Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 87 Bilag 10
Offentligt
ÆndringsforslagtilLov om ændring af lov finansiel virksomhed, lov om værdipapirhan-del m.v., lov om betalingstjenester og elektroniske penge og forskelli-ge andre love(Videregivelse af oplysninger til anklagemyndighed og politi, oprettelse af DetSystemiske Risikoråd, sammenlægning af Det Finansielle Virksomhedsråd ogFondsrådet, shortselling, ny tilgang til håndhævelse af solvenskrav og etableringaf tilsyn med referencerenter m.v.)
Aferhvervs- og vækstministerentiltrådt af XXX:Til § 11)I den undernr. 34foreslåede affattelse af § 345, stk. 1, nr. 10, ændres»Danske Forsikring- og Pensionsmæglere« til: »FMF - Forsikringsmæg-lerforeningen«.[Korrektion]2)I den undernr. 34foreslåede affattelse af § 345, stk. 2, nr. 4, indsættesefter »informationsvirksomhed« : »og rådgiver Finanstilsynet i forbindel-se med dets udstedelse af regler«.[Præcisering]3)Nr. 43affattes således:»43.I§ 354 a, stk. 2, 1. pkt.,der bliver stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 1« til:»stk. 1 eller 2«.«[Korrektion]Til § 91)Nr. 1affattes således:»1.Efter § 14 indsættes før overskriften før § 16:
2/4
»Optagelse af lånemidler§ 15.Realkreditinstitutter kan optage lån til brug for at opfylde forplig-telsen til at stille supplerende sikkerhed, jf. § 33 d, stk. 1, eller øge over-dækningen i en serie eller grupper af serier med seriereservefond.Stk. 2.Det skal fremgå af låneaftalen, hvilken serie eller gruppe af seri-er med seriereservefond lånemidler optaget efter stk.1 kan henføres til.Stk. 3.Lånemidler optaget efter stk. 1 skal placeres i de aktivtyper, derer nævnt i § 152 c, stk. 1, nr. 1 og 3-7, i lov om finansiel virksomhed. Ak-tiverne skal fra det tidspunkt, hvor lånet optages, placeres på en særskiltkonto, i et særskilt depot eller på anden måde mærkes som hidrørende fradet pågældende lån. Når aktiverne anvendes som supplerende sikkerhedeller overdækning, skal de indgå i den pågældende serie eller gruppe afserier med seriereservefond.««[Korrektion]Til § 171)Stk. 4affattes således:»Stk.4.Erhvervs- og vækstministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræ-den af § 1, nr. 49, § 2, nr. 3, 4, 35, 36, 47, og 51-53. Erhvervs- og vækst-ministeren kan herunder fastsætte, at bestemmelserne træder i kraft påforskellige tidspunkter.«[Konsekvensrettelse]Bemærkninger§1Til nr. 1Med den foreslåede ændring af§ 345, stk. 1, nr. 10,ændres Danske For-sikrings- og Pensionsmæglere til FMF – Forsikringsmæglerforeningen,da organisationen har ændret navn.Til nr. 2Med den foreslåede tilføjelse til§ 345, stk. 2, nr. 4,præciseres, at Det Fi-nansielle Råd, som det fremgår af de almindelige bemærkninger til æn-dringen i lovforslaget, skal varetage samme type sager, som rådene gørefter de gældende regler.Således indsættes det, at rådet også rådgiver Finanstilsynet i forbindelsemed regeludstedelse som det følger af den gældende § 345, stk. 2, nr. 3, ilov om finansiel virksomhed vedrørende Det Finansielle Virksomhedråd,og af § 84, stk. 2, nr. 2, vedrørende Fondsrådet.Til nr. 3Der er med forslaget til nyaffattelse af ændringen af§ 354 a, stk. 2, 1.pkt.,som denne fremgår af lovforslagets § 1, nr. 43, alene tale om enpræcisering af, at det er stk. 1 i 1. pkt., der skal ændres til stk. 1 eller 2.
3/4
§9Til nr. 1Forslaget til§ 15indebærer, at lånemidler optaget som seniorgæld meden vis fortrinsstilling i konkurs, ofte benævnt som junior covered bonds,også kan optages til brug for traditionelle realkreditobligationer. Hidtilhar optagelsen af denne type lånemidler været forbeholdt til brug for sær-ligt dækkede obligationer og særligt dækkede realkreditobligationer, somi det omarbejdede kreditinstitutdirektiv 2006/48/EF er pålagt løbendeoverholdelse af lånegrænser og dermed krav om supplerende sikkerheds-stillelse.Forslaget til § 15, stk. 1, fastsætter, at et realkreditinstitut som hidtil kanoptage lån til at opfylde kravet om, at instituttet skal stille supplerendesikkerhed, hvis de aktiver, der ligger til grund for udstedelsen af en sær-ligt dækket realkreditobligation eller en særligt dækket obligation, ikkelængere svarer til værdien af de udstedte obligationer. Forslaget medførerimidlertid også, at lånemidlernes anvendelsesgrundlag generelt udvides,så lånemidlerne fremover ikke alene kan anvendes til at stille supplerendesikkerhed i en serie med seriereservefond (kapitalcenter), men også kananvendes til generelt at øge overdækningen i et kapitalcenter. Realkredit-institutter får herved også mulighed for at optage sådanne lånemidler tilbrug for understøttelse af udstedelse af de traditionelle realkreditobligati-oner.Baggrunden for ændringen er et ønske om at give realkreditinstitutternemulighed for at forstærke kapitaloverdækningen i de enkelte kapital-centre, som eksempelvis kan have positiv effekt i forhold til rating.I § 15, stk. 2 fastsættes, at det skal fremgå af låneaftalen, hvilken seriemed seriereservefond lånemidler optaget efter stk. 1, skal henføres til.Kravet er begrundet i, at det skal være muligt for kreditor at spore de en-kelte låneoptagelser tilbage til det enkelte kapitalcenter.I § 15, stk. 3, fastsættes, at de lånemidler som instituttet har optaget imedfør af § 15, stk. 1, skal placeres i tilsvarende aktivtyper, som entenkan anvendes til sikkerhedsmæssig afdækning af de særligt dækkede ob-ligationer eller særligt dækkede realkreditobligationer eller medgå til ka-pitalmæssig overdækning i et kapitalcenter.Derudover skal aktiverne fra det tidspunkt, hvor lånet optages, placerespå en særskilt konto, i et særskilt depot eller på anden måde mærkes somhidrørende fra det pågældende lån. Hvis instituttet endnu ikke har erhver-vet aktiver for de lånte midler, skal disse midler placeres på en særskiltkonto. Har instituttet derimod erhvervet statsobligationer for lånemidler-ne, skal disse aktiver placeres i et depot. Har instituttet erhvervet et aktiv,som ikke kan placeres i et særskilt depot, skal disse aktiver mærkes påanden måde, således at det fremgår, at disse aktiver er erhvervet for depågældende lånemidler.
4/4
Når aktiverne anvendes som supplerende sikkerhed eller overdækning,skal de indgå i den pågældende serie med seriereservefond. Når midlerneplaceres, skal de øvrige regler, der gælder for seriens indretning, naturlig-vis også iagttages.Hvis værdien af de aktiver, der ligger til sikkerhed for obligationsudste-delserne i de enkelte serier, efterfølgende stiger, således at værdien af ak-tiverne overstiger værdien af de udstedte obligationer - også ud over hvadder kan indeholdes i en overdækning - kan de aktiver, der er erhvervet forseniorgæld, realiseres og enten føres tilbage til den særskilte konto, place-res i et depot, mærkes på anden måde eller udbetales til långiver. Det eren forudsætning, at de indgåede aftaler om seniorgæld ikke tilsidesættesherved.Den konkursretlige behandling af seniorgæld fremgår af § 27, stk. 1, 3.pkt. Den konkursretlige behandling af seniorgæld, der ikke er anvendtsom supplerende sikkerhed eller overdækning, fremgår af § 27 b.§ 17Til nr. 1Der er med forslaget tale om en konsekvensrettelse af ikrafttrædelsesbe-stemmelsen, som skyldes, at der med et for udvalget tidligere forelagtændringsforslag, som er optaget i betænkningen efter 1. behandlingen, ertilføjet nr. 01-06 til lovforslagets § 2.