Retsudvalget 2012-13
L 144
Offentligt
1244268_0001.png
1244268_0002.png
Lovafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. maj 2013ForvaltningsretskontoretNicolai Winther2011-7650-0001747978
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 75 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 144), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 15. april 2013. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Pernille Skipper (EL).
Morten Bødskov/Morten N. Jakobsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 75 vedrørende forslag til lov om offentlighed i forvalt-

ningen (L 144):

”Hvordan forholder ministeren sig til, at Radikale Venstresordfører i P1 programmet "Mennesker og medier" d. 12. april2013, har udtalt, at hvis radikale havde haft justitsministerpo-sten, ville lovforslaget se anderledes ud?”

Svar:

1.

De tre regeringspartier, Venstre og Konservative har som bekendt den 3.oktober 2012 indgået en politisk aftale om en ny offentlighedslov.De nævnte partier står naturligvis bag den politiske aftale.

2.

Det kan i øvrigt nævnes, at lovforslaget lægger op til en række væsentli-ge forbedringer af åbenheden i forvaltningen. Det kan i den forbindelsef.eks. nævnes, at den nye offentlighedslov fremover også vil gælde for sel-skaber, hvor det offentlige har en betydelig ejerandel, ligesom Kommu-nernes Landsforening (KL) og Danske Regioner fremover vil være omfat-tet af loven. Der indføres endvidere som noget nyt en ret til i overens-stemmelse med lovens almindelige regler at få aktindsigt i bødeforelæg,som selskaber har vedtaget i forhold til f.eks. arbejdsmiljø-, fødevare- ogmiljømyndighederne mv., ligesom der som udgangspunkt også vil væreadgang til aktindsigt i oplysninger om interne faglige vurderinger i endeligform, i det omfang oplysningerne indgår i en sag om et fremsat lovforslageller en offentliggjort redegørelse, handlingsplan eller lignende.Hvad særligt angår ministerbetjeningsreglen i § 24 foretages der – i lysetaf den debat, der har været – en nyaffattelse af denne bestemmelse, såledesat betingelserne for adgangen til at undtage dokumenter fra aktindsigt efterbestemmelsen præciseres. Dette vil tydeliggøre hensigten om, at bestem-melsen skal fortolkes og anvendes restriktivt, og det vil bidrage til, at be-stemmelsen ikke bliver anvendt forkert i praksis.
2