Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 87 Bilag 7
Offentligt
10. december 2012
Erhvervs- og vækstministerens udtalelse med henblik på optagelse i
betænkning over lovforslag L87 om ændring af lov om finansiel virk-
somhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om betalingstjenester og
elektroniske penge og forskellige andre love
(Videregivelse af oplys-ninger til anklagemyndighed og politi, oprettelse af Det Systemiske Risi-koråd, sammenlægning af Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrå-det, shortselling, ny tilgang til håndhævelse af solvenskrav og etableringaf tilsyn med referencerenter m.v.).Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed m.v. (L 87)blev fremsat den 21. november 2012. De specielle bemærkninger i lov-forslaget indeholder desværre en række faktuelle fejl. For at undgå tvivlom forståelsen af de relevante bestemmelser, foretages derfor følgendeændringer af de specielle bemærkninger:§ 1, nr. 5 (side 42): Dette afsnit udgår, idet T/N-referencerenten også un-derlægges Finanstilsynets tilsyn:»Det bemærkes dog, at T/N-referencerenten, som er en omsætningsvægtet gennemsnitsrente beregnetaf Danmarks Nationalbank, ikke med lovforslaget bliver underlagt Fi-nanstilsynets tilsyn, jf. forslaget til § 343 s, stk. 5.«§ 1, nr. 9 (side 44): Ændres»Anden ansvarlig kapital med tilstrækkeligtabsabsorberende evne, herunder kapital som automatisk konverteres tilegenkapital ved brud på solvensbehovet, vil også kunne komme i betragt-ning.«til:»Anden ansvarlig kapital, som enten automatisk konverteres tilegenkapital eller nedskrives (permanent eller midlertidigt) ved brud påsolvensbehovet eller ved brud på et passende niveau af egentlig kerneka-pital, vil også kunne komme i betragtning.«Der er alene tale om en uddybning af eksemplificeringen af, i hvilke til-fælde Finanstilsynet vil kunne fravige udgangspunktet om, at Finanstilsy-net vil stille krav om, at tillægget (»bufferen«) skal opfyldes ved egentligkernekapital.§ 1, nr. 34 (side 57): Efter»Det foreslås med stk. 12 at videreføre den nu-værende retstilstand fra Det Finansielle Virksomhedsråd og Fondsrådet,hvorefter rådene kan delegere deres kompetence til Finanstilsynet.«ind-sættes:»Delegationer, der allerede er foretaget fra Det Finansielle Virk-somhedsråd og Fondsrådet til Finanstilsynet, opretholdes med oprettel-sen af Det Finansielle Råd. Det Finansielle Råd vil dog efterfølgende
2/2
kunne træffe beslutning om, at en eller flere delegationer skal ændres el-ler helt trækkes tilbage.«Der er alene tale om en præcisering.§ 1, nr. 44 (side 62), § 2, nr. 36 (side 72), § 3, nr. 6 (side 79), § 5, nr. 8(side 88), § 8, nr. 5 (side 94), § 11, nr. 7 (side 99), § 12, nr. 4 (side 102), §13, nr. 4 (side 104), § 14, nr. 6 (side 107), § 15, nr. 4 (side 110): Ændres»dom, bødevedtagelse, tiltalefrafald eller påtaleopgivelse«til:»dom ellerbødevedtagelse«og»dommen, bødevedtagelsen, tiltalefrafaldet eller på-taleopgivelsen«til:»dommen eller bødevedtagelsen«.Der er alene tale om manglende konsekvensrettelser.§ 5, nr. 6 (side 88) og § 15, nr. 2 (side 110): Ændres»dommen eller bø-devedtagelsen, tiltalefrafaldet eller påtaleopgivelsen«til:»dommen ellerbødevedtagelsen«.Der er alene tale om manglende konsekvensrettelser.Endelig er § 343 s, stk. 6, i lov om finansiel virksomhed, som dennefremgår af § 1, nr. 30, ved en fejl ikke medtaget i parallelteksterne på side123. Dette foreslås indsat.Jeg skal hermed anmode Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget om at op-tage præciseringerne i udvalgets betænkning.