Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. april 2013ForvaltningsretskontoretNicolai Winther2011-7650-0001711327
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 6. marts 2013.
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 17 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-
ningen (L 144):
”Af ministerens besvarelse af spørgsmål 40 til L 90 (2010-11)fremgår det, at det i spørgsmålet omtalte dokument, ville væreomfattet af lovforslagets § 24, og at det ikke ville være muligtat ekstrahere oplysninger fra dokumentet på baggrund af L 90.Vil ministeren redegøre for, hvor stor en andel af det omtaltedokument, der ville kunne undtages fra aktindsigt på baggrundaf L 144 (forslag til lov om offentlighed i forvaltningen)? Vilministeren desuden redegøre for, om det er hensigten med L144, at sådanne dokumenter fremover vil blive undtaget fra ret-ten til aktindsigt, samt i benægtende fald svare på, om ministe-ren vil garantere, at dette dokument stadig vil være omfattet afretten til aktindsigt, hvis L 144 vedtages?”Svar:
Justitsministeriet kan henholde sig til den besvarelse, som der henvises til ispørgsmålet.Med forslag til lov om offentlighed i forvaltningen (L 144) lægges der ikkeop til en ændret retstilstand på området, og der vil således efter lovforsla-get være samme adgang til aktindsigt som oplyst i forbindelse med besva-relsen af det omhandlede spørgsmål nr. 40 til det tidligere lovforslag nr. L90. Der kan i den forbindelse henvises til svaret på spørgsmål nr. 1 (pkt.3.4.1) vedrørende L 144.Det bemærkes i den forbindelse, at der i overensstemmelse med den politi-ske aftale af 3. oktober 2012 mellem regeringen, Venstre og Konservativeom en ny offentlighedslov er sket en nyaffattelse af bestemmelsen i § 24om ministerbetjening, således at betingelserne for adgangen til at undtagedokumenter fra aktindsigt efter bestemmelsen er blevet præciseret. Dettetydeliggør hensigten om, at bestemmelsen skal fortolkes og anvendes re-striktivt, og det vil bidrage til, at bestemmelsen ikke bliver anvendt forkerti praksis.
2