Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 154 , L 154 A , L 154 B
Offentligt
1242891_0001.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
29. april 2013

Besvarelse af spørgsmål 10 ad L 154 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 19. april efter ønske fra Preben Bang Henrik-

sen (V).

Spørgsmål:

Ifølge de gældende regler skal et udenlandsk selskab, som ønsker atregistrere et skib under dansk flag, lave en egen juridisk etablering iDanmark. Der er eksempler på, at danske rederier driver udenlandskejede skibe for så vidt angår områderne bemanding, teknisk, kommerci-el og eller finansiel service, men som er afskåret fra at lade skibene re-gistrere i Danmark. I andre EU lande tillades en sådan registrering, hvisder udpeges en lokal repræsentant, og der løbende finder drift sted i etvist omfang. Det sikres, at registret ikke bliver et åbent register, og atder er en mere permanent tilknytning til og aktivitet i landet. Da rege-ringen har en udtrykt ambition om at øge tonnagen under dansk flag,bedes ministeren oplyse, om hun vil stille ændringsforslag, som giverudenlandske ejere mulighed for at registrere skibe i Danmark uden etab-lering i Danmark, men med en dansk repræsentant og eventuelt medkrav om en vis løbende drift af skibet fra Danmark?

Svar:

Forslaget om modernisering af skibsregistreringsreglerne i L154 er et afde centrale elementer i Vækstplanen for Det Blå Danmark, som har tilformål at sikre, at Danmark udnytter vækst- og beskæftigelsesmulighe-derne på det maritime område. Visionen er, at Danmark skal være ker-nen i det maritime Europa. Det kræver et konstant fokus på at skabevækstvilkår, som kan sikre fortsat indflagning og tiltrækning af nyerederivirksomheder til Det Blå Danmark. Lovforslaget vil medføre, atrederier fra tredjelande får samme mulighed for at få skibe under danskflag som EU selskaber.Som det fremgår af spørgsmålet, sker moderne, international skibsfartog finansieringen heraf i stigende omfang ved nye ejerkonstruktioner,hvor banker og andre finansielle virksomheder, og ikke egentlige rede-rier, ejer skibe og overgiver både kommerciel og teknisk drift til andre.Der er derfor behov for yderligere at se på betingelserne for udenland-ske selskabers adgang til at have skibe på dansk flag.På baggrund af spørgsmålet undersøges det i øjeblikket, om reglernebør justeres og hvordan en justering af reglerne kan udformes med hen-blik på at kunne fremsætte et eventuelt ændringsforslag på linje medspørgsmålet snarest.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk