjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse,ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til til-skuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad deville være berettiget til i kontanthjælp, og opfylder de øko-nomiske betingelser for at modtage kontanthjælp.Stk. 2.For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskudefter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne ud-gifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på600 kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydes tilskudtil dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tand-pleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr.Stk. 3.Den årlige egenbetaling efter stk. 2 opgøres for detenkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdteudgifter til tandpleje, uanset om personen har været omfattetaf den berettigede personkreds hele året.Stk. 4.Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes til-skud efter stk. 2, hvis udgiften til et samlet behandlingsfor-løb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelsevurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigtvelbegrundet.Stk. 5.Modtagere af tilskud efter stk. 1-4 kan søge omhjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82.Ansøgning herom skal være indgivet før behandlingen udfø-res.«.3.I§ 99indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Kommunen afholder fuldt ud udgifterne til hjæl-pen til udsættelsestruede lejere efter § 81 a.«§2Loven træder i kraft den 1. januar 2013.
BS000375Social- og Integrationsmin., j.nr. 2012-8317
2
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets indledning og baggrund2. Lovforslagets indhold2.1. Øget tilskud til tandpleje.2.1.1 Gældende ret2.1.2. Den foreslåede ordning2.2. Hjælp til udsættelsestruede lejere2.2.1. Gældende ret2.2.2. Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.9. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser1. Lovforslagets indledning og baggrundRegeringen (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre ogSocialistisk Folkeparti) og Enhedslisten har indgået aftaleom Finansloven for 2013.Aftalen omfatter bl.a., at der indføres øget tilskud til tand-pleje og hjælp til udsættelsestruede lejere. Disse to elemen-ter fra finanslovsaftalen udmøntes med dette lovforslag. Detfremgår af aftalen, at der: »indføres en ret til et ekstra til-skud til personer, der modtager de laveste ydelser efter lovom aktiv socialpolitik, til dækning af udgifter til alle formerfor forebyggende og behandlende tandpleje. Tilskuddet af-grænses til modtagere af de laveste ydelser efter lov om ak-tiv socialpolitik, blandt andet kontanthjælpsmodtagere,modtagere af ressourceforløbsydelse og andre ydelser påkontanthjælpsniveau.Tandsundheden senere i livet påvirkes af indsatsen i de ungeår. Derfor indføres et tilskud til unge fra 18 til og med 24 år,som er på de laveste ydelser, på 100 pct. af den egenbetalingfor tandpleje, som overstiger 600 kr. årligt. Tilsvarende ind-føres der for personer på 25 år eller derover på de lavesteydelser et tilskud på 65 pct. af den egenbetaling, der liggerudover en årlig egenbetaling på 800 kr.Dermed er tilskuddet målrettet økonomisk vanskeligt stille-de personer med høje udgifter til tandpleje. Kommunerneskal forhåndsgodkende udgifter til et samlet behandlingsfor-løb på over 10.000 kr. Det målrettede tilskud til tandpleje vilbåde forbedre tandsundheden og reducere den sociale ulig-hed i sundhed.«Desuden indfører lovforslaget bedre mulighed for, at kom-munen kan hjælpe udsættelsestruede lejere. Det fremgårbl.a. af finanslovsaftalen, at: »Kommunerne skal have bedremuligheder for at yde hjælp til huslejebetaling, hvis det kanforebygge en udsættelse. Hjælpen kan gives i en midlertidigperiode, og det vil være op til den enkelte kommune at vur-dere, hvornår denne form for hjælp kan være hensigtsmæs-sig.«Kommunerne har givet udtryk for, at der mangler mulighe-der for at kunne yde midlertidig økonomisk hjælp til børne-familier mv., der i en periode ikke kan betale deres husleje,f.eks. fordi de på grund af indtægtsnedgang ikke kan betalehuslejen, samtidig med at der ikke er fundet en billigere bo-lig til familien endnu. Antallet af personer, der bliver sat udaf deres bolig, har været stigende over en årrække. I detførste halvår af 2012 er der dog sket et fald i antallet af ud-sættelser.Den indgåede aftale om finansloven for 2013 omfatter end-nu et forslag, som har til formål at forebygge udsættelser aflejere. Ifølge det forslag skal boligorganisationerne under-rette kommunerne tidligere, når en anvist lejer ikke har be-talt sin husleje, og kommunerne forpligtes til at holde op-følgningssamtaler med anviste borgere med restanceproble-mer. Forslaget forventes fremsat i dette Folketingsår.Regeringen og Enhedslisten er enige om at støtte op om denpositive udvikling med dette initiativ til udsættelsestruedelejere.2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder følgende elementer:– Øget tilskud til tandpleje– Hjælp til udsættelsestruede lejere2.1 Øget tilskud til tandpleje2.1.1. Gældende retEfter gældende regel i aktivlovens § 82 kan kommunen ydehjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehand-
3
ling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgiv-ning, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigtvelbegrundet, og hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulig-hed for at betale udgifterne. Hjælpen forudsætter således bå-de en konkret vurdering af ansøgerens behandlingsbehov ogen konkret vurdering af ansøgerens mulighed for selv at be-tale udgiften.2.1.2. Den foreslåede ordningMed den nye bestemmelse § 82 a i aktivloven foreslås det atsikre et rettighedsbaseret tilskud til tandpleje for personer,som i kraft af deres forsørgelsesgrundlag efter aktivlovenanses for at være økonomisk vanskeligt stillede, og som der-for ikke har tilstrækkelige økonomiske forudsætninger for atkunne afholde udgifter til såvel almindelig, herunder fore-byggende tandpleje som mere omfattende behandlingsbe-hov.Formålet med den nye bestemmelse er at give den omfattedepersonkreds bedre mulighed for at få udført nødvendig tand-pleje. Tilskud til tandpleje, som indebærer samlede udgifterpå mere end 10.000 kr. til et samlet behandlingsforslag, skaldog forhåndsgodkendes af kommunen, som skal vurdere,om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbe-grundet.Målgruppen for forslaget er modtagere af ydelser svarendetil kontanthjælpsniveau efter lov om aktiv socialpolitik. Detkan således både være kontanthjælpsmodtagere efter lovenskapitel 4, herunder modtagere af særlig hjælp efter lovens§§ 27 og 27 a, men også modtagere af revalideringsydelse,ressourceforløbsydelse og ledighedsydelse, som modtagerden pågældende ydelse på kontanthjælpsniveau og i øvrigtopfylder betingelserne for at modtage kontanthjælp.Tilskuddet omfatter udgifter til alle former for forebyggendeog behandlende tandpleje, uanset om behandlingen er om-fattet af tilskud fra regionerne efter sundhedsloven. Tilskud-det er dog subsidiært i forhold til tilskud efter anden lovgiv-ning og i forhold til tilskud fra fx sygeforsikringen ”dan-mark”.Forslaget indebærer, at personer fra 18 år til og med 24 årmodtager 100 pct. tilskud til tandpleje efter en årlig egenbe-taling på 600 kr. For personer, som er 25 år eller derover,ydes tilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne ud-gifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på800 kr.Det foreslås, at personer, der er særligt vanskeligt økono-misk stillede, fortsat har mulighed for at søge om hjælp til atfå dækket egenbetalingen efter den gældende bestemmelse iaktivlovens § 82. Kommunen skal i så fald forud for be-handlingens påbegyndelse vurdere, om behandlingen ernødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet, og herunderom personen selv har mulighed for at betale egenandelen.Tilskuddet ydes til afregning af borgerens egne udgifter, oger som følge heraf ikke skattepligtigt. Desuden anses til-
skuddet som omfattet af den gældende ordlyd i § 7, stk. 1,nr. 9, i lov om påligningen af indkomstskat til staten (lig-ningsloven).Kommunens udgifter til tandbehandlingen er omfattet af re-fusionsbestemmelsen i lovens § 106, hvorefter staten refun-derer 50 pct. af kommunens udgifter efter kapitel 10.Det er op til kommunen at fastlægge, hvordan tilskuddet tiltandpleje skal administreres, således at dette er mest enkeltfor borgere, tandlæger m.fl. og kommunen.2.2. Hjælp til udsættelsestruede lejere2.2.1. Gældende retEfter de gældende regler kan kommunen efter § 81 i lov omaktiv socialpolitik yde hjælp til rimeligt begrundede enkelt-udgifter. Efter gældende praksis kan § 81 ikke anvendes tilafholdelse af løbende udgifter.2.2.2. Den foreslåede ordningMed den foreslåede nye bestemmelse § 81 a i aktivloven vilkommunerne kunne yde løbende hjælp til betaling af huslejei en midlertidig periode til personer, der er udsættelsestruetpga. huslejerestance, og kommunen vil med forslaget såle-des ikke være begrænset af, at hjælpen efter § 81 kun kanydes til enkeltudgifter. Hjælpen skal dog være midlertidigog kan derfor ikke indgå som en permanent hjælp til husle-jen.Når personer bliver udsat af deres boliger, har det ikke alenekonsekvenser for de personer, det vedrører. Det kan ogsåvære en dårlig løsning for kommunerne og rent samfundsø-konomisk. Kommunen kan ved en udsættelse f.eks. havestørre udgifter til ny midlertidig bopæl, flytning m.v. endved at yde hjælp til familien, samtidig med at der skabesgrundlag for en varig løsning.Med forslaget får kommunerne derfor i højere grad mulig-hed for at yde hjælp i en periode til udsættelsestruede lejere,således at de pågældende kan blive boende i boligen, indtilder findes en mere langtidsholdbar løsning for de pågælden-de.Det foreslås, at kommunen kan stille betingelser for at ydehjælpen, f.eks. at personen indgår en administrationsaftaleift. borgerens økonomi, medvirker til fastsættelse af en planfor flytning til en mere passende bolig, deltager i gældsråd-givning eller lignende.Hjælp efter den foreslåede nye bestemmelse § 81 a kan kunydes, hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at be-tale huslejeudgifterne.Det vurderes, at konsekvenserne ved en udsættelse særligtrammer børnefamilier og socialt udsatte personer, og det erderfor en del af forslaget, at kommunen særligt skal rettehjælpen til disse persongrupper. Socialt udsatte borgere kanvære borgere med fysisk eller psykisk nedsat funktionsevne,misbrugere eller f.eks. personer med ADHD, som er i en
4
vanskelig økonomisk situation, og som har vanskelighederved at overskue deres økonomi. I andre særlige tilfælde kankommunen efter en konkret vurdering også yde hjælpen tilandre persongrupper.Efter forslaget er det den enkelte kommune selv, der afhol-der udgifterne til hjælpen.Hvis personen har fået en sanktion på grund af f.eks. mang-lende rådighed, kan hjælpen ikke anvendes direkte til atkompensere for denne nedgang i forsørgelsesgrundlaget.Hvis kommunen vurderer, at personens økonomiske forholdbetyder, at der ville kunne ydes hjælp efter § 81 a uansetkonsekvenserne af en sanktion, kan der ydes hjælp samtidigmed sanktioner. Det foreslåede stk. 2, er heller ikke til hin-der for, at kommunen yder hjælp efter stk. 1 i de tilfælde,hvor det efterfølgende viser sig, at sanktionen ikke skullevære givet. Hvis personen allerede modtager hjælp eller vil-le kunne modtage hjælp efter § 81 a og derefter sanktione-res, vil hjælpen efter § 81 a ikke bortfalde på grund af sank-tionen, da hjælpen efter § 81 a ikke gives for at kompenserefor sanktionen.Den forslåede bestemmelse i § 81 a er subsidiær i forhold tilhjælp efter denne lov eller anden lovgivning. Den foreslåedebestemmelse supplerer således den gældende § 81 og er der-for en udvidelse af mulighederne for at yde hjælp efter degældende bestemmelser, herunder også hjælp efter § 34 i lovom aktiv socialpolitik.Mio. kr. 2013-plHjælp til udsættelses-truede lejereTilskud til tandplejeStatRegionerKommunerLovforslaget i alt20130,02014
