Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2012-13
L 177
Offentligt
1244200_0001.png
1244200_0002.png
1244200_0003.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
1. maj 2013

Besvarelse af spørgsmål 1 ad L 177 stillet af Erhvervs-, Vækst- og

Eksportudvalget den 30. april 2013

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30/4-13 fra Finansrådet,jf. L 177 - bilag 3.

Svar:

Finansrådet har i sin henvendelse anmodet om en afklaring af, hvorvidtprodukter, der i dag tilbydes detailkunder af udbydere, som fremover vilblive alternative investeringsfonde, fortsat kan udbydes efter ikrafttrædenaf lov om alternative investeringsfonde m.v. den 22. juli 2013. Såfremtdisse produkter ikke længere kan markedsføres til detailkunder, vil detefter Finansrådets opfattelse efter omstændighederne kunne skade de ek-sisterende kunders afkastmuligheder.Det fremgår af § 192 i forslaget til lov om forvaltere af alternative inve-steringsfonde, at virksomheder, der driver virksomhed den 22. juli 2013,og som bliver omfattet af loven, kan fortsætte deres virksomhed uændretindtil den 22. juli 2014. I den mellemliggende periode skal omfattedevirksomheder dog træffe de nødvendige foranstaltninger for at indrettederes virksomhed, så den er i overensstemmelse med loven den 22. juli2014.Hensigten bag overgangsbestemmelsen i § 192 er at skabe mulighed for,at virksomheder, der bliver omfattet af loven, kan fortsætte deres nuvæ-rende drift i overgangsperioden og således har et år til at indrette sig påde nye reglerSpecialforeninger m.v., der i dag er omfattet af lov om investeringsfor-eninger m.v. og fremadrettet bliver omfattet af lov om forvaltere af alter-native investeringsfonde m.v., vil også kunne fortsætte uændret frem tillovens ophævelse den 22. juli 2014, hvor de enten skal have ændret statustil kapitalforeninger eller være ophørt som forening eller investeringsord-ning.Nuværende udbydere af investeringsprodukter til detailkunder vil derfor iovergangsperioden frem til 22. juli 2014 kunne fortsætte med at udbydeprodukterne til detailkunderne efter de eksisterende regler i overgangspe-rioden, hvor de bliver omfattet af lov om forvaltere af alternative investe-ringsfonde m.v.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/3
Der ligges med lovforslaget op til, at der gøres brug af den fleksibilitet,som direktivet om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. inde-holder, til at tillade markedsføring af andele i alternative investeringsfon-de m.v. til detailkunder, såfremt der ansøges om konkret tilladelse hertil.Efter den 22. juli 2014 vil det derfor fortsat være muligt for udbydere afinvesteringsprodukter at foretage markedsføring over for detailkunder,såfremt der opnås tilladelse hertil af Finanstilsynet.De nærmere regler om markedsføring til detailinvestorer af alternativeinvesteringsfonde fastsættes i bekendtgørelse. Arbejdet med at udforme etudkast til denne bekendtgørelse pågår, og Finansrådet har i lighed medInvesteringsForeningsRådet og Danish Venture Capital and Private Equi-ty Association (DVCA) været inddraget i processen. Det er sigtet, at be-kendtgørelsens skal træde i kraft den 22. juli 2013 og vil inden for dennærmeste fremtid blive sendt i offentlig høring.Bekendtgørelsen vil fastsætte nærmere regler om indholdet af forvalte-rens ansøgning om markedsføring og hvilke oplysninger, forvalteren skalgive til Finanstilsynet og investorerne. Endvidere fastsættes krav til alter-native investeringsfonde, som forvalteren kan opnå markedsføringstilla-delse til.Det skal i den sammenhæng understreges, at det vil være vigtigt i be-kendtgørelsen at sikre detailinvestorerne samme beskyttelsesniveau, somgælder for UCITS. Udgangspunktet er derfor, at der vil blive stillet desamme krav til oplysninger til investorerne, som der i dag stilles til inve-steringsforeninger og hedgefonde. Der kan dog være særlige forhold for-bundet med alternative investeringsfonde som gør, at der må stilles andrekrav, f.eks. har de alternative investeringsfonde ikke lovbestemmelser omspredningsregler for deres investeringer.Finansrådet bemærker endvidere, at der ikke i forslaget til følgeloven tillov om investeringsforeninger m.v. (L177) sker ændring af bilag 5 til lovom finansiel virksomhed. Finansrådet anser alternative investeringsfondefor omfattet af formuleringen ”og andele i andre institutter” i bilag 5 nr.3, men ønsker dette bekræftet.Det er korrekt, at der ikke i forslaget til følgeloven til lov om investe-ringsforeninger m.v. (L177) ændres i bilag 5 til lov om finansiel virk-somhed. Baggrunden herfor er, at det i forbindelse med udarbejdelse aflovforslaget blev klart, at en ændring af bilag 5 til lov om finansiel virk-somhed forudsætter en afklaring af forholdet mellem FAIF-direktivet ogMiFID-direktivet på dette område. Det har imidlertid desværre ikke væretmuligt at få en afklaring fra EU-Kommissionen inden lovforslagets frem-sættelse. Fortolkningen vil blive kommunikeret til branchen, så snart denforeligger, og samtidig vil der blive foretaget en vurdering af behovet forlovændring.
3/3
Det forventes, at en del af de kommende alternative investeringsfonde vilvære omfattet af den nuværende ordlyd af bilag 5, men det er ikke muligtpå nuværende tidspunkt endeligt at bekræfte Finansrådets fortolkning afbilag 5, nr. 3.