Retsudvalget 2012-13
L 161
Offentligt
1245528_0001.png
1245528_0002.png
1245528_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
6. maj 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Jean Elisabeth HørdumSagsnr.: 2013-0037-0038Dok.:758907
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (L 161), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2013. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Henrik Hjort Elmquist
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 18 (L 161) fra Folketingets Retsudvalg:

”Vil ministeren oplyse, hvad praksis er for de tilfælde, hvorPET internt eller via den interne kontrol bliver opmærksom på,at der er sket en fejlregistrering eller et lov-, regel- eller in-struksbrud? Herunder i hvilket omfang hhv. Justitsministeriet,Wambergudvalget eller det nye PET-tilsyn ville blive oriente-ret om sådanne interne fejl og regelbrud?”

Svar:

De gældende regler for Politiets Efterretningstjenestes behandling af per-sonoplysninger mv. er bl.a. fastsat i Justitsministeriets retningslinjer af 7.december 2009 for Politiets Efterretningstjenestes behandling af personop-lysninger mv. (2009-retningslinjerne). Reglerne er beskrevet i pkt. 4.1 ilovforslagets almindelige bemærkninger.Det følger af § 11 i 2009-retningslinjerne, at efterretningstjenesten skal fo-retage løbende intern kontrol med retningslinjernes overholdelse, og at tje-nesten løbende skal orientere Wamberg-udvalget om omfanget, karakterenog resultatet af den interne kontrol.I overensstemmelse hermed har Politiets Efterretningstjeneste fastsat in-terne retningslinjer og gennemfører løbende intern kontrol med henblik påat sikre, at efterretningstjenestens arbejdsmetoder og sagsbehandling er ifuld overensstemmelse med de relevante regler. Efterretningstjenesten harbl.a. fastsat interne retningslinjer for behandling af personoplysninger,samarbejdet med kilder og tjenestens internationale samarbejde.Det forudsættes i bemærkningerne til bl.a. lovforslagets § 10 (om videre-givelse af oplysninger) og § 11 (om lovlig politisk virksomhed), at efter-retningstjenesten også fremover fastsætter interne retningslinjer og gen-nemfører løbende intern kontrol.Justitsministeriet kan mere generelt om de tilfælde, hvor Politiets Efterret-ningstjeneste måtte blive opmærksom på, at tjenesten har begået fejl ellerregelbrud, oplyse, at efterretningstjenesten – som alle andre offentligemyndigheder – vil være forpligtet til at søge fejlen udbedret og regelbrud-det ophørt.Justitsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at efterretningstjenestenefter lovforslagets § 1, stk. 1, nr. 5, ligesom i dag vil være forpligtet til at2
holde justitsministeren orienteret om forhold af betydning for landets indresikkerhed, om forhold at væsentlig betydning inden for efterretningstjene-stens virksomhed og om vigtige enkeltsager. Bestemmelsen indebærer, atefterretningstjenesten vil være forpligtet til at orientere justitsministerenom fejl og regelbrud af væsentlig betydning.På samme måde vil efterretningstjenesten efter omstændighederne væreforpligtet til at underrette tilsynet om eventuelle fejl og regelbrud. Derhenvises i den forbindelse til pkt. 9.3.2 i lovforslagets almindelige be-mærkninger, hvor det bl.a. anføres, at efterretningstjenesten vil være for-pligtet til løbende at orientere tilsynet om alle væsentlige spørgsmål vedrø-rende tjenestens behandling af oplysninger.
3