Hjælpen er ikke skattepligtig og er omfattet af den gældendeordlyd i § 7, stk. 1, nr. 9, i lov om påligningen af indkomst-skat til staten (ligningsloven).3. Økonomiske og administrative konsekvenser for detoffentligeForslagets del om hjælp til udsættelsestruede lejere (§ 81 a)vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for det of-fentlige. Hjælpen kan kun gives i en midlertidig periode, ogdet vil være op til den enkelte kommune at vurdere, hvornårdenne form for hjælp kan være hensigtsmæssig. Med § 81 afår kommunen således mulighed for at undgå merudgifter tilgenhusning mv., hvilket ofte vil være en dyrere løsning endat yde hjælp til familien, samtidig med at der skabes grund-lag for en varig løsning. Derudover kan der til hjælpen med-følge tilbagebetalingspligt efter §§ 93 og 94 i aktivloven.Forslagets del om øget tilskud til tandplejeudgifter forventessamlet at indebære offentlige udgifter på 180 mio. kr. årligtfra 2013 og frem. Merudgifterne for staten udgør 72,7 mio.kr. årligt fra 2013 og frem og vedrører statsrefusion af kom-munernes udgifter til tilskuddet efter § 82 a. Regionernesmerudgifter udgør 19,3 mio. kr. årligt fra 2013 og frem ogvedrører tilskud til tandpleje efter sundhedslovens gældenderegler. Kommunernes merudgifter udgør 88 mio. kr. årligtfra 2013 og frem og vedrører udgifter til tilskuddet efter§ 82 a samt administrative udgifter, der er anslået til 15,2mio. kr.20150,00,020160,0
72,719,388,0180,0
72,719,388,0180,0
72,719,388,0180,06. Miljømæssige konsekvenser
72,719,388,0180,0
Lovforslagets økonomiske konsekvenser skal forhandlesmed de kommunale parter.4. Økonomiske og administrative konsekvenser forerhvervslivetForslagets del om øget tilskud til tandpleje vurderes at kun-ne have positive økonomiske konsekvenser for tandlægerneog tandplejerne, idet det forventes, at et antal personer, somikke i dag aflægger besøg hos tandlæge eller tandplejer, vilmodtage tandpleje som følge af tilskuddet. Det er op tilkommunerne at tilrettelægge administrationen af tilskuddet,så det er mest enkelt for tandlæger, tandplejere m.v.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenserfor borgerne. Der er tale om en ny tilskudsmulighed, hvoradministrationen skal tilrettelægges af kommunerne.
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i høringhosAnkestyrelsen, Boligselskabernes Landsforening, DanmarksFrie Fagforening, Danmarks lejerforening, Danske Advoka-ter, Dansk arbejdsgiverforening, Dansk Socialrådgiverfor-ening, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handi-capråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finanssektorens Ar-bejdsgiverforening, Foreningen af danske skatteankenævn,Foreningen af førtidspensionister, Foreningen af kommunalesocial-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark, For-
5
eningen af statsforvaltningsjurister, Frie Funktionærer, FTF,Huslejenævns- og Beboerklagenævnsforeningen, KL, Kom-munale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KristeligArbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsfor-eningen Ældre Sagen, Landsorganisationen I Danmark, Le-9. Samlet vurdering af lovforslaget konsekvenser
jernes Landsorganisation i Danmark, Rådet for socialt udsat-te, Tandlægeforeningen, Statsforvaltningerne, UdbetalingDanmark, Ungdomsboligrådet, Ældreboligrådet, Ældremo-biliseringen og Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Positive konsekvenser / mindreudgifter Negative konsekvenser / merudgifterØkonomiske konsekvenser for stat, re- IngenÅrlige udgifter fra 2013 og frem: 72,7gioner og kommunermio. kr. for staten, 19, 3 mio. kr. for re-gionerne og 88,0 mio. kr. for kommu-nerne.Administrative konsekvenser for stat, IngenKommunale merudgifter på15,2 mio.regioner og kommunerkr. årligt fra 2013 og frem.Økonomiske konsekvenser for er-Potentielle indtægter som følge af øget Ingenhvervslivetbrug af tandpleje hos borgere, der ikke idag aflægger tandlægebesøg.Administrative konsekvenser for er- IngenIngenhvervslivetAdministrative konsekvenser for bor- IngenIngengerneMiljømæssige konsekvenserIngenIngenForholdet til EU-rettenForslaget har ikke EU-retlige konsekvenserBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Efter de gældende regler kan kommunen yde hjælp efter§ 81 i lov om aktiv socialpolitik til rimeligt begrundede en-keltudgifter til en person, som har været ude for ændringer isine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgif-terne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes ogfamiliens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjæl-pen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som føl-ge af behov, der ikke har kunnet forudses.Kommunen kan dog efter en konkret vurdering undtagelses-vis yde hjælp til enlige eller familier til rimeligt begrundedeenkeltudgifter, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen eraf helt afgørende betydning for ansøgerens eller familienslivsførelse. Det kan f.eks. være hjælp til betaling af husleje-restance, hvis en familie med børn ellers vil blive sat på ga-den på grund af huslejerestancen.Det er med den gældende § 81 ikke muligt at yde hjælp tilløbende udgifter, selv i en begrænset periode til udsættelses-truede lejere. Det foreslås derfor at indsætte en ny bestem-melse § 81 a i kapitel 10 i aktivloven.Det foreslås i stk. 1, i den foreslåede nye bestemmelse§ 81 a, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, at kommunen kan ydemidlertidig hjælp til dækning af rimeligt begrundede husle-jeudgifter til en person, der er udsættelsestruet på grund afhuslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, at personenudsættes af en bolig. Hjælpen kan således ikke være megetlangvarig eller have karakter af en permanent hjælp.Det foreslås, at kommunen kan betinge hjælpen af, at perso-nen indgår en administrationsaftale, medvirker til fastsættel-se af en plan for flytning til en mere passende bolig, deltageri gældsrådgivning eller lignende. En administrationsaftaleforudsætter, at der i øvrigt er hjemmel hertil ifølge lov omaktiv socialpolitik eller anden lovgivning, f.eks. lov om so-cial pension.Endvidere foreslås det, at kommunen særligt skal rette hjæl-pen til børnefamilier og socialt udsatte borgere. Socialt ud-satte borgere kan være borgere med fysisk eller psykisk ned-sat funktionsevne, misbrugere eller fx personer med ADHD,som er i en vanskelig økonomisk situation, og som har van-skeligheder ved at overskue deres økonomi.I stk. 2, foreslås det, at stk. 1 ikke kan anvendes til direkte atkompensere for økonomiske sanktioner givet efter denne el-ler anden lovgivning. Hvis kommunen vurderer, at perso-nens økonomiske forhold betyder, at der ville kunne ydeshjælp efter § 81 a uanset konsekvenserne af en sanktion, kander ydes hjælp samtidig med sanktioner. Det foreslåedestk. 2, er heller ikke til hinder for, at kommunen yder hjælpefter stk. 1 i de tilfælde, hvor det efterfølgende viser sig, atsanktionen ikke skulle være givet. Hvis personen alleredemodtager hjælp eller ville kunne modtage hjælp efter § 81 aog derefter sanktioneres, vil hjælpen efter § 81 a ikke bort-falde på grund af sanktionen, da hjælpen efter § 81 a ikkegives for at kompensere for sanktionen.
6
Bestemmelsen er ikke forbeholdt personer, der har væretude for en social begivenhed eller modtager hjælp efter lovom aktiv socialpolitik og kan derfor også anvendes i forholdtil personer, der har lønindkomst, men er i en økonomiskvanskelig situation.Det foreslås i stk. 3, at hjælpen efter stk.1 kun kan ydes, hvispersonen ikke har økonomisk mulighed for at betale husle-jeudgifterne. Bestemmelsen indebærer, at kommunen ikkekan yde hjælp, hvis ansøgeren eller ægtefællen har indtægtereller formue, som kan dække udgiften.Det er efter forslaget kommunen, der afholder udgiften tilhjælp efter § 81 a fuldt ud. Der henvises til bemærkningernetil lovforslagets § 1, nr. 3.Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.2. i de almindelige be-mærkninger.Til nr. 2Efter de gældende regler kan kommunen efter § 82 i lov omaktiv socialpolitik yde hjælp til udgifter til sygebehandling,medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkesefter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomiskmulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp,hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbe-grundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgiftertil behandling uden for det offentlige behandlingssystem.Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder in-den for det offentlige behandlingssystem, og at behandlin-gen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.Hjælp efter den gældende § 82 forudsætter således både enkonkret vurdering af ansøgerens behandlingsbehov og enkonkret vurdering af ansøgerens mulighed for selv at betaleudgiften.Det foreslås i stk. 1, i den nye bestemmelse § 82 a, jf. forsla-gets § 1, nr. 2, at kommunen skal yde tilskud til betaling fortandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven sva-rende til kontanthjælpsniveau. Der er tale om et rettigheds-baseret tilskud til dækning af udgifter til tandpleje til perso-ner, som modtager de laveste ydelser efter lov om aktiv so-cialpolitik.I henhold til lov om aktiv socialpolitik ydes en række for-skellige ydelser (kontanthjælp, revalidering, ledighedsydelseog ressourceforløbsydelse, samt særlig ydelse efter § 27 og§ 27 a) og med forskellige satser afhængig af om der f.eks.er tale om unge (under 25 år), hjemmeboende/udeboende,forsørgere m.fl.Modtagergruppen foreslås med lovforslaget at afgrænses tilpersoner, som modtager ydelser svarende til kontanthjælps-niveau. Det kan således både være kontanthjælpsmodtagereefter aktivlovens kapitel 4, herunder modtagere af særlighjælp efter lovens §§ 27 og 27 a, men også modtagere af re-valideringsydelse, ressourceforløbsydelse og ledighedsydel-se, som modtager disse ydelser på kontanthjælpsniveau.
Kontanthjælpsniveau defineres i den forbindelse som det ni-veau, som modtageren ville være berettiget til, afhængig afforsørgerstatus mv., hvis vedkommende havde været påkontanthjælp.Modtagere af hjælp efter lovens § 27, kan ikke få social pen-sion på grund af betingelserne om optjening og er dermedikke omfattet af reglerne om helbredstillæg efter lov om so-cial pension. Gruppen modtager hjælp, der svarer til, hvadder ydes en gift folkepensionist uden andre indtægter endfolkepension, og som er omfattet af målgruppen for lovfor-slaget med den foreslåede § 82 a.Førtidspensionister efter reglerne fra 2003, der ikke har op-tjent ret til fuld førtidspension efter lov om social pension,kan søge om supplerende hjælp til forsørgelse efter § 27 a.Førtidspensionistens brøkpension, som beregnes i forhold tilden optjente periode, suppleres i henhold til praksis op tilkontanthjælpsniveau, men der vil efter en individuel konkretvurdering kunne udbetales mere i hjælp efter § 27 a, dog hø-jest op til en samlet ydelse svarende til fuld førtidspension.Efter forslaget er personer, der modtager hjælp efter § 27 aomfattet af tilskuddet til tandpleje, hvis deres samlede ydel-se bestående af personens brøkpension efter lov om socialpension og supplerende hjælp efter § 27 a højest svarer tilkontanthjælpsniveau.Revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og ledigheds-ydelse udbetales uafhængig af ægtefælleindtægter og for-mueforhold. Det indebærer, at modtagere af disse ydelser ik-ke nødvendigvis vil være omfattet af den målgruppe, somforudsættes at have behov for særligt tilskud til tandpleje.Efter forslaget kan personer, der modtager revaliderings-ydelse, ressourceforløbsydelse og ledighedsydelse få særligttilskud til tandpleje, hvis de modtager en ydelse svarende tilhvad de ville være berettiget til i kontanthjælp og samtidigopfylder de økonomiske betingelser for at modtage kontant-hjælp. Det vil sige, at der foretages en kontanthjælpsbereg-ning med inddragelse af ansøgerens og en eventuel ægtefæl-les formueforhold og ægtefællens indtægter. Hvis denne in-debærer, at der ville kunne udbetales kontanthjælp til ansø-geren, omfatter ansøgeren målgruppen i dette forslag.Tilskuddet til tandpleje kan omfatte alle former for tandple-je. Der skal således ikke foretages en skelnen i forhold til,om den konkrete ydelse i forvejen er omfattet af tilskud fraregionerne i henhold til sundhedsloven. Der skal heller ikkeforetages en forhåndsvurdering af, hvorvidt behandlingeneller tandplejen er nødvendig og helbredsmæssigt velbe-grundet. Kun ved ansøgning om tilskud til tandpleje medsamlede udgifter på mere end 10.000 kr. for et samlet be-handlingsforløb skal kommunen forud for behandlingen vur-dere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigtvelbegrundet, jf. forslaget til stk. 5.Formålet med bestemmelsen er at give modtagere af de la-veste ydelser efter lov om aktiv socialpolitik mulighed for atfå gennemført nødvendig tandpleje. Det forudsættes, at bl.a.
7
egenbetalingen er med til at sikre, at modtageren kun fårgennemført nødvendig tandpleje.Det foreslås i stk. 2, at der for personer fra 18 år til og med24 år ydes tilskud til dækning af 100 pct. af modtagerens eg-ne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbeta-ling på 600 kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydestilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgiftertil tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800kr.Tilskuddet foreslås således målrettet særligt unge fra 18 årtil og med 24 år, som kompenseres for en større andel afegenbetalingen. Det skyldes, at unge mellem 18 og 24 år ge-nerelt modtager en lavere sats på de relevante ydelser efteraktivloven og således har dårligere forudsætninger for at be-tale for tandpleje. Samtidig ønskes det at understøtte enforebyggende indsats i forhold til de unges tandsundhed.Tillægget efter § 82 a er en subsidiær ydelse, der delvistdækker modtagerens egen udgift til tandpleje som ikke dæk-kes via anden lovgivning, fx sundhedsloven eller via tilskudfra fx sygeforsikringen »danmark«.Det er kommunen, der beslutter, hvordan administrationenaf ordningen skal tilrettelægges, således at ordningen er såenkel som mulig for borgere, tandlæger m.fl. og kommunen.I stk. 3, foreslås den årlige egenbetaling af administrativehensyn opgjort for det enkelte kalenderår, på grundlag af do-kumenterede afholdte udgifter til tandpleje – uanset om per-sonen har været omfattet af den berettigede personkreds heleåret.Modtageren af tilskuddet skal tilhøre den berettigede per-sonkreds på tidspunktet for behandlingens gennemførelse,men det er således ikke et krav, at borgeren har været beret-tiget gennem hele året.Det påhviler den person, der får udført tandpleje – som ikketidligere har anmodet om kommunal refusion, f.eks. pga.reglen om en årlig egenbetaling, at dokumentere at have af-holdt udgiften, hvis udgiften efterfølgende skal indgå vedkommunens opgørelse af refusion til nye udgifter til tand-pleje.I stk. 4, foreslås det, at hvis der ansøges om tilskud til tand-pleje, hvor udgiften til et samlet behandlingsforløb udgør
mere end 10.000 kr., skal kommunen forud for behandlin-gen godkende, at der ydes tilskud efter reglerne i stk. 2.Kommunen skal i så fald vurdere, om behandlingen er nød-vendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Kravet om, at be-handlingen skal være nødvendig og helbredsmæssig velbe-grundet, vil som hovedregel være opfyldt, hvis behandlings-behovet er dokumenteret i et behandlingsoverslag fra tand-lægen. Det bemærkes, at tandlægen som en autoriseret sund-hedsperson i den forbindelse er forpligtet til at handle i over-ensstemmelse med den til enhver tid værende almindeligtanerkendte faglige standard på området og til at udvise om-hu og uhildethed ved udfærdigelse af erklæringer, jf. kapitel5 i bekendtgørelse af lov om autorisation af sundhedsperso-ner og om sundhedsfaglig virksomhed.Såfremt kommunen afslår at godkende et tilskud til et beta-lingsforløb på mere end 10.000 kr., skal kommunen i forbin-delse med afgørelsen pege på alternative behandlingsfor-slag, som vil være tilskudsberettigede efter bestemmelsen,medmindre behandlingen anses som helt overflødig eller afrent kosmetisk karakter.Det foreslås i stk. 5, at personer, der er særligt vanskeligtøkonomisk stillede, kan søge om hjælp efter lovens gælden-de bestemmelse om enkelttilskud efter lovens § 82 til at fådækket den resterende egenbetaling.Personer, som ønsker at få dækket egenbetalingen efter § 82a, skal ansøge kommunen om hjælp efter § 82, før behand-lingen gennemføres. Kommunen skal i så fald efter gælden-de praksis både tage stilling til, om der er tale om nødvendigtandbehandling, og om ansøgerens muligheder for selv atbetale udgiften.Klager over kommunens afgørelser efter § 82 a kan eftergældende regler indbringes for det sociale nævn efter regler-ne i kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område.Til nr. 3Det foreslås, at kommunen fuldt ud afholder udgifterne tilhjælpen til udsættelsestruede lejere efter den foreslåede nyebestemmelse § 81 a.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2013.
8
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af24. februar 2012, som ændret senest ved § 2 i lov nr. 928 af18. september 2012, foretages følgende ændringer:Kapitel 10Hjælp i særlige tilfældeEnkeltudgifter§ 81.Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundede en-keltudgifter til en person, som har været ude for ændringer isine forhold, hvis den pågældendes egen afholdelse af udgif-terne i afgørende grad vil vanskeliggøre den pågældendes ogfamiliens muligheder for at klare sig selv i fremtiden. Hjæl-pen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opstået som følgeaf behov, der ikke har kunnet forudses. Kommunen kan dogefter en konkret vurdering undtagelsesvis yde hjælp til en ud-gift, der har kunnet forudses, hvis afholdelsen af udgiften eraf helt afgørende betydning for den pågældendes eller famili-ens livsførelse.1.Efter § 81 indsættes før overskriften før § 82:»Udsættelsestruede lejere§ 81 a.Kommunen kan yde hjælp til rimeligt begrundedemidlertidige huslejeudgifter til en person, der er udsættelses-truet på grund af huslejerestancer, hvis det på sigt kan fore-bygge, at personen udsættes af boligen. Kommunen kan be-tinge hjælpen af, at personen indgår en administrationsaftale,medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en merepassende bolig, deltager i gældsrådgivning eller lignende.Kommunen skal særligt rette hjælpen til børnefamilier og so-cialt udsatte borgere. Kommunen kan bestemme, at hjælpenudbetales direkte til udlejeren. Udgiften til hjælpen afholdesfuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2.Stk. 2.Stk. 1 kan ikke anvendes til direkte at kompensere forøkonomiske sanktioner givet efter denne eller anden lovgiv-ning vedrørende forsørgelsesgrundlaget.Stk. 3.Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke harøkonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne. «Sygebehandling m.v.§ 82.Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehand-ling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kandækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har øko-nomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydeshjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigtvelbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til ud-gifter til behandling uden for det offentlige behandlingssy-stem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmulighederinden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlin-gen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.
2.Efter § 82 indsættes før overskriften før § 83:»§ 82 a.Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje tilpersoner, som modtager ydelser efter loven svarende til kon-tanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter§ 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusiv førtidspen-sion efter lov om social pension svarer til kontanthjælpsni-veau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressource-forløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvisde modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være beret-tiget til i kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingel-ser for at modtage kontanthjælp.
9
Stk. 2.For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud ef-ter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgiftertil tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr.For personer, som er 25 år eller derover, ydes tilskud til dæk-ning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje,som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr.Stk. 3.Den årlige egenbetaling efter stk. 2 opgøres for det en-kelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte ud-gifter til tandpleje, uanset om personen har været omfattet afden berettigede personkreds hele året.Stk. 4.Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskudefter stk. 2, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb over-stiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere,om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbe-grundet.Stk. 5.Modtagere af tilskud efter stk. 1-4 kan søge om hjælptil dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøg-ning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres.«Kapitel 14Finansiering m.v.§ 99.Kommunen afholder endeligt udgifterne til vejledning,sagsbehandling, opfølgning og til administration i øvrigt, her-under lægeerklæringer m.v.
3.I§ 99indsættes somstk. 2:»Stk. 2.Kommunen afholder fuldt ud udgifterne til hjælpentil udsættelsestruede lejere efter § 81 a.